handdator

Visa fullständig version : grillad kyckling - utan skinn...


Jacky
2006-06-28, 14:30
om man köper en grillad kyckling. drar bort skinn o krims krams...vad tror ni näringsvärdet per 100 g blir? mycket socker kvar från grillmarinaden?

King Grub
2006-06-28, 14:33
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

adis
2006-06-28, 15:43
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11150&lang=sv

Koloftw
2008-02-13, 16:30
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11150&lang=sv

Men den där hade ju marinad.

Finns det INGA näringsvärden på hel kyckling utan skinn?

Hittar bara med skinn och "Kyckling kött", men då är det 11g respektive 3g ... låter som en för stor skillnad?

King Grub
2008-02-13, 16:43
Skriv "kyckling" i sökrutan i min länk.

Olika delar har olika näringsvärde.

Koloftw
2008-02-13, 16:47
:Virro

Alla delar var ju magra, så det är alltså i fettet/skelettet som fettet på kycklingen sitter?

"Kyckling kött" har
21.5g protein
3g fett
0g kolhydrat
114.8 kcal
per 100g

låter det som ett troligt genomsnittsnäringsvärde för hel, naturell kyckling utan skinn?

King Grub
2008-02-13, 16:50
Alla delar var ju magra, så det är alltså i fettet/skelettet som fettet på kycklingen sitter?

Fett i skelettet kan vi väl utesluta. Bröstköttet är magert, lår och vingar fetare, även om dom inte är några fettklumpar direkt.

Koloftw
2008-02-13, 16:55
Tycker faktiskt att skelettet är riktigt gott att mumsa på :D


3.9g respektive 3.5g fett för "Kyckling lår kött lårfilé" och "Kyckling vinge utan skinn". Låter inte alls fett i min mening ... eller är det något jag missar?

Har jag rätt så är ju grillad kyckling utan skinn proteinrik, mager (<5%) mat :eating:

energibruttan
2008-02-13, 17:05
Vad är det för skillnad på slv och fineli.fi?

King Grub
2008-02-13, 17:07
Den första är svensk, den andra finsk. Det är inte samma tester som ligger till grund för värdena. USA har en annan databas ( http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ ), osv.

Koloftw
2008-02-13, 17:07
SLV är Svenska Livsmedelsverket och Fineli är Finska Folkhälsoinstitutet.

Scratch89
2008-02-13, 19:55
SLV är Svenska Livsmedelsverket och Fineli är Finska Folkhälsoinstitutet.

Statens Livsmedelsverk. :smash:

För att svara på frågan: Äter du kyckling utan skinn kommer du troligtvis inte upp över 5 gram fett per hundra gram i genomsnitt.

Koloftw
2008-02-13, 22:26
Tack väldigt för svaret :)

Handcuff
2008-02-13, 22:30
om man köper en grillad kyckling. drar bort skinn o krims krams...vad tror ni näringsvärdet per 100 g blir? mycket socker kvar från grillmarinaden?

Ja usch du dör nog "sockerdööödden" (saxat från aftonblaskan).

Nä ska inte överdriva...men lite extremt fundera på de fjuttiga sockeratomerna...

Cohen
2008-02-14, 01:38
På tal om grillad kyckling, vad är det egentligen butikerna gör med färdiggrillad kyckling för att få den att smaka som den gör? Blir ju alltid så grymmt saftig och smakrik.

Är det marinad, olja eller vad?

Scratch89
2008-02-14, 07:36
På tal om grillad kyckling, vad är det egentligen butikerna gör med färdiggrillad kyckling för att få den att smaka som den gör? Blir ju alltid så grymmt saftig och smakrik.

Är det marinad, olja eller vad?

Marinad i två dygn. *drool*

Cohen
2008-02-15, 02:00
Marinad i två dygn. *drool*

aha, där ser man.

Kikade på lite grillade kycklingar när jag var och handlade idag. På påsen (från Kungsfågel) stod det att den hela grillade kyckligen innehöll kyckling, vatten och div. kryddor men inget extra fett/olja. De grillade kycklingvingarna, klubborna och låren från samma märke var dock marinerade i olja.

Scratch89
2008-02-15, 09:52
aha, där ser man.

Kikade på lite grillade kycklingar när jag var och handlade idag. På påsen (från Kungsfågel) stod det att den hela grillade kyckligen innehöll kyckling, vatten och div. kryddor men inget extra fett/olja. De grillade kycklingvingarna, klubborna och låren från samma märke var dock marinerade i olja.

Konstigt. Marinader ska inte innehålla olja, även fast man tror det. Oljan gör att kryddorna stannar kvar i oljan och inte tränger sig in i köttet.
Det kan ha att göra med fetthalten på köttet; vingar och klubbor är fetare än t.ex bröstfiléer.

Cohen
2008-02-16, 02:45
Konstigt. Marinader ska inte innehålla olja, även fast man tror det. Oljan gör att kryddorna stannar kvar i oljan och inte tränger sig in i köttet.
Det kan ha att göra med fetthalten på köttet; vingar och klubbor är fetare än t.ex bröstfiléer.

Nej håller med om att det är lite märkligt.

Angivet kcal-värde för den hela kycklingen var 160, för smådelarna 190. Antar att det är någon sorts medelvärde för alla delar.

Hades
2008-02-16, 09:31
Konstigt. Marinader ska inte innehålla olja, även fast man tror det. Oljan gör att kryddorna stannar kvar i oljan och inte tränger sig in i köttet.


Jag skulle gärna vilja ha en källa på det där. Detta eftersom jag alltid har olja i mina marinader, och de gånger jag har skippat den blir resultatet sämre.

Edit: Jag håller dock med om att det låter logiskt. :)

Yankeee
2008-02-16, 09:35
Jag skulle gärna vilja ha en källa på det där.

+1

Har nog aldrig sett en marinad utan olja/fett i hela mitt liv.

skaparn
2008-02-16, 09:49
+1

Har nog aldrig sett en marinad utan olja/fett i hela mitt liv.

Vi marinerade frågan under ett fiberrikt möte.

Helt fettfritt.

Scratch89
2008-02-17, 12:33
Livsmedelsvetenskap, 2007, Lena Jonsson m.fl. Vi har Lena som föreläsare så jag antar att hon inte tolkat sin text fel. Anledningen till att många ser marinader med olja är för att det ger god smak, inte för att det fyller sitt syfte (en marinad ska göra köttet mört och öka hållbarheten). En riktig marinering, som inte bara ska ge god grillsmak till flintasteken, ska inte innehålla olja.

(Förlåt för att jag inte svarat än, är inte hemma)

Pata
2008-02-18, 16:20
På tal om grillad kyckling, vad är det egentligen butikerna gör med färdiggrillad kyckling för att få den att smaka som den gör? Blir ju alltid så grymmt saftig och smakrik.

Är det marinad, olja eller vad?

Smakförstärkare (E???, något E nummer i alla fall) + allt annat som nämnts innan (kryddor etc). Det stod det på påsen jag handlade förra veckan från konsum. Nu vet jag inte om alla butiker använder smakförstärkare eller inte...

Cohen
2008-02-19, 02:00
Smakförstärkare (E???, något E nummer i alla fall) + allt annat som nämnts innan (kryddor etc). Det stod det på påsen jag handlade förra veckan från konsum. Nu vet jag inte om alla butiker använder smakförstärkare eller inte...

E621 var det i den jag såg. Glutamat med andra ord.

Salus
2008-02-19, 03:06
E621 var det i den jag såg. Glutamat med andra ord.

Passa er för glutamat..

Cohen
2008-02-20, 01:03
Passa er för glutamat..

Är inte glutamat-rädslan ganska överdriven?

Visst, vissa kan få alergiska reaktioner etc., men e621 finns ju trots allt i det mesta vad gäller vanlig färdigmat, kryddblandningar etc. Och så används det ju i asien flitigt.

Säger inte att det inte är dåligt, bara att det lilla gluatamat som finns i grillad kylling knappast gör varken till eller från...

puccini
2008-02-20, 03:23
Fra den norske matvaretabellen (2006):

http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html/tabell_view?nutrients=&searchmode=%20normal&valgtevarer=1198184193.46&grouping=0&togglerowcol=col

syrén
2008-02-20, 17:19
På tal om grillad kyckling, vad är det egentligen butikerna gör med färdiggrillad kyckling för att få den att smaka som den gör? Blir ju alltid så grymmt saftig och smakrik.

Är det marinad, olja eller vad?


Den som grillas i butik, kommer alltsom vanligast till butiken färdigmarinerad, i vaccuumpackade påsar.

Kanske är det kombinationen av en god marinad samt att den får ligga i marinaden länge som är hemligheten..? *klurar*

Salus
2008-02-20, 23:08
Är inte glutamat-rädslan ganska överdriven?

Visst, vissa kan få alergiska reaktioner etc., men e621 finns ju trots allt i det mesta vad gäller vanlig färdigmat, kryddblandningar etc. Och så används det ju i asien flitigt.

Säger inte att det inte är dåligt, bara att det lilla gluatamat som finns i grillad kylling knappast gör varken till eller från...

Finns inga studier på att det skulle vara skadligt i mycket små mängder, dock i större.

Personligen väljer jag att undvika det :)

Arsenik går äta i små mängder också..

Cohen
2008-02-21, 01:01
Finns inga studier på att det skulle vara skadligt i mycket små mängder, dock i större.

Personligen väljer jag att undvika det :)

Arsenik går äta i små mängder också..

Jo, vist är det så. :)

Det konstiga med färdiggrillade kycklingar tycker jag nog ändå är att de smakar så pass fett, trots att inget fett ska ha satts till vid tillagningen.
Men som sagt, antar att det har med marineringen att göra.

bollio
2008-02-21, 07:58
Tar ni bort skinnet på kycklingen tar ni också bort 78% av vitamin A. Snacka om att skjuta sig själv i foten...

Eddie Vedder
2008-02-21, 08:02
Tar ni bort skinnet på kycklingen tar ni också bort 78% av vitamin A. Snacka om att skjuta sig själv i foten...

Ja om man mot förmodan skulle få i sig för lite vitamin A från kosten i övrigt möjligtvis.

Kycklingskinn är ju som bekant inte det enda sättet man kan få i sig vitamin A ifrån. Vill man inte ha skinnet och ändå tillgodoser sitt dagliga retinolbehov (vilket är superenkelt med vanlig svensk blandkost) är det väl inget fel att ta bort det?