handdator

Visa fullständig version : Fulla rörelser skall det väl ändå vara?


manlix
2006-06-25, 22:55
När man ser sig omkring på gymmet så är det väldigt, väldigt många som inte kör övningarna i dess fulla rörelse. Bicepscurl och hantelpress ser jag det väldigt ofta i. Till och med folk som tipsar andra att inte köra hela vägen.

Jag har då fått lära mig att det är mycket viktigt att köra fulla rörelser för att träna muskeln i dess hela rörelse och för att inte riskera att korta musklerna. Så jag utför alltid övningarna i full rörelse.

Eller är det kanske jag som gör fel?

Visserligen klarar man inte att köra med lika mycket vikt när man köra hela rörelsen men då blir det ju inte rätt.

Likadant med den negativa rörelsen i övningarna. Många som inte kör kontrollerat utan bara släpper vikten eller svingar den.

bulk fiction
2006-06-25, 22:58
man kan ju cheata lite, det brukar jag göra då och då, däremot ska man aldrig släppa ner vikten i den negativa fasen, det är då därför jag cheatar, för att sedan hålla emot i den negativa delen.

Pudzianovski
2006-06-25, 22:58
Fulla rörelser bör man köra. Dock betyder det inte att du skall översträcka åt andra hållet heller.

Vissa träningsmetoder går ut oå att köra väldigt korta rörelser, men det är inte så vanligt.


:thumbup:

Sir Anselm
2006-06-26, 09:56
Tror det finns en idé om att man ska ha muskeln i "maximal kontraktion" under hela setet... typ... Går man t.ex. hela vägen upp i hantelpress så tappar man ju spänningen i bröstmusklerna, men hela vägen ner borde man ju gå tycker jag... Kollar man på Jay Cutler så kör han väldigt korta reps i hantelpressen, nu menar jag inte att det är rätt bara för det, men någonstans har ju folk fått idén från... Jag försöker själv hitta ett läge där jag går så långt upp som möjligt utan att tappa spänningen i bröstmuskeln, för att sedan köra så långt ner så jag får ordentligt sträck i densamma... Funkar bra för mig..

manlix
2006-06-26, 19:33
Om inte annat så är det väl kanske för att folk orkar köra med mer vikt om de inte sträcker ut muskeln helt.

Karl_alfred
2006-06-26, 19:41
Vadå skall? Det gör man precis som man vill!

Ryska_raketen
2006-06-26, 19:41
Vadå skall? Det gör man precis som man vill!


Exakt. Därav ska man gärna juck sig lite bara.

petersson
2006-06-26, 21:20
jag kör fulla rörelser för att få stretch och för att bli stark även i bottenläget. inbillar mig att man kan bli stel och få lätt att skada sig om man skulle råka gå till bottenläge om man inte är van vid det.

Timme
2006-06-26, 22:11
Själv så tycker jag att det är mycket korkat att inte träna i full rörelse bana. De som gör halva reps i tex hantelpress på gymmet gör det för att de ska tillfredsställsa sin viktkåthet och sitt ego. Nu ska man j inte dra alla över en kant men jag menar generellt sätt. Jag tror inte att "de" tänker så "avancerat" som byggare som tex cutler och coleman gör där de vill låta bröstet jobba mer.

Hannes
2006-06-27, 00:51
jo hela rörelselängden ska det vara.

z_bumbi
2006-06-27, 05:44
Går man t.ex. hela vägen upp i hantelpress så tappar man ju spänningen i bröstmusklerna,

Inte om man inte skjuter fram axlarna.

Sir Anselm
2006-06-27, 06:54
Inte om man inte skjuter fram axlarna.

Nej precis, men då går man ju, enligt mitt tankesätt, inte hela vägen upp. Jag utgår alltså från hantlarna...

Timme
2006-06-27, 06:59
Nej precis, men då går man ju, enligt mitt tankesätt, inte hela vägen upp. Jag utgår alltså från hantlarna...

Eh jo? Hela vägen upp är när armarna är fult utsträckta rakt uppåt över brösten. Håller man då kvar axlarna inåt/bakåt bänken så tappar man inte spänningen i bröstet. I o f så jobbar inte bröstet så mycket i den övre delen i en hantelpress men det är ju en bas övning. Det är ju bara posetivt att triceps också jobbar.

z_bumbi
2006-06-27, 08:45
Nej precis, men då går man ju, enligt mitt tankesätt, inte hela vägen upp. Jag utgår alltså från hantlarna...

Jag tycker det är smartare att låta musklerna man tränar få fulla rörelser än några döda objekt.

Ulf A Big
2006-06-27, 09:13
Under de första åren när man tränar tror jag att det är viktigt att träna in rörelsebanan med full rörelse som tex bänkpressar, knäböj, marklyft, bicepscurl, frontpress,tricepsextension dvs i basövningarna. Därefter beror det till stor del vilket mål man har med träningen om man nu satsar på SL tror jag att man behöver ha kvar full rörelselängd i basträningen och sedan använder man beprövade tekniker som tex bänkpress med block för att stärka upp triceps. Om man avser att bygga muskler så handlar det mycket att hitta intensitetshöjande tekniker som tex partiella reps för att man strävar efter maximal kontakt/kontraktion i övningarna och de lägena är det inte läge att prata om vad som är rätt eller riktigt. Man får alltid olika svar och mycket olika om man råkar fråga en framgångsrik byggare eller styrkelyftare då deras träning är väsenskilda.

TrasMannen
2006-06-27, 09:28
Jag tycker att en blandning av det hela funkar bäst. Speciellt när jag inte ökar något i övningen. då försöker jag mixa upp det hela, genom att göra cheatade sets på högre vikt(men kontrollerade såklart), mer explosivitet/"konktakt" på lägre vikt osv osv. Men att köra halva reps hela tiden, pga viktkåthet är nog inte det bästa