handdator

Visa fullständig version : Nedre magmusklerna


Slartibartfast
2002-12-21, 16:20
Hur tycker ni man bäst får tränat de nedre magmusklerna? Jag har svårt att få riktigt bra känning i de nedersta rutorna och mina övre börjar blir överdimensionerade. Jag har inte tillgång till några maskiner. Jag brukar köra omvända crunches, men det känns som om jag gör dem mest för sinnesfridens skull och inte för rejäl muskeltillväxt. Förslag?

-Slartibartfast som nu är uppe i 92 kg:hbang:

Huldagranat
2002-12-21, 16:38
personligen så tycker jag att varianter av höft- och benlyft ger bra "känn" i nedre delen av buken. Framför allt på en sån bräda där man kan ställa lutningen (typ fästa den i en ribbstol) :D

-xR-
2002-12-21, 16:39
Lägg in några sett benlyft så kommer du nog känna lite mer i nedredelen av magmusklerna/buken.

http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/benlyft.asp

Huldagranat
2002-12-21, 16:41
som sagt... :cheers:

matrix
2002-12-22, 11:51
Som sagt tidigare så går det inte att träna nedre delen av magen då det endast är en muskel. Den muskel som kommer tränas vid benlyft är främst höftböjaren, och till viss del magen för den måste stabilisera. Sen att det känns mer i nedre delen av magen är en annan sak.

Mallan
2002-12-22, 12:02
Jag brukar känna av "nedre delen av magen" da jag lägger mig pa golvet som vid vanliga crunches. Fotsulorna mot golvet.

Koncentrera dig pa att trycka upp bäckenet. Alltsa trycka upp rumpan fran golvet.
Du far känna efter lite själv hur högt upp med bäckenet/rumpan du maste ga.
Rörelsen behöver inte vara sa stor, men var noga med att koncentrera dig/känna efter att du jobbar med de önskvärda musklerna.

En annan variant kan vara att man lägger sig pa en bänk (rak eller lutande). Lägger en boll i knävecken och gör sma höftlyft, alltsa inte sa högt upp med benen. Det räcker att rumpan lyfts upp fran bänken.

Ondjultomte
2002-12-22, 14:56
när det ändå talas om benlyft. Hur gör ni för att öka belastningen. Att hänga en vikt på benen är väldigt "skumt" å funkar itne så bra tycker jag

Officer
2002-12-22, 15:02
matrix har rätt, lägg märke till hans ord!

Magmuskeln är en och samma muskel, det går inte att få "mer muskeltillväxt" i nedre eller övre magen genom övningar som ger mjölksyra på vissa delar av magen.. det är bara myt!

Det är bara genetiskt och bodyfat-beroende hur väl dina nedre magmuskler syns.
Vissa kroppsbyggare som är heldeffade har typ bara 6pack medans andra har 8pack.. Har och har, jag menar att det bara SYNS 6 respektive 8 pack på vissa.

dared
2002-12-22, 15:14
Exakt, jag kör inte heller någon övning speciellt för nedremagmuskeln.

Åse Columbus
2002-12-22, 16:50
som ni säger ....en enda segmenterad muskel.....man arbetar med hela muskeln om man kör mage...sedan finns f´visserligren obliquerna och de sneda bukmusklerna .....men det är inte det vi talar om här