handdator

Visa fullständig version : Tveksamt djup i knäböj.


Arne Persson
2002-12-20, 20:17
Personligen tycker jag att dessa är för grunda möjligen den 1:a får godkänt. Svårt att riktigt se.

http://www.joeskopec.com/joeskopecsquatform.mpg

Lillgrabben
2002-12-20, 20:33
Jag har ungefär samma åsikt om böjarna, möjligen första är ok.....
Vad jag har förstått så har flera amerikanska förbund ( bl.a WPO,WPC,APF osv) mildare regler vad gäller böjdjupet.
Sen så har många av de amerikanska lyftarna i dessa förbund ganska speciell stil & utrustning i knäböjen. 2,5 meters knälindor, canvas, denim, tripla lager polyestertyg är inte ovanligt i dräkterna. Skulle tro att dessa dräkter samt superbred stans mellan fötterna i vissa fall nästan omöjliggör korrekt djup utan horribla vikter.....

z_bumbi
2002-12-20, 20:55
Hur mycket vikt är det ?

Står inte passaren lite långt ifrån ? Tycker han skulle bryta ryggen om han måste hjälpa till i ett lågt läge.

Arne Persson
2002-12-20, 20:56
Jag tror att det är rätt lungt eftersom han kör i ett power rack samt att passaren hade nog varit i vägen för kameran

AnderssoN
2002-12-20, 20:57
Jag frågade i en tidigare tråd, men där fick jag inget svar. Vad är en godkänd böj, och skiljer sig reglerna mellan olika sorters tävlingar?

z_bumbi
2002-12-20, 21:20
Arne Persson: Jo kameravinklarna är ju viktigare än ryggen :D
Jag inbillar mig att om man är van att passa så reagerar man nog på samma sätt med eller utan powerrack men passaren i det här fallet kanske är van vid ett powerrack.

Arne Persson
2002-12-20, 21:22
Mycket möjligt.

morolto
2002-12-20, 21:25
Låt killen prova en djup böj frampå istället
Får se hur mycke vikt han kan hantera

Lillgrabben
2002-12-20, 21:43
Kirk Karwoski - en av världens bästa knäböjare genom tiderna (http://www.irongame.net/videos/Kirk-CaptainKirk-Karwoski-USAPLNationals-1003SQ@275.ram)

De olika förbunden har olika hårda regler vad gäller knäböjsdjupet. IPF.s regelbok säger i allafall : "knäna ska böjas tills benets övre del vid höftleden är lägre än den översta punkten vid knäleden" ( fritt översatt).