handdator

Visa fullständig version : Förbättra samhället!


Pata
2006-06-28, 11:47
Om du fick förbättra samhället genom att införa din idé nationellt, vad skulle det vara? Utgå från att alla köpte resonemanget och följde det men att det inte får påverka folks liv för radikallt. Alltså småsaker som inte förändrar hur folk lever men som skulle underlätta i allmänhet.

Exempelvis:

1. Tvinga folk som skulle gå på bussar/tunnelbanor att stå åt sidan och släppa av folk först innan dom trängde sig på. Jag menar det går snabbare och smidigare och tåget åker inte iväg medans folk försöker gå på. Dessutom skulle mitt blodtryck minska då jag inte skulle irritera mig på detta idiotiska beteende. *grr27*

Nå? Hur gör vi samhället bättre?

Fartman
2006-06-28, 11:51
Förbjuder EU-mopeder/Mopeder för folk under 18år :thumbup:

grisbil3n
2006-06-28, 11:52
Införa helt självständiga kollektiv av varierande storlek både demografiskt och geografiskt. Självständiga i den bemärkelsen att dessa har egna lagar etc. Vet inte om kollektiv är rätt ord dock.

Pata
2006-06-28, 11:55
Införa helt självständiga kollektiv av varierande storlek både demografiskt och geografiskt. Självständiga i den bemärkelsen att dessa har egna lagar etc. Vet inte om kollektiv är rätt ord dock.


Om du fick förbättra samhället genom att införa din idé nationellt, vad skulle det vara? Utgå från att alla köpte resonemanget och följde det men att det inte får påverka folks liv för radikallt. Alltså småsaker som inte förändrar hur folk lever men som skulle underlätta i allmänhet.

hmm...verkar en smula livsförändrande.

Officer
2006-06-28, 11:56
Inför kontrollerad aga i mellan- och högstadiet*flex*

Kurash
2006-06-28, 11:56
Förbjud alkohol och bensindrivna manicker. Begränsa TV-tittande och Internetanvändande till sammanlagt 2 timmar per dag.

grisbil3n
2006-06-28, 11:57
hmm...verkar en smula livsförändrande.

Att läsa trådskaparens inlägg noggrant är inte alltid något man lyckas med som simpel forumanvändare. :Virro

Pata
2006-06-28, 12:00
Förbjud alkohol och bensindrivna manicker. Begränsa TV-tittande och Internetanvändande till sammanlagt 2 timmar per dag.

Återigen ... lite drastiska tag då dessa förslag kraftigt skulle förändra folks levnadsmönster. Dessutom låter det en smula kommunistfascistiskt. *screwy*

Kurash
2006-06-28, 12:15
Återigen ... lite drastiska tag då dessa förslag kraftigt skulle förändra folks levnadsmönster. Dessutom låter det en smula kommunistfascistiskt. *screwy*


Mmm, sant, kanske tog i lite där. I så fall tycker jag människor hela tiden måste säga vad dom tycker och känner utan att spela spel eller låtsas vara något dom inte är. Och man får inte ljuga heller.

Pepparkakssmurfen
2006-06-28, 12:19
Förbjud alkohol och bensindrivna manicker. ...

Vad är det för fel på etanoldrivna bilar?
Varför förbjuda dem?

Yes
2006-06-28, 12:24
Gör mig till landets ledare. Själva handlingen skulle inte vara livsförändrande, sen beror det på vad jag hittar på...

Kurash
2006-06-28, 12:25
Vad är det för fel på etanoldrivna bilar?
Varför förbjuda dem?

Etanol är bara dåligt om man dricker det, aldeles riktigt, det var så jag menade. Men har nu, efter påtryckningar, reviderat min åsikt på samhällets förbättrande. Till en lite mildare variant.

Daniel_S
2006-06-28, 12:28
Tvinga Aftonbladet och Expressen att skriva tre sidor allmännyttig information varje dag.

Tvinga folk att prata med sina grannar

Tvinga eleverna att hålla käften och lyssna

Tvinga fram lite bondförnuft hos gemene man

Tvinga fram en attityd som göra att medborgarna gör massa gott utan att känna sig tvungna

Nja, inte vet jag om det blir bättre...

Kurash
2006-06-28, 12:30
Tvinga Aftonbladet och Expressen att skriva tre sidor allmännyttig information varje dag.

Tvinga folk att prata med sina grannar

Tvinga eleverna att hålla käften och lyssna

Tvinga fram lite bondförnuft hos gemene man

Tvinga fram en attityd som göra att medborgarna gör massa gott utan att känna sig tvungna

Nja, inte vet jag om det blir bättre...

Byt ut alla "Tvinga" mot "Motivera" så har du en utopi.

Yes
2006-06-28, 12:33
Byt ut alla "Tvinga" mot "Motivera" så har du en utopi.
Nu låter du som en politiker. Tvinga låter ju negativt, så det heter visst motivera när man exempelvis inför nya skatter eller ändrar på lagar och regler.

Pata
2006-06-28, 12:40
Tvinga Aftonbladet och Expressen att skriva tre sidor allmännyttig information varje dag.


word!:thumbup:

userfriendly
2006-06-28, 12:42
Förbjuda cigaretter, alkohol o snus är jag fortfarande tveksam mot...

höjsa priset på allt som innehåller vanligt socker och transfetter, ev. även vissa färgämnen o tillsatser osv.
Sänka priset på frukt o grönsaker, lax o diverse nyttig mat.

Sätta upp bättre belysning överallt om kvällarna

Köra mer skolidrott men göra om den så att man får välja bland olika aktiviteter o hitta nåt som passar en själv.

Obligatoriska lektioner i kulturella ämnen och även mer etik o moralfrågor, även diksutera mer jämställdhet, rasism osv.

Göra skolklasser o dagisgrupper mindre o sätta in fler lärare...

osv osv osv

Kurash
2006-06-28, 12:43
Nu låter du som en politiker. Tvinga låter ju negativt, så det heter visst motivera när man exempelvis inför nya skatter eller ändrar på lagar och regler.

Det är inte bara ett ord, det är en inställning. Tvingar man folk till saker och ting kommer det finnas en osund grogrund för missnöje. Om man däremot motiverar varför man vill ha det på ett visst sätt och ökar folks förståelse för sin vision tror jag man får ett bättre samhälle.

Yes
2006-06-28, 12:48
Det är inte bara ett ord, det är en inställning. Tvingar man folk till saker och ting kommer det finnas en osund grogrund för missnöje. Om man däremot motiverar varför man vill ha det på ett visst sätt och ökar folks förståelse för sin vision tror jag man får ett bättre samhälle.
Folk får säkert lättare att acceptera det. Själv är jag dock typen som säger vad jag menar och kallar saker för vad det är. Är det tvång så är det tvång, även om någon kallar det för motivation.

Pata
2006-06-28, 13:02
Oh! Kom på en grej till jag och mina kompisar irriterar oss på. Folk som går sakta bör hålla sig till sidan av vägen så dom som knatar på snabbare kan komma förbi. Finns inget mer irriterande än folk som står ivägen när dom inte behöver det. Gah!*grr27*

Tenzu
2006-06-28, 13:32
Köra mer skolidrott men göra om den så att man får välja bland olika aktiviteter o hitta nåt som passar en själv.
oh ja skolidrott, minst 1 timme om dagen. Folk skulle må otroligt mycket bättre både fysiskt och psykiskt, akademiska prestationer skulle gå upp och istället för fysiska vrak skulle det vara kärnfriska människor som lämnade skolan. Följ upp med öppna offentliga träningsanläggningar, där det finns ett bibliotek ska det finnas en träningsanläggning kunde vara ett bra riktmärke, gigantisk kostnad ja men på sikt får man lägre sjukvårdskostnader som följd av friskare människor.

Återinför allmän värnplikt, måste anses som inofficiellt avskaffat vid det här laget. Det kan till stor del handla om kortare tjänstgöringsperioder inom civilförsvaret men alla borde (få) göra någonting. Både karaktärsdanande och stärker den nationella självkänslan. Bara en sån sak som att ett tvärsnitt av den unga befolkningen tvingas arbeta och samarbeta tillsammans tar död på mycket rasism och fördomar.

Få ner arbetslösheten. Produktionen har effektiviserats något så oerhört vilket innebär att tom i högkonjuktur så har vi nu något som gränsar till massarbetslöshet medräknat de som pluggar för att det inte finns jobb etc. Den här utvecklingen skulle vi troligen haft oavsett vilket regering som suttit vid makten och det är inte otroligt att vi aldrig kommer att (behöva) ha full sysselsättning på den traditionella arbetsmarknaden igen. Så.. de som inte hittar jobb skulle kunna få ett av staten som exempelvis gårdskarl i området där man bor eller något annat arbete som inte är nödvändigt att det utförs men som gör livet trevligare för alla. Är det någonting som är eftersatt i landet så är det just underhåll tycker jag, ofta läggs det stora summor på nybyggnation för att sedan snåla in på underhåll så att det förfaller snabbt och får rivas och byggas nytt igen.
Ett jobb jag skulle kunna tänka mig absolut, fila och dona här i området på husen och se till att det ser fint ut istället för att sitta arbetslös och häcka. Gratisarbete! skriker en del säkert men det är en win-win situation imo. skulle inte ens tro det vore nödvändigt med tvång. Sen hur man skulle få det att fungera med privatägda hyreshus etc. tål att kluras på. Liksom, om en skola har två vaktmästare eller en vaktmästare och en arbetslös kostar ju det gemensamma i princip lika mycket i slutändan, pengar snurrar bara runt ändå, så att lösa problematiken med att "det är olika konton" vore nog utopin.

halv-radikalt kanske, men men.

Gandalf
2006-06-28, 13:37
Jag skulle införa att det bara skulle få finnas en sak av varje att köpa, som tex en sorts tandkräm, en sorts bil, en sorts kläder mm.
Tänk vad pengar folk skulle få över till resor ut i världen då det skulle bli skitbilligt och skittråkigt att handla.:)

tp_88
2006-06-28, 13:53
Jag skulle införa att det bara skulle få finnas en sak av varje att köpa, som tex en sorts tandkräm, en sorts bil, en sorts kläder mm.
Tänk vad pengar folk skulle få över till resor ut i världen då det skulle bli skitbilligt och skittråkigt att handla.:)
Det finns bara en resa att köpa?

Jag skulle gärna se att alkohol/cigaretter förbjöds, även om det kanske skulle innebära en för stor förändring. (deffintionsfråga)

Yes
2006-06-28, 14:00
Jag skulle införa att det bara skulle få finnas en sak av varje att köpa, som tex en sorts tandkräm, en sorts bil, en sorts kläder mm.
Tänk vad pengar folk skulle få över till resor ut i världen då det skulle bli skitbilligt och skittråkigt att handla.:)
Jo, det är klart... resor blir mycket billigare om man bara kan åka med häst och vagn.

Det skulle bli en härlig arbetslöshet. All produktion skulle minska eftersom ingen skulle köpa mer än vad som är absolut nödvändigt(varför t.ex. byta bil när det inte finns någon annan att välja på?). Bristen på konkurrens skulle dra ned lönerna i botten - något som förvisso kan "lösas" genom minilöner som ökar arbetslösheten och drar ned produktionen ytterligare. Ingen skulle ha råd att resa även om det blev billigare, vilket det inte blir. Försök driva en flygplats utan reklam och en stor del av försäljningen. Din föreslagna väg leder helt enkelt till lite härlig planekonomisk misär.

Du var nog inte seriös. ;)

Pepparkakssmurfen
2006-06-28, 14:01
Jag skulle införa att det bara skulle få finnas en sak av varje att köpa, som tex en sorts tandkräm, en sorts bil, en sorts kläder mm.
Tänk vad pengar folk skulle få över till resor ut i världen då det skulle bli skitbilligt och skittråkigt att handla.:)

Nu tänkte du inte ordentligt innan du tryckte på submit replay knappen,eller hur?

jenny
2006-06-28, 14:07
Förbjuda cigaretter, alkohol o snus är jag fortfarande tveksam mot...

höjsa priset på allt som innehåller vanligt socker och transfetter, ev. även vissa färgämnen o tillsatser osv.
Sänka priset på frukt o grönsaker, lax o diverse nyttig mat.

Sätta upp bättre belysning överallt om kvällarna

Köra mer skolidrott men göra om den så att man får välja bland olika aktiviteter o hitta nåt som passar en själv.

Obligatoriska lektioner i kulturella ämnen och även mer etik o moralfrågor, även diksutera mer jämställdhet, rasism osv.

Göra skolklasser o dagisgrupper mindre o sätta in fler lärare...

osv osv osv

Det skriver jag under på. Kan jag rösta på dig i valet?

paddanboy
2006-06-28, 14:08
Inga bilar i städer överhuvudtaget skulle säkert göra livet lugnare för många.

Slippa läsa bantningstips varje dag + oviktiga nyheter om hollywoodstjärnor...

Slippa dessa tråkiga humorprogramsskratt direkt man slår på TV:n på en vardagseftermiddag.

Tricklev
2006-06-28, 14:08
Nu tänkte du inte ordentligt innan du tryckte på submit replay knappen,eller hur?

Planekonomi?:D

Det är kul att se alla vuxna som är färdiga med skolan sitta o bestämma hur skolan ska vara mer krävande för dom som inte är klara med den, samma med mönstringen.

Tricklev
2006-06-28, 14:09
Det roliga är att folk vill ändra saker som primärt påverkar andra, inte dom själva.

Vad är det för perfekta liv ni lever?

Tricklev
2006-06-28, 14:10
höjsa priset på allt som innehåller vanligt socker och transfetter, ev. även vissa färgämnen o tillsatser osv.
Sänka priset på frukt o grönsaker, lax o diverse nyttig mat.


Nej för i helvete, sämsta jag läst på länge.

Yes
2006-06-28, 14:12
Planekonomi?:D

Det är kul att se alla vuxna som är färdiga med skolan sitta o bestämma hur skolan ska vara mer krävande för dom som inte är klara med den, samma med mönstringen.
Ah, skolan... gör den fri med möjlighet för ungdomarna att utbilda sig hur de själva vill, utan någon färdig modell åt alla.

Tricklev
2006-06-28, 14:19
Ah, skolan... gör den fri med möjlighet för ungdomarna att utbilda sig hur de själva vill, utan någon färdig modell åt alla.

:bow: :bow:

Synd bara att ungdommrna inte vet vad dom vill bli.:D

skaparn
2006-06-28, 14:20
Utgå från att alla köpte resonemanget och följde det men att det inte får påverka folks liv för radikallt. Alltså småsaker som inte förändrar hur folk lever men som skulle underlätta i allmänhet.


Var en gång med klubben och tjänade in lite pengar genom att städa vägen åt Vägverket. Insåg då att det slängs fruktansvärda mängder skräp, folk verkar tro att en öppen sidoruta är något slags svart hål.
Det gäller inte bara från bilen utan folk borde kunna hålla i skräpet den där extra minuten det tar innan en papperskorg dyker upp, vi skulle kunna spara massvis med pengar på minskad renhållning och få en i allmänhet förbättrad miljö, sett till det estetiska.

Yes
2006-06-28, 14:23
:bow: :bow:

Synd bara att ungdommrna inte vet vad dom vill bli.:D
Inte så konstigt när man egentligen inte behöver tänka så mycket på det innan man gått ut gymnasiet. Att gå i skolan och veta vad man vill är dessutom ett helvete.

raQblad
2006-06-28, 14:43
Sex timmars arbetsdag. Det skulle ge personer mer fritid och skulle samtidigt sänka antalet sjukskrivna. Dessutom skulle fler få jobb. Det anser jag vara en förbättring för både samhälle och individ.

Jag skulle kunna skriva en mängd olika saker här som jag tycker skulle kunna förbättras, men jag nöjer mig med en till.

Arbetarkollektiv/Arbetarägda företag. Ett företag som enligt Venezuelansk och Argentinsk modell låter de som arbetar på företaget välja om de vill bli delägare och deltaga på årliga/månatliga kongresser där man kommer fram till vem som ska tjäna mest och vem som ska tjäna minst, vilka tider de ska jobba och företagets mål. Ungefär som dagens företags "styrelse", fast hela företaget är med och bestämmer, demokratiskt och rättvist.

Gandalf
2006-06-28, 15:34
Det är roligt att bara för att man skämtar till det så genast måste folk förklara varför det inte skulle fungera och då måste man ju fundera på varför folk gör så, jag tror att folk är rädda för att samhället som det ser ut idag kanske inte ser ut så i framtiden.
Det finns väl inget som säger att det inte skulle fungera för det finns ju inget som säger att det sätt vi nu lever på skulle vara det enda riktiga och lönsamma för allt är inte pengar eller?
Jag skulle gärna se ett samhälle där folk hellre åker och träffar folk i andra länder än att det är som nu då folk lever sina liv framför TV och datorn och är stolta över dom senaste inköpen av LCD-TV och sin nya dator.

Jense
2006-06-28, 15:36
Inför kontrollerad aga i mellan- och högstadiet*flex*


mkt bra förslag

Bolio
2006-06-28, 15:39
Kasta ut riktigt jobbiga invandrare, vilket blir en hel del, men låt gå.

Yes
2006-06-28, 15:43
Det är roligt att bara för att man skämtar till det så genast måste folk förklara varför det inte skulle fungera och då måste man ju fundera på varför folk gör så, jag tror att folk är rädda för att samhället som det ser ut idag kanske inte ser ut så i framtiden.
Det finns väl inget som säger att det inte skulle fungera för det finns ju inget som säger att det sätt vi nu lever på skulle vara det enda riktiga och lönsamma för allt är inte pengar eller?
Jag skulle gärna se ett samhälle där folk hellre åker och träffar folk i andra länder än att det är som nu då folk lever sina liv framför TV och datorn och är stolta över dom senaste inköpen av LCD-TV och sin nya dator.
Jag tog aldrig ditt förslag speciellt seriöst, men kände ändå för att besvara det. Finns trots allt folk som fullt seriöst tror på liknande saker, och du verkar ju ändå ha ett strå av allvar med där.

mela
2006-06-28, 15:51
Någonting som INTE skulle förändra livet så mkt för individen.

Det med att folk får gå av bussar och spårvagnar först är smart.
Att man sänker skatten på arbete förändrar ju inte så mkt för individen förutom att alla som arbetar får behålla mer av sin lön.

Yes
2006-06-28, 15:53
Att man sänker skatten på arbete förändrar ju inte så mkt för individen förutom att alla som arbetar får behålla mer av sin lön.
Inte med era mesiga moderat-sänkningar iaf. ;)

mela
2006-06-28, 15:54
Inte med era mesiga moderat-sänkningar iaf. ;)

Vi vill ju att låg- och medelinkomstagare skall ha 1000 kronor mer i handen varje månad. Det gör STOR skillnad om man knappt klarar sig.

Pata
2006-06-28, 16:03
Införa mer gymnastik var ett bra förslag. Kanske även utöka hemkunskapen till näringslära så ungdomarna förstår sig på vad dom stoppar i sig.

Sedan skulle jag vilja ha HDTV sändingar som man själv bestämmer vad och när man ska se något på TV utan den förbannade reklamen. Då kunde man betala en 5 spänn eller nåt för varje timme/avsnitt/film man väljer att se .... därmed ingen fascistisk TV licens! Pröjsa för vad du ser på, inte för att se massa jävla reality skit och reklam.

Viva la revolution!!!

Yes
2006-06-28, 16:05
Vi vill ju att låg- och medelinkomstagare skall ha 1000 kronor mer i handen varje månad. Det gör STOR skillnad om man knappt klarar sig.
Jodå, och det ger oss bara världens näst högsta skatter eller något sånt. Men visst, jag gillar skattesänkningar. Fast som ni moderater snackar om skattesänkningar borde ni köra ned handen djupare i byxorna och grabba tag i kulorna(bildligt talat ;) ).

hultman
2006-06-28, 16:12
Förbjud tobak och annat skit som inte bara förstör ens egen hälsa, utan även andras. Eller, ännu enklare; förbjud rökare!

Tenzu
2006-06-28, 16:21
Skulle lagstifta om att alla gym måsta ha samma öppettider på sommaren som under resten av året. *grr27*

z_bumbi
2006-06-28, 16:37
Halvera nobelprisets pengadel och dela ut resten av pengarna som studiestipendier inom respektive område. Det blir runt 25 miljoner totalt i stipendier vilket räcker ganska långt.

skaparn
2006-06-28, 17:03
Förbjud tobak och annat skit som inte bara förstör ens egen hälsa, utan även andras. Eller, ännu enklare; förbjud rökare!

Och biltrafik i tätbebyggt område då förstås?