handdator

Visa fullständig version : Vitt fullkornsbröd?


mistermr
2006-06-26, 14:26
Jag undrar hur bra det är, såg att ngn hemma hade köpt det från Lidl och på Lidls varor brukar det inte stå ngn info om kalorier mm.

Så hurpass bra är egentligen vitt fullkornsbröd?

mvh

Yankeee
2006-06-26, 14:27
Det är fortfarande vetemjöl det handlar om. Så ja, förmodligen inte speciellt mycket bättre än "vanligt" vitt bröd.

King Grub
2006-06-26, 14:39
Har man inte bara tillsatt sockerbetsfibrer eller något för att putsa siffrorna? Eller är det riktigt fullkorn? Vad säger innehållsförteckningen?

mistermr
2006-06-26, 14:45
Har man inte bara tillsatt sockerbetsfibrer eller något för att putsa siffrorna? Eller är det riktigt fullkorn? Vad säger innehållsförteckningen?

Innehållsförteckningen säger: fullkornsmjöl av vete (60%), vatten, surdeg, härdat vegetabiliskt fett, jäst, druvsocker, salt (1.3%), vasslepulver, mjölkprotein, sojamjöl, surhetsreglerande medel E 262, maltmjöl, konserveringsmedel E 200.

Dock finns det ingen energideklaration på brödet.

mvh

King Grub
2006-06-26, 14:48
Det är inget som är onyttigt att äta, men det är heller inte svårt att hitta näringsrikare bröd.

mistermr
2006-06-26, 14:50
Det är inget som är onyttigt att äta, men det är heller inte svårt att hitta näringsrikare bröd.

Tänkte väl det!

Men har du ngt att rekommendera till varma mackor?

Har testat med skovmands, men de blir inte så lyckade i en smörgåsgrill.

mvh

Cerberus
2006-06-26, 14:52
Det är inget som är onyttigt att äta, men det är heller inte svårt att hitta näringsrikare bröd.

härdade fettet då? Det är väl transfett? = bad?

rbn
2006-06-26, 16:20
Det är väl delvis härdat som är = transfett = bad?

heraso
2006-06-26, 16:20
härdade fettet då? Det är väl transfett? = bad?


Gäller inte det delvis härdat fett, fullhärdat skall väl inte vara lika dåligt?

nutz
2006-06-26, 16:35
Kolla innehållsförteckning. Mjöl är inte fullkorn.

King Grub
2006-06-26, 16:52
Mjöl är inte fullkorn.

Huh?

Ett fullkornsmjöl innehåller alla delar från sädeslaget. Visst kan mjöl vara fullkorn.

nutz
2006-06-26, 17:28
Huh?

Ett fullkornsmjöl innehåller alla delar från sädeslaget. Visst kan mjöl vara fullkorn.

Vetemjöl tänkte jag på.

Säg för fan inte att det är bra nu... :D

King Grub
2006-06-26, 17:30
Mjöl gjort på helt vete är fullkornsvetemjöl. Fullkorn betyder helt enkelt att alla sädeslagets delar är med, och är det mjöl det handlar om är det alltså att alla sädeslagets delar har malts med. Det gäller alla sädeslag, inklusive vete.

nutz
2006-06-26, 17:31
Nu tar jag fan livet av mig

Vad heter mjölet som man ska passa sig för då?

King Grub
2006-06-26, 17:34
Vanligt vetemjöl? Det är inte fullkornsmjöl.

Här står det uttryckligen att det är fullkorn det handlar om. Då är vetets alla delar med. I vanligt vetemjöl är det bara det innersta kvar.

Samma sak gäller t ex råg. Det går att sikta bort nyttigheter från råg också.

Yankeee
2006-06-26, 17:35
Vad heter mjölet som man ska passa sig för då?

Det finns inget sådant så länge du inte baserar hela ditt kolhydratintag på det.

nutz
2006-06-26, 17:38
Så jag har missförstått saken då jag säger att vitt bröd är gjort på ett visst sorts mjöl som i sin tur gör brödet kasst i allmänhet? GI, SI, II allt vad det heter. Osötat också, inget socker.

nutz
2006-06-26, 17:41
Ett osötat vitt bröd
utan socker

idag är jag luddig

King Grub
2006-06-26, 17:47
I vanligt vitt bröd är det vanligt vetemjöl som är basen. Det är siktat och många av vetets näringsämnen har försvunnit i processen. Bakegenskaperna är dock goda, liksom smaken, varför det är vanligen använt.

Vete i sig är inte onyttigt. Använder man hela vetekornet när man mal mjöl av vetet, får man också med alla näringsämnen som vetet innehåller, inte bara från kärnan. Då har man fullkornsmjöl på vete, och det är inte onyttigt.

Fullkorn = spannmål som har alla delar kvar. Även vete och även om man mal mjöl på det. I vanligt traditionellt vetemjöl är det inte vetets alla delar som är med, och det är inte fullkorn. Samma sak går att applicera på, säg, råg och havre.

sissa
2006-06-26, 18:05
Vanligt vetemjöl? Det är inte fullkornsmjöl.

Här står det uttryckligen att det är fullkorn det handlar om. Då är vetets alla delar med. I vanligt vetemjöl är det bara det innersta kvar.

Samma sak gäller t ex råg. Det går att sikta bort nyttigheter från råg också.


Är det det man gjort i rågsikt? ( För jag antar att rågmjölet i färdig rågsiktsblandning inte är lika näringsrikt som rågmjöl)

King Grub
2006-06-26, 18:10
Är det det man gjort i rågsikt?

Nästan - rågsikt är inte bara råg, utan består till 60 % av siktat vetemjöl och till 40 % av siktat rågmjöl. I siktat rågmjöl har man siktat bort grodd och skaldelar.

Riktig rågmjöl däremot innehåller både skal, grodd och kärna. Sämre bakegenskaper. Gott att koka gröt på grovt rågmjöl, dock.

sissa
2006-06-26, 18:13
Nästan - rågsikt är inte bara råg, utan består till 60 % av siktat vetemjöl och till 40 % av siktat rågmjöl. I siktat rågmjöl har man siktat bort grodd och skaldelar.


Jo, jag vet att det är vetemjöl i också. Kanske skrev lite konstigt. Tänkte på rågdelen.

King Grub
2006-06-26, 18:15
I den har man som sagt tagit bort grodd och skal.

sissa
2006-06-26, 18:20
I den har man som sagt tagit bort grodd och skal.




I see. Har inte riktigt tänkt på vad "siktat rågmjöl" innebär, men det borde man ju kunnat ha räknat ut. Nu vet jag iallafall:)

Peter
2006-06-26, 18:33
Vitt fullkorn är det som också kallas milt fullkorn. Det är en "ny" typ av vete som har en ljusare färg och mildare smak än traditionellt vete. Det gör att man kan använda hela vetekornet inklusive skalet utan att få mörk smak och den lite beska fullkornssmaken som fullkorn annars ger brödet. Man får därmed ett nyttigare bröd jämfört med ett bröd där man bara tillsatt fibrer eftersom fullkornet dessutom ger mer vitaminer och mineraler. Kom dessutom ihåg att färgen på brödet är ett dåligt mått då de flesta tillverkare idag färgar ljusa bröd mörkare för att de ska verka nyttigare.

Milt fullkorn är en bristvara och finns därför bara i ett fåtal företags produkter. Så vitt jag vet är det bara Axa som ingår i koncernen svenska lantmännen som har milt fullkorn (eftersom andra affärsområden inom koncernen står för forskning och odling).

Mjölet i sig har inget GI-värde eftersom man sällan äter 50 gram kolhydrate från mjöl, utan GI-värdet får då anges på den färdiga produkten som kan vara allt ifrån bröd till pannkaka.

nutz
2006-06-26, 19:08
I vanligt vitt bröd är det vanligt vetemjöl som är basen. Det är siktat och många av vetets näringsämnen har försvunnit i processen. Bakegenskaperna är dock goda, liksom smaken, varför det är vanligen använt.

Vete i sig är inte onyttigt. Använder man hela vetekornet när man mal mjöl av vetet, får man också med alla näringsämnen som vetet innehåller, inte bara från kärnan. Då har man fullkornsmjöl på vete, och det är inte onyttigt.

Fullkorn = spannmål som har alla delar kvar. Även vete och även om man mal mjöl på det. I vanligt traditionellt vetemjöl är det inte vetets alla delar som är med, och det är inte fullkorn. Samma sak går att applicera på, säg, råg och havre.

Det var det jag ville komma fram till, uttryckte mig verkligen dåligt och diffust och förvirrade saker helt och hållet. Men jag var inte 100% heller på ditt resonemang, så du lärde mig som vanligt en gnutta.

Tack, tack.

mistermr
2006-06-26, 19:13
Så slutsatsen av denna tråd är att brödet funkar, men man kan satsa på ngt bättre för hälsans skull?

mvh

Peter
2006-06-26, 20:21
Min slutsats är att milt fullkorn är ett bra alternativ om man vill ha ett bröd som ser ut och smakar på ett visst sätt, tex tekaka eller korvbröd, men ändå så nyttigt som möjligt.

Skiter man i smaken finns ännu nyttigare varianter.

Max
2006-06-26, 20:28
Fullkornmjöl, vatten, sugdeg och jäst......inget onyttigt där inte, ät varje dag om du vill. Jag försöker kompromissa mellan smak och nyttighet. Tycker inte 100% kan bli 100% gott när det gäller bröd.

Yankeee
2006-06-27, 10:16
Min slutsats är att milt fullkorn är ett bra alternativ om man vill ha ett bröd som ser ut och smakar på ett visst sätt, tex tekaka eller korvbröd, men ändå så nyttigt som möjligt.

Skiter man i smaken finns ännu nyttigare varianter.

Suprise att en axa-anställd säger något motsv ;)

Rataxes
2006-06-27, 10:37
Suprise att en axa-anställd säger något motsv ;)
Stämmer det inte då?

Yankeee
2006-06-27, 10:38
Stämmer det inte då?

Jo?

Rataxes
2006-06-27, 10:46
Jo?
Ai, bara så det är klart.

Yankeee
2006-06-27, 10:49
Ai, bara så det är klart.

Det var inte hurvida det var sant eller inte som var poängen, utan att han skrev ungefär samma sak som står på axa's affischer.

Peter
2006-06-27, 13:26
Det stämmer att jag jobbar på Axa så ni får ta mitt snack med en nypa salt, men som ni redan konstaterat kan vi på Axa hålla oss till sanningen i vår reklam.

Faktum är att hälsotrenden inte slagit igenom lika mycket som folk kanske tror när det gäller bröd. Sveriges två mest sålda brödsorter Pågens Lingongrova och Skogaholmslimpan är ju inte det tack vare sin överlägsna nyttighet.

Yankeee
2006-06-27, 13:58
Det stämmer att jag jobbar på Axa så ni får ta mitt snack med en nypa salt, men som ni redan konstaterat kan vi på Axa hålla oss till sanningen i vår reklam.


Jag skämtade bara ;)

Nu, däremot. Håller er till sanningen vill jag inte direkt påstå. Vi kan ta affischen vid spånga station till exempel. "ljust fullkornsbröd som är lika nyttigt som mörkt" eller motsv står det. Samt "vem har sagt att ljust bröd inte kan vara lika nyttigt som mörk?" eller motsv. Ena påståendet är helt enkelt bara falsk (och eller missvisande), det andra insinuerar att erat ljusa bröd skulle vara lika nyttigt som mörkt bröd (vad det nu är enligt er). Förklaring? :)

Empe
2006-06-27, 19:39
Mjöl gjort på helt vete är fullkornsvetemjöl. Fullkorn betyder helt enkelt att alla sädeslagets delar är med, och är det mjöl det handlar om är det alltså att alla sädeslagets delar har malts med. Det gäller alla sädeslag, inklusive vete.


Om jag nu skulle bestämma mig för att mala eget mjöl? Ska jag skära av vetet nere vid marken och mala med hela stjälken också? skulle jag göra det skulle jag säkert få mycket mer mjöl, men är det nyttigt att göra så?

King Grub
2006-06-27, 19:42
Det är kornet man använder.

Peter
2006-06-27, 22:08
Jag skämtade bara ;)

Nu, däremot. Håller er till sanningen vill jag inte direkt påstå. Vi kan ta affischen vid spånga station till exempel. "ljust fullkornsbröd som är lika nyttigt som mörkt" eller motsv står det. Samt "vem har sagt att ljust bröd inte kan vara lika nyttigt som mörk?" eller motsv. Ena påståendet är helt enkelt bara falsk (och eller missvisande), det andra insinuerar att erat ljusa bröd skulle vara lika nyttigt som mörkt bröd (vad det nu är enligt er). Förklaring? :)

Jobbar inte just med framtagandet av reklampelare, men vill minnas att det står "vem har sagt att ljust korvbröd inte kan vara nyttigt?".

På vilket sätt menar du att det inte skulle stämma att det milda fullkornet från vete är lika nyttigt som "klassiskt" fullkorn från vete?

KniveN
2006-07-26, 14:04
Jag undrar hur bra det är, såg att ngn hemma hade köpt det från Lidl och på Lidls varor brukar det inte stå ngn info om kalorier mm.

Så hurpass bra är egentligen vitt fullkornsbröd?

mvh

Har du någon bild på förpackningen? Hittade det inte när jag var där senast.

Yankeee
2006-07-26, 14:07
Jobbar inte just med framtagandet av reklampelare, men vill minnas att det står "vem har sagt att ljust korvbröd inte kan vara nyttigt?".

Ni har fler slogans än den.


På vilket sätt menar du att det inte skulle stämma att det milda fullkornet från vete är lika nyttigt som "klassiskt" fullkorn från vete?

Det stämmer säkert. Men vem bryr sig om det "milda fullkornet" är lika nyttigt som vanligt fullkorn från vete? Det som är intressant är hur det ligger till jämfört med t.ex råg. Det är trots allt det ni insinuerar i reklamen. Med tanke på ni t.ex jämför med knäckebröd.

mistermr
2006-07-26, 15:58
Har du någon bild på förpackningen? Hittade det inte när jag var där senast.

Jag tror att brödet heter "toast vollkorn".

mvh

Batman
2006-07-26, 23:30
Det stämmer att jag jobbar på Axa så ni får ta mitt snack med en nypa salt, men som ni redan konstaterat kan vi på Axa hålla oss till sanningen i vår reklam.

Faktum är att hälsotrenden inte slagit igenom lika mycket som folk kanske tror när det gäller bröd. Sveriges två mest sålda brödsorter Pågens Lingongrova och Skogaholmslimpan är ju inte det tack vare sin överlägsna nyttighet.

Ohh, en snabb kommentar från en som jobbar på Lantmännen AXA AB, Skogaholmslimpan står för 40% av alla bröd som pumpas ut i GBG bageriet, och det är nog fan den onyttigaste vi har =)
resterande brödsorterna förutom några få är ovanligt nyttiga.
Hörde någon chef säga att vi har sveriges nyttigaste bröd.