handdator

Visa fullständig version : Kondition - öka intenstiteten eller sträckan?


Jacky
2006-06-25, 19:13
Skulle behöva lite tips. Skall springa ett lopp i höst på 12 km.
I nuläget springer jag 8 km med hastigeheten 11 km/h utan att ta ut mig till fullo.
Nu till frågan...vad är smartast för att så småningom prestera så bra som möjligt i 12 km-loppet.
1. Öka intenstiteten
2. Öka sträckan

Vill ej göra båda samtidigt - vad tror ni ger bäst utveckling 1 eller 2?

MilkmaN
2006-06-25, 19:18
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall

Där finns nog en del tips. Annars är min idé att göra båda, fast på olika pass. Samma pass med högre fart, längre pass med samma/lägre.

PepperKeenan
2006-06-25, 19:46
Sprang mitt första GBG-varv i år. Gjorde det felet att jag tränade för ensidigt. Det enda jag tränade var distans, vilket gjorde at jag kunde springa längre men inte snabbare.

Har ju tidigare hört att man skall variera sin träning. Jag visste om detta även när jag tränade men var sent ute i min träning och tänkte inte till riktigt.

Mitt råd till dig att är köra varierad träning. Gärna intervaller. För att springa snabbare måster man också vänja kroppen vid att springa snabbt. Om loppet går i lite terräng så släng även in back pass.

Du skrev att du inte vill blanda upplägget, men det måste du för att få bra resultat.

Jacky
2006-06-25, 20:18
blir en mix enl. era rek.
hur ofta bör jag köra?

brobban
2006-06-25, 21:23
Kondition kan man köra ofta ifall du inte kör skiten ur dig på varje pass. Testa att blanda också. Alltså ska du springa 1,2mil på loppet. Spring 1.5 eller 2 mil en gång i veckan. Kör intervall 1 gång samt löp sträckan du är ute efter 2 gånger i veckan.