handdator

Visa fullständig version : Minska storleken på baken


Symmetric
2002-12-20, 17:58
Jag har nu tränat i lite drygt 2 år och fått bra ökningar i allt. Det jag strävar efter nu är att försöka få en snyggare rumpa (det är ju det flickorna tittar på :D .
Rumpan har blivit rätt stor till bredden i proportion till ben och överkropp och att mer i storlek i resten av kroppen är inte aktuellt. Gamla flickvänner har redan börjat klaga på att jag är för stor.. Kanske inte jämförelse med merparten här. Min fråga till er här på forumet är nu: Har ni några tips på hur jag kan få min rumpa att bli mindre? :booty:

Har funderat på det lite granna och det enda som jag kunde få fram var:
1) Stretcha mycket mer och på så sätt "tänj" ut rumpmusklerna.
2) Kör på mindre vikter och mer repititioner.
3) Börja springa eller något liknande.

Har ni några andra förslag?

teehoon
2002-12-20, 18:12
Vill du träna eller inte.. bestäm dig!:stick:

Nämen.. om du fortfarande vill bygga på ben osv kan det ju va lite knepigt. Har hört att desto djupare man går i tex knäböj osv desto mer tar det på rumpan. Annars ere väl benspark som gäller isf:notme:

edit: Du kan ju inte träna så att din rumpa blir mindre.. isf ere ju ba att låta bli att träna (kanske inte va så du mena?).

Symmetric
2002-12-20, 18:16
Jag tränar på för fullt! Men målet är inte att öka i storlek utan snarare behålla den storlek jag har, och samtidigt på något sätt minska storleken på baken.

teehoon
2002-12-20, 18:20
Låt bli att träna rumpan helt enkelt. Håll dig borta från övningar som involverar rumpan mkt.

Symmetric
2002-12-20, 18:24
Jo, fast då innebär det att jag måste avstå från en del övningar. Knäböj och marklyft och liknande. Jag undrar om man, utan att behöva träna mindre, kan minska storleken på musklerna.

teehoon
2002-12-20, 18:35
Testa frontböjar.. iom att du inte behöver luta ryggen lika mkt kommer inte baken att involveras lika mkt.
Upplever själv inte att marklyftet tar så mkt på rumpan? Iom att man inte går så djupt.. ?

I övrigt tror jag det är svårt att med hjälp av olika reps osv minska på rump-träningen utan att resten av kroppen (benen) blir lidande.

Symmetric
2002-12-20, 18:49
Okey, så strategin änsålänge får bli:

Byt ut knäböj mot frontböj, lägg på ett par reps. Om inte annat så lär det väl minska växten av gluttarna till förmån för resten av låren ==> ser bättre ut.

Stretcha mer (kan lika gärna pröva på?)

Börja löpa

Mera suggestions bitte!

z_bumbi
2002-12-20, 19:17
Sänk antalet reps du kör i benböj/frontböj och marklyft.
Kör mer benspark och bencurl för benen och mer sittande rodd i maskin för ryggen.

Varför ? Låga reps ger mer styrka än volym. Kör gärna ett styrkelyftsprotokoll för styrkan och pumpa på de andra övningarna.
Sittande rodd i maskin involverar inte gluteus lika mycket som sittande rodd med kabel, stångrodd eller marklyft.

spinkoo
2002-12-20, 19:20
Att ingen har föreslått detta ännu!!! Passa på nästa diet, att medans du ligger på kalori underskott, träna röven negativt varje dag!! Då tappar du jättemycket massa:notme: :notme: :notme:

Arne Persson
2002-12-20, 21:38
Varför inte lite fettsugning???:confused:

Lillgrabben
2002-12-20, 21:47
Du hann före mig Arne, med det fina inlägget. *ledsen*

Arne Persson
2002-12-20, 21:48
Sorry, Lillgrabben

Symmetric
2002-12-20, 21:59
Well, I guess I should have seen it coming. Men nej, det är inte fett som är problemet, det är, enligt mig, för mycket muskler. Vad din, eller någon annans, åsikt om vad för stora muskler är inte relevant i det här fallet. Så frågan kvarstår...

Arne Persson
2002-12-20, 22:02
Lätt fixat, bygg upp ett par brutala hamstings så är det probleemet löst.

Symmetric
2002-12-20, 22:07
Om jag nu skulle bestämma mig för detta, vad rekommenderar du för att inte bygga mer massa på gluteus-musklerna utan mer fokusera på hamstringsen och musklerna på lårens framsida (vad de nu heter)?

Lord_X
2002-12-20, 22:13
Vem fan bryr sig om "vanliga" människor tycker att man är för stor?! Såvida inte den största killen på gymmet kommer fram och säger att du är för stor, så är det inget att bry sig om.

Kör stelbenta marklyft och benpress.

Symmetric
2002-12-20, 22:21
Mitt mål med träningen är att få en attraktiv, stark och funktionell kropp. Med attraktiv menar jag självklart för det andra könet, hur killar ser på min kropp är orelevant egentligen. Jag väljer att lägga större möda på att få en snyggare look än att bli större. Skönhet är relativ och jag antar att de flesta här inte skulle bemöda min kropp med mer än en snabb titt, vilket är helt OK. Men om nu målgruppen, flicksen, tycker att det börjar se dumt ut så varför inte lyssna på dem?

Lord_X
2002-12-20, 22:43
Ja, om du nu tycker att det är så viktigt vad flickorna tycker om din kropp.

JJ
2002-12-20, 22:54
Be om ett träningsschema på S.A.T.S.

davve
2002-12-20, 23:09
"Be om ett träningsschema på S.A.T.S.":laugh:

Symmetric
2002-12-20, 23:25
Jo, varför inte? Jag tränar inte för att få killarna på gymmet att slänga ett extra öga på muskulösa armar. Självklart får jag ut nånting av att se resultaten i spegeln och att känna mig starkare men i slutänden är det ändå flickorna som är målgruppen.

Hade varit intressant med ett riktigt svar, jag antar att iallafall några sitter in med några smartare lösningar än "Be om ett träningsschema på S.A.T.S.". Hjälper det om jag istället för att fråga hur jag minskar storleken på gluteusmusklerna frågar om hur jag "får till symmetrin på bakpartiet för att komma i form till nästa BB-tävling?". Blir kanske inte lika mesigt som en del verkar tycka att min förra fråga var.

Mvh

JJ
2002-12-20, 23:34
Deff och konditionsträning, du måste ju bryta ned de muskler du skaffat dig. Sen får du nog vara försiktig med knäböj. Surpuppa;)

MaW
2002-12-20, 23:36
Tjennare... jag "lider" av samma problem som du... börjar få värsta negerarslet.
Men jag skulle tippa på att en liten deff kanske e vad du behöver.. även om arslet e stenhårt så kan det vara mycket fett som gömmer sig..:eating:

Jag är sån att jag knappt lägger på mig något fett på magen.. men på arslet hamnar det:/ iof.. bra när deffen börjar.. för rutorna kommer fort.. och byxstorleken rasar :))

Det som göms i fett kommer fram vid deff!:cheers:

Symmetric
2002-12-20, 23:39
Får skylla på trötthet och för mycket tentapluggning. Tack för svaret iallafall.

Har någon några mer förslag så plita gärna ner dem, hade tänkt börja köra igång nästa vecka med nytt träningsprogram.

Symmetric
2002-12-20, 23:42
Originally posted by MaW
Tjennare... jag "lider" av samma problem som du... börjar få värsta negerarslet.
Men jag skulle tippa på att en liten deff kanske e vad du behöver.. även om arslet e stenhårt så kan det vara mycket fett som gömmer sig..:eating:

Jag är sån att jag knappt lägger på mig något fett på magen.. men på arslet hamnar det:/ iof.. bra när deffen börjar.. för rutorna kommer fort.. och byxstorleken rasar :))

Det som göms i fett kommer fram vid deff!:cheers:

Det får bli efter julmaten då. :eating: Funderar på att, om jag nu inte kommer på något bättre, köra på att träna upp resten av låren en bit.

MaW
2002-12-20, 23:51
Jo.. nu är det ju vinter.. då är det bara gött med lite fläsk som värmer.. Börjar i Mars med att plocka bort något kilo..

Haré gött i jul och :eating: &:bpump: &:cheers: &:sleep: mycket..

Örjan
2002-12-21, 04:49
Ove Rytter skriver att en kort gluteus tar över arbetet från låren.

Är du säker på att det inte är höftbenen som är för breda? (Det är något av en förbannelse med taskigt skelett, förresten. Gördel i barnaåren tycks vara enda boten.)

>Arne: Hur kommer hamstrings in i bilden? Menar du symmetri eller att svaga hams låter gluteus jobba? Eller vad?

Symmetric
2002-12-21, 08:09
För breda höftben kan nog vara en anledning också märkte jag när jag tittade efter.

z_bumbi
2002-12-21, 10:59
Örjan: Stora lår gör att häcken ser mindre ut, även större rygg och axlar kan få den effekten. Att gå på höftbenstorlek är ju hopplöst då är det bättre att bygga upp resten av kroppen till den volym den ursprungligen var avsedd för (Egen teori.)

Mitt standardsvar brukar vara att man ska träna så att man ökar andra kroppsdelar istället för att verkligen minska en kroppsdel men Symmetric vill uppenbarligen inte ha mer muskler för att han fått för sig att tjejerna inte gillar det så...

Arne Persson
2002-12-21, 11:53
Örjan: Symmetri enbart symmetrin.