handdator

Visa fullständig version : Black screen vid spelande


trasan
2006-06-26, 15:46
Nu är jag riktigt arg. Varje gång jag försöker spela ett 3D-spel (undantaget cs, vet ej varför), så efter några minuter får jag blackscreen med meddelande MONITER GOING TO SLEEP.

Skärmen blir svart men jag kan höra spelet. Efter en sisådär 10 sekunder hänger sig allt och datorn startar om. Jag fattar inte vad som är fel. Jag har:

Uppdaterad grafikkortets drivrutiner
Uppdaterar DirectX
Provat att ha en bordsfläkt intill det öppna chassit ifall det hade berott på överhettning

Men ack inget har hjälpt!!!!!!! Nämvärt kan vara att jag har nån äcklig hyrdator från landstinget a model Hp 1040.se :confused:
Kan någon kunnig vara till hjälp ?? Jag vill så gärna spela Heroes of might and magic 5:D

sunkan
2006-06-26, 15:52
ja dessa landstingsdatorer:bow: Jag har en annan men mitt problem är att mitt grafikkort blir överhettat om jag börjar spela nått spel. Har sjunkit så lågt nu att jag öppnade across och spelade men kortet började pipa och jag stängde av å temperaturen på grafikkortet visade 101grader:em:

Nordenator
2006-06-26, 15:59
Dra hem ett program för att hålla koll på temperaturen (motherboard monitor, t.ex.) och kör en 3dmark alt. annan liknande applikation och se temperaturförändringen.

Om graffet eller prollen går psykvarm är det ju inte så svårt att gissa vad det kan bero på.

En fläkt som dammat igen är inte helt ovanligt.

trasan
2006-06-26, 16:09
Alla fläktar verkar gå hur bra som helst. Jag har ju dessutom provat att köra en fet bordsfläkt rakt in i datorn, och ändå får jag denna förbannade jävla blackscreen.

NiXPhoenix
2006-06-26, 16:13
Alla fläktar verkar gå hur bra som helst. Jag har ju dessutom provat att köra en fet bordsfläkt rakt in i datorn, och ändå får jag denna förbannade jävla blackscreen.



Det är inte dammigt i datorn och fläktarna då?
Att du kan köra CS utan problem kan bero på att det är ett väldigt gammalt spel som inte är speciellt krävande.

trasan
2006-06-26, 16:19
Det är inte dammigt i datorn och fläktarna då?
Att du kan köra CS utan problem kan bero på att det är ett väldigt gammalt spel som inte är speciellt krävande.

Mjo, men jag har dammat hela burken... Jag kan tänka mig att det kan behövas nya BIOS lr nåt :confused: .. Men det verkar inte finnas några updateringar!

Nordenator
2006-06-26, 16:20
Alla fläktar verkar gå hur bra som helst. Jag har ju dessutom provat att köra en fet bordsfläkt rakt in i datorn, och ändå får jag denna förbannade jävla blackscreen.

En bordsfläkt påverkar nog inte speciellt mycket då viktiga ytor (gpu/cpu/nordbrygga) är täckta av ett kylarblock av något slag (flens/fläkt/vattenblock). Kanske ökar luftflödet till viss mån, men det kanske går för varmt i alla fall. Värt att titta temperaturen de olika enheterna går i.

dynamo
2006-06-26, 16:26
Högerklicka på Den här datorn, välj Egenskaper. Klicka på Fliken Avancerat, sen knappen Inställningar för Start och Återställning. Där tar du bort bocken för Starta om automatiskt om den är förbockad. Klicka OK hela vägen ut ur fönstrena där.

Nästa gång du upplever problemet kanske den stannar med ett felmeddelande i en blåskärm istället. Skriv i så fall ner det på ett papper och posta det här sen, kanske vi kan hjälpa till att se vad det beror på.

kneger
2006-06-26, 16:58
lite ot kanske men det handlade om dator så..

var kan man hitta prog som kollar temp i datorn? hade ett för flera år sen där man kunde se temp på allt, chassi, moderkort, grafikkort, hårddiskar osv. rätt känt program tror jag.. iaf. någon som vet något program som är liknande? gärna gratis med länk! :p

King Grub
2006-06-26, 16:59
lite ot kanske men det handlade om dator så..

var kan man hitta prog som kollar temp i datorn? hade ett för flera år sen där man kunde se temp på allt, chassi, moderkort, grafikkort, hårddiskar osv. rätt känt program tror jag.. iaf. någon som vet något program som är liknande? gärna gratis med länk! :p

http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=3&lang=en

Inte gratis, men väl en trialversion.

trasan
2006-06-26, 18:48
lite ot kanske men det handlade om dator så..

var kan man hitta prog som kollar temp i datorn? hade ett för flera år sen där man kunde se temp på allt, chassi, moderkort, grafikkort, hårddiskar osv. rätt känt program tror jag.. iaf. någon som vet något program som är liknande? gärna gratis med länk! :p

Skall göras, återkommer med svar

trasan
2006-06-26, 18:57
Samma skit nu förutom att iställer för omstart förblev skärmjäveln svart :/

trasan
2006-06-26, 20:09
http://www.filepixel.com/felrapport_.JPG

Detta kom iofs upp efter att datorn krånglat sig några gånger!

dynamo
2006-06-26, 21:26
Kanske du kan hitta nån hint i Loggboken (Event viewer)..

Start / Kör.. Skriv eventvwr och klicka OK.

Kolla först och främst efter rader med utropstecken eller kryss uti sig i systemloggen. Du ser ju datum och tid när saker hänt.

Inte alltid den lägger in nått vettigt där (och allt som den varnar eller säger är fel är inte ens viktigt), men kan ju vara värt att titta på iaf ifall du fastnat på annat.

Men som i övrigt påpekats i tråden så låter det ju som att nått kanske går varmt. Även om fläktar snurrar för fullt så kan det ju vara dålig kontakt mellan fläkt/kylflänsar och chippet som ska kylas.. Udda temperaturer skulle du ju märka med föreslagna program.

EDIT: Jag får inte fram nå vettigt att gå på i bilden du skickade, tyvärr. Kanske nån annan gör det?

trasan
2006-06-26, 21:48
Kanske du kan hitta nån hint i Loggboken (Event viewer)..

Start / Kör.. Skriv eventvwr och klicka OK.

Kolla först och främst efter rader med utropstecken eller kryss uti sig i systemloggen. Du ser ju datum och tid när saker hänt.

Inte alltid den lägger in nått vettigt där (och allt som den varnar eller säger är fel är inte ens viktigt), men kan ju vara värt att titta på iaf ifall du fastnat på annat.

Men som i övrigt påpekats i tråden så låter det ju som att nått kanske går varmt. Även om fläktar snurrar för fullt så kan det ju vara dålig kontakt mellan fläkt/kylflänsar och chippet som ska kylas.. Udda temperaturer skulle du ju märka med föreslagna program.

EDIT: Jag får inte fram nå vettigt att gå på i bilden du skickade, tyvärr. Kanske nån annan gör det?

Tack för att iaf någon försöker hjälpa mig, uppskattas.. Dock hittade jag inget intressant i systemloggen. Jag har även svårt att tro att det det är grafikkortet som överhettas eftersom tex Heroes of might and Magic 5 inte är specielt grafikkrävande, och absolut inte mer krävande än CS. Jag kan tex spela Warcraft helt utan problem. Ibland hänger sig skiten efter 2 min och ibland efter 10, så jag har svårt att tro att det har något med värmen att göra...

Hoppas nån kan hjälpa mig innan jag hoppar ifrån bron!!

iNCREDiBLE
2006-06-26, 21:53
Kolla i Power Options under Control Panel.

trasan
2006-06-26, 22:22
Kolla i Power Options under Control Panel.
Efter ?:Virro

LarsK
2006-06-27, 04:40
Vi har ett par HP burkar pa jobbet som krashar om man inte uppdaterar drivrutinerna* for natverkskortet. Inte sagt att det ar det problemet du har, men kor ner de nyaste drivrutinerna for alla enheter du har i din dator fran HP och installera dem.

*det ar NetXtreme kortet som behover nya drivrutiner.

Hur mycket minne har du? Sitter allt pa en pinne? Om du har flera pinnar, prova plocka ur minne och se vad som hander.

trasan
2006-06-27, 15:04
Jag har hittat felet!!!!

Fläktjäveln har slutat snurra på kortet!!

trasan
2006-06-27, 15:43
SKulle behöva lite hjälp med hur man kollar tempen på grafikkortet! HAr tankat programet Grub tipsa men där kan jag bara se temperaturen på Moderkotet och CPUn. FInns det något specifikt program för att se tempen på graffekortet??

King Grub
2006-06-27, 16:02
Everest visar grafikkortstemperaturer också. Eller kanske inte i trialversionen? Mitt Everest gör det i alla fall.

Sandra är ett annat känt benchmarkprogram.

http://www.sisoftware.co.uk/index.html?dir=news&location=2007_release&langx=en&a=