handdator

Visa fullständig version : Sömn kontra 3-4 timmars intervall mellan proteinintag


Fredrik_S
2006-06-28, 12:37
Båda är ju viktiga. Proteinintag regelbundet under dagen är väl bra för å skapa positiv kvävebalans. Sömn på natten har många fördelar.

Vad händer om man ser till å få i sig protein även under nattens normala fasta.

alltså var tredje till frärde timme dygnet runt (tex en proteindrink när man går upp och kissar mitt i natten)

userfriendly
2006-06-28, 12:48
jag tror inte att dina resultat skulle förbättras.
Vet att vissa går upp mitt i natten under diet o tar nån proteindrink eller liknande men inte annars.
Alla sover ju...

Beast
2006-06-28, 13:25
Vaknar du under natten är det possitivt med protein ja.
Men att störa sömnen för att få i sig protein kommer inte gynna dig.

jim
2006-06-28, 13:29
Båda är ju viktiga. Proteinintag regelbundet under dagen är väl bra för å skapa positiv kvävebalans. Sömn på natten har många fördelar.

Vad händer om man ser till å få i sig protein även under nattens normala fasta.

alltså var tredje till frärde timme dygnet runt (tex en proteindrink när man går upp och kissar mitt i natten)

Det tar tid att nå djupsömn och det är då du sover bäst, att vakna mitt i natten är mycket negativt för sömnen som helhet. Samtidigt är kroppens energiförbrukning mycket lägre och därmed tar det längre tid att hamna i katabol fas.

Sömn > Nattmat enligt min filosofi

Mats J
2006-06-28, 14:28
Förut gick jag upp och drack 1 liter mjölk + 2-3 skopor pp någon gång under natten. Men jag vaknar ALLTID 4-10 ggr per natt (sömnproblem).

Svårt att utverdera resultatet bara, är ju massor med faktorer som styr eventuell muskelökning.

Jacky
2006-06-28, 14:36
Bööörja inte äta på natten.....jag har gjort det i över ett år...börjar äntligen kunna låta bli! ....jag lovar...börja aldrig...det kommer du ångra!

Fredrik_S
2006-06-28, 22:28
Det tar tid att nå djupsömn och det är då du sover bäst, att vakna mitt i natten är mycket negativt för sömnen som helhet. Samtidigt är kroppens energiförbrukning mycket lägre och därmed tar det längre tid att hamna i katabol fas.

Sömn > Nattmat enligt min filosofi

Tar väl inte så lång tid å nå djupsömn..ett par timmar har jag för mig.

Finns det någon undersökning måntro angående min ursprungliga fråga?

pragmatist
2006-06-28, 22:48
Ta en rejäl dos kasein på kvällen så är du ju "försäkrad" så att säga. Kasein ligger ju kvar i magen i 7+ timmar. Protein på kvällen är bra för tillväxthormonet under natten också.

jim
2006-06-29, 06:57
Tar väl inte så lång tid å nå djupsömn..ett par timmar har jag för mig.

Finns det någon undersökning måntro angående min ursprungliga fråga?

Så du är beredd att offra ett par timmars kvalitetssömn varje natt?

Olof
2006-06-29, 16:07
Det är inget annat än rent vanvett att offta sin sömn för en proteindrink. Sömnen är ovärderlig för såväl träningsresultat som hälsan. Att äventyra sin djupsömn ökar snarare risken för hämma dina träningsresultat samt muskeltillväxt. Dessutom så behöver din magsäck vila. Protein är ingen lättsmält föda utan du utsätter din mage för en extrem påfrästning som innebär att du knappast kommer tillgodogöra dig näringen till fullo.

Kortsagt galenskap

Fredrik_S
2006-06-29, 19:05
Det är inget annat än rent vanvett att offta sin sömn för en proteindrink. Sömnen är ovärderlig för såväl träningsresultat som hälsan. Att äventyra sin djupsömn ökar snarare risken för hämma dina träningsresultat samt muskeltillväxt. Dessutom så behöver din magsäck vila. Protein är ingen lättsmält föda utan du utsätter din mage för en extrem påfrästning som innebär att du knappast kommer tillgodogöra dig näringen till fullo.

Kortsagt galenskap

Är detta något du gissar eller har någon källa på detta?
Behöver magen vila? Vad kommer det påståendet ifrån?

Bara för att en enskild person säger att det inte funka för honom å äta protein på natten så betyder väl det inte att det gör det?

Jag är bara intresserad av att veta om du uppnår högre positiv kvävebalans per dygn under längre tid genom att äta protein mitt i natten.

Fredrik_S
2006-06-29, 19:14
Så du är beredd att offra ett par timmars kvalitetssömn varje natt?

Ett par timmar?

Sömnen går genom många stadier och djupsömnen motsvarar ca 15% av nattens totala sömn och det är mest i början av natten som man når djupsömn.

Och vaknar för å kissa gör väl många ändå.

Olof
2006-06-29, 19:38
Är detta något du gissar eller har någon källa på detta?
Behöver magen vila? Vad kommer det påståendet ifrån?

Bara för att en enskild person säger att det inte funka för honom å äta protein på natten så betyder väl det inte att det gör det?

Jag är bara intresserad av att veta om du uppnår högre positiv kvävebalans per dygn under längre tid genom att äta protein mitt i natten.


Slarvigt skrivet från min sida. Vad jag menade är att om man äter en måltid för närma sänggående så stör matsmältningen kroppens sömn, samtidigt som näringsupptaget försämras. Det minskar också chansen att nå REM under sömnen. Således påverkar det kroppens möjligheter att reparera och bygga nytt.

Cerberus
2006-06-29, 20:19
Kasein-protein bör ju va det optimala...skulle aldrig få för mig att gå upp mitt i natten för att dra en drink, men det är jag det...älskar att sova.

jim
2006-06-30, 09:03
Ett par timmar?

Sömnen går genom många stadier och djupsömnen motsvarar ca 15% av nattens totala sömn och det är mest i början av natten som man når djupsömn.

Och vaknar för å kissa gör väl många ändå.

Vad är det du inte förstår? Det tar ett par timmar att nå djupsömn, får du inte djupsömnen en natt blir du inte utvilad, testa att sova 8 h och vaknade varannan timme och se hur pigg du är nästa morgon.

Att vakna för ett toalettbesök är inte samma sak som att medvetet gå upp mitt i natten. Om jag behöver gå på toa mitt i natten stör det märkbart min sömn den natten.

Dessutom är det sömnen som helhet som störs, att sova är en process, du somnar, går igenom alla sömnstadium och vaknar sen, tycker det är självklart att det inte är positivt att störa denna naturliga process.

Toljanen
2006-06-30, 10:43
Trådskaparen har inte vad jag kan se påstått att han/hon medvetet har tänkta att kliva upp på natten för att ta en proteindrink, utan i samband med obligatoriskt toalettbesök.

Fredrik_S
2006-06-30, 17:57
Samanfattningsvis blir det då bäst att dricka tillräcklig mängd vatten innan sänggående för att se till att man vaknar efter 3-5 timmar på naturlig väg.

Valentino
2006-06-30, 18:02
Samanfattningsvis blir det då bäst att dricka tillräcklig mängd vatten innan sänggående för att se till att man vaknar efter 3-5 timmar på naturlig väg.


Klart att det ALDRIG kan vara bättre än att sova 8 timmar i ett sträck.

Baha
2006-06-30, 18:10
Klart att det ALDRIG kan vara bättre än att sova 8 timmar i ett sträck.



varför skulle det inte kunna vara bättre, BB's e dumma i huvudet på många vis, men dom vet ju iaf hur man skapar bra med muskler på kroppen.

annars skall manju sova när man är trött och äta närman är hungrig, det fattar väl vilken idiot somhelst

i vissa frågor passar det att inte ära, när det gäller andra situationer skall man äta 100 ggr om dagen, jag tror säkert det kan va bra att äta på natten, menvem orkar göra det

Fredrik_S
2006-06-30, 20:23
Ja
Jag är inte nån proffessionell kroppsbyggare och är inte på väg å bli. Dom flesta är inte det heller.
Men för dom som det handlar om millimetrar vill nog vet vad som är bäst.
Välmående och maximal muskeltillväxt har väl alldrig gått hand i hand.
Jag är bara nyfiken, precis som många andra...

Ryska_raketen
2006-06-30, 20:26
Vaknar man ändå, för att tex pissa, så varför inte ? Men att enbart gå upp för att äta/dricka protein, nja.

J.Saarela
2006-06-30, 20:48
Prova!,jag gjorde det förut.Men ids bara inte mera fast jag går på toa säkert 3ggr per natt.