handdator

Visa fullständig version : Var går gränsen för VLCD?


Rompestompa
2006-06-27, 19:13
Var går gränsen för VLCD? jag äter nutrilett och äter 3 bars om dagen blir dryga 600 kalorier. Men var går gränsen för det? Jag vet på något sätt att det har med energi in -energi ut.. Inte skratta jag bara undrar :em:

MVH Lena

userfriendly
2006-06-27, 19:19
600kcal skulle jag säga var SVÄLT. VLCD brukar väl ligga runt 1000 nånting kanske?? eller har jag fel? ska iaf bara köras första veckan typ för riktigt överviktiga

Krokodil
2006-06-27, 19:24
Enligt slv är vlcd 400-800 kcal.

King Grub
2006-06-27, 19:24
800 kcal eller mindre per dag.

Ola Wallengren
2006-06-27, 19:25
VLCD brukar ligga runt 400-600kcal/d, 800- kcal brukar kallas LCD

userfriendly
2006-06-27, 19:30
oj, fel av mig, förlåt :em:

Krokodil
2006-06-27, 19:34
Från: Livsmedelsverket (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=6040)

"Very Low Calorie Diets (VLCD)
VLCD är beteckningen på kompletta dieter, huvudsakligen bestående av proteiner med en mindre mängd kolhydrater, vitaminer, mineraler, spårämnen och nödvändiga essentiella fettsyror. I allmänhet är energiinnehållet i dessa dieter 1700-3300 kJ per dag (400-800 kcal). Behandling med proteinpulver råkade till en början i vanrykte, då proteinprodukterna som användes inte var kompletta. Det gav upphov till livshotande hjärtmuskelskador och flera dödsfall. Dagens proteinpulver är mycket säkrare. VLCD ger i början en snabb viktnedgång, då kroppen förbränner det glykogen som finns lagrat i musklerna och levern och då försvinner också det vatten som är bundet till glykogenet, det motsvarar tre gånger glykogenets egen vikt. Den vikt man tappar under första behandlingsveckan, 3-4 kg, består inte av fettväv utan övervägande av vatten och kolhydrater. Först därefter börjar den egentliga fettnedbrytningen, varmed följer en ansamling av s k ketonkroppar, vilket betyder att hjärnan tvingas ställa om sin energiförbrukning till fett från att tidigare ha föredragit kolhydrater. Ketosen ger en viss euforiserande stämning, och många patienter som går i VLCD-program liksom vid fasta upplever en eufori utan hungerkänslor och en kraft och förmåga att ta itu med tillvarons problem.
Ett normalt VLCD-program pågår 8-16 veckor, vilket förutsätter viss medicinsk övervakning. Tvåveckorsperioder kan dock genomföras utan medicinsk provtagning eller övervakning."

kampsporttjej
2006-06-27, 20:34
OBSERVERA!

det finns vissa kriterier man måste uppfylla för att
genomgå en vlcd-diet. se till att du verkligen har allt
klart för dig. finns även kontraindikationer, alltså personer som
INTE ska använda sig av vlcd.
av vilken anledning använder du vlcd?

Rompestompa
2006-06-27, 21:28
Tack för alla svar :thumbup:
Då kan jag alltså äta nått mer
1000 miljoner tack!

MVH Lena