handdator

Visa fullständig version : kesella& fun light


Sanna
2002-12-19, 21:10
om man blandar kesella me fun light blir de snabba kolhydrater då eller nåt? ja vet att de står 0 kolhydrater på innehållsförp på funflaskan men va ede då som gör att de så sött o gott?
Har svårt att tro att de inte finns nåra nackdelar me nåt så gott..?
nån som vet?

Langster
2002-12-19, 21:14
Det finns ju sötningsmedel som är helt kalorifria, Coca Cola light t.ex är ju helt kalorifri men är ändå söt.

Vad jag förstått så smakar dessutom dessa sötningsmedel sötare än socker.

Sanna
2002-12-19, 21:19
så de påverkar inte insulinet alls?

jenan546
2002-12-19, 23:09
enda nackdelen jag kan komma på med aspartan är att det kan öka på hungerkänslorna, man blir "sugen" helt enkelt

Frazze
2002-12-20, 12:16
och nej, påverkar inte insulinet alls
(/han som borde dra ner på cola lighten)

Fredszky
2002-12-20, 13:35
har själv lagt ner allt sött sliskigt o andra grejer som chips och sånt slabb.. saknar det faktiskt inte alls..

och med cola o sånt där, om det inte är socker och dom skriver i stor flashif text "0 % FAT!!! 0% SUGAR!!" osv så är det nåt annat kemiskt skit som säkert är 10 ggr farligare på nåt vänster.. dessutom har vanlig hederlig frukt blivit godare.. sen kostar det mindre också... så allt det där sliskiga smörjorna man kan hälla i sig på ett eller annat sätt lämnar jag till amerikanerna :nono:

men det är ju jag det

edit: kanske inte hörde till ämnet riiiktigt men det är nog ok ändå hoppas jag

Fartman
2002-12-20, 15:18
tacka vet jag det gamla goa kaffet..
det klår allt vad cola och annat slisk heter :thumbup:

Langster
2002-12-20, 16:02
Fredszky, du är tuff du.

Sanna
2002-12-20, 18:19
läste på apelsinfunlight flaskan att den innehåller 0,3g kolhydrater(sockerarter) per 100ml färdig dryck (spädes 1+9)
så om ja skulle blanda i ett par kapsyler av den i en kesella burk va skulle de göra me insulinet? nån som vet? o hur mycke av den kan man blanda i utan att insulinet stiger för mkt?

Pez
2002-12-20, 18:44
Sanna - skulle tro att det påverkar insulinet marginellt...om det är ett så stort problem för dig varför inte äta kesellan utan fun light? Och fundera lite över din relation till kosten, en sådan här sak är inte värt att lägga ner så mycket tid och energi på som du verkar göra.

/pez

ivandrago
2002-12-20, 19:00
bättre att avvänja slisksuget än att försöka få kalorifritt slisk i sig..

om man slutar äta söta saker så börjar man efter ett tag tycka att vanligt mat smakar mycket godare och att allt sockrigt smakar illa..

Fredszky
2002-12-20, 19:52
ivandrago > precis vad jag menar!!!
socker är en bluff! :)

Sanna
2002-12-20, 19:55
ja vet,ja oroar mej för småsaker antar att ja inta riktit blivit av me mina tankegångar ja hade förrut när ja va sjuk.. tackändå för ert tålamod:)

z_bumbi
2002-12-20, 20:19
Sanna: Funlight påverkar inte insulinet, annan bra smaksättning är att löpa amok i kryddskåpet och slänga ner lite vad man känner för just då.

Pez
2002-12-20, 20:31
Originally posted by z_bumbi
Sanna: Funlight påverkar inte insulinet, annan bra smaksättning är att löpa amok i kryddskåpet och slänga ner lite vad man känner för just då.

:thumbup:
Och om man gillar att tänka på småsaker så ökar de flesta kryddor termogenesen...

/pez

Apan Koko
2002-12-21, 10:24
Originally posted by Sanna
om man blandar kesella me fun light blir de snabba kolhydrater då eller nåt? ja vet att de står 0 kolhydrater på innehållsförp på funflaskan men va ede då som gör att de så sött o gott?
Har svårt att tro att de inte finns nåra nackdelar me nåt så gott..?
nån som vet?


Fun Light innehåller sötningsmedel, det är därför det smakar sött. Anledningen till att sötningsmedel inte innehåller särskilt många kalorier är att dom brukar vara ett par hundra gånger sötare än vanligt socker och därför behöver man inte använda lika mycket.

Sötningsmedel ökar insulinet men inte blodsockret. Jag tror inte insulinnivån ökar så mycket att man behöver bry sig.

Dom nackdelarna jag ser med produkter som innehåller sötningsmedel är framförallt att det finns flera studier som visar att t ex aspartam kan vara skadligt. Det är lite konstigt att aspartam inte är förbjudet i sverige men jag tror att det kommer bli förbjudet i framtiden.

Andra nackdelar är att aspartam stör serotonin produktionen i kroppen samt att det sänker blodsockret lite vilket kan påverka mättnadskänslorna så att man inte känner sig mätt.

Sammanfattningsvis tror jag inte att det är särskilt farligt att få i sig små mängder sötningsmedel. Så länge man inte överdriver konsumptionen är det nog relativt ofarligt för friska människor.

Sanna
2002-12-21, 16:04
är kesellan bra innantränings mat? eller e de för lite kolhydrater i 1 burk? (3,5g kolhydrater per 100g)och är dom tillräckligt långsamma? skulle 1 burk ca 2 timmar innan ett joggingrunda va lagom?

Pez
2002-12-21, 16:32
Originally posted by Sanna
är kesellan bra innantränings mat? eller e de för lite kolhydrater i 1 burk? (3,5g kolhydrater per 100g)och är dom tillräckligt långsamma? skulle 1 burk ca 2 timmar innan ett joggingrunda va lagom?

13.5g / 100g är väl snarare korrekt?

Ja det är en bra mängd långsamt protein, lämpar sig bra som mellanmål eller kvällsmat. Huruvida det lämpar sig innan ett löppass eller ej? Visst, det är ju inte fel, själv skulle jag ta lite kolhydrater till också - men det viktiga är ju egentligen hur hela din dags näringsintag ser ut alltsomallt.

/pez

Sanna
2002-12-21, 16:58
3,5 gram kolhydreter per 100g står depå minn burk kesella iaf..?
så de blir ju 10,5 g kolisar i en hel burk
hur mycke kolhydrater ska man ta innan ett pass har ja allti undrat..? eller som du sa de kanske inte har så stor betydelse bara man ätit ordentlit me kolisar tidigare på dan?

Pez
2002-12-21, 17:47
Ja.. det var jag som såg fel.. läste "protein" inte "kolhydrater". Sorry. :rolleyes:

/pez

Pez
2002-12-21, 17:53
Originally posted by Sanna
3,5 gram kolhydreter per 100g står depå minn burk kesella iaf..?
så de blir ju 10,5 g kolisar i en hel burk
hur mycke kolhydrater ska man ta innan ett pass har ja allti undrat..? eller som du sa de kanske inte har så stor betydelse bara man ätit ordentlit me kolisar tidigare på dan?

Självklart ska du sprida näringsintaget någolunda jämnt på ett flertal måltider under dagen... men i det stora hela är det viktigaste att du har en bra kosthållning under merparten av dagen då kommer din kropp garanterat må som bäst.

/pez

Sanna
2002-12-21, 18:51
men om sötningsmedlet i funlight ökar insulinet(som "apan koko" skrev ovan) är de dålit att äta kesella me funlight efter förbränningsträningen stoppar insulinet upp fettbränningen eller nåt då??

Pez
2002-12-21, 19:08
Originally posted by Sanna
men om sötningsmedlet i funlight ökar insulinet(som "apan koko" skrev ovan) är de dålit att äta kesella me funlight efter förbränningsträningen stoppar insulinet upp fettbränningen eller nåt då??

Insulinet påverkas av näst intill allt (inte bara det du stoppar i dig) - matlukt, sömnrytmer osv.. skulle du oroa dig för alla dessa saker skulle du inte kunna leva ett normalt liv. Så nej det är inte dåligt att äta kesellan, det lilla sötningsmedel som finns i funlight kommer inte ha någon direkt inverkan på din förbränning.
Du kan fundera och diskutera detta in absurdum men svaret kommer ändå bli detsamma.

Om du nu vill ha ett definitivt slut på diskussionen - ät kesellan ren.

/pez

clash
2002-12-21, 20:01
Sanna: Får intrycket av att du äter för lite, kanske inbillar mig. Vad har du för mål med träningen? Ifall du inte håller på och tok-total-tävlings-deffar så spelar nog inte ett par gram kolisar hit o dit nån roll.

Angående insulinkänsligheten. Tror det gör varken av eller till. Ifall du vill förbränna räcker det med att sköta kosten hyffsat och träna vilket du verkar göra.

Vet dock inget om dig eller dina mål så ja kan ju missta mig.