handdator

Visa fullständig version : Domnade händer


Tolkia
2006-06-27, 12:32
Jag dras med domningar i händerna: lill- och ringfingrar vid tryck mot armbåge/underarm samt vid olämplig arbets- och sovställning (nacken möjligen inblandad?) samt tumme, pek- och långfinger efter sex veckor och lite till med kryckor. Det är framför allt domningarna i tumme och pekfinger som besvärar mig, dels för att de är konstanta (även om jag tror att de har minskat lite sedan jag slutade med kryckor), dels för att de gör en så fumlig. Tyvärr verkar det som om de förvärras av styrketräning och body pump; stången trycker väl ungefär på samma sätt som kryckorna, antar jag. När jag gick med kryckor var jag efter ett pass ibland så stum i händerna att jag inte kunde bära en femkilosplatta; d.v.s. jag orkade nog, men jag fixade inte att nypa åt om den ordentligt. Började med att alltid bära viktplattorna i famnen efter att ha tappat en obehagligt nära fötterna ...

Skulle jag vara hjälpt av att använda handskar (dämpa trycket på nerven)?

Krokodil
2006-06-27, 12:35
Karpaltunnelsyndrom? (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18196)

Sniggel
2006-06-27, 13:51
Jag är nästan 100 på att ring- och lillfingerdomningarna beror på att stödet på kryckorna har legat och tryckt på ulnaris-nerven.
Hur längesen var det du slutade med kryckor?
Förmodligen beror domningarna i tumme och pekfinger att fler nerver har kommit i kläm pg a kryckorna.
Nerverna kanske har nedsatt funktion och behöver återhämta sig lite.
Tycker du ska prata med en läkare om detta så du vet hur du ska träna bäst för att bli av med domningarna.

Tolkia
2006-06-27, 15:25
Hur längesen var det du slutade med kryckor?
Förmodligen beror domningarna i tumme och pekfinger att fler nerver har kommit i kläm pg a kryckorna.
Två veckor, ungefär. Tumme, pek- och långfinger är garanterat ett kryckproblem (tryck på radialisnerven, kanske?), det dök upp som ett brev på posten efter någon vecka och blev sedan stadigt värre. Det andra har jag haft i lindrigare eller mindre lindrig form sedan jag gick i gymnasiet, det har förmodligen något med tryckkänslighet att göra. Dock upplever jag att det har blivit värre på slutet, och det skyller jag förstås på kryckorna. Pratade med ortopeden om detta sist jag var dit, men fick då inget annat svar än att det nog skulle bli bättre (och jo, det har det ju blivit, men det vore ju kul att inte vara helt utan händer efter ett skivstångspass).

Någon som vet om den här typen av problem kan påverkas av stress, spänningar och att man sover för lite?

AFanatic
2006-07-04, 15:09
Jag skulle börja stretcha underarmar, biceps- och pectoralismusklerna.

Har du framåtrotation i axlarna?

Tolkia
2006-07-04, 21:10
Jag skulle börja stretcha underarmar, biceps- och pectoralismusklerna.

Har du framåtrotation i axlarna?
Kan tänkas; jag är av naturen lite "rundryggad", och jag bättrar säkert på det med mindre lyckad sittställning på jobbet och liknande (min ridlärares kommentar en gång i världen: "Du sitter bra upp till hit *pekar på bröstryggen* men sedan är det som en säck potatis").

Stretcha underarmar började jag med när jag fick typ kramp av kryckorna efter ett tag, och det förbättrade lite av varje, inte bara det symptomet (även om jag säkert borde göra det ännu mer). Men hur stretchar man egentligen biceps på ett bra sätt? Det där "sträck armarna bakåt, tummen uppåt" som man får höra tycker jag inte känns ett dugg; antingen är det en svår (eller dålig) övning, eller så har jag överhuvudtaget inte fattat hur man gör.

AFanatic
2006-07-04, 22:14
Du fattar ett horisontellt räcke med pronerat grepp eller lägger upp handflatan på en höjd som är antingen i axelhöjd eller något högre. Alltså armen är rakt bakåt och sedan böjer du på benen tills du känner att det drar i muskeln...Är man stel kan det kännas ganska redigt i "axlarna"...vilket torde vara pga av att biceps har sitt ursprung på scapula och därför kan man tro att det är axlarna som gör ont ibland.

Framåtrotationen kan ju lätt göra att n. ulnaris blir lite klämd och framför allt om du ligger lite konstigt (när du sover). Kanske armen är ngt ut framför kroppen när du ligger på sidan och stänger av än mer när den pressas ihop av kroppstyngden.

Ligger jag exempelvis på mage med armarna som "hands up" får jag hyffsat goa domningar då främst n. medianus blir ngt tilltäpt. :D