handdator

Visa fullständig version : Halloumi och annan vit ost


mistermr
2006-06-24, 12:26
Hej

Jag gillar vita ostar aka Halloumi, feta mm

Men jag undrar om dessa finns i fettsnåla varianter och i så fall var kan man hitta dessa?

Jag har hört att halloumi finns med 3% fett, vet ej om det är sant ty jag har letat i alla tänkbara butiker i min närhet och har tyvärr ej funnit vad jag söker.

mvh

Fed up
2006-06-24, 12:30
Hej

Jag gillar vita ostar aka Halloumi, feta mm

Men jag undrar om dessa finns i fettsnåla varianter och i så fall var kan man hitta dessa?

Jag har hört att halloumi finns med 3% fett, vet ej om det är sant ty jag har letat i alla tänkbara butiker i min närhet och har tyvärr ej funnit vad jag söker.

mvh


Jag gillar också denna typ av ostar. gud va gott det är.

feta finns som 10% fett vet jag, men den är tyvärr dansk och inte alls lik god som äkta grekisk, men ändå.
Haloumi finns som light men har rätt mycket fett ändå, men ändå bättre..
Chevre, den bästa av alla, finns med 10%, men är sällsynt.

Mindre än 10% så smakar de nog bara skit, tror jag.

mistermr
2006-06-24, 12:33
Jag gillar också denna typ av ostar. gud va gott det är.

feta finns som 10% fett vet jag, men den är tyvärr dansk och inte alls lik god som äkta grekisk, men ändå.
Haloumi finns som light men har rätt mycket fett ändå, men ändå bättre..
Chevre, den bästa av alla, finns med 10%, men är sällsynt.

Mindre än 10% så smakar de nog bara skit, tror jag.

Jag har faktisk lagt ned osten sedan i julas på grund av fetthalten och det är alla sorters ostar.

Tyvärr finns det ingra bra fettsnåla varianter :(

mvh

Fed up
2006-06-24, 12:35
Jag har faktisk lagt ned osten sedan i julas på grund av fetthalten och det är alla sorters ostar.

Tyvärr finns det ingra bra fettsnåla varianter :(

mvh

Men 10% är ju inte så mycket om man inte äter jätteportioner. Jag åt dem under min deff oockså.

mistermr
2006-06-24, 12:39
Men 10% är ju inte så mycket om man inte äter jätteportioner. Jag åt dem under min deff oockså.

Jag deffar inte och tycker att det är onödigt med så mycket fett då det finns andra livsmedel som har mindre fett och kan ätas i större mängd.

mvh

Niclaaas
2006-06-24, 13:22
på mitt ICA finns det fetaost med 1% fett (tror jag det var). jag tycker att den är godare än den feta varianten men jag kan tänka mig att det är många som inte tycker om den. leta upp och prova!

King Grub
2006-06-24, 13:34
Fet ost skyddar mot cancer.