handdator

Visa fullständig version : Knäböjproblem


Zarrtosht
2006-06-28, 21:07
Hej!

Jag och mina kompisar brukar köra knäböj, och vi har märkt att jag kör lite annorlunda än vad de gör. Nämligen att jag putar ut med rumpan när jag ska upp och böjer fram ryggen för mkt så att jag belastar ryggen istället för benen. Jag försöker skitmkt att inte göra så, men det går inte... :( är det bara så att jag har svaga ben och måste köra med lägre vikter eller är det ngt jag gör fel, blir tacksam för tips och sånt.:bow:

Garnax
2006-06-28, 21:19
Testa med lättare/ingen vikt och se om du gör samma sak...

Gör du det inte så är det bara att öka vikt tills du gör det
och sen träna från det :)

__P
2006-06-28, 21:45
Stretcha och kolla best of trådarna, har för mig det finns någon om knäböj!

LarsK
2006-06-29, 04:36
Har du langa ben? Det kan vara problemet, squat ar svart om man har langa ben. Prova en bredare stans, och fotterna lite pekande ut, typ klockan 11 pa vanster fot och klockan 1 pa hoger fot.
Trana upp flexibiliteten i hofterna och fotlederna ocksa.

Mehdi
2006-06-29, 12:15
När du vänder i bottenläget och ska upp kan du tänka på att trycka fram höfterna hela tiden (förflytta rumpan aktivt framåt). Det är förmodligen inget konstigare än att du är svag i benen och kör på det viset.

Big Lou
2006-06-29, 12:50
Jag tippar också gärna framåt i botten av böjen och i mitt fall beror det på främst stelhet i baksida lår. Efter stretching så blir tekniken bättre och likaså när man är ordentligt varm och kört många set innan.

pragmatist
2006-06-29, 13:00
Du är förmodligen för klen i baksida lår för att orka hålla uppe överkroppen, så jobba lite på det. Tänk också på att lyfta med "huvudet först" ut ur "hålet" - huvudet ska leda rörelsen uppåt från botten, inte framåt.

Andra saker att tänka på: tyngdpunkten på hälarna, sitt "bakåt" när du går ner, svanka i övre delen av ryggen.

Axell
2006-06-29, 13:24
Precis, eftersom huvudet är det sista som rör sig på vägen ner (börja med att sticka ut rumpan) så ska det också vara det första som rör sig upp. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall.

Zarrtosht
2006-06-29, 22:34
Tack så mycket allihop, ska testa era tips :thumbup: