handdator

Visa fullständig version : Frågor om övningar!


dared
2002-12-21, 18:14
Hejsan! Jag har lite funderingar ang. vissa övningar.

Först: Hypersträck (ryggresningar, Hyper Extensions)
Här har jag hört att man skall "rulla" upp ryggraden.. alltså ungefär att försöka gå upp med undre delen först, om ni fattar vad jag menar... På ******* står det inget om detta, så jag undrar vad ni kör? Rulla upp känns rätt skönt men det är inte den naturliga rörelsen..

Sittande kabelrodd
Vilken form har ni på ryggen när ni böjer er framåt... försöker ni hålla nån slags svank? Eller går ni framåt med "rundad" rygg, alltså det som blir rätt naturligt???


Kommer inte på ngn mer övning som ajg undrar över just nu, men det är rätt skönt o höra sig runt så man minskar riksen att köra fel på nån övning...

z_bumbi
2002-12-21, 18:27
Att rulla upp i ryggresningar gör att man får med många små muskler runt ryggraden som man inte får med annars, rekommenderas varm särskilt om man även kör en styrkeövning som marklyft eller rakbensmark.

Jorgen
2002-12-22, 13:17
Originally posted by dared
Hejsan! Jag har lite funderingar ang. vissa övningar.

Sittande kabelrodd
Vilken form har ni på ryggen när ni böjer er framåt... försöker ni hålla nån slags svank? Eller går ni framåt med "rundad" rygg, alltså det som blir rätt naturligt???

Nån slags svank bör man hålla ja. Böja ryggen när man belastar den är ju som bekant inte särskilt bra.

//jörgen

Number1
2002-12-22, 15:34
Ta en titt på denne siden: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Der vil du se illustrasjon av øvelsene over hvordan de eksakt skal utføres. :bpump:

Åse Columbus
2002-12-22, 17:27
Originally posted by Number1
Ta en titt på denne siden: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Der vil du se illustrasjon av øvelsene over hvordan de eksakt skal utføres. :bpump:

en sida som vi kan ganska bra vid detta laget.....

och en del av övningarna är inte riktigt utförda........speciellt en del av marklyften......iaf såsom jag känner....

Åse