handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig komma över kärringövningarna.


stridskuk90
2006-06-28, 15:04
Min polare som är rätt kunnig inom styrketräning har kommenterat att jag gör kärringövningar på gymmet. Vilka övningar är inte kärringövningar? Tror han syftar på att jag inte ska hålla på i maskiner utan istället köra fria vikter.

Vilken sida kan man kolla på olika övningar med fria vikter? Mitt syfte med träningen är väl främst att få starkare armar, axlar, rygg...

boo fan
2006-06-28, 15:35
Kolla i övningsbanken här på forumet(finns som sticky) eller så kan du kolla på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

bubbe
2006-06-28, 15:47
här är några icke-kärringövningar, mandomsprovet 50kg vikt låter otroligt icke-kärring tom.... http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1637588&postcount=1

stridskuk90
2006-06-28, 15:50
Kolla i övningsbanken här på forumet(finns som sticky) eller så kan du kolla på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Fanns riktigt många övningar. Ska komponera ett program så kan ni kontrollera vilka muskelgrupper jag missat kanske.

Tack för tipsen båda två.

bubbe
2006-06-28, 15:52
Fanns riktigt många övningar. Ska komponera ett program så kan ni kontrollera vilka muskelgrupper jag missat kanske.

Tack för tipsen båda två.

stopp stopp, sätt inte igång att uppfinna hjulet för miljonte gången, finns redan utmärkta program med utmärkta övningar ex vis här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

stridskuk90
2006-06-28, 16:13
stopp stopp, sätt inte igång att uppfinna hjulet för miljonte gången, finns redan utmärkta program med utmärkta övningar ex vis här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

har du rätt i. kör på med denna. tack.

edit; kan man inte köra mer än 1 gång/vecka första 2 mån? känns som man kmr tappa motivationen annars... säg 3 ggr istället? eller är det stor skaderisk då? Har kört till o från sen i April/maj kanske.

polaren
2006-06-28, 16:26
har du rätt i. kör på med denna. tack.

edit; kan man inte köra mer än 1 gång/vecka första 2 mån? känns som man kmr tappa motivationen annars... säg 3 ggr istället? eller är det stor skaderisk då? Har kört till o från sen i April/maj kanske.

Självklart kan du köra 3 gånger i veckan!

stridskuk90
2006-06-28, 16:45
Självklart kan du köra 3 gånger i veckan!

Underbart. Ska jag isåfall köra 1-2 månadersprogrammet 3 ggr/vecka och sen efter 2 månader gå över till träningsprogrammet som är gjort för 3ggr/vecka?

Eller ska jag helt enkelt köra på 3dagarprogrammet och köra med lämpliga antal reps?

nutz
2006-06-28, 17:32
Koncentrationscurl. Riktig FJANT-grej det!

bear.flowertwig
2006-06-28, 17:37
Koncentrationscurl. Riktig FJANT-grej det!

Nej, men det där är en riktigt fjantig kommentar! Kom med konstruktiv kritik eller var tyst.

nutz
2006-06-28, 17:56
Stör mig på den därför att dom enda jag ser köra den är massa bicepsfixerade discokillar

polaren
2006-06-28, 18:11
Underbart. Ska jag isåfall köra 1-2 månadersprogrammet 3 ggr/vecka och sen efter 2 månader gå över till träningsprogrammet som är gjort för 3ggr/vecka?

Eller ska jag helt enkelt köra på 3dagarprogrammet och köra med lämpliga antal reps?

Gå på 3-dagarsprogramet direkt tycker jag. Variera antalet set och reps.

Tex:
3*10 i 4 veckor
3*8 i 4 veckor
3*6 i 4 veckor

Sen börja om...

Sen kan du börja tänka ut vad du vill ha för mål med träningen. VIll du bli stark så håll dig till lägre reps.

stridskuk90
2006-06-28, 21:53
Jag tränar kondition 4 ggr/vecka nu. Hade tänkt köra 3 ggr/vecka istället.

Så isåfall blir det:

Måndag: Gymträning dag 1 (överkropp)
Tisdag: x km löpning
Onsdag: Gymträning dag 3 (ben)
Torsdag:
Fredag: x km löpning, Gymträning dag 2 (överkropp)
Lördag:
Söndag: x km löpning

Kommentarer?

Lövbiffen
2006-06-28, 22:15
Stör mig på den därför att dom enda jag ser köra den är massa bicepsfixerade discokillar

Jag har den som favorit-övning för biceps och jag är ingen discolirare:)
Ökade från att kunna maxa 27kg till att maxa 35kg på några veckor då jag bytte till den här övningen. Då körde jag tunga treor. Inte så mycket disco skulle jag väl vilja säga;) (kör mot insidan av benet alltså)

Pez
2006-06-28, 22:38
Stör mig på den därför att dom enda jag ser köra den är massa bicepsfixerade discokillar
Jaså... annars tvingade Piranha mig att köra den som avslutning häromveckan. Fast jag kved och gnällde.

Iofs.. Pirre är inte så lite disco.

Kanske säger din inställning mer om din omgivning/gym än om själva övningen?

LarsK
2006-06-29, 04:42
Satsa pa compund ovningar. Det ger mest resultat for nyborjare, sen kan du kora muskel isolerande ovningar. Borja absolut inte tvartom.

mini
2006-06-29, 06:17
Koncentrationscurl. Riktig FJANT-grej det!
Ja, TVI för koncentrationscurl säger jag och Arne Persson!

nutz
2006-06-29, 14:37
Visst, effektiv övning som jag själv kört, men jag har fått avsmak då den bara känns disco på nått sätt.

Jorgen
2006-06-29, 15:24
Visst, effektiv övning som jag själv kört, men jag har fått avsmak då den bara känns disco på nått sätt.
Du kallade precis Arne "jag koncentrationscurlar 40kgs-hantel" Persson för disco. Han kommer att bli glad. :D

Disco eller ej, det är en väldigt bra övning. Du får skylla dig själv om du inte kör den.

Spiffy
2006-06-29, 15:29
Arne är väl iofs rätt så rejält disco.

mistermr
2006-06-29, 19:18
stopp stopp, sätt inte igång att uppfinna hjulet för miljonte gången

Hjulet uppfanns av sumererna i södra Mesopotamien.

För övrigt tycker jag att länken du gav innehåller utmärkta programupplägg.

mvh