handdator

Visa fullständig version : Skillnad på statisk och dynamisk styrketränig?


_xtreme_
2002-12-18, 21:16
Vad är det för skilland på statisk och dynamisk styrketräning? Har kollat på denna sidan men där står typ det jag redan visste, att statisk är mot fast motstånd och dynamisk är med rörelse i leden. Vad jag vill veta är när det ena är att föredra framför det andra och på vilka olika sätt tränar man (påverkas) muskeln. Förklara gärna ingående!

_xtreme_
2002-12-19, 22:43
...konstigt, här hänger så många träningsfanatiker men ingen vet vad dynamisk och statisk träning ger för skillnad på muskeln!?

z_bumbi
2002-12-19, 22:52
Statisk: Du blir stark i att hålla något stilla i just den vinkeln.

Dynamisk: Du blir starkare i flera vinklar.

Åse Columbus
2002-12-19, 23:07
Men styrka sitter väl inte då så mycket i muskeln utan i senor o ligament...

det blir nog inte såå mycket muskelbyggning....ingen volym

Arne Persson
2002-12-19, 23:42
Skulle kunna ge dig en ingående förklaring per tel. Skriva den är jag för lat för.

Lord_X
2002-12-20, 08:40
Någon ingående förklaring kan jag inte ge. Men hursomhelst, ska man bygga styrka/volym så krävs det att man jobbar i rörelse hela tiden med ett motstånd för att överbelasta muskeln, säkert måste den ha den stimulationen för att växa och bli starkare.
Statisk träning ger bara mjölksyratålighet, alltså man sätter sig i ett sådant läge att bara en massa energi (glykogen) går åt hela men utan att stimulera muskeln något särskilt.

Detta är bara en teori jag har baserad på egen erfarenhet.

Lord_X
2002-12-20, 08:42
Originally posted by Arne Persson
Skulle kunna ge dig en ingående förklaring per tel. Skriva den är jag för lat för.
Kom igen nu för fan, sprid dina kunskaper till den okunniga omvärlden. :bow:

JJ
2002-12-20, 09:43
Kom igen nu Arne, en multisetare som dig borde ha den energin:notme:

Arne Persson
2002-12-20, 12:01
Blankvägrar:mad:

gasoliner
2002-12-20, 12:05
haha..ngn har förvägrat Arne morgongröten idag?:rolleyes:

Pudzianovski
2002-12-20, 12:07
skriv nu ner allt du kan om träning. inte bara statisk träning.

tenchi
2002-12-20, 13:55
vid statisk belastning försämras blodflödet, syretillförseln minskar och muskeln krampa = du får ont.

T ex så har säkerligen en person med ständigt höjda skuldror väldigt ont i nacken just p g a statisk överbelastning.

Lord_X
2002-12-20, 14:16
Tenchi:> Men ont i musklerna kan man ju få likaväl med dynamisk styrketräning också.. Jag antar att han som skrev originalinlägget menade vad det ger för skillnader i styrke- samt muskelökningar i de båda metoderna.
Förresten, en liten "just-curious" fråga jag har.. Varför får nybörjare ont i musklerna ovan knät just efter ett set Bensträck?
Är det någon slags kramp det?

z_bumbi
2002-12-20, 14:26
Originally posted by Lord_X
Tenchi:> Förresten, en liten "just-curious" fråga jag har.. Varför får nybörjare ont i musklerna ovan knät just efter ett set Bensträck?
Är det någon slags kramp det?

Kanske för att de tränar musklerna där ? Vastus medialis t ex påverkas ju mycket av just bensträck om man utför den rätt.

tenchi
2002-12-20, 14:30
Lord_x_ : ok, med ont menar jag värk, värk t ex som du kan få i nacken eller rygg om du sitter fel. Fast i samband med styrketräning kan det vara lite missvisande eftersom du inte direkt får samma sorts värk när du statiskt överbelastar t ex biceps. Men ont får man, eller? Själv gör det förbannat ont i mina under armar när de arbetar statiskt. Så i det fall ont, statisk överbelastning av t ex nacke: molvärk.

ont ovanför knäet? Ja du det borde ju lämpligtvis vara så att man belast just den muskeln (quadriceps) i den övningen du beskriver och om det är en nybörjare så borde det väl vara för att de är otränade? fråga nån som vet.

Lord_X
2002-12-20, 14:47
Tenchi:> Ok, bara chansade på att du visste.

z_bumbi:> Det var inte sådan värk jag menade.

Det jag menade med värken efter bensträck är en "brännande j*vla sak" som sveper över knäpartiet och lite ovan några sekunder efter avslutat set... Åtminstonde fick jag det av den övningen när jag började träna, samt en kompis, i övrigt så har jag inte ens hört talas om det. Nåja, skitsamma.. Det var inget viktigt.

z_bumbi
2002-12-20, 19:06
Lord_X: det enda jag kan tänka mig utan att se hur ni tränade är väl att fästet för musklerna blev anstängt. Många av musklerna på låren fäster ju under knäskålen och så som du beskriver det så verkar det stämma.

Lord_X
2002-12-20, 21:50
Då är det väl så. Tack för svaret!

_xtreme_
2002-12-21, 13:00
Att man får ont av statisk aktivitet ex vid datorn beror ju på att du arbetar med muskeln i ca 8 timmar, inte pga att det är statisk aktivitet. Om man gör samma rörelse (monoton) bildas slaggprodukten mjöksyra som inte drivs bort och man skapar bara en förslitning på muskeln. När man tränar statisk ska man inte belasta mycket mer än när man tränar dynamiskt. Dvs att låta muskeln pressa mot ett fast motstånd 10 sekunder räcker.

Hörde att det hade gjorts en undersökning för något år sedan där man hade tagit ett lag (kommer inte ihåg om det var basket, fotboll eller något annat) som normalt körde dynamisk styrka då och då. Man delade laget och lät ena halvan köra sitt gamla program medan man i den andra bytte ut vissa (även kondition etc) övningar mot statisk styrketräning. Resultatet visade att laget som även lagt in statisk styrketräning visade mycket bättre resultat än dom som bara körde efter gamla programmet.

Har hört att det är bra att köra igång statisk muskelträning tidigt efter efter en skada då det framförallt stärker muskelfästena.

Om ni har någon adress på nätet som förklarar detta ingående och bra så posta gärna den!

tenchi
2002-12-23, 09:28
_extreme_: när du sitter vi datorn och arbetar så utsätts du för statisk träning. du sitter fel vilket gör att nackmuskulaturen måste hålla uppe uppe huvudet. Likaså så har många ständigt höjda skuldror och då arbetar statiskt med t ex trapezius. det bildas slaggprodukter som du skriver samt att muskeln inte sköljs igenom och man klagar sen på nacksmärtor.

Åse Columbus
2002-12-23, 11:13
Här är 2 st artiklar som tar upp lite av varje ....

http://www.physsportsmed.com/issues/1998/02feb/laskow.htm

http://www.physsportsmed.com/issues/1998/03mar/laskow2.htm

ganksa mycket text...o på engelska...men värt att läsa när man har tid.

:thumbup:

z_bumbi
2002-12-23, 12:02
Åse: Angående artikel två, sammanfattningsvis:
Man ska stärka (se till att de är starka) mage och ländrygg först sen börja träna andra övningar.

Se till att träna rotatorcuffen, främst utåtrotation.

Se till att köra minst lika mycket rygg som bänkpress och andra bröstövningar. Instabil axel pga av ojämn styrka är ju ett exempel på detta.

Att gå lägre än parallellet i knäböj kan orsaka knäskador men då det inte är många som klarar att gå djupare utan att runda ryggen så är detta inget större problem skulle jag tro.
Att köra bara till 90 grader pga av risk för skador nämns inte alls.

Se till att kroppen är mjuk och har lagom med rörlighet i alla leder.

Vad har jag glömt ?

Artikel ett, bodybuilders har en tendens att använda anabola steroider och även *flämt* kosttillskott.. :smash:
Var bara tvungen att anmärka på detta annars var båda artiklarna väldigt intressanta. Mer sådana tack :thumbup:

_xtreme_
2002-12-23, 19:35
Originally posted by tenchi
_extreme_: när du sitter vi datorn och arbetar så utsätts du för statisk träning. du sitter fel vilket gör att nackmuskulaturen måste hålla uppe uppe huvudet. Likaså så har många ständigt höjda skuldror och då arbetar statiskt med t ex trapezius. det bildas slaggprodukter som du skriver samt att muskeln inte sköljs igenom och man klagar sen på nacksmärtor.

Men det är inte detta jag frågar efter om du läst mina förra meddelande. Det är skilland på statisk träning och statisk belastning. Vid statisk belastning vet jag också att muskler som superaspinatus, levator scapulae, trapezius (pars decendens), nackrosetten etc överbelastas. Statisk träning är där i mot bra! Man skulle också fått muskelsmärtor fall man kört bänk (med låg vikt) i 8 timmar i sträck, trots att det är en dynamisk övning.

Åse Columbus
2002-12-24, 10:38
lite länkar..

http://www.bodybuilding.com/fun/dennis11.htm

http://www.uk-muscle.com/community/rickaby_forum/forum/read.asp?ID=634

http://www.precisiontraining.com/index.cfm?articleID=13
klicka på static strength - who needs it ..(om det inte kommer direkt)

http://www.askmen.com/sports/bodybuilding_60/82_fitness_tip.html

http://www.askmen.com/sports/bodybuilding_60/81b_fitness_tip.html

sen finns fler länkar om man går in på www.google.com och söker på static training.