handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk eller skada?


Deceiver85
2006-06-27, 15:29
Sist jag körde rygg (17/6) fick jag rejäla känningar i ländryggen. Jag tänkte att jag legat konstigt i sängen, och jag tog det lugnt och valde att inte träna ryggen nästa vecka. Efter någon dag gick allt över och det var precis som vanligt.

Nåväl, igår körde jag ben och en av övningarna jag kör är raka mark. Jag kände ingenting omedelbart efteråt, men framåt midnatt precis innan jag skulle gå och lägga mig kände jag att smärtan jag känt i ryggpasset kom tillbaka. Smärtan håller i sig ännu, nu har den till stor del lättat men imorse var det svårt att röra sig.

Vad är nu detta som värker i ryggen? Det känns precis som träningsvärk, och ryggen är stel som stryk. Värken går över någon dag efter jag använt ryggen och jag känner inte av någonting normalt sett.

Är det värt att kolla upp hos sjukgymnast/kiropraktor/japanska kvinnor-som-går-på-ryggen-massörer?

Max
2006-06-27, 17:23
Vänta ett par dagar kanske, har det inte gått över som vanlig träningsvärk bör du kontakta expertis. Man brukar känna igen träningsvärk dock.

userfriendly
2006-06-27, 17:25
jag tror inte att det är träningsvärk. Se över ditt utförande i ryggövningarna o benövningarna. Kör inga övningar du får ont i tills det gått över (om det inte gör det så uppsök läkare)

Deceiver85
2006-06-27, 18:28
Nu till kvällen har det nästan släppt helt och känns precis som träningsvärk. Kan det vara en inflammation kanske? Nåväl, följande övningar utgår:

Stela mark (för hamstrings)
Marklyft
Kronlyft
Stångrodd
Ryggresningar
Sittande rodd

hobbitar
2006-06-27, 18:32
Efter marklyft brukar man ha träningsvärk i ländryggen. Den träningsvärken känns inte likadan som det gör i tex armar/lår, det känns stelt men det är ingen skärande smärta.

Gör det ont i vissa ställningar tex när du böjjer dig ner?

Deceiver85
2006-06-28, 19:24
Gör det ont i vissa ställningar tex när du böjjer dig ner?

Lite, det var värre igår men det blir bättre hela tiden.