handdator

Visa fullständig version : börja träna tyngdlyftning vid 20 års ålder


petersson
2006-06-25, 14:05
Vad tror ni, får jag börja i en klubb eller är jag för gammal? :)

bluelight
2006-06-25, 14:05
Perfekt ålder ju!

Yankeee
2006-06-25, 14:08
Man är aldrig för gammal.

Mehdi
2006-06-25, 14:10
Både Uppsala och Gävle har bra klubbar med duktiga tränare. Jag är rätt säker på att dem tar emot dig med stor glädje. Lyftning är trotsallt 'lagsport' i sverige än individuellt. Mycket fokus på lagtävlingar här. Kul som fan att du vill börja med lyftning, ngn speciell anledning eller?

petersson
2006-06-25, 14:29
Både Uppsala och Gävle har bra klubbar med duktiga tränare. Jag är rätt säker på att dem tar emot dig med stor glädje. Lyftning är trotsallt 'lagsport' i sverige än individuellt. Mycket fokus på lagtävlingar här. Kul som fan att du vill börja med lyftning, ngn speciell anledning eller?

Jo jag har vart och tittat på kraftsportsklubben i Gävle samt att min pappa känner Anders Bergström litegrann så han har ju pratat en del gott om tyngdlyftning :) Känner att jag vill göra någonting med träningen och antingen börja med styrkelyft eller tyngdlyftning. Det senare känns mer fascinerande och verkar roligare måste jag säga. Om jag börjar med tyndlyftning får jag nästan börja om helt från noll eller vad man ska säga eftersom jag aldrig t.ex. har ens testat ett ryck. Men man börjar ju med nånting för att lära sig :)

bluelight
2006-06-25, 14:43
Jo jag har vart och tittat på kraftsportsklubben i Gävle samt att min pappa känner Anders Bergström litegrann så han har ju pratat en del gott om tyngdlyftning :) Känner att jag vill göra någonting med träningen och antingen börja med styrkelyft eller tyngdlyftning. Det senare känns mer fascinerande och verkar roligare måste jag säga. Om jag börjar med tyndlyftning får jag nästan börja om helt från noll eller vad man ska säga eftersom jag aldrig t.ex. har ens testat ett ryck. Men man börjar ju med nånting för att lära sig :)

Testa båda två tycker jag, var med utan tävlan på nån tävling typ.

Mehdi
2006-06-25, 14:55
Jo jag har vart och tittat på kraftsportsklubben i Gävle samt att min pappa känner Anders Bergström litegrann så han har ju pratat en del gott om tyngdlyftning :) Känner att jag vill göra någonting med träningen och antingen börja med styrkelyft eller tyngdlyftning. Det senare känns mer fascinerande och verkar roligare måste jag säga. Om jag börjar med tyndlyftning får jag nästan börja om helt från noll eller vad man ska säga eftersom jag aldrig t.ex. har ens testat ett ryck. Men man börjar ju med nånting för att lära sig :)

Man ska ju egentligen lära sig gå innan man springer. Nackdelen är att du har bakgrund och inlärda banor i andra styrkeövningar som marklyft osv. OL har riktigt skumma banor när man väl kommer in i det. Problemet blir antagligen att du kommer klara lyft pga att du har rätt stark grund till och börja med. En annan nybörjare skulle missa lyft som du skulle klarat osv.
Anders Bergström är en klass för sig och jag behöver egentligen inte gå vidare in på OL då han lär göra ett utmärkt jobb själv... iof har du inte ens bett om råd heller så jag ska hålla käft. Yepp yepp.

Lycka till och håll oss gärna updaterade.

MvH M

petersson
2006-06-25, 15:10
Man ska ju egentligen lära sig gå innan man springer. Nackdelen är att du har bakgrund och inlärda banor i andra styrkeövningar som marklyft osv. OL har riktigt skumma banor när man väl kommer in i det. Problemet blir antagligen att du kommer klara lyft pga att du har rätt stark grund till och börja med. En annan nybörjare skulle missa lyft som du skulle klarat osv.
Anders Bergström är en klass för sig och jag behöver egentligen inte gå vidare in på OL då han lär göra ett utmärkt jobb själv... iof har du inte ens bett om råd heller så jag ska hålla käft. Yepp yepp.

Lycka till och håll oss gärna updaterade.

MvH M

Tack! Mm men jag tror inte Anders kommer att träna mig personligen :) Eller jag har iofs inte en aning om det, han kanske brukar vara med på träningarna i kraftsportsklubben. Enklast är nog att jag testar och ser hur det går :) En fråga bara, kommer man att få träna tungt som nybörjare? I andra moment som t.ex. knäböj alltså.

hobbitar
2006-06-25, 15:14
Vad är det för skillnad mellan styrkelyft och tyngdlyftning?

Yankeee
2006-06-25, 15:14
Vad är det för skillnad mellan styrkelyft och tyngdlyftning?

Styrkelyft: bänkpress, marklyft och knäböj.
Tyngdlyftning: stöt och ryck.

hobbitar
2006-06-25, 15:17
Styrkelyft: bänkpress, marklyft och knäböj.
Tyngdlyftning: stöt och ryck.

Då låter styrkelyft roligare.

sweetkarolina
2006-06-25, 15:40
Då låter styrkelyft roligare.


det är det också! tycker jag :)

och det är aldrig försent att börja.

aliquis
2006-06-25, 15:54
ja.

Tomas W
2006-06-25, 17:05
En fråga bara, kommer man att få träna tungt som nybörjare? I andra moment som t.ex. knäböj alltså.

Tror jag absolut! Så länge du inte krokar ryggen i dina marklyft o kör fjolle-90 graders böj ;). Kör du rätt så är det bara o ösa!

petersson
2006-06-25, 17:34
Tror jag absolut! Så länge du inte krokar ryggen i dina marklyft o kör fjolle-90 graders böj ;). Kör du rätt så är det bara o ösa!

Haha nä jag brukar köra dom djupa :) Lyfter du?

Tomas W
2006-06-25, 17:45
Haha nä jag brukar köra dom djupa :) Lyfter du?

Föredetta och blivande ;), håller på med rehab efter en operation..men får snart börja träna hårt igen. Målet är en bra placering på JSM nu i Visby i höst.

Pinglan
2006-06-26, 06:44
Då låter styrkelyft roligare.
Det hade det kunnat vara....om det inte vore för utrustningsfjanteriet! På så sätt är OL så mycket roligare, ev ett par handledslindor och ev ett bälte och så kör man bara!

Till trådskaparen: jag var 33 när jag började med OL, ett halvår senare var jag med på SM så inte tusan är det för sent för dig att börja vid 20! Kör hårt :thumbup: