handdator

Visa fullständig version : Använda proteinpulver i den dagliga kosten


bengdoktor
2006-06-26, 09:43
Jag undrar hur man ska använda proteinpulver under dagen. Jag har tänkt att dieta/deffa ett tag nu men har inte fått kläm på hur man bär sig åt med proteinpulvret.
Ska man ta det tillsammans med mat eller ersätta mellanmål med en proteindrink?

Sen finns det väl snabbt och långsamt protein? Typ kasein och vassle? Jag har vanliga whey 80 tillhanda..

King Grub
2006-06-26, 10:11
Ska man ta det tillsammans med mat eller ersätta mellanmål med en proteindrink?

Båda alternativen går bra, både att komplettera proteinfattiga måltider med proteintillskott i pulverform och att använda pulvret som proteinbas i en måltid. Du gör som du vill. Det är bara mjölkprotein, inget konstigt. Får du tillräckligt med protein från en normal måltid (och det får man utan problem), behöver du inte använda pulver alls vid det tillfället.

bengdoktor
2006-06-26, 10:53
Gör det någon skillnad om det är kasein eller vassleprotein?

King Grub
2006-06-26, 11:01
Tveksamt i praktiken som en del av en måltid vid regelbundet, normalt ätande. Jämför man proteinerna rakt av, enbart protein och inget annat, över en längre tidsperiod, ger kasein den bättre proteinbalansen, som som en del av en vanlig kost blir skillnaderna mindre.

Vassle stimulerar proteinsyntesen, men ökar samtidigt aminosyreoxidationen och minskar inte muskelproteinnedbrytningen. Kasein däremot stimulerar inte proteinsyntesen, men ger en bättre proteinbalans i och med att det reducerar den ständigt pågående proteinnedbrytningen.

En kombination i samma mål är säkert inte fel, för både anabolism och antikatabolism, men det är heller inte fel att använda det ena eller det andra som måltidsprotein, vid behov.

HenrY
2006-06-26, 12:36
Bengdoktor: Får jag bara ställa en fråga offt, vem är det på din avatar?

bengdoktor
2006-06-26, 12:52
Bengdoktor: Får jag bara ställa en fråga offt, vem är det på din avatar?

Jag minns inte hans namn på rak arm men har fått bilden från Body tror jag. Jag dyrkar hans fysik :hbang: