handdator

Visa fullständig version : Stockholms Internationella Handelsskola


AFanatic
2006-06-27, 12:35
Någon som har erfarenhet av denna skola?


www.sih.se

tossefar
2006-06-27, 12:39
Jag tänkte läsa ett år på handels... men det verkar inte vara samma lika skola :Virro

AFanatic
2006-06-27, 12:42
Det är skillnad på skola, högskola och KY-utbildningar.

Vad ska du läsa?

tossefar
2006-06-27, 12:45
Det är skillnad på skola, högskola och KY-utbildningar.

Vad ska du läsa?

Jag tänkte läsa år 3 på ekonomiprogrammet.
http://www.hhs.se/MSc/Applying/sv_AntagningAr3.htm

AFanatic
2006-07-09, 14:23
Bump!

...eller erfarenhet fr ngn liknande KY-utbildning?

Grisen
2006-07-09, 17:18
Bump!

...eller erfarenhet fr ngn liknande KY-utbildning?

Har en kompis som har gått KY-utbildningen "Internationell säljare/marknadsförare, 80 poäng". Han har mycket goda erfarenheter av den. Fick göra väldigt coola praktiker t.ex. en marknadsundersökning för en J. Lindeberg-kollektion i Japan och Canada.

Sedan praktiserade han i Tyskland för ett litet svenskt företag. I Tyskland jobbade han med att motivera säljare och fick väldigt mycket "fria händer", som jag har förstått det.

Min kompis är i och för sig vääldigt framåt och driven och han har redan ett stort kontaktnät där han bor. Så jag vet inte hur mycket man ska tillskriva utbildningen.

Utbildningen han gått är väldigt intiktad på vad marknaden vill ha och man praktiserar under utbildningens gång, detta gör det lätt att "få in en fot" på företag som därmed leder till anställning.

AFanatic
2006-12-14, 21:12
Bump!

GLC
2006-12-14, 21:29
Jo jag har gått en KY-utbildning inom IT inriktat på nätverk. Iaf den utbildningen var ganska flummig och det blev det man gjorde den till. Jag tror jag är den enda som fått IT-jobb efter den utbildningen, så för mig funkade den. Kan tilläggas att jag är ganska framåt gällande jobb. Det som var bra med utbildningen var praktikperioderna, allt handlar om att lära känna folk och visa vad man kan.

Anova
2006-12-14, 21:40
Satsar du på att bli egen företagare? I så fall så tror jag att det är bra utbildningar.. Däremot har jag svårt att tänka mig att du t.ex. kan bli inköpare för något större företag, då det nästan uteslutet krävs branschkunskap, alternativ en akademisk examen (t.ex. ingenjör i teknikbaserade företag).
Beror helt på vilka ambitioner du har.. Och själva skolan verkar vara helt okej, i alla fall vad jag hört på ekonomiforum osv.

Om KY i sig har jag bara gott att säga, läste en KY-utbildning inom IT under IT-boomen (runt millenieskiftet). Blandning praktik och teori passar även den skoltrötte. Man kommer i kontakt med arbetslivet på ett bättre sätt än t.ex. på en högskoleutbildning..
Jag fick aldrig jobb inom IT, och det fick inte heller någon av mina gamla klasskompisar från utbildningen, men det beror väl på att IT-bubblan sprack.. Jag blev civilekonom istället..

AFanatic
2006-12-14, 22:37
Satsar du på att bli egen företagare? I så fall så tror jag att det är bra utbildningar.. Däremot har jag svårt att tänka mig att du t.ex. kan bli inköpare för något större företag, då det nästan uteslutet krävs branschkunskap, alternativ en akademisk examen (t.ex. ingenjör i teknikbaserade företag).
Beror helt på vilka ambitioner du har.. Och själva skolan verkar vara helt okej, i alla fall vad jag hört på ekonomiforum osv.

Om KY i sig har jag bara gott att säga, läste en KY-utbildning inom IT under IT-boomen (runt millenieskiftet). Blandning praktik och teori passar även den skoltrötte. Man kommer i kontakt med arbetslivet på ett bättre sätt än t.ex. på en högskoleutbildning..
Jag fick aldrig jobb inom IT, och det fick inte heller någon av mina gamla klasskompisar från utbildningen, men det beror väl på att IT-bubblan sprack.. Jag blev civilekonom istället..

Egen har jag inte tänkt att bli...Sedan måste man börja någonstans och inköpsassistent borde funka, även för att få eventuell branschkunskap om den saknas eller inte är hundra, beroende på vilken bransch man är intresserad av. Varför inte jobba på ett litet eller mellanföretag en tid och sedan avancera om man nu vill jobba på ett stort företag. Tanken med LIA-delen i KY-utbildningarna är ju att få kontakt med arbetslivet och att kunna lära sig på en specifik arbetsplats, och det om något är en bra grund för att sedan kunna få jobb där. Och förhoppningsvis kan man branschen vid det laget om man är aktuell för en tjänst. Annars kan man ju likagärna gå en högskole/univ.utbildning och ändå få lära sig allt väl på plats...Jag har redan pluggat på högskola och jag föredrar ngt som har betydligt mer verklighets- samt arbetslivsanknytning.

KY-utb. finns ju idag för att många företag inte får tag på kvalificerat folk (och för att de dåvarande regerande med sitt anslag till diverse utbildningar ser till att pumpa ut akademiker där de inte ens behövs,) därför har jag lite svårt att tro att man behöver bli egen efter en KY-utbildning.



Men som sagt, är det någon som vet något om SIH ...feel free. Eller om utbildningarna i Norrköping. http://www.logistikprogrammet.org/norrkoping/