handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg


emmak
2006-06-27, 18:24
Har kikat runt lite i olika trådar och läst att om man tränat bröst på måndagen och tränar bröst dagen efter (tisdag alltså) så upphör "tillväxten" eller vad man ska kalla det i brösten,

Men om man tränar bröst måndag, och kör t.e.x triceps dagen efter, för när man kör triceps belastar man brösten i "andra hand" om ni förstår vad jag menar? händer det samma sak med brösten även då?, alltså att "tillväxten" upphör,

Hoppas ni förstår min fråga

Tack på förhand // Petter

Sundsarn
2006-06-27, 20:35
Antar att du menar att den förhöjda proteinsyntesen skulle avbrytas. Men som jag iaf uppfattar det så borde den inte direkt avbrytas då den stimuleras av styrketräningen.

Annars är "vila minst 48 timmar mellan styrkepassen, längre om det gäller samma muskelgrupp" lite av en tumregel, för mig iaf. Är ju då man växer *flex*

Alternativen är ju att antingen köra triceps på samma pass eller helt enkelt byta ut en del pressövningar mot ex push-downs. Föredrar dock det första alternativet.

edit: Du borde dock höra vad andra, mer kunniga, har att säga. Grub? :)

emmak
2006-06-27, 23:26
Antar att du menar att den förhöjda proteinsyntesen skulle avbrytas. Men som jag iaf uppfattar det så borde den inte direkt avbrytas då den stimuleras av styrketräningen.

Annars är "vila minst 48 timmar mellan styrkepassen, längre om det gäller samma muskelgrupp" lite av en tumregel, för mig iaf. Är ju då man växer *flex*

Alternativen är ju att antingen köra triceps på samma pass eller helt enkelt byta ut en del pressövningar mot ex push-downs. Föredrar dock det första alternativet.

edit: Du borde dock höra vad andra, mer kunniga, har att säga. Grub? :)


Ja precis, jag menade proteinsyntesen givetvis, tack så mycket :)
Jo visst kan jag göra så, men jag känner att om jag kör bröst och triceps på samma pass så kan jag inte köra max i båda, blir alltid trött i ena muskelgruppen då,

Men som sagt, min undran är om det spelar ngn roll att det blir ansträngande för bröstet när man kör triceps dagen efter

Tack så mycket för ditt svar iaf sundsarn!

bulk fiction
2006-06-27, 23:54
vad kör du för övningar som belastar bröst, förutom dips kanske?

emmak
2006-06-28, 09:32
vad kör du för övningar som belastar bröst, förutom dips kanske?

Pushdowns exempelvis, jag trodde inte den belastade bröst förän ja körde den i tisdags, eftersom jag hade träningsvärk i brösten kände jag lättare att även brösten arbetade.

Plus att det är väl "känt" att brösten tränas i andra hand om man tränar triceps och vice versa?

Sheogorath
2006-06-28, 09:36
Pushdowns exempelvis, jag trodde inte den belastade bröst förän ja körde den i tisdags, eftersom jag hade träningsvärk i brösten kände jag lättare att även brösten arbetade.

Plus att det är väl "känt" att brösten tränas i andra hand om man tränar triceps och vice versa?

Jo, fast inte i alla tricepsövningar. Det är klart att om kroppen är lite ovan vid pushdowns och man är noga med att även arbeta med överarmarnas rörelse i axeln, så kommer bröst, lats och även mage (för att stabilisera i draget) att involveras ganska markant.

Men tillräckligt för träningsvärk i bröst? Tja, kanske. Men du gjorde inga andra övningar som kan förklara träningsvärken?

emmak
2006-06-28, 09:58
Jo, fast inte i alla tricepsövningar. Det är klart att om kroppen är lite ovan vid pushdowns och man är noga med att även arbeta med överarmarnas rörelse i axeln, så kommer bröst, lats och även mage (för att stabilisera i draget) att involveras ganska markant.

Men tillräckligt för träningsvärk i bröst? Tja, kanske. Men du gjorde inga andra övningar som kan förklara träningsvärken?

Nej alltså, nu måste jag förklarat dåligt, ja körde bröst i måndags! och tränade triceps i tisdags, och jag hade alltså träningsvärk i brösten INNAN tricepspasset som ja körde i tisdags. När jag då körde triceps kände jag att även brösten jobbade eftersom det är enklare att känna det (tycker iaf jag) om man har träningsvärk.

Jag fick alltså INTE min träningsvärk i brösten av tricepspasset, utan av bröstpasset dagen innan :)

Sheogorath
2006-06-28, 10:11
Nej alltså, nu måste jag förklarat dåligt, ja körde bröst i måndags! och tränade triceps i tisdags, och jag hade alltså träningsvärk i brösten INNAN tricepspasset som ja körde i tisdags. När jag då körde triceps kände jag att även brösten jobbade eftersom det är enklare att känna det (tycker iaf jag) om man har träningsvärk.

Jag fick alltså INTE min träningsvärk i brösten av tricepspasset, utan av bröstpasset dagen innan :)

Aha :thumbup:. Men då vet du nu också varför det är dumt att köra triceps dagen efter bröst. Lägg istället triceps direkt efter bröst (och/eller axlar) på samma pass, eller på maximalt avstånd från bröst- (och/eller axel)-dagen.

emmak
2006-06-28, 10:49
Aha :thumbup:. Men då vet du nu också varför det är dumt att köra triceps dagen efter bröst. Lägg istället triceps direkt efter bröst (och/eller axlar) på samma pass, eller på maximalt avstånd från bröst- (och/eller axel)-dagen.

Ja precis, det var därför jag la upp en tråd om det, de är lite bittert eftersom det känns som om man förstört bröstpasset i måndags i och med att ja ansträngde brösten i tisdags också.

Men förhoppnigsvis så är det inte så farligt :)

Big Lou
2006-06-28, 12:35
Ja precis, det var därför jag la upp en tråd om det, de är lite bittert eftersom det känns som om man förstört bröstpasset i måndags i och med att ja ansträngde brösten i tisdags också.

Men förhoppnigsvis så är det inte så farligt :)

Så farligt är det inte. Dessutom tycker jag inte att tricepsträningen tar särskilt mycket på bröstet. Däremot så tar min bröstträning ganska mycket på triceps (bänkpress m.m)

Att köra bröst och triceps tillsammans tycker jag fungerar bra. Du skriver att du inte kan ge max i båda. Detta ser jag inte som ett problem. Börjar du med bröst så kommer triceps vara lite föruttröttad när du börjar med rena tricepsövningar men det tycker jag inte måste vara negativt. Tvärtom så har ju redan triceps fått en del stryk och därför behöver du inte köra lika många renodlade tricepsövningar.