handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. träning och alkohol


FaluRocco
2006-06-29, 13:14
Tränar på gymmet 4 dgr i veckan, mån-tis-tors-fre och undrar hur en utgång på fredagskvällen påverkar träningen? Är det lika bra att skita i fredagsträningen då eftersom den kanske bara gör det sämre? Och ev. lägga det passet på söndagen? :em:
Tacksam vid seriösa bra svar... Mvh Johan

Axell
2006-06-29, 13:21
Allt är väl relativt, hur mycket hade du tänkt dricka egentligen? Du skulle ju faktiskt kunna ta det lite lugnt om träningen känns viktig för dig. Så vitt jag förstår så är en berusning i grund och botten en uttorkning av kroppen, och vätskebrist känns ju inte som något man vill eftersträva när musklerna försöker återhämta sig.

Metal_boy_
2006-06-29, 13:25
Finns ingen anledning att skita i fredags-passet. Snarare tvärtom. Nej, det påverkar inte nämnvärt att du dricker nån gång i veckan. Det som skulle påverka är om du inte har en sund inställning och sköter mat och träning resten av veckan. Men då är det ju som sagt inte den biten det handlar om.

FaluRocco
2006-06-29, 13:31
Tänkte bli as kalas, jag är inte så duktig på att bara ta "några glas" utan ska det va så ska det va.
Men jag tänkte såhär, att när jag tränar bryter jag ju ner musklerna, och efter ska de ju byggas upp igen, och vad jag vet kan man förstöra den precessen genom tex träna samma muskelgrupp dagen efter eller så, och då undrar jag om alkoholen i denna mängd kommer förstöra uppbyggnaden?
För om den gör det så förstör det ju bara musklerna om jag kommer träna på morgonen sen gå ut på kvällen.
HJÄLP =)

Kurash
2006-06-29, 13:47
Eftersom alkohol undertrycker proteinsyntesen har jag för mig att man kan hamna på minus vid stora intag i samband med/efter träning. Dvs, man bryter ner musklerna för att sedan inte bygga upp dom igen. Samma sak händer ifall det inte finns tillgång till protein. Skulle jag supa som en galning hade jag nog hoppat över passet den dagen. Dels pga uteblivit resultat, dels för att kunna koncentrera mig på en bra fylla.

Longshot
2006-06-29, 13:52
Nej det gör inget om du går ut och sölar, träna på och lev livet medan du kan. :thumbup:

Skulle jag supa som en galning hade jag nog hoppat över passet den dagen. Dels pga uteblivit resultat, dels för att kunna koncentrera mig på en bra fylla.

Lägga fokus på en bra fylla! Meditation och grejer för att nå toppen ? *popcorn*:booty:

nutz
2006-06-29, 14:34
Du har ingen som helst muskeltillväxt under påverkan av alkohol.. och det tar riktigt lång tid innan den går ur kroppen. Inte säker på det sista, men jag har hört runt 48 timmar och skulle själv säga 24 timmar som absolut minsta marginal.

nutz
2006-06-29, 14:42
Här kan du läsa lite om alkohol och hur det påverkar dig och din träning:

http://mowifit.com/halsa-10-05-01.htm

Kolla PM också.

130kg finsk sisu
2006-06-29, 15:57
För mej brukar mina fyllor vara nästan bra för träningen. Kroppen slappnar av, man äter som en dåre när man super och man får ha kul. Om man supit till riktigt ordentligt en lördagskväll så brukar måndags träningen gå riktigt fint!:hbang: :thumbup: :eating:

jwzrd
2006-06-29, 16:02
För mej brukar mina fyllor vara nästan bra för träningen. Kroppen slappnar av, man äter som en dåre när man super och man får ha kul. Om man supit till riktigt ordentligt en lördagskväll så brukar måndags träningen gå riktigt fint!:hbang: :thumbup: :eating:

Men du har finska gener, din kropps drivs på sprit ;)

130kg finsk sisu
2006-06-29, 16:11
Kanske det min käre vän!
Men tror faktiskt att jag är ursvensk rakt igenom. Dvs har nog väldigt lite finsk-ugriskt blod i mej. Jag är i rakt neråtstigande steg släkt med de av svensk stam som utvandrade till Finland för 1000 år sedan. Men känner mej som finsk dock. Så kanske det är vanorna som gör att spriten är en extra proteindrink för mej!*popcorn*

jwzrd
2006-06-29, 16:12
Kanske det min käre vän!
Men tror faktiskt att jag är ursvensk rakt igenom. Dvs har nog väldigt lite finsk-ugriskt blod i mej. Jag är i rakt neråtstigande steg släkt med de av svensk stam som utvandrade till Finland för 1000 år sedan. Men känner mej som finsk dock. Så kanske det är vanorna som gör att spriten är en extra proteindrink för mej!*popcorn*

Det tror jag. Törs jag fråga om du även har passande vita jeans och en tangorabatt? :D

130kg finsk sisu
2006-06-29, 16:19
Nej tyvärr inte! Vi lever nog ganska svenskt här i Österbotten fast kanske 20-40 år tillbaka i vissa avsenden gentemot Sverige(Lite mer konservativt kanske...). Så jag vet inte om något annat än spritvanorna är så puuurfinskt här. Hmmmm, kanske slagsmålskulturen även om den håller på att dö ut...

Men 20km österut ifrån mej så besannas nog alla din värsta fördomar&mardrömmar om finnar...:MrT: :devil:

Cidersson
2006-06-29, 16:29
Alkohol gör så att kroppen utsöndrar en hormon med katabol effekt. Bara det är tillräcklig anledning för mig att hålla mig borta från spriten helt och hållet. Sen hur viktigt det är för dig med spriten är en annan sak, du MÅSTE kanske ha dina utekvällar för du över huvud taget ska orka med att slita på gymmet, då får du väl ha dina utekvällar helt enkelt. Jag är ingen expert, men "Metal Boy" har nog fel i sitt uttalande om att det inte gör något att man dricker "några gånger i veckan"(!).

nutz
2006-06-29, 16:31
Blir ju totalt stressad om man inte får komma ut och ut med polarna. Nä, nyktert är katabolt för mig.

130kg finsk sisu
2006-06-29, 16:37
Jag tycker inte man skall titta på olika undersökningar och utlåtanden. Utan precis som med träningprogram skall man titta på hur det påverkar dej själv och efter det dra slutsatser.
Som sagt jag tror 2-4 fyllor i månaden inte tar ner din prestationsförmåga. Och om du missbrukar mat lika mycket som du missbrukar sprit när du är ute så kan det vara till nytta. Kanske...*screwy*

Cidersson
2006-06-29, 16:47
Det är lite svårt att säga emot fakta. Personer som är ute och dricker mycket vill ofta intala sig själv att det är heeeelt okej att dricka varje helg, ur kroppsbyggarsynpunkt är det tyvärr inte det. Sen handlar det bara om man som person tycker att en fylla är värd sämre träningsresultat.