handdator

Visa fullständig version : bör man göra alla övningar av samma typ efter varandra?


user092
2006-06-27, 07:58
Jag har kört flera år med max-OT liknande program (ganska vanligt) och säg att jag kör ben och biceps ett pass, ska jag då köra först alla biceps övningar efter varandra först och sen alla ben, efter stigande ordning på övningens "jobbighet" med knäböj sist, eller köra övningarna blandat varannan ben varannan armar för att vila upp armarna/benen inför nästa övning.

petersson
2006-06-27, 08:13
Om du tittar på ett färdigt schema som finns på deras hemsida står ju ordningen på övningarna.

Sheogorath
2006-06-27, 08:40
Jag har kört flera år med max-OT liknande program (ganska vanligt) och säg att jag kör ben och biceps ett pass, ska jag då köra först alla biceps övningar efter varandra först och sen alla ben, efter stigande ordning på övningens "jobbighet" med knäböj sist, eller köra övningarna blandat varannan ben varannan armar för att vila upp armarna/benen inför nästa övning.

Den generella rekommendationen är att börja med den största muskelgruppen, köra alla övningar för den, sedan ta den nästa största etc. Avsluta gör man således med den minsta muskelgruppen. Inom muskelgruppen kör man först den övningen som kräver högst fokus (tunga övningar med stort balansmoment, t.ex. knäböj, bänkpress och marklyft) och sedan fallande, för att avsluta med någon isolationsövning, kanske t.o.m. i maskin, vilket sällan kräver något balansmoment överhuvudtaget.

pragmatist
2006-06-27, 09:27
Det finns lite olika filosofi när det gäller det där. Å ena sidan får man en störra "arbetsdensitet" om man kör t.ex. alla övningar för framsida lår efter varandra, och mer arbete på mindre tid stimulerar muskeltillväxt. Å andra sidan, om du kör en annan muskelgrupp emellan så får du vila lite och blir i princip starkare i varje enskild övning, och om du orkar använda tyngre vikt så är ju det också stimulerande för tillväxten och styrkan.

Överlag tror jag det spelar mindre roll och att fördelarna och nackdelarna med de två metoderna jämnar ur sig.