handdator

Visa fullständig version : Jehovas vittnen


Callister
2006-06-25, 11:45
Kom förbi två galna tanter nyss. Har pratat med kompisar i närheten och det verkar som de sänt in en patrull för de har varit olika personer hos varje kompis. :laugh:
Behöver jag förklara vad deras ärende här var?

Lasse Kongo
2006-06-25, 11:46
Kom förbi två galna tanter nyss. Har pratat med kompisar i närheten och det verkar som de sänt in en patrull för de har varit olika personer hos varje kompis. :laugh:
Behöver jag förklara vad deras ärende här var?

Köpa gräs?

Kaboffastar
2006-06-25, 11:53
jordens mest nödvändiga tråd

snelhest
2006-06-25, 11:55
tragiskt

Lillgrabben
2006-06-25, 12:01
Kom förbi två galna tanter nyss. Har pratat med kompisar i närheten och det verkar som de sänt in en patrull för de har varit olika personer hos varje kompis. :laugh:
Behöver jag förklara vad deras ärende här var?


Din mamma & din mormor kom förbi på en fika?! :)

Dissector
2006-06-25, 12:36
jordens mest nödvändiga tråd

+1

Kunde det inte lämnas lite utrymme för diskussion åtminstone? Det här är ju bara en "Jaha"-tråd.

myggan
2006-06-25, 12:39
till mig skickade dom en snygg tjej dom jäklarna :)

hon sa inte vad hon var ifrån heller...

Beecher
2006-06-25, 13:25
jordens mest nödvändiga tråd

+1

JAG ÅT KESO IDAG BTW!111

Absinteh
2006-06-25, 14:18
Du med?

Callister
2006-06-25, 14:30
eran penis är mindre än min

BigForre
2006-06-25, 15:20
jordens mest nödvändiga tråd

+2

Går ut och dammsuger bilen nu om någon undrar...

aliquis
2006-06-25, 15:55
eran penis är mindre än min+100

clinteastwood
2010-06-21, 20:29
Lånar tråden!


Blev diskussion om Jehovas vittnen idag på träning....

Markus påstod att det är svårt att gå ur när man väl är med! Jag höll absolut inte med utan påstod då att jag skulle kunna gå ut redan efter en dag...

Delade meningar bland de andra tränande också!

Så min fråga är hur svårt är det egentligen!?

Landström här på forumet fick iden att jag skulle testa gå med den 24 oktober och sedan försöka gå ut dagen därpå.....


Andra frågor

är Jehovas vittne en sekt?
Hur svårt är det lämna andra typer av sekter!?

C.E.J.
2010-06-21, 20:51
Så min fråga är hur svårt är det egentligen!?

Jadu. Lämna får du nog göra utan restriktioner, så i den bemärkelsen är det knappast svårt. Nu är ju Jehovas vittnen så att om du är med så ska du inte umgås med folk utanför sekten, så har du varit med är de dina enda vänner. Går du då ur betyder det att hela ditt kontaktnät försvinner, inkl föräldrar om det är på det viset.

är Jehovas vittne en sekt?

Jepp.

Grottmannen
2010-06-21, 21:00
Helt jävla galna, min farbrors förra kärring var Jehovas om jag inte minns fel, han fick inte ringa hem till mig eller min mamma, kvinnan hans antog väl att samlag inom familjen är lika vanligt utanför Jehovas. Dotterna hans gifte sig rätt tidigt också, unga 20-årsåldern. Läskigt!

Tolkia
2010-06-21, 21:15
Hur svårt är det lämna andra typer av sekter!?
Det beror på sekten. "Sekt" refererar egentligen till hur rörelsen är organiserad och inte till hur "suspekt" den är.

DanielF
2010-06-22, 06:30
Lite intressant läsning, inte om Jehovas dock, men väl Livets ord.

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/skrammande-inblick-i-sektlivet_4757489.svd

Kek
2010-06-22, 07:54
Var o snackade med några från jehovas för ett skolarbete för ett tag sen och vi diskuterade lite om blodgivning som de av någon anledning är emot.
Jag frågar: "Om ditt barn skulle råka ut för en olycka och förlorat mycket blod och behöver blod för att överleva väljer du att låta honom dö för din tro?"
får till svar: "Nej, jag väljer ju inte att döda mitt barn men jag vill inte att han ska få blod :)"

Kunde lika gärna stått och pratat med en vägg.

Novaindex
2010-06-22, 08:46
Mina föräldrar va jehovas när ja va liten ... Riktigt jobbigt att måsta följa me på allt sådant .. vara liten å få dörrar i ansiktet osv.. Smet alltid till mormor o morfar på landet varje lov för att slippa det där .. Tack vare mormor o morfar fick ja alltid jul och födelsedagsfirande även fast min bror inte fick de då han aldrig var där .. Senare gick dom ur skiten eller om dom blev uteslutna för att dom gjorde något .. minns inte alls ..

pappa berättade iaf att dom försökte bestämma hur de skulle se ut på hans gård tex att han inte fick ha så många bilar stående där fast att alla stod på hjul osv... Skit samma .. Det som händer om man går ur .. ( man e inte hundra inne heller fören man blivit döpt ) är att Jehovas inte får prata med den som gått ur förutom om dom försöker få tillbaka dom eller om dom ha barn tillsammans och måste prata om något sådant..

I dagsläget har papap fortfarande inte gått tillbaka till det men mamma och hennes nya gube är med i Jehovas.. Hon vet att de inte är någon idé att prata med mig om det för ja är inte intresserad, men vist försöker hon pika in sånt ibland :(

Som tur är så kan inte föräldrar längre bestämma om små barn får ta emot blod eller inte på sjukhusena .. när ja va liten så fick dom de å man hade alltid ett kort me sig i plånboken där man sa nej till blod :S .... Finns dick något som heter blodersättning (tro ja de hette, eller något liknande) och funkar lika bra men är mycke dyrare för sjukhusena och därför helst inte vill ge .. Fördelen med det är väl att man inte riskera att de varit slarv me blodet och man får sig nån sjukdom, men skulle de krisa så nog skulle ja hellre ta blod bara för att överleva ist för att hoppas på att sjukhuset går me på att ge mig de andra ..

och precis som kek säger .. man kan lika gärna prata me en vägg .. dom tror på så mycke dynga men dom får tro på vad dom vill för mig bara jag får vara ifred .. När man va liten fick man inpäntat i skallen att om de brann eller något skulle man bara sitta och be, inte springa därifrån .. mena va e de för sätt =S .. Dom väntar på att världen ska bli ett paradis där man kan leva tillsammans djur o människor utan krig osv.. Som sagt.. deras tro och att försöka säga något annat är som att prata me en vägg .. alltid svar på tal och tror stenhårt på de dom babblar om ...

joko
2010-06-22, 08:50
Så om det ringer på en Jehovas ska man säga att man varit med men blivit utesluten så får de inte prata med en? Bra bra

krellik
2010-06-22, 09:42
Därför man har en folder med black metal musik även om man inte gillar musiken att köra igång i högtalarna om man ser dem cirkulera i samhället.

http://farm2.static.flickr.com/1417/597853275_60ffc43f89.jpg

Kek
2010-06-22, 09:47
Tror inte det funkar så bra ändå ;) En polare öppnade dörren med en slayertröja med diverse antichristmotiv på men de snackade på med honom ganska bra ändå och försökte trycka på honom diverse broschyrer osv

krellik
2010-06-22, 09:54
Tror inte det funkar så bra ändå ;) En polare öppnade dörren med en slayertröja med diverse antichristmotiv på men de snackade på med honom ganska bra ändå och försökte trycka på honom diverse broschyrer osv

Rutin.

Krävs med andra ord tungt artilleri för att få dessa giganter ur fattningen, det tar jag som en utmaning.

Fast ska jag vara ärlig så är jag nyfiken kring en del av deras tro så jag hade nog bjudit in dem på kaffe trots allt, att de inte tror på treenigheten utan anser att Jesus var någon form av fullkomlig övernaturlig varelse gör att man kan undra vad de egentligen är för något. Själv är jag nyfiken vad det är i deras uppfattning som tilltalar dem egentligen...

Kek
2010-06-22, 09:58
Rutin.

Krävs med andra ord tungt artilleri för att få dessa giganter ur fattningen, det tar jag som en utmaning.

Fast ska jag vara ärlig så är jag nyfiken kring en del av deras tro så jag hade nog bjudit in dem på kaffe trots allt, att de inte tror på treenigheten utan anser att Jesus var någon form av fullkomlig övernaturlig varelse gör att man kan undra vad de egentligen är för något. Själv är jag nyfiken vad det är i deras uppfattning som tilltalar dem egentligen...

Om du är intresserad av vad de har att säga kan du kolla vart jehovas vittnen hänger i din stad och gå dit och prata med någon precis som jag gjorde. Är väl dock inte så lönt att argumentera med någon som har gud som trumfkort mot alla ens argument men är ju intressant att höra hur de ser på livet.

Novaindex
2010-06-22, 09:59
Haha .. min farfar när han hade djur öppnade dörren me vitt förkläde fullt me blod å slaktyxan i handen ... Dom vände å gick *skrattar* .. Han höll på att stycka grisar jue :P ... öppna naken funka tydligen me för att dom ska gå ha en kompis testa me *S*

South Samton
2010-06-22, 09:59
Sätt upp en skylt

"Jehovas vittne äga ej tillträde, ingång på egen risk!"

krellik
2010-06-22, 10:00
Om du är intresserad av vad de har att säga kan du kolla vart jehovas vittnen hänger i din stad och gå dit och prata med någon precis som jag gjorde. Är väl dock inte så lönt att argumentera med någon som har gud som trumfkort mot alla ens argument men är ju intressant att höra hur de ser på livet.

Jo kan man göra, men känns som det skulle vara mer spontant och trevligt med några random nissar, jag vill alltså inte höra den officiella tillrättalagda versionen utan vad en vanlig anhängare tycker är bra med deras ganska extrema variant av kristendom.

Pdaddy
2010-06-22, 11:30
Haha, vi hade ett jäng i vårt område för en tid sedan...
Ja slapp självklart inte undan, men ja öppna dörren i bara kallingar å t-shirt. Det ända han stirra på va mitt heltattuerade ben :D, ja sa bara att ja inte va intresserad å de lämna mig i fred efter 3 sec.

Pd

Sparven från Minsk
2010-06-22, 13:29
Kunde lika gärna stått och pratat med en vägg.

De tyckte nog samma sak om dig :D

C.E.J.
2010-06-22, 13:55
Så om det ringer på en Jehovas ska man säga att man varit med men blivit utesluten så får de inte prata med en? Bra bra

De får förstås prata med vem som helst när det gäller att konvertera/komma tillbaka ;)


Varken jag eller min familj har fått besök av Jehovas vittnen på hur länge som helst, det tycker jag är trist. Nu när man kan lite om religion kan man ju faktiskt battla dem liksom :)

kalle_banan
2010-06-22, 14:16
När dom knackade på hos mig hade jag bar överkropp och mjukisbyxor på mig, helt nyvaken och sömndrucken. Vi kom in på evolutionen och hon hade en bra bok som jag kunde läsa sa hon, jag kontrade med att jag hade en bok om zoologi som jag var nöjd med redan.

C.E.J.
2010-06-22, 14:21
Men åh, evolutionen, trist ju. Mycket intressantare att ta upp hela biten med JV:s falska profetior. "Beware of false prophets" etc.

Vägra använda deras "bibel" också!

Deceiver85
2010-06-22, 14:28
Häromdagen ringde [religiös sekt] på hos mig! Jag öppnade i [osmaklig klädsel], samtidigt som [ett antireligiöst band] spelades i bakgrunden. [De religiösa] tittade på mig och jag sa [riktigt tuff kommentar] och dem lämnade mig ifred! Sen gick jag ut på internet och besökte [favoritforumet nr1] där jag beskriv händelsen!

stevebc
2010-06-22, 16:14
kvinnan hans antog väl att samlag inom familjen är lika vanligt utanför Jehovas.:laugh:

Men det löste sig till slut eller?

Haha .. min farfar när han hade djur öppnade dörren me vitt förkläde fullt me blod å slaktyxan i handen ... Dom vände å gick *skrattar* .. Han höll på att stycka grisar jue :P ... öppna naken funka tydligen me för att dom ska gå ha en kompis testa me *S*:laugh:

krellik
2010-06-23, 12:51
Häromdagen ringde [religiös sekt] på hos mig! Jag öppnade i [osmaklig klädsel], samtidigt som [ett antireligiöst band] spelades i bakgrunden. [De religiösa] tittade på mig och jag sa [riktigt tuff kommentar] och dem lämnade mig ifred! Sen gick jag ut på internet och besökte [favoritforumet nr1] där jag beskriv händelsen!

Låter som en bra och produktiv dag tycker jag.

<Mike>
2010-06-23, 13:46
En tant fran Jehovas kom forbi nar jag bodde hemma for nan manad sen och ringde pa dorren kl 12 nanting pa dagen. Jag var ensam hemma och lag och sov (...) och anda ringde hon pa dorren tre ganger. Iaf... Det roliga var att hon, nar jag oppnade dorren helt nyvaken, hade nan sorts blankett som hette "VAKNA!" som hon ville ge till mig :D

Kanske inte varldens roligaste grej, men det ar det enda som har hant mig som ar Jehovasrelaterat :P

Hon kom forbi tva ganger till med nan manads mellanrum och vackte mig bada gangerna igen for ovrigt.

Superior
2010-06-23, 14:36
Eller säg bara att du inte såg olyckan?

Förlåt för alldeles för torr humor....

Superior
2010-06-23, 14:39
En tant fran Jehovas kom forbi nar jag bodde hemma for nan manad sen och ringde pa dorren kl 12 nanting pa dagen. Jag var ensam hemma och lag och sov (...) och anda ringde hon pa dorren tre ganger. Iaf... Det roliga var att hon, nar jag oppnade dorren helt nyvaken, hade nan sorts blankett som hette "VAKNA!" som hon ville ge till mig :D

Kanske inte varldens roligaste grej, men det ar det enda som har hant mig som ar Jehovasrelaterat :P

Hon kom forbi tva ganger till med nan manads mellanrum och vackte mig bada gangerna igen for ovrigt.

Jag har för mig att dom har någon typ av lag att dom måste försöka övertala/upplysa en o samma person 3 gånger, har dom inte klarat det den 3e gången så får dom gå vidare utan synd (eller något i den stilen)...

C.E.J.
2010-06-23, 14:56
Det roliga var att hon, nar jag oppnade dorren helt nyvaken, hade nan sorts blankett som hette "VAKNA!" som hon ville ge till mig :D

Typ en sån här?

http://militaria-net.co.uk/oscommerce/catalog/images/DETHUMBMAIN.jpg


Jag har för mig att dom har någon typ av lag att dom måste försöka övertala/upplysa en o samma person 3 gånger, har dom inte klarat det den 3e gången så får dom gå vidare utan synd (eller något i den stilen)...

And whosoever will not receive you, when ye go out of that city, shake off the very dust from your feet for a testimony against them. (Lukas 9:5)

<Mike>
2010-06-23, 15:01
Jag har för mig att dom har någon typ av lag att dom måste försöka övertala/upplysa en o samma person 3 gånger, har dom inte klarat det den 3e gången så får dom gå vidare utan synd (eller något i den stilen)...

Kan nog stamma! Hon kom "bara" forbi tre ganger. Lite synd faktiskt, for jag ville diskutera lite religion med henne i ett vaket tillstand. Min bror gjorde det dock i mitt stalle och fragade henne vart vattnet forsvann efter Gud tackte hela jorden med vattnet (Noahs ark). Hon svarade att det "rann ut i havet"... sa det kanske var bast att jag inte pratade med henne anda :Virro :D

Asdf
2010-06-23, 15:05
http://jennieeriksson.blogg.se/images/skitarsle_1131281666.jpg

<Mike>
2010-06-23, 15:17
Typ en sån här?

http://militaria-net.co.uk/oscommerce/catalog/images/DETHUMBMAIN.jpg

Yes, precis! :thumbup:

Nej men, vad betyder erwache? Vakna?

En san har var det:

http://www.mama.nu/_internal/cimg!0/kvmytfwxz5awkplis2kmw69vxk1f770/N%C3%A4r%20ett%20Jehovas%20Vittne%20kom

(Tjejen bjuder jag pa)

C.E.J.
2010-06-23, 15:35
Yes, precis! :thumbup:

Nej men, vad betyder erwache? Vakna?

En san har var det:

http://www.mama.nu/_internal/cimg!0/kvmytfwxz5awkplis2kmw69vxk1f770/N%C3%A4r%20ett%20Jehovas%20Vittne%20kom

(Tjejen bjuder jag pa)

Tyskland Vakna! står det ;)

Tjejen på bilden ser ju glad ut. Jag gillar JV:s bilder :)

stevebc
2010-06-23, 16:14
Yes, precis! :thumbup:

Nej men, vad betyder erwache? Vakna?

En san har var det:

http://www.mama.nu/_internal/cimg!0/kvmytfwxz5awkplis2kmw69vxk1f770/N%C3%A4r%20ett%20Jehovas%20Vittne%20kom

(Tjejen bjuder jag pa)I'd hit it.

MtotheM
2010-06-23, 16:46
Själv har jag inga problem med att bli av med Jehovas. När dom frågar om jag tror på gud (alla har typ öppnat upp med denna fråga) så svarar jag att jag gör det sedan ger dom mig någon liten lapp och sticker :P

Jajje
2010-06-23, 23:41
Jag frågade senast hur de ställde sig till frågan om vilka som kommer till paradiset/himmelen. ca 140 000 människor kommer enligt Jehovas Vittnen till himmelen och kan där leva gott efter sin jordliga död. Dock bör påpekas att J.V. idag har mellan 8-9 miljoner medlemmar + att ta i betänkande alla nu döda medlemmar. Lottar de ut platserna? Bonus? Värva flest - kom till himmelen? Jag fick hursom helst inget bra svar. Tyvärr.

Nitrometan
2010-06-24, 09:28
Jag frågade senast hur de ställde sig till frågan om vilka som kommer till paradiset/himmelen. ca 140 000 människor kommer enligt Jehovas Vittnen till himmelen och kan där leva gott efter sin jordliga död.
Gud bestämmer såklart.

Problemet för JV är väl om de är falska profeter för då är de ju alla rökta.

Värva flest - kom till himmelen?
Det brukar nämnas som en av faktorerna.

wird
2010-08-21, 21:15
En gammal klasskompis till mig var med i JV. Han påstod att han fritt skulle kunna välja att gå ur organisationen utan komplikationer, vilket jag har svårt att tro på. Himla trevlig kille.

2FAST4U
2010-08-21, 21:55
Jag frågade senast hur de ställde sig till frågan om vilka som kommer till paradiset/himmelen. ca 140 000 människor kommer enligt Jehovas Vittnen till himmelen och kan där leva gott efter sin jordliga död. Dock bör påpekas att J.V. idag har mellan 8-9 miljoner medlemmar + att ta i betänkande alla nu döda medlemmar. Lottar de ut platserna? Bonus? Värva flest - kom till himmelen? Jag fick hursom helst inget bra svar. Tyvärr.

vad jag vet så är det ca 140 000 människor som kommer till himmlen, men resten ska leva på ett jordisk paradis, alltså här på jorden =)

Tolkia
2010-08-21, 22:06
En gammal klasskompis till mig var med i JV. Han påstod att han fritt skulle kunna välja att gå ur organisationen utan komplikationer, vilket jag har svårt att tro på. Himla trevlig kille.
Jag har en bekant vars familj gick ur när vi var i småskoleåldern; det blev inget efterspel till det, vad jag vet. Men det är säkert olika för olika personer och olika församlingar.

filmjölk
2010-08-21, 23:20
Vad gör man när man bjudit in Jehovas för att man trodde de hade något att komma med? Nu är chipsen slut så jag distraherar dom med skolkatalog och frågar om råd på Kolozzeum? fan, sista bussen har gått och allt.

Fd_Megatuttarna
2010-08-21, 23:38
Vad gör man när man bjudit in Jehovas för att man trodde de hade något att komma med? Nu är chipsen slut så jag distraherar dom med skolkatalog och frågar om råd på Kolozzeum? fan, sista bussen har gått och allt.

Sätt på lugna favoriter, höj volymen påtagligt mycket. Ta upp en stor falukorv och ät den med en fruktkniv direkt ur plasten så du skär dig på tungan lite lätt och det sipprar fram bloddroppar som färgar dina tänder. Le emellanåt, sjung till lugna favoriter, och fortsätt äta.

saab900
2010-08-22, 13:09
Rutin.

Krävs med andra ord tungt artilleri för att få dessa giganter ur fattningen, det tar jag som en utmaning.

Fast ska jag vara ärlig så är jag nyfiken kring en del av deras tro så jag hade nog bjudit in dem på kaffe trots allt, att de inte tror på treenigheten utan anser att Jesus var någon form av fullkomlig övernaturlig varelse gör att man kan undra vad de egentligen är för något. Själv är jag nyfiken vad det är i deras uppfattning som tilltalar dem egentligen...

Nej för fan!

Jag har precis blivit av med Jesu kyrka av sista dagars heliga (mormonerna). Jag tänkte samma sak, att det skulle vara intressant att diskutera lite evolutionslära och sådant, och det var det i och för sig också. Men maken till envisa människor finns inte! Dom letade upp mitt mobilnummer på Eniro och ringde mig ett par gånger i veckan när det var som värst och försökte få till ett möte nere i deras kyrka. Som tur är är grabbarna och tjejerna som går runt och knackar dörr på mission i 18 månader (i det land Gud tilldelar dom i en dröm) och åker sedan hem. Grabbarna som stalkade mig har åkt hem nu, så nu är det lugnt.

kem-PraYFZQ

Nelson81
2010-08-22, 13:14
Sätt på lugna favoriter, höj volymen påtagligt mycket. Ta upp en stor falukorv och ät den med en fruktkniv direkt ur plasten så du skär dig på tungan lite lätt och det sipprar fram bloddroppar som färgar dina tänder. Le emellanåt, sjung till lugna favoriter, och fortsätt äta.

haha bäst.


kul att se dig igen megabooben

fd herkulez

hugok
2010-08-22, 15:26
Precis som alla andra religioner är det bara bullshit. Men jag tycker att dom brukar respektera en om man säger att man inte är intresserad. Man blir lämnad ifred och de ser alltid glada ut.

Ganymedes
2010-08-22, 15:56
En gammal klasskompis till mig var med i JV. Han påstod att han fritt skulle kunna välja att gå ur organisationen utan komplikationer, vilket jag har svårt att tro på. Himla trevlig kille.

Kanske kan variera, men en klasskamrat till mig tvingades ovilligt bryta med sin familj då både hans mor, far och lillebror var insnöade i sekten. Synd, för det märktes att han inte mådde bra av det. Att sedan Jehovas lära är fullständigt idiotisk gör inte saken bättre.

http://www.religioustolerance.org/witness.htm

http://whatstheharm.net/jehovahswitnesses.html

C.E.J.
2010-08-22, 16:09
Problemet för JV är väl om de är falska profeter för då är de ju alla rökta.

Såg det där först nu, kom att tänka på... "When a prophet speaketh in the name of the LORD, if the thing follow not, nor come to pass, that is the thing which the LORD hath not spoken; the prophet hath spoken it presumptuously, thou shalt not be afraid of him."

http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah%27s_Witnesses#Failed_predictions

They done fudged up!



Det kom ett par tjejer från JV till mig för inte så länge. Snygga som faan var de. De verkade inte vilja kom in, de bara gick omkring och delade ut inbjudningar till nåt möte långt bort åt perkele. Tjena att man går på det. Men jag pratade lite med dem vid min dörröppning, sa att jag inte sett JV på länge och undrade hur lång tid det tar att cirkulera en stad, osv. Trevligt :)