handdator

Visa fullständig version : Nautilus öppnar i hallonbergen, Sundbyberg


Radiohead
2006-06-25, 15:07
Vem ska börja där? Jag ska! Ruskigt bra öppningspriser måste jag säga.

Kaboffastar
2006-06-25, 15:14
Varför ska du börja på ett nautilus gym?

Har de fria vikter?

Officer
2006-06-25, 15:15
Varför ska du börja på ett nautilus gym?

Har de fria vikter?

Jag har sett flera Nautiluskillar som är bra mycket grövre än du Kabbo.

Radiohead
2006-06-25, 15:16
Varför ska du börja på ett nautilus gym?

Har de fria vikter?

Kanske för att det tar mig ca 3-4 min gångväg för mig, nära och bra med andra ord. Fria vikter, varför borde dom inte ha det?

Kaboffastar
2006-06-25, 15:17
Jag har sett flera Nautiluskillar som är bra mycket grövre än du Kabbo.

Kamma dig AP!

Jag frågade bara pga att jag var nyfiken då jag själv tränar på ett jävla DAVID'S-gym.

Kaboffastar
2006-06-25, 15:18
Kanske för att det tar mig ca 3-4 min gångväg för mig, nära och bra med andra ord. Fria vikter, varför borde dom inte ha det?

Tack.

Nej, jag vet inte, jag undrade bara om de har det då jag hört nånstans attd e inte har det och jag har aldrig varit på ett nautilus gym.

Radiohead
2006-06-25, 15:21
149kr/mån i 12 mån är rätt biligt. det blir ju 1788kr för ett år. =)

tossefar
2006-06-25, 15:22
149kr/mån i 12 mån är rätt biligt. det blir ju 1788kr för ett år. =)
Det är ju hallonbergen, så du får räkna med att bli rånad på minst dubbla / år.

Yankeee
2006-06-25, 15:23
Jag tror att Nautilus har mest maskiner och en tamt utbud av fria vikter. De kör antagligen efter "tunga vikter = fler personer som dopar sig" som alla andra stora kedjor. När nautilus tog över mitt förra gym tog de bort alla hantlar över 30 kg, samt ersätte ställningar med maskiner and so on.

Radiohead
2006-06-25, 15:23
Det är ju hallonbergen, så du får räkna med att bli rånad på minst dubbla / år.

naee rissne är värre;)

Radiohead
2006-06-25, 15:24
Jag tror att Nautilus har mest maskiner och en tamt utbud av fria vikter. De kör antagligen efter "tunga vikter = fler personer som dopar sig" som alla andra stora kedjor. När nautilus tog över mitt förra gym tog de bort alla hantlar över 30 kg, samt ersätte ställningar med maskiner and so on.

Perfa för mig som knappt kan lyfta en 30-kiloshantel med båda händerna.

Yankeee
2006-06-25, 15:25
Perfa för mig som knappt kan lyfta en 30-kiloshantel med båda händerna.

Heh, ja då är det ingen nackdel ;)

Baan
2006-06-25, 15:25
Perfa för mig som knappt kan lyfta en 30-kiloshantel med båda händerna.

Ja, men om några år fixar du en med lillfingret, då kommer du bli mentalt knäck pga ett nödvändigt byte av gym...

Radiohead
2006-06-25, 15:29
Ja, men om några år fixar du en med lillfingret, då kommer du bli mentalt knäck pga ett nödvändigt byte av gym...

Den dagen den sorgen liksom, när det väl händer så får man väl byta isf. Min plånbok tycker iaf om stället för tillfället.

Baan
2006-06-25, 15:33
Den dagen den sorgen liksom, när det väl händer så får man väl byta isf. Min plånbok tycker iaf om stället för tillfället.

Vad kostar årskortet då? Trodde inte Nautilusgym var särskilt billiga.

Yankeee
2006-06-25, 15:35
Vad kostar årskortet då? Trodde inte Nautilusgym var särskilt billiga.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1633940&postcount=7 :Virro

Baan
2006-06-25, 15:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1633940&postcount=7 :Virro

im blind, lol.

Yes
2006-06-25, 15:44
Varför ska du börja på ett nautilus gym?

Har de fria vikter?
Kolla på www.nautilusgym.se (har iof inte kollat om det nya gymet finns med där).

Där verkar det finnas några gym som har ett hyffsat utbud av fria vikter. Annars är ju maskinerna själva grejen med Nautilus.

aliquis
2006-06-25, 15:57
Jag har sett flera Nautiluskillar som är bra mycket grövre än du Kabbo.Men de har ju bytt dit efter att ha tränat på ett vettigt gym bara för att imponera på småflickorna.

Garnax
2006-06-25, 16:03
Nautilus är kanon. När du kommer dit och vill börja träna så MÅSTE
du först gå en introduktion med deras PT som naturligtvis ser ut som en
sticka och hela hans erfarenhet ligger i en 2 veckors kurs som han gått.
Det är den uppfattningen jag fick när jag talade med dom...

Sen vill dom skriva ett program till dig som ser ut så här:

Uppvärming 10 min
12 maskiner
1 set 12 reps per maskin

Klar...

När jag la mig i bänken så kom personalen fram och sa att bänk
inte fanns med i mitt program och att jag inte borde använda den.
Dom menar kategoriskt att deras maskiner är bättre än alla fria övningar
Som en kille sa till mig: Om du utför benpressen rätt så ger den EXAKT
samma som knäböj.

I fria vikter fanns:

1 bänk med ca 100kg i skivor, hantlar till 28 eller om det var 30kg
1 cablecross

ingen powerrack eller halfrack, ingen smith, ingen dip/chin ställning
nada nada och nada...

Så bara gratta dig till ditt billiga gym, jag har 2 gymkort det ena kostar
mig 130kr/mån öppet 24/7 året runt och där har du 70% fria vikter och 30% maskiner och ingen ifrågasätter dig när du kör knäböj eller bänk...

MasterChief
2006-06-25, 16:20
Nautilus är kanon. När du kommer dit och vill börja träna så MÅSTE
du först gå en introduktion med deras PT som naturligtvis ser ut som en
sticka och hela hans erfarenhet ligger i en 2 veckors kurs som han gått.
Det är den uppfattningen jag fick när jag talade med dom...

Sen vill dom skriva ett program till dig som ser ut så här:

Uppvärming 10 min
12 maskiner
1 set 12 reps per maskin

Klar...

När jag la mig i bänken så kom personalen fram och sa att bänk
inte fanns med i mitt program och att jag inte borde använda den.
Dom menar kategoriskt att deras maskiner är bättre än alla fria övningar
Som en kille sa till mig: Om du utför benpressen rätt så ger den EXAKT
samma som knäböj.

I fria vikter fanns:

1 bänk med ca 100kg i skivor, hantlar till 28 eller om det var 30kg
1 cablecross

ingen powerrack eller halfrack, ingen smith, ingen dip/chin ställning
nada nada och nada...

Så bara gratta dig till ditt billiga gym, jag har 2 gymkort det ena kostar
mig 130kr/mån öppet 24/7 året runt och där har du 70% fria vikter och 30% maskiner och ingen ifrågasätter dig när du kör knäböj eller bänk...


Det är trist att de har en del usel personal. Det finns dock guldkorn.
Mängden fria vikter avgörs av vilket klientel som tränar där. Många badhallar har nästan ingenting medans "elite"-anläggningarna har tillräckligt för de flesta. Dock kanske det inte passar för alla hardcorekillar som fäktas här på Kollo.

Angel
2006-06-25, 16:32
På mitt gym introducerar PT:na alla att köra med hantlar, t.om Greta 73 år ligger och hantelpressar..

King Grub
2006-06-25, 16:58
Nautilus är kanon. När du kommer dit och vill börja träna så MÅSTE du först gå en introduktion med deras PT som naturligtvis ser ut som en sticka och hela hans erfarenhet ligger i en 2 veckors kurs som han gått. Det är den uppfattningen jag fick när jag talade med dom...

Jag köpte medlemsskap på Nautilus för en vecka sedan. "Ser jag ut som om jag behöver din instruktion?" frågade jag, så slapp jag.

Ryska_raketen
2006-06-25, 17:08
Jag köpte medlemsskap på Nautilus för en vecka sedan. "Ser jag ut som om jag behöver din instruktion?" frågade jag, så slapp jag.


hahaha, för helvete. HAHAHA

Yes
2006-06-25, 17:18
Jag köpte medlemsskap på Nautilus för en vecka sedan. "Ser jag ut som om jag behöver din instruktion?" frågade jag, så slapp jag.
Fantastiskt trevligt. ;)

När jag besökt andra gym och blivit erbjuden instruktioner har jag artigt tacka nej men sagt att dom gärna får visa mig runt lite i gymet så jag hittar. Rätt onödigt att vara otrevlig.

Yankeee
2006-06-25, 17:21
Jag köpte medlemsskap på Nautilus för en vecka sedan. "Ser jag ut som om jag behöver din instruktion?" frågade jag, så slapp jag.

Oj, häftigt.

Officer
2006-06-25, 17:23
Det var nog förjävla otrevligt av dig Grub! Jag hoppas han verkligen förtjänade det isåfall, genom att vara extremt tjatig eller dylikt. För jag hoppas du inte kör samma visa när du är ute och handlar kläder osv!

Yes
2006-06-25, 17:43
Nautilus är kanon. När du kommer dit och vill börja träna så MÅSTE
du först gå en introduktion med deras PT som naturligtvis ser ut som en
sticka och hela hans erfarenhet ligger i en 2 veckors kurs som han gått.
Det är den uppfattningen jag fick när jag talade med dom...

Sen vill dom skriva ett program till dig som ser ut så här:

Uppvärming 10 min
12 maskiner
1 set 12 reps per maskin

Klar...

När jag la mig i bänken så kom personalen fram och sa att bänk
inte fanns med i mitt program och att jag inte borde använda den.
Dom menar kategoriskt att deras maskiner är bättre än alla fria övningar
Som en kille sa till mig: Om du utför benpressen rätt så ger den EXAKT
samma som knäböj.

I fria vikter fanns:

1 bänk med ca 100kg i skivor, hantlar till 28 eller om det var 30kg
1 cablecross

ingen powerrack eller halfrack, ingen smith, ingen dip/chin ställning
nada nada och nada...

Så bara gratta dig till ditt billiga gym, jag har 2 gymkort det ena kostar
mig 130kr/mån öppet 24/7 året runt och där har du 70% fria vikter och 30% maskiner och ingen ifrågasätter dig när du kör knäböj eller bänk...
De försöker väl helt enkelt marknadsföra sitt koncept med maskiner och HIT, och ser helst att kunderna tränar efter det. Gillar man inte det har man nog valt fel gym.

MasterChief
2006-06-25, 17:56
De försöker väl helt enkelt marknadsföra sitt koncept med maskiner och HIT, och ser helst att kunderna tränar efter det. Gillar man inte det har man nog valt fel gym.

Om det vore så väl...Tyvärr så har många av deras instruktörer ingen som helst insikt i HIT och dess fördelar/nackdelar. De har enbart fått en grundkurs i Nautiluskonceptet som i deras regi enbart är packeterad "cirkelträning" för gemene motionär. Många av dem vet inte ens vem Arthur är (dödssynd enligt mig).

Snittpersonen på Nautilus är en "aning överviktig revisor på 41 år" och det finns ingen större anledning att introducera HIT alternativt andra komplicerade HVT-program. De vill bara ha något som håller dem igång (och som är bättre än badminton). Det finns dock en del instruktörer som är väl bevandrade inom HIT och övrig träning.

JoelR
2006-06-25, 18:46
MasterChief, tränar du efter HIT principerna?

MasterChief
2006-06-25, 18:55
MasterChief, tränar du efter HIT principerna?

Jorå, men nu ser jag mig som cyklist och HIT matchar mitt gedigna cykelschema perfekt. En gång i tiden var jag dock mer inne på styrketräning och körde mest olika varianter av HIT. Dock så har jag under åren insett att många teorier kring denna träning är tveksamma/felaktiga i sina påståenden. Dock så funkar träningen vettigt i alla fall. Men de dogmatiska resonemang som förts av vissa av HIT:s "anhängare" ger jag inte så mycket för.

JoelR
2006-06-25, 19:02
Jorå, men nu ser jag mig som cyklist och HIT matchar mitt gedigna cykelschema perfekt. En gång i tiden var jag dock mer inne på styrketräning och körde mest olika varianter av HIT. Dock så har jag under åren insett att många teorier kring denna träning är tveksamma/felaktiga i sina påståenden. Dock så funkar träningen vettigt i alla fall. Men de dogmatiska resonemang som förts av vissa av HIT:s "anhängare" ger jag inte så mycket för.

Okej, kul att höra. Det är ju inte många som tränar efter HIT modellen idag vad jag har förstått det som. Jag har själv samlat info i ca en månad innan jag körde mitt första pass i tisdags. Grym träningsvärk morgonen efter och en riktigt hög puls genom hela träningspasset. Ska bli kul att utvärdera om några månader! :)

Yes
2006-06-25, 22:54
Om det vore så väl...Tyvärr så har många av deras instruktörer ingen som helst insikt i HIT och dess fördelar/nackdelar. De har enbart fått en grundkurs i Nautiluskonceptet som i deras regi enbart är packeterad "cirkelträning" för gemene motionär. Många av dem vet inte ens vem Arthur är (dödssynd enligt mig).

Snittpersonen på Nautilus är en "aning överviktig revisor på 41 år" och det finns ingen större anledning att introducera HIT alternativt andra komplicerade HVT-program. De vill bara ha något som håller dem igång (och som är bättre än badminton). Det finns dock en del instruktörer som är väl bevandrade inom HIT och övrig träning.
Typ som vilken större gymkedja som helst, fast med lite andra maskiner och cirkelträning på schemat?

Kanske dags att starta ett riktigt HIT-gym och bli rik.... :D

Vet du vart man kan hitta bra instruktörer(gärna på norrsidan av stan, om det finns några där)? Jag har ju fortfarande inte gjort något av mina planer att besöka ett Nautilusgym...

Jorå, men nu ser jag mig som cyklist och HIT matchar mitt gedigna cykelschema perfekt. En gång i tiden var jag dock mer inne på styrketräning och körde mest olika varianter av HIT. Dock så har jag under åren insett att många teorier kring denna träning är tveksamma/felaktiga i sina påståenden. Dock så funkar träningen vettigt i alla fall. Men de dogmatiska resonemang som förts av vissa av HIT:s "anhängare" ger jag inte så mycket för.
Vilka tycker du är dom största felaktigheterna?

För egen del tycker jag det råder en lite väl stor fixering vid låg volym och frekvens. Dessutom är det många som missar att de mer vanliga split-uppläggen idag rent volymmässigt ligger rätt nära HIT(även om det tränas mer varje pass blir det ungefär lika mycket sett över en vecka).

IART har en del intressanta artiklar om de grundläggande principerna för träning där man tar upp förhållandet mellan volym/frekvens/intensitet. De rekomenderar också att periodisera med mer volym(Blitz). Många HIT-anhängare verkar dock ovilliga att utnyttja volym som en faktor i deras träning och tycks sträva efter ett så minimalistiskt upplägg som möjligt(Mentzer var väl mästaren där...).

MasterChief
2006-06-26, 07:46
Typ som vilken större gymkedja som helst, fast med lite andra maskiner och cirkelträning på schemat?

Kanske dags att starta ett riktigt HIT-gym och bli rik.... :D

Vet du vart man kan hitta bra instruktörer(gärna på norrsidan av stan, om det finns några där)? Jag har ju fortfarande inte gjort något av mina planer att besöka ett Nautilusgym...

Japp, ett äkta HIT-gym där alla som inte följer principerna blir uteslängda. :D


Vilka tycker du är dom största felaktigheterna?

För egen del tycker jag det råder en lite väl stor fixering vid låg volym och frekvens. Dessutom är det många som missar att de mer vanliga split-uppläggen idag rent volymmässigt ligger rätt nära HIT(även om det tränas mer varje pass blir det ungefär lika mycket sett över en vecka).

IART har en del intressanta artiklar om de grundläggande principerna för träning där man tar upp förhållandet mellan volym/frekvens/intensitet. De rekomenderar också att periodisera med mer volym(Blitz). Många HIT-anhängare verkar dock ovilliga att utnyttja volym som en faktor i deras träning och tycks sträva efter ett så minimalistiskt upplägg som möjligt(Mentzer var väl mästaren där...).

Ensetsprincipen bygger enbart på antagandet att en maximal momentan ansträngning står i direkt proportion med maximal stimulans. Det finns ingen entydig forskning som styrker detta utan det här är ett klassiskt HIT-resonemang. Man försöker resonera sig fram till en hållbar teori genom att sätta ihop en del lösa antaganden. Däremot så hävdar jag bestämt att ensetsprincipen kan ge alldeles utmärkta resultat. Men i det här fallet är teorierna ett lapptäcke som skapats för att försöka förstå varför ensetsträningen funkar.
Det viktigaste resonemanget inom HIT, imho, är: ”Träna inte mer än vad som är nödvändigt.” Hur mycket detta är måste var och en upptäcka själv. Men implementerar man det resonemanget i sina träningsrutiner tror jag man har lättare att lyckas.

På principiella grunder är jag däremot förespråkare till de resonemang som många inom HIT har använt när de utvecklar sina teorier. Människans sökande är den viktigaste ingrediensen i utvecklingen. Däremot är dogmatiska riddare en stor tröskel i framåtskridandet.

King Grub
2006-06-26, 08:12
Det var nog förjävla otrevligt av dig Grub! Jag hoppas han verkligen förtjänade det isåfall, genom att vara extremt tjatig eller dylikt. För jag hoppas du inte kör samma visa när du är ute och handlar kläder osv!

Jag är inte helt obekant med honom... ;)

J.Saarela
2006-06-26, 08:35
Jag är inte helt obekant med honom... ;)



Samma Quakeklan?

King Grub
2006-06-26, 08:43
Samma klass i tre år. Så det var inte otrevlighet det handlade om - vi känner varandra och kan skämta. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif

On-topic, någorlunda: Nautiliusmaskinerna är rätt trevliga. Jag har inte använt några tidigare, men dom flesta är riktigt bra. Det finns undantag: bensparken har en bedrövligt kort rörelse, och den sittande axelpressen är ett monster, men t ex pullovermaskinen ger träningsvärk i latsen så det är svårt att röra armarna dagen efter, och bicepscurlen är hemsk, på ett bra sätt den här gången.

grisbil3n
2006-06-26, 08:47
Samma Quakeklan?

:laugh:

MasterChief
2006-06-26, 09:11
Samma klass i tre år. Så det var inte otrevlighet det handlade om - vi känner varandra och kan skämta. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif

On-topic, någorlunda: Nautiliusmaskinerna är rätt trevliga. Jag har inte använt några tidigare, men dom flesta är riktigt bra. Det finns undantag: bensparken har en bedrövligt kort rörelse, och den sittande axelpressen är ett monster, men t ex pullovermaskinen ger träningsvärk i latsen så det är svårt att röra armarna dagen efter, och bicepscurlen är hemsk, på ett bra sätt den här gången.


Vad är det för serie? 2ST? Nitro?

Anledningen att bensparken är så kort är att Nautilus alltid hävdat att kraftig strectch i denna position är dålig för knäna. Det kan man ju tycka vad man vill om men de har en tanke bakom i alla fall.

Deras pullovermaskiner är ruggigt fina!

King Grub
2006-06-26, 09:25
Nitro står det på bensparken; andra beteckningar på en del andra maskiner (även om jag inte lade teckenkombinationen på minnet). 2ST låter bekant, men inte på benmaskinerna.

jwzrd
2006-06-26, 09:26
Jag har sett flera Nautiluskillar som är bra mycket grövre än du Kabbo.

Tränar du på Nautilus?

Lizard
2006-06-26, 09:28
Frida-Mari (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=16368) tog emot min ansökan till hennes Nautilusgym för några månader sedan. Även hon hade den goda smaken att inte erbjuda mig instruktioner. Det är sällsynt, även om Arnes utrustning kanske är bättre(?), att man träffar på mer anatomiska och bättre lagrade maskiner än just Nautilus. På Frida-Mari's gym finns dessutom ett eget rum med tonvikt på fria vikter. Det är sällsynt att jag lämnar det.
Det är inte av dumhet som fokus i moderna gym inte ligger på "bufflarna" utan på tjänstemannen Lisa 33 som håller sig i form efter mammaledigheten. Det är liksom ingen affär i att tillgodose behoven hos de som tränar i stället för att göra karriär. Bättre då att att möta kraven hos de som tränar för att klara av karriären.

Lizard

JJ
2006-06-26, 09:37
Frida-Mari (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=16368) tog emot min ansökan till hennes Nautilusgym för några månader sedan. Även hon hade den goda smaken att inte erbjuda mig instruktioner. Det är sällsynt, även om Arnes utrustning kanske är bättre(?), att man träffar på mer anatomiska och bättre lagrade maskiner än just Nautilus. På Frida-Mari's gym finns dessutom ett eget rum med tonvikt på fria vikter. Det är sällsynt att jag lämnar det.
Det är inte av dumhet som fokus i moderna gym inte ligger på "bufflarna" utan på tjänstemannen Lisa 33 som håller sig i form efter mammaledigheten. Det är liksom ingen affär i att tillgodose behoven hos de som tränar i stället för att göra karriär. Bättre då att att möta kraven hos de som tränar för att klara av karriären.

Lizard

Hmm, vi tränar alltså på samma ställe. Inget har försökt pracka på mig någon instruktion heller.

Jay-Z
2006-06-26, 09:43
De ska öppna Nautilus i Linköping. Och där har de faktiskt lovat ett helt rum med fria vikter. Fast jag vågar inte riktigt tro på det. Blir nog att skaffa kort där iaf.

Kanske. Gah. Aja, man kan ju alltid använda det som cardioställe om inte annat. :Virro

MasterChief
2006-06-26, 09:45
Hmm, vi tränar alltså på samma ställe. Inget har försökt pracka på mig någon instruktion heller.


Det där är ett fint gym. Ganska komplett för alla utom SL-killar.
Ingen har prackat på mig instruktion där heller.

jwzrd
2006-06-26, 10:00
Frida-Mari (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=16368) tog emot min ansökan till hennes Nautilusgym för några månader sedan. Även hon hade den goda smaken att inte erbjuda mig instruktioner. Det är sällsynt, även om Arnes utrustning kanske är bättre(?), att man träffar på mer anatomiska och bättre lagrade maskiner än just Nautilus. På Frida-Mari's gym finns dessutom ett eget rum med tonvikt på fria vikter. Det är sällsynt att jag lämnar det.
Det är inte av dumhet som fokus i moderna gym inte ligger på "bufflarna" utan på tjänstemannen Lisa 33 som håller sig i form efter mammaledigheten. Det är liksom ingen affär i att tillgodose behoven hos de som tränar i stället för att göra karriär. Bättre då att att möta kraven hos de som tränar för att klara av karriären.

Lizard

Din inskränkthet klär dig väl ödlegossen. Vi som tränar SL OCH gör karriär då? Ska vi också träna på ödlevikter?

Lizard
2006-06-26, 10:47
Din inskränkthet klär dig väl ödlegossen. Vi som tränar SL OCH gör karriär då? Ska vi också träna på ödlevikter?
Kapitalism, i motsats till vad många tror, innebär inte demokrati eller det ännu mer omfattande värdet; lika för alla. Kapitalism innebär att den som kan betala får tillgång till varan. Kapitalism innefattar inte heller ett allomfattande utbud utan att du kan betala för det utbud som finns. Eller så får man själv tillgodose behoven och försöka sälja varan/tjänsten. Den som ger sig in i den kostnadskrävande gymbranchen måste, i likhet med de flesta brancher, söka en kundkrets som är beredda att betala det pris som krävs, och helst mer, för medlemsskap. Om en tillräckligt stor grupp (kostnadskritisk) känner att nuvarande utbud inte räcker till uppstår underlag för en kategoriutveckling. Fenomenet kallas för "diversefiering" och återfinns i snart sagt alla konsumentintensiva brancher. Jag har själv haft funderingar på ett gym eller en kjedja för målgruppen du beskriver. Eftersom jag startat och drivit ett ideellt gym med närvaro i Allsvenskan i SL (med Eleikostänger och hela middevitten) vet jag att det är dyrt och ett jädra slit.

Lizard

jwzrd
2006-06-26, 10:57
Kapitalism, i motsats till vad många tror, innebär inte demokrati eller det ännu mer omfattande värdet; lika för alla. Kapitalism innebär att den som kan betala får tillgång till varan. Kapitalism innefattar inte heller ett allomfattande utbud utan att du kan betala för det utbud som finns. Eller så får man själv tillgodose behoven och försöka sälja varan/tjänsten. Den som ger sig in i den kostnadskrävande gymbranchen måste, i likhet med de flesta brancher, söka en kundkrets som är beredda att betala det pris som krävs, och helst mer, för medlemsskap. Om en tillräckligt stor grupp (kostnadskritisk) känner att nuvarande utbud inte räcker till uppstår underlag för en kategoriutveckling. Fenomenet kallas för "diversefiering" och återfinns i snart sagt alla konsumentintensiva brancher. Jag har själv haft funderingar på ett gym eller en kjedja för målgruppen du beskriver. Eftersom jag startat och drivit ett ideellt gym med närvaro i Allsvenskan i SL (med Eleikostänger och hela middevitten) vet jag att det är dyrt och ett jädra slit.

Lizard

Hur ville du att jag skulle koppla det till ditt uttalande om att karriär och hantlar över 30kg inte gick att kombinera? Det är ett fint, om än som vanligt krystat, tal du har Lizard men att utesluta en grupp människor för att på så vis tjäna mer pengar kallas dumhet - inte diversifiering. Lite som om McDonalds skulle sluta servera kunder med ett BMI högre än 30 för att man antar att dom skrämmer bort 31-åriga karriärkvinnor som föredrar morätter OCH kalla det för att vara hårdkapitalistiska.

Jag snackar inte om om ett dammigt och aggro-svettigt roidgym utan om ett vanligt jäkla gym med bra utrustning. Det finns redan 13 gym på dussinet för alla som kopplar alla vikter tyngre än frolic-bitar till nandrolon. Attityden man odlar när man lägger det till sin marknadsföring att man inte vill ha roid-skallar som krystar modiga 31kg i hantelpressen är att alla som faktiskt har synliga muskler är missbrukare.

Bolio
2006-06-26, 11:08
Jag förstår inte heller hur du menar Lizard. Varför kan man inte göra karriär och träna seriöst? Och varför skulle det hindra någon att köra gynekologstolen ifall jag kör tunga mark eller böj bredvid?

Tolkia
2006-06-26, 11:17
Jag vet inte riktigt vad som är problemet här? Jag läser i alla fall inte in i Lizards inlägg att man inte kan göra karriär och träna seriöst, däremot är det nog inte så många som kan göra karriär inom idrott (alltså ha träningen som sin karriärsväg/sitt jobb) och något annat samtidigt - det finns inte tid till två heltidsjobb för de flesta, skulle jag tro. Och de som "tränar på ödlevikter för att klara karriären" istället för att göra karriär inom något mer respektabelt (typ SL, då) är förmodligen helt enkelt fler och har mer pengar. Alltså inte som om McD skulle sluta servera personer över ett visst BMI utan mer som om de skulle sluta servera plånböcker under ett visst BMI ... ;)

Att det sedan är rejält störigt om ett gym man skulle vilja träna på inte har grejer så att det är möjligt förstår jag till fullo.

Bolio
2006-06-26, 11:23
Problemet är att du börjar moralisera innan du ens har läst jwzrds inlägg. Ett gott tips i all välmening inför framtida diskussioner kan vara att du tar och läser inläggen innan du slår på moralflaggan. :)

jenny
2006-06-26, 11:26
Det är väl inte så konstigt att man inte vill ha de stora killarna? Om man ser det krasst ekonomiskt så måste ju den bästa kunden vara den som köper ett kort och sedan aldrig går dit. Så att ha en massa killar som tränar i flera timmar sex dagar i veckan blir ju ingen rik på. Sedan kan jag tänka mig att stora killar skrämmer iväg en del poteniella kunder. Det är ju inte heller de som lägger dyra pengar på PTs och dylikt.

Tolkia
2006-06-26, 11:32
Problemet är att du börjar moralisera innan du ens har läst jwzrds inlägg. Ett gott tips i all välmening inför framtida diskussioner kan vara att du tar och läser inläggen innan du slår på moralflaggan. :)
Jaha, då hamnade vi där, då. Kanske gå och köra lite tunga mark medan jwzrd själv bestämmer om jag läser för dåligt? Eller kanske bara öppna ordbomen och lära in ett nytt invektiv för variationens skull?

MasterChief
2006-06-26, 11:37
Det är väl inte så konstigt att man inte vill ha de stora killarna? Om man ser det krasst ekonomiskt så måste ju den bästa kunden vara den som köper ett kort och sedan aldrig går dit. Så att ha en massa killar som tränar i flera timmar sex dagar i veckan blir ju ingen rik på. Sedan kan jag tänka mig att stora killar skrämmer iväg en del poteniella kunder. Det är ju inte heller de som lägger dyra pengar på PTs och dylikt.

Så sant. SATS överlever och presterar bra resultat med insikten att så få utnyttjar sitt medlemskap. Skulle alla medlemmar på ett normalstort SATS-gym följa träningsråden från instruktörerna skulle det bli totalt kaos. 6000 medlemmar som tränar 3 gånger i veckan ger 18000 besök/vecka och 2600 besök/dag. Det skulle inte anläggningarna kunna hantera.

Bolio
2006-06-26, 11:37
Jaha, då hamnade vi där, då. Kanske gå och köra lite tunga mark medan jwzrd själv bestämmer om jag läser för dåligt? Eller kanske bara öppna ordbomen och lära in ett nytt invektiv för variationens skull?

Vilket invektiv? Varför blir du så defensiv? Det du skrev i det inlägget och anklagade jwzrd för, hade han faktiskt inte gjort sig skyldig till. Han skrev om något helt annat.

Bolio
2006-06-26, 11:38
Så sant. SATS överlever och presterar bra resultat med insikten att så få utnyttjar sitt medlemskap. Skulle alla medlemmar på ett normalstort SATS-gym följa träningsråden från instruktörerna skulle det bli totalt kaos. 6000 medlemmar som tränar 3 gånger i veckan ger 18000 besök/vecka och 2600 besök/dag. Det skulle inte anläggningarna kunna hantera.

:thumbup:

BigForre
2006-06-26, 11:53
Förstår inte problemet, ett företag står till förfogande med en vara/tjänst som de själva väljer att tillhandahålla efter eget smak och tycke. Sedan får man själv ta ställning till om man är intresserad av att betala för varan/tjänsten, om inte för man börja leta efter alternativ som passar bättre.

Tolkia
2006-06-26, 11:58
Så sant. SATS överlever och presterar bra resultat med insikten att så få utnyttjar sitt medlemskap. Skulle alla medlemmar på ett normalstort SATS-gym följa träningsråden från instruktörerna skulle det bli totalt kaos. 6000 medlemmar som tränar 3 gånger i veckan ger 18000 besök/vecka och 2600 besök/dag. Det skulle inte anläggningarna kunna hantera.
Så är det nog många gymkedjor (och andra tjänsteföretag för den delen) som fungerar. :D Definitivt det gym som sålde en jättemängd kort till kraftigt rabatterat pris till min arbetsplats - och det funkade (men jag är förstås glad). :D

Yes
2006-06-26, 12:05
Japp, ett äkta HIT-gym där alla som inte följer principerna blir uteslängda. :D
Behöver egentligen inte vara HIT, utan bara ett sånt där ställe man inte går till frivilligt om man inte är en smula rubbad. :D

Undrar varför ingen tänkt på det tidigare, det borde ju sälja. *rolleyes*


Ensetsprincipen bygger enbart på antagandet att en maximal momentan ansträngning står i direkt proportion med maximal stimulans. Det finns ingen entydig forskning som styrker detta utan det här är ett klassiskt HIT-resonemang. Man försöker resonera sig fram till en hållbar teori genom att sätta ihop en del lösa antaganden. Däremot så hävdar jag bestämt att ensetsprincipen kan ge alldeles utmärkta resultat. Men i det här fallet är teorierna ett lapptäcke som skapats för att försöka förstå varför ensetsträningen funkar.
Det viktigaste resonemanget inom HIT, imho, är: ”Träna inte mer än vad som är nödvändigt.” Hur mycket detta är måste var och en upptäcka själv. Men implementerar man det resonemanget i sina träningsrutiner tror jag man har lättare att lyckas.

På principiella grunder är jag däremot förespråkare till de resonemang som många inom HIT har använt när de utvecklar sina teorier. Människans sökande är den viktigaste ingrediensen i utvecklingen. Däremot är dogmatiska riddare en stor tröskel i framåtskridandet.
Den biten har jag nog inte riktigt funderat på tidigare, men du har en poäng där.

Lizard
2006-06-26, 12:51
Det hela blev en onödigt svår diskussion trots att saken är relativt enkel och lätt kan konstateras själv: det har växt upp stora gymkjedjor i Sverige och flertalet andra länder med samma koncept som SATS/Nautilus. Samtidigt har gymdöden inträffat för lokala källargym. Antalet tränande har radikalt ökat sedan komersiell gymträning introducerades under slutet på 70- och början på 80-talet. Idag tränar 800 000 styrketräning och 1,2 miljoner tränar aerobics (källa RF och det finns en överlappning såklart) mot 400 000 som spelar fotboll. (Här borde det stå en rad med utropstecken) Jag moraliserar inte, jag värderar inte, jag konstaterar. Tolkia, Masterchief och Jenny har upptäckt samma sak.
Däremot har jag aldrig påstått att det inte går att göra karriär och hantera tunga vikter, det är bara mer sällsynt än det motsatta. Det bara är så att förmågan att lyfta tungt och ha en hög inkomst inte går hand i hand. Jag är själv ett undantag från mitt påstående. I takt med det ökande antalet tränande så får vi också en större spriding på samhällsklasser, kön och ålder. Till slut blir cirkeln sluten.

Det har helt enkelt visat sig vara en vinnande strategi att förenkla själva handhavandet för den som tränar mot en högre kostnad. Som jag tidigare nämnde så uppstår alltså möjligheten att andra typer av gym växer fram som ett svar på uniformiteten. Alla gillar inte McDonalds och då söker de alternativ som Kalori (http://www.kalori.se/) t ex. Diversifiering alltså.

Lizard

jwzrd
2006-06-26, 13:00
Det hela blev en onödigt svår diskussion trots att saken är relativt enkel och lätt kan konstateras själv: det har växt upp stora gymkjedjor i Sverige och flertalet andra länder med samma koncept som SATS/Nautilus. Samtidigt har gymdöden inträffat för lokala källargym. Antalet tränande har radikalt ökat sedan komersiell gymträning introducerades under slutet på 70- och början på 80-talet. Idag tränar 800 000 styrketräning och 1,2 miljoner tränar aerobics (källa RF och det finns en överlappning såklart) mot 400 000 som spelar fotboll. (Här borde det stå en rad med utropstecken) Jag moraliserar inte, jag värderar inte, jag konstaterar. Tolkia, Masterchief och Jenny har upptäckt samma sak.
Däremot har jag aldrig påstått att det inte går att göra karriär och hantera tunga vikter, det är bara mer sällsynt än det motsatta. Det bara är så att förmågan att lyfta tungt och ha en hög inkomst inte går hand i hand. Jag är själv ett undantag från mitt påstående. I takt med det ökande antalet tränande så får vi också en större spriding på samhällsklasser, kön och ålder. Till slut blir cirkeln sluten.

Det har helt enkelt visat sig vara en vinnande strategi att förenkla själva handhavandet för den som tränar mot en högre kostnad. Som jag tidigare nämnde så uppstår alltså möjligheten att andra typer av gym växer fram som ett svar på uniformiteten. Alla gillar inte McDonalds och då söker de alternativ som Kalori (http://www.kalori.se/) t ex. Diversifiering alltså.

Lizard

Hur tänker du då? Dom som blir duktiga på saker blir även duktiga på gymmet, det är min erfarenhet. Dom som tränar för att dom måste bränna lite av helgens mat eller för att lätta samvetet, det är samma personer som jobbar i receptionen på en flådig IT-firma i 20 år eller säljer nationalencyklopedien över telefon. Dom som blir duktiga på sin sport (SL, OL, löpning, etc) är sannolikt relativt framgångsrika karriärmänniskor därför att dom är målinriktade. Det är det här som är problemet. Vi blir hänvisade till just svett-aggressiva källargym tillsammans med alla rejects medans roid-skallarna flashar biccor och magrutor på gymkedjor som SATS - med sina ägares goda minne at that.

IfK
2006-06-26, 13:02
Aldrig tränat på Nautilus... dock har jag tränat på Davids, Kabboffa, och förstår sannerligen inte varför du skriver att det är dåligt? Det är kult.

NiXPhoenix
2006-06-26, 15:14
Det är väl inte så konstigt att man inte vill ha de stora killarna? Om man ser det krasst ekonomiskt så måste ju den bästa kunden vara den som köper ett kort och sedan aldrig går dit. Så att ha en massa killar som tränar i flera timmar sex dagar i veckan blir ju ingen rik på. Sedan kan jag tänka mig att stora killar skrämmer iväg en del poteniella kunder. Det är ju inte heller de som lägger dyra pengar på PTs och dylikt.



Ligger en hel del i det där.
Går själv på ett rätt fint gym med en blandning av maskiner och fria vikter. Det är rätt dåligt med folk sen SATS öppnade i trakten, många kunder har försvunnit dit.
Hur som helst, besökarskaran är rätt blandad, dock är det inte speciellt många riktiga biffar som tränar här. Det finns några stycken liksom, tränaren inkluderad. Under sommarmånaderna kommer det några till grova killar från det närliggande källargymmet som har dåliga öppettider...

Vad har då dessa grova killar för inverkan på resten av besökarna?
Jo, en del medelålders kvinnor kan bli lite "skrämda", det kan till exempel man se när nån stor snubbe tar i och skriker lite lätt (inga som riktigt vrålar och brölar på det här gymmet, hehe). Andra tycker nog att de är snygga att titta på och gillar bara att de är där och tränar.
Om vi tittar på den manliga delen av besökarna då, vad har biffarna för inverkan på dem? Jo, många, alltifrån de yngsta smågrabbarna till 20-åringarna som jag själv till mer vuxna, blir imponerade och tycker att de har en schysst fysik. Snackar kanske lite med biffen. Och blir ännu mer motiverade att träna.
Så "biffarnas" påverkan är både positiv och negativ.

adriano
2006-06-26, 15:24
Varför ska du börja på ett nautilus gym?

Har de fria vikter?


Ja på endel Nautilus har dom fria vikter, dom har det iaf här i Ludvika. :hbang:

Diggler
2006-06-26, 15:37
Mycket gnäll på Nautilus om att instruktörerna skäller om ni kör fria vikter och många set etc.

Vad jag har förstått så är nautilus mer än en gymkedja. Det är en motionsform, som tex aerobics, tyngdlyfning eller spinning. Vad tror ni tex om ni skulle gå på aerobics, men istället för att följa stegen och rörelserna som instruktören visar så kör ni semitunga tvåor i styrkeryck med stång? Eller spelar rundpingis med rack, boll, nät och bord när du har blivit visad mark och stångrodd av styrkelyftstränaren?

MAXX
2006-06-26, 19:23
Sedan kan jag tänka mig att stora killar skrämmer iväg en del poteniella kunder.
haha fattar inte varför folk blir avskräcka av "de stora" på gymmen. när jag började på gym blev jag inspirerad av "de stora".

Är folk rädda att de ska bli brutalt nedslagna om de frågar om de kan gå i mellan ett sett eller vad? *screwy*

jenny
2006-06-26, 20:15
haha fattar inte varför folk blir avskräcka av "de stora" på gymmen. när jag började på gym blev jag inspirerad av "de stora".

Är folk rädda att de ska bli brutalt nedslagna om de frågar om de kan gå i mellan ett sett eller vad? *screwy*

Jag antar att du är kille och inte alltför gammal när du började träna? Jag tänker mer på medelålders kvinnor som sitter och rycker lite i maskinerna.Kan tänka mig att de inte uppskattar den typen av klientel. När jag började på mitt senaste gym så sa försäljaren att de inte hade stora vikter så de slapp ha fel kunder. Så han använde t.o.m. detta som ett försäljningsargument. Så jag antar att det finns folk som inte vill träna med de stora killarna eftersom han kändes sig tvungen att nämna detta som en positiv grej.

mini
2006-06-26, 20:50
Jag antar att du är kille och inte alltför gammal när du började träna? Jag tänker mer på medelålders kvinnor som sitter och rycker lite i maskinerna.Kan tänka mig att de inte uppskattar den typen av klientel. När jag började på mitt senaste gym så sa försäljaren att de inte hade stora vikter så de slapp ha fel kunder. Så han använde t.o.m. detta som ett försäljningsargument. Så jag antar att det finns folk som inte vill träna med de stora killarna eftersom han kändes sig tvungen att nämna detta som en positiv grej.
Alltså, de som inte ens reflekterat över att de stora killarna är fel klientel blir upplysta om och skrämda med det. Gymvärlden har tillräckligt många motståndare/skeptiker, varför konstruera interna konflikter?

Lizard
2006-06-26, 21:15
Hur tänker du då? Dom som blir duktiga på saker blir även duktiga på gymmet, det är min erfarenhet. Dom som tränar för att dom måste bränna lite av helgens mat eller för att lätta samvetet, det är samma personer som jobbar i receptionen på en flådig IT-firma i 20 år eller säljer nationalencyklopedien över telefon. Dom som blir duktiga på sin sport (SL, OL, löpning, etc) är sannolikt relativt framgångsrika karriärmänniskor därför att dom är målinriktade. Det är det här som är problemet. Vi blir hänvisade till just svett-aggressiva källargym tillsammans med alla rejects medans roid-skallarna flashar biccor och magrutor på gymkedjor som SATS - med sina ägares goda minne at that.
Jamen det där är ju sant det med. Jag har aldrig haft syftet att påstå att den som tränar med tunga vikter är dum, fel, ful eller någon annan osmaklig etikett som kan tänkas klistras på med fördom som lim. Jag har bara konstaterat vad det är som gör att gymen ser ut som de gör nuförtiden och hur resonemanget har sett ut kring det.
Att träning och framgång kring idrott ger mer högpresterande affärsmannaskap är en teori som flera pensionerade idrottsmän försöker sälja på managementkurser. Dessvärre ser det sällan ut på det viset att kroppens status avgör hur långt du går i karriären och även om enskilda exempel kan lyftas fram som Bengt Baron (http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26 ArticleId%3d2004%5c05%5c28%5c107875) t ex men man kan lika gärna säga att Punk Rock (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://members.chello.se/posterstory/bilder/%2520%2520%2520%2520RIKTIGT%2520KLARA/Larso/port.gif&imgrefurl=http://members.chello.se/posterstory/larso.html&h=220&w=172&sz=24&hl=sv&start=8&tbnid=b-0Lsa1GA0zJVM:&tbnh=102&tbnw=79&prev=/images%3Fq%3DLars%2BO.%2BGr%25C3%25B6nstedt%26svnu m%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26client%3Dsafari%26rls%3 Dsv-se%26sa%3DG)har samma betydelse. Det är ingen vanlig kommentar på ledningsgruppsmötet att "vi behöver rekrytera en tjej eller kille som kan pressa minst 140 kilo".
Erfarenheten visar att den mest avgörande faktorn för att lyckas i näringslivet inte är intelligens, meriter, studiebakgrund eller ens fysiologisk status utan vilken häst man rider. Mer om det i en annan tråd dock.