handdator

Visa fullständig version : Jobbsökardilemma...


Yes
2006-06-25, 23:29
Jag håller som bäst på att söka jobb och har ett lite svårt dilemma. Saken är den att jag inte har något jobb nu, och räkningar att betala. Det finns såklart en liten ekonomisk buffert och föräldrarna hjälper till så gott de kan om det skulle krisa. Men, det behövs lite ordning i ekonomin snart, annars är det inte bra...

Hursomhelst... När jag sitter och kollar jobbannonser hittar jag flera jobb jag KAN utföra och som jag förmodligen inte skulle ha så svårt att ta. Då räknar jag inte med McDonalds och andra skitjobb, vilka jag givetvis kan söka i nödfall. Säkert är många av de här jobben rätt kul, i början. Grejen är bara att jag egentligen har siktet inställt på lite andra saker, fast dom jobben växer inte på träd och är betydligt svårare att få.

Tänker jag nu på kort sikt borde jag ju söka de där halvbra jobben och försöka få det som verkar bäst. Jag känner dock på mig att jag förmodligen inte kommer bli särskilt långvarig och byter gärna så fort jag hittar något jag verkligen vill ha. Tänker jag då långsiktigt verkar inte det så bra. Jag menar, hur bra ser det ut i min CV när det blir tätt mellan jobb-bytena? Inget vidare skulle jag säga. Trots allt vill ju ingen satsa på mig om de tror att jag ändå kommer sticka snart.

Jävligt klurigt läge med andra ord. Vad tycker ni jag skall göra?

Bolio
2006-06-25, 23:31
Börja plugga! Seriöst. Vad sysslar du med? Du kan plugga - så gör det. Du är smart, skolan är en enkel sak för dig. Do it.

tossefar
2006-06-25, 23:32
Hur kort är den korta sikten? Jag hade väntat på det "bra" jobbet.

edit: Om du pluggat färdigt dvs, tillbaka till skolbänken annars. Det finns inga ursäkter att inte utbilda sig som svensk.

Löjtnant Blank
2006-06-25, 23:36
Börja plugga! Seriöst. Vad sysslar du med? Du kan plugga - så gör det. Du är smart, skolan är en enkel sak för dig. Do it.
bollan har rätt. Ju mer du skjuter upp det, desto mer kommer du att ångra dig när du blir äldre. Jag talar av egen erfarenhet.

Yes
2006-06-25, 23:50
Börja plugga! Seriöst. Vad sysslar du med? Du kan plugga - så gör det. Du är smart, skolan är en enkel sak för dig. Do it.
Jag kan säkert plugga men jag tror inte skolbänken är vägen dit jag vill nå. Det jag kan tänka mig i framtiden är att gå kurser får sånt som intresserar mig. Jag kommer förmodligen aldrig sätt mig i en skolbänk igen för att plugga något ointressant eller sånt jag inte behöver.


Hur kort är den korta sikten? Jag hade väntat på det "bra" jobbet.

edit: Om du pluggat färdigt dvs, tillbaka till skolbänken annars. Det finns inga ursäkter att inte utbilda sig som svensk.
Svårt att säga. Det kan vara en månad, två... eller ett halvår... Jag vet ju inte när dom kan behöva mig på rätt ställe.

Tja, min gymnasieutbildning blev lidande av att jag var sjuk, dessutom fick jag svår depression och ångest av att jag aldrig kom någonstans dit jag ville. Fast det kanske är tur egentligen. När jag ser på mina polare som pluggar på universitet kan jag bara konstatera att jag inte vill ha det livet. Jag slår mig hellre fram min egen väg och jag är övertygad om att jag kan lyckas väldigt bra med det.

Yes
2006-06-26, 00:08
bollan har rätt. Ju mer du skjuter upp det, desto mer kommer du att ångra dig när du blir äldre. Jag talar av egen erfarenhet.
Jag vet att det är svårt utan någon utbildning. Rådet ni ger mig är dock att offra 4, 5, kanske 6 år av mitt liv, plus allt jag kämpat för hittils, för att utbilda mig. Då är jag inte ens säker på att det finns något område jag vill fördjupa mig så mycket inom. Det skulle kanske vara farkostteknik, men jag tror inte det ger mig något jag behöver för vad jag vill syssla med(allt jag behövt inom det området har jag lärt mig på annan väg).

Nej, mina planer är att få ekonomin på rätt köl, hitta något jag är bra på och kan försörja mig med, avsluta ett par projekt och kanske starta ett företag - om jag inte hittar ett jobb jag trivs alldeles för bra med. Misslyckas det så... tja, då har jag i varje fall försökt leva mitt liv som jag vill ha det.

dynamo
2006-06-26, 00:20
Jag menar, hur bra ser det ut i min CV när det blir tätt mellan jobb-bytena?

Ser det sämre ut än att ha varit arbetslös under en längre period? Många verkar tappar gnistan om man är sysslolös för länge. Jag har provat och dekade ner mig ordentligt, det känns inte bra. Om du verkar intressant för dem i övrigt kommer du på intervju och där kommer de sannolikt gå igenom din historik och reagera på ett eller annat sätt vare sig du vart arbetslös eller ej, samt har du chans att ge en förklaring. Vad skulle kännas rätt att säga då, att du inte tog nått jobb för att det skulle se dumt ut i jobbansökan, eller att du behövde inkomst medan du sökte jobb med det du egentligen ville syssla med. Jag tycker det senare låter bättre (det var inte det valet jag själv gjorde tidigare, och drömjobbet dröjde på tiden med att dyka upp).

Är du helt säker på att du har landat "dröm"-jobbet inom ett halvår och du klarar dig ekonomiskt så kan det kanske vara värt. Du passade på att ta en längre semester och leva på besparingar.. Är det inte lika säkert skulle jag råda dig att hitta nått jobb så snart som möjligt.

Yes
2006-06-26, 12:13
Det ser förstås inte heller bra ut att gå arbetslös, men så länge klarar jag mig inte utan jobb att det skulle se knasigt ut. Men du har nog rätt, jag får väl helt enkelt förklara läget sen när jag hittat drömjobbet(om jag nu inte har tur och hittar det snart).