handdator

Visa fullständig version : Axelskada Bänkpress?


Spope
2006-06-28, 20:19
Jag har grymma känningar av en axel när jag kör bänkpress med rak stång. Hantelpress går hur bra som helst, men jag undrar nu om man förlorar mycket på att inte köra med stång. Och hur ska man i så fall träna för att kompensera detta?

Vore grymt tacksam för tips

Johan
2006-07-05, 11:47
Jag har grymma känningar av en axel när jag kör bänkpress med rak stång. Hantelpress går hur bra som helst, men jag undrar nu om man förlorar mycket på att inte köra med stång. Och hur ska man i så fall träna för att kompensera detta?

Vore grymt tacksam för tips
Jag hade samma problem förr, kunde köra hantelpress men icke bänkpress.
Körde väldigt mycket pecdec, breda dips och som sagt hantelpress.
Funkade rätt bra även om bänkpress är en väldigt bra övning.
Jag vilade från träningen i 3 månader pga. resa, när jag kom hem så var mina axlar bra igen.
Men jag kan rekommendera att du frågar din instruktör på gymmet efter
axelövningar för dina axlar, det gjorde jag, även om jag inte gjorde dom sen :D

LuThe
2006-07-05, 13:34
Det är för att när du tar av stången så är den ju ovanför axlarna innan du för den närmare bröstet... jag har samma prob men ja löste de genom att börja med stången lite mer ovanför bröstet

Johan
2006-07-05, 16:46
Det är för att när du tar av stången så är den ju ovanför axlarna innan du för den närmare bröstet... jag har samma prob men ja löste de genom att börja med stången lite mer ovanför bröstet
Det är inte säkert, han skrev inte när och hur han fick ont.
Själv så knäppte det till när jag gick ner med stången mot bröstet, sen fick jag ont.

Jag tror fortfarande på att han bör rehabträna sina axlar tills dom mår bra.

Spope
2006-07-05, 19:34
Tack för svaren.

Smärtan kommer vid mitten av rörelsen. Så jag borde väl kanske undvika stång helt och hållet?