handdator

Visa fullständig version : Problem med dator


Marran
2006-06-28, 16:31
Efter en ominstallation av windows funkar inte datorn något vidare.
Första gången jag slog på den så kom följande meddelande upp."cmos checksum error - defaults loaded", sedan så frågade datorn om jag ville starta windows normalt lr i felsäkert läge osv.När jag valde ett alternativ (har försökt med alla) kom en blå skärm upp och datorn startades om.

Då kom ett nytt meddelande upp."cpu is unworkable or has been changed, please recheck cpu soft menu".Någon som har nått förslag på vad jag kan göra eller som vet vad det är som är fel?Är det så illa att processorn(Intel p4) är trasig?

Tenzu
2006-06-28, 16:37
Cmos är själva minnet där BIOS inställningarna lagras, troligt är att batteriet på moderkortet är slut så prova först med att byta ut det. Ett knappcellsbatteri, du ser det tydligt.

Kabuto
2006-06-28, 16:41
Kan ju prova att bara resetta bios före du köper nytt batteri.

Marran
2006-06-28, 17:00
Kan ju prova att bara resetta bios före du köper nytt batteri.


Resetta=ta ut batteriet och sätta tillbaka det igen?
I så fall har jag redan testat det mendet gav inga resultat :(

Ska testa att byta batteri ochse om det funkar :)

Granatgiraffen
2006-06-28, 18:56
Om det skulle vara batteriet så ska väl klockan resetas i bios också, om den inte har gjort det så är det nog något mer dumt. Moderkortet kanske? Har man otur så är man cool.

Kabuto
2006-06-28, 19:07
Marran > Olika på olika moderkort

tossefar
2006-06-28, 20:21
Marran > Olika på olika moderkort
Vad är olika på olika moderkort?

Att ta ur batteriet och ha det ur ett tag nollställer biosinställningarna.

Kabuto
2006-06-28, 20:40
Gör det verkligen det på t.ex. dfi lanparty 4 serien? de har ju bios backup. Kan nog vara nåt jag bara fått för mig. Inte testat själv.

Bäst är väl att resetta bios genom det sätt som beskrivs i din manual till moderkortet. På många så behöver man bara flytta en jumper på moderkortet i några sekunder så är det rensat.

tossefar
2006-06-28, 20:41
Gör det verkligen det på t.ex. dfi lanparty 4 serien? de har ju bios backup. Kan nog vara nåt jag bara fått för mig. Inte testat själv.

Bäst är väl att resetta bios genom det sätt som beskrivs i din manual till moderkortet. På många så behöver man bara flytta en jumper på moderkortet i några sekunder så är det rensat.

Får kretsen ingen ström så nollställs infon. Det är ju självklart, det är ingen magisk manick vi pratar om :)

hultman
2006-06-28, 22:10
Får kretsen ingen ström så nollställs infon. Det är ju självklart, det är ingen magisk manick vi pratar om :)

Som en hårddisk, menar du? :D

Fettecke
2006-06-28, 22:18
Som en hårddisk, menar du? :D

En hårddisk är ingen krets, det är en skiva som information ristas in på, och behöver då ingen ström. ungefär som en CD-skiva....! :D

blasr
2006-06-28, 22:58
En hårddisk är ingen krets, det är en skiva som information ristas in på, och behöver då ingen ström. ungefär som en CD-skiva....! :D

Informationen ristas inte in. Hårddiskar drivs av magneter och det är magneter och massa sånt skint som ändrar på hårddisken.