handdator

Visa fullständig version : till alla deffare/bantare!


kaktuss
2006-06-26, 21:46
Hur känner ni er när ni deffar/bantar?

allså känner ni er mätta/hungriga?

bara nyfiken :)

Exhale_
2006-06-26, 22:21
Jag har deffat i ungefär ett halvår (var en del kg som skulle bort) och jag måste säga att det beror på vad man käkar och/eller om man är ute och rör på sig mycket.

De dagar jag har tränat mycket har jag känt mig mätt eftersom jag då givetvis har kunnat äta mycket mer. Har jag inte tränat alls en dag har jag kännt mig hungrig, även om kcal-intaget har baserats på havregryn och potatis.

Nu när jag har avslutat min deff har jag kommit fram till att jag inte skulle klarat mig utan mat som mättar bra, t ex potatis och havregrynsgröt!

jewzie
2006-06-27, 08:08
Hur känner ni er när ni deffar/bantar?

allså känner ni er mätta/hungriga?

bara nyfiken :)
Det beror på om man har planerats sin kost väl eller inte. Själv går jag sällan hungrig, men jag förbrukar istället nästan 1kg kvarg per dag *innocent* och det ska tydligen vara helt okej. "Kalcium och mjölkprodukter ökar fettförbränningen hos tränande individer på energiunderskott, inte minskar den. K.G" Sen så blir det 6 mål per dag då man inte tränar och 7 - 8 när man tränar. Mål, inte fullständiga måltider. Har deffat i ca 4 månader, med uppehåll ett par veckor gått ner ungefär 3 - 6hg per vecka. Om man istället inte planerar sin kost så som man borde så kan man ganska snabbt märka skillnader på humöret och att man inte tolererar lika mycket som en normalätande person.

Melker
2006-06-27, 08:17
Hur känner ni er när ni deffar/bantar?

allså känner ni er mätta/hungriga?

bara nyfiken :)

Jag går inte omkring och är hungrig, bara jag får hålla mina mattider.
Däremot så är stubinen kortare och jag känner mig j-vligt klen när jag tränar.

STarfish
2006-06-27, 18:06
Hur känner ni er när ni deffar/bantar?

allså känner ni er mätta/hungriga?

bara nyfiken :)

Känner varken Hunger eller mättnad... Äter 6-7 små måltider idagen

Fartman
2006-06-27, 18:49
Jag är inte hungrig, men då äter man hyfsat ofta också. Går det nån timma extra än vanligt mellan målen så känns det fort.

Yes
2006-06-27, 20:53
Sällan riktigt mätt och sen är jag väl hungrig totalt några timmar per dag.

agahowa22
2006-06-27, 20:57
Är inte speciellt hungrig och jag tappar suget för sötsaker vilket e rätt nice:) däremot blir ju humöret inte det bästa presis

paddanboy
2006-06-27, 20:59
Beror helt på hur hårt man kör. Deff kan övergå i bantning om det inte sker rätt till.

Jag sprider ut målen så mycket som möjligt, och äter mat med lågt GI under större delen av dagen(förutom vid träning +3 tim). 3 timmars intervaller eller mindre så får man inga riktiga hungersvackor. Däremot är man aldrig riktigt mätt.

Så nej, man går inte runt och hungrar.

Scratch89
2006-06-27, 21:01
Tja, jag har väl ätit runt 1200 kcal idag, och jag är inte särskilt hungrig...

maxz
2006-06-27, 21:33
Tja, jag har väl ätit runt 1200 kcal idag, och jag är inte särskilt hungrig...

och åt 7000 kalorier igår? :D

Scratch89
2006-06-27, 21:49
och åt 7000 kalorier igår? :D
Nepps, igår åt jag väl runt 1800-2000 kcal, fast då morgonpromenerade jag 80 minuter och styrketränade. :D

Mats J
2006-06-28, 10:18
Aldrig direkt hungrig OM jag håller mina mattider. Blir det någon timme längre än tänkt, blir jag superhungrig och matt snabbt.

Har deffat i ca ett år nu och det skulle aldrig ha funkat om man hela tiden var hungrig.

pilt77
2006-06-28, 12:09
Jag har varit konstant hungrig sen jag började banta i april.

userfriendly
2006-06-28, 12:31
när jag deffar:

blir jag otrevlig
trött
deprimerad
tjurig
gnällig

osv osv osv

maxz
2006-06-28, 13:02
när jag deffar:

blir jag otrevlig
trött
deprimerad
tjurig
gnällig

osv osv osv

inte roligt och bli sådär när man deffar *cry*

userfriendly
2006-06-28, 13:17
inte roligt och bli sådär när man deffar *cry*

säkert ännu värre att vara min pojkvän när jag deffar, i ett halvår dessutom *screwy*

Ninjasmurf
2006-06-28, 17:05
säkert ännu värre att vara min pojkvän när jag deffar, i ett halvår dessutom *screwy*
Jag "överlevde" :)

maxz
2006-06-28, 17:13
Jag "överlevde" :)

tihi :)

så ni har fått ihop det? :P

Callister
2006-06-28, 17:24
*spårlöst försvunnen?* :D

Jag tror jag har en lite medelmåttig hunger för de mesta men att den psykiska hungern efter mat kommer igång ibland. Den är utifrån hur motiverad jag är.

pekka
2006-06-29, 11:49
Dålig humör, kort stubin etc under träffen = för lite kolhydrater?

Skogs-Ina
2006-06-29, 13:30
Jag har gått ner drygt 45 kilo på ett år och hade aldrig klarat det om jag hade gått hungrig. Under en lång period i höstas låg jag på ~1300 kcal om dagen, men inte 17 var jag hungrig. Jag käkade hekatomber med grönsaker, råa och tillagade. Morötter var en räddningsplanka, kunde käka hur mkt som helst av det... :Virro :laugh:

Nu tränar jag mer, har blivit hungrigare och ligger väl på drygt 2000 kcal om dagen. Klarar fortfarande inte av att gå hungrig - blir bara tvär och förbannad av det...*grr*

PS. Går fortfarande ner, men nu är det mera deff och mindre bantning...

Longshot
2006-06-29, 17:07
när jag deffar:

blir jag otrevlig
trött
deprimerad
tjurig
gnällig

osv osv osv

Duuuuu funderade inte någon gång under dessa sex månader vad du kunde göra bättre för må bättre? För det där låter och måste varit ett rent helvete. Du måste vara en envis jävul.

norsk_gadd
2006-06-29, 17:33
när jag deffar:

blir jag otrevlig
trött
deprimerad
tjurig
gnällig

osv osv osv

Ställer mig bakom detta, men det började först på slutet för mig, från och med andra halvan av deffen så började det och blev bara värre och värre...

L-Sami
2006-07-13, 13:30
Mm! för mig känns det som om jag är på dåligt humör hela tiden. Kan lätt bli irriterad av småsaker. Det kan bero av hungern kan jag tänka mig!

Jag är fan inte lika lycklig så här när jag deffar! ..det var roligare när man bara tränade och åt nyttigt! ..nu när man har dragit ner kolhydrater så känns det inte lika bra!

men man måste ju prova ibland saker o ting! Det är väl en del av livet!!! :)

Milia
2006-07-13, 18:12
Jag blir ruskigt trött och snudd på deprimerad, typ som userfriendly.

nutz
2006-07-13, 19:59
Ibland blir man väl lite tlött

jewzie
2006-07-14, 06:50
Bara jag som finner det svårare att ha/skaffa sig en partner när man deffar? Om man tänker på humöret, inte kroppen :D

maxz
2006-07-14, 09:12
Bara jag som finner det svårare att ha/skaffa sig en partner när man deffar? Om man tänker på humöret, inte kroppen :D


troligen.. *innocent*

Hannis
2006-07-14, 09:25
Jag får fruktansvärt svårt att hålla humöret uppe, måste anstränga mej mycket för att inte vara jättesur mot mina föräldrar och syskon (och pojkvän) men det känns som om jag har börjat bli van vid att humöret svänger såhär nu och när jag vet att det är pga viktnedgången så är dte lättare att kontrollera och försäka tänka bort.

Nordenator
2006-07-14, 11:47
Jag mår helt okey.
Jag ligger normalt sett mellan (-1000) - (-2000) per dag.
På morgonen får jag inte riktigt samma kick av klockan, utan ibland krävs det 10 minuter av TV innan jag egentligen känner mig redo för dagen.
Jag kan bli yr ibland vid mild ansträning, däremot aldrig om jag far på gymmet eller springer, bara under lättare saker som.. spela pricken, t.ex. (Sist det hände).
Jag blir sämre på att hålla mig varm.

Och hunger har aldrig varit ett riktigt problem heller.
Satsar på lågenergilivsmedel och äter hyffsade mängder iaf.

Men allt detta är väldigt milt, och det inträffer inte så ofta.
Så jag mår egentligen nästan bättre under deff än under normalt ätande.

Slartibartfast
2006-07-14, 11:50
Skulle aldrig deffa om jag gick omkring och var hungrig och sur.

OggeP
2006-07-14, 12:45
Skulle aldrig deffa om jag gick omkring och var hungrig och sur.

Exakt!


Jag har fårr intrycket av att många tror att man måste vara sur, trött och grinig bara för att man dietar. Är man inte det så dietar man inte tillräckligt hårt. *screwy*



Personligen så blir jag lite tröttare på kvällarna, men gör allt jag kan för att inte vara grinig eller sur emot de i närhet.

loolY
2006-07-14, 12:53
Känner inte så mycket, men äter nästan som vanligt bara lite mindre. blir dock lite yr ibland när jag reser mig ur soffan

Beecher
2006-07-14, 13:28
jag mår bara bättre av att dieta för då äter jag bra mkt nyttigare än vad jag någonsin ätit, förr var jag trött och hängig...

ligger på ca 1900kcal varje dag, runt 100-120 kollisar kanske

pia
2006-07-14, 16:21
Har gett upp dietande tycker inte det är värt det för jag hatar att vara hungrig och inte kunna äta när jag vill. Jag håller bra kost och rör på mig jämt istället så håller jag en okej form även om jag skulle kunna tänka mig att vara lite mer deffad och lite mer muskler. Det är dock inte lika viktigt längre för mig så jag tycket inte det är värt det längre. Många skulle dock säga att jag är ganska extrem men jag trivs med att träna och äta nyttigt.

MilkmaN
2006-07-14, 17:59
* Upplevt snurrighet någon gång när jag skulle böja
* Ingen speciell hunger
* Försämrad prestation på långa handbollspass
* Försämrad prestation på matcher (tappar fokus)

Det är de två sista som är det värsta. Deffade i cirkus 2 månader senast, jag gjorde inte alltför många mål under den perioden :(

Gick ner i snitt 1 kg/vecka, åt många kvarg/keso mellanmål och en hel del kolhydrater för att klara av handbollen.

Björn S
2006-11-13, 10:28
Väcker tråden och frågar om någon vet vad man kan göra för att dra ner på kinkigheten under deffen.. Inte jag som deffar, just for the record.

Men att käka mer kolisar borde väl vara det jag kan tänka mig så att hjärnan får lite mer mums att käka på.

Annars, vet någon något bra att göra för att inte vara på lika dåligt humör under deff?

Gorgoroth
2006-11-13, 13:17
när jag deffar:

blir jag otrevlig
trött
deprimerad
tjurig
gnällig

osv osv osvMm =(

Men man blir glad när resultaten kommer =)

Gorgoroth
2006-11-13, 13:24
Väcker tråden och frågar om någon vet vad man kan göra för att dra ner på kinkigheten under deffen.. Inte jag som deffar, just for the record.

Men att käka mer kolisar borde väl vara det jag kan tänka mig så att hjärnan får lite mer mums att käka på.

Annars, vet någon något bra att göra för att inte vara på lika dåligt humör under deff?Jag blir iaf glad av koffeinkickarna man får av stora mängder kaffe, och av motion kombinerat med bra musik.

izza
2006-11-13, 14:11
När jag planerar kosten efter kalori-intag blir jag psykiskt hungrig hela tiden för så fort jag har ätit en måltid blir jag sugen på nästa. Mitt bästa tips skulle nog vara att handla nyttiga saker en gång i veckan och kunna äta utav det när man blir hungrig.

Morötter var det ju nån som tipsade om tidigare i tråden, t.ex. :)

Grandi
2006-11-13, 14:13
Halloj.

Jag håller alltid kalorierna över min basala energiomsättning, väger beroende på vilket skede man är i (deff, muskelbygg) mellan 65-71kg. Är 1.73m lång och skulle aldrig gå under 1800 kcal, hellre ökar jag mängden cardio.

Brukar vara småhungrig på kvällssidan, efter kl. 21 och då har jag endast ett litet mål kvar på ca. 150kcal kvar att käka. Så på kvällen brukar jag känna mig lite hungrig, men i stället så käkar jag ordentligt på dagen och går sällan hungrig då.

Ju längre deffen går (ju lägre fett%) desto mera hunger får man oftast stå ut med också.

Chicc
2006-11-13, 15:09
Sist jag dietade (2 mån) blev jag hungrig runt 22-23 och orkade inte använda hjärnan till allt pluggande lika bra som annars. Frös konstant, vilket jag alltid gör annars med men.. frös verkligen helt sjukt då. Annars blev jag väl lätt trött om jag dessutom inte sov tillräckligt.

everete
2006-11-13, 15:42
Jag har nyss genom en vän upptäckt den goda kasslern. Den verkar väldigt potent som deffmat I princip bara protein! Kassler med potatis till:) Jag tycker inte man blir så himla mätt men jag antar att det bara är att äta mer.

Hades
2006-11-13, 15:57
Jag har nyss genom en vän upptäckt den goda kasslern. Den verkar väldigt potent som deffmat I princip bara protein! Kassler med potatis till:) Jag tycker inte man blir så himla mätt men jag antar att det bara är att äta mer.
Det är dock inte jättebra att äta stora mängder charkprodukter eftersom de ökar risken för cancer i matsmältningsystemet (minns inte vilka delar det gällde). Något att tänka på, kanske.

On topic: Jag har varit hungrig nästan hela tiden sedan jag började dieta. Suget efter skräpmat och godis har också nått oanade höjder :D

X-ecuter
2006-11-14, 17:36
jag undrar hur jag skall klara mig under kommand deff... jag har ett sjukt humör när jag är det minsta hungrig eller får för lågt blodsocker... finns det några tips? kanske äta mer småmål som vissa gör ;)