handdator

Visa fullständig version : hjälp med speldatorval!


Brooklyn
2006-06-27, 20:16
hej!
önskar bra hjälp från er som kan det här med datorer*screwy*
hittade denna på kompletts hemsida
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180
man kan ju uppgradera den och så om man vill ha något "Bättre" processor + graffekort kanske?
datorn ska användas till allt, och funka med alla spel!

ska man köpa denna eller vänta på de "nya" processorerna som jag har hört ska komma i höst?
¨

mvh :)

Kabuto
2006-06-27, 20:19
Ser väldigt bra ut. Men du kan nog tjäna lite pengar om du sätter ihop ett eget paket som du bygger själv. Men du kanske inte kan sånt.

tossefar
2006-06-27, 20:21
Det känns inte så smart att köpa s939 när en ny sockel för amd just kommit. Även om prestandavinsten inte är så stor ännu så finns det ingen anledning att inte köpa AM2. Intels conroe kommer väl ganska snart, jag hade väntat på den.

Brooklyn
2006-06-27, 20:25
Det känns inte så smart att köpa s939 när en ny sockel för amd just kommit. Även om prestandavinsten inte är så stor ännu så finns det ingen anledning att inte köpa AM2. Intels conroe kommer väl ganska snart, jag hade väntat på den.
så intel conroe is "ftw" eller va nu alla säger.. och ja, jag har tid att vänta :)

Kabuto
2006-06-27, 20:26
Finns ju ingen anledning ATT köpa AM2 heller. Däremot conroe. Men s939 funkar fint ett lååångt tag till. Samma prestanda som AM2 i stort sett men AM2 använder ddr2 istället ddr minnen. Bara han inte köper nå skruttig p4 ;)

tossefar
2006-06-27, 20:28
så intel conroe is "ftw" eller va nu alla säger.. och ja, jag har tid att vänta :)
yes conroe verkar vara ftwzomg osv osv, riktigt trevlig.

tossefar
2006-06-27, 20:29
Finns ju ingen anledning ATT köpa AM2 heller. Däremot conroe. Men s939 funkar fint ett lååångt tag till. Samma prestanda som AM2 i stort sett men AM2 använder ddr2 istället ddr minnen. Bara han inte köper nå skruttig p4 ;)

Självklart är det en dålig idé att köpa ett system som inte ens är modernt nu. Hur gör han om han vill uppgradera någonting senare? Då blir det till att köpa nytt moderkort, processor och ram.

Nordenator
2006-06-27, 20:54
Om det är just spelande man är ute efter faller dock nästan processorn i ett mindre viktigt fack.
512 MB's graffe och snabbt minne skulle jag sätta framför i prioriteringslistan, då jag aldrig upptäckt något som helst problem p.g.a. bristande prolle.

Man brukar behöva fixa nytt graffe efter 1-2 år, medan prollen håller i runt 3-4 utan att bli en kraftig flaskhals.

tossefar
2006-06-27, 20:58
Om det är just spelande man är ute efter faller dock nästan processorn i ett mindre viktigt fack.
512 MB's graffe och snabbt minne skulle jag sätta framför i prioriteringslistan, då jag aldrig upptäckt något som helst problem p.g.a. bristande prolle.

Man brukar behöva fixa nytt graffe efter 1-2 år, medan prollen håller i runt 3-4 utan att bli en kraftig flaskhals.

Där kan jag inte hålla med om mycket. Vad exakt ska han med 512MB grafikminne till när 256MB är snabbare, och mer än tillräckligt för en burk i den prisklassen? På vilket sätt ska minnena vara snabba? Den enda praktiskta (och teoretiska också egentligen) skillnaden kommer vid överklockning, vilket han inte nämnt något om. Jag tycker rent av tvärtom. Så snabb processor som du har råd med, ett snabbt grafikkkort i mellansegmentet och mycket minne. Hellre 4GB CL3-minne än 2GB av übersnabbast modell.

King Grub
2006-06-27, 20:59
Jag skulle väntat en månad och tagit en Conroe-processor.

Nordenator
2006-06-27, 21:12
Där kan jag inte hålla med om mycket. Vad exakt ska han med 512MB grafikminne till när 256MB är snabbare, och mer än tillräckligt för en burk i den prisklassen? På vilket sätt ska minnena vara snabba? Den enda praktiskta (och teoretiska också egentligen) skillnaden kommer vid överklockning, vilket han inte nämnt något om. Jag tycker rent av tvärtom. Så snabb processor som du har råd med, ett snabbt grafikkkort i mellansegmentet och mycket minne. Hellre 4GB CL3-minne än 2GB av übersnabbast modell.

256 mb kommer inte räcka långt i FPS-världen där vissa spel redan nu _kräver_, och inte bara rekommenderar, 512 mb grafikminne till de högre inställningarna.
Och var säger jag att man måste köpa det snabbaste minnet?
Att köpa 2048 hyffsat snabbt minne än 2048 långsamt och snäppet vekare processor skulle jag i alla fall göra (i spelsyfte), om båda inte är ett alternativ.

Fettecke
2006-06-27, 21:43
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=178579

tog mig friheten att bygga nått som jag skulle vilja ha, kostar däremoit pengar...

men har du en tidigare dator kan du ta komponenter därifrån, och klippa priset lite... ex. chassi och hårddisk, brännare och floppy.

Kabuto
2006-06-27, 21:47
Självklart är det en dålig idé att köpa ett system som inte ens är modernt nu. Hur gör han om han vill uppgradera någonting senare? Då blir det till att köpa nytt moderkort, processor och ram.

Och vad är skillnaden mellan AM2 och s939 förutom minnen och cpu-sockeln om man bortser från massa små obetydliga ändringar?*screwy*

s939 prollar och ddr minnen kommer finnas ett jäääävla bra tag till. Även om AMD ska sluta skeppa ut s939 och s754 prollar så kommer det gå att få tag på. Helt jävla onödigt att satsa på AM2, om det är billigare än s939 då är det lika bra att köpa det men så länge s939 är billigare så köp det.

Om du kan vänta ett tag brooklyn och vill ha det värsta köp conroe när den släpps.

Brooklyn
2006-06-28, 13:11
Och vad är skillnaden mellan AM2 och s939 förutom minnen och cpu-sockeln om man bortser från massa små obetydliga ändringar?*screwy*

s939 prollar och ddr minnen kommer finnas ett jäääävla bra tag till. Även om AMD ska sluta skeppa ut s939 och s754 prollar så kommer det gå att få tag på. Helt jävla onödigt att satsa på AM2, om det är billigare än s939 då är det lika bra att köpa det men så länge s939 är billigare så köp det.

Om du kan vänta ett tag brooklyn och vill ha det värsta köp conroe när den släpps.
okej, "money aint a thing" som dom säger...
eller ska man vänta "ytterliggare" till vinter med att köpa en conroe? eftersom dom kanske har blivit fri från alla "barnsjukdomar"? + kanske blivit mycket snabbare ändå? *screwy*

Kwon
2006-06-28, 13:12
Säger Grub "vänta en månad på Conroe" så skulle jag lyssna/ta till mig det! :)

Fettecke
2006-06-28, 13:14
hur mkt hade du tänkt att placera i din dator?

om inte pengar är nått problem, så är det ju bara att köra SLi på något Geforce 7950GTX kort.... enda problemet att SLi för det projektet landar på runt 13´000 på Bara gfx-korten i dagsläget... men har du pengar så....

Kurash
2006-06-28, 13:20
Jo, enligt testerna är det ju Conroe som gäller, det har man "vetat" sen några månader tillbaka. Men hela grejen att vänta på the next big thing kan göra att det aldrig blir någon dator. conroe kommer ju bli lite dyrare eftersom dom har nytt chipset, ddr2-minnen och så själva processorn då, om man jämför med 939. Tror dessutom inte det kommer släppas några spel de närmaste åren som en upphottad 939 inte klarar.

Själv planerade jag att köpa AM2, men har nu beslutat att vänta på Conroe också, den verkar helt enkelt för bra för att vara sann, och då måste man ju ha den.