handdator

Visa fullständig version : Nytt schema - Tacksamt med synpunkter.


Humanist
2006-06-23, 21:15
Dags för att byta träningsschema. Har kört på mitt gamla alldeles för länge av ren bekvämlighet. Förhoppningsvis kanske jag kan få lite synpunkter på detta nya schema;

Dag 1)
*Bröst (Bänkpress, plan & sne. Flyes med hantlar. Hantelpullover)
*Ben (Knäböj och frontböj)

Dag 2)
*Rygg (Marklyft, latsdrag, sittande rodd, hantelrodd)
*Baksida ben + vader (vadpress? Utfall?)

Dag 3)
* Axlar (Hantlar utan ryggstöd, smithmaskin med ryggstöd, baksida axlar och hantellyft från sidan)
*Mage

Dag 4)
*Triceps (dips, presspanna, pushdowns)
*Biceps (curl med rak stång, hantelcurl, hammercurl + en övning till)

Det jag är mest fundersam över är splittningen vad gäller benpasset. Vad är era synpunkter på detta? Tanken är att spara tid, samtidigt som det kan vara illa att köra benen 2 ggr /veckan på detta sätt. Skulle gärna ta emot förslag på bra övningar för baksidan av låren också.

Vilka synpunkter finns på att köra triceps & biceps på samma dag? Tycker mig dra mig till minnes något om just denna kombination.

Ber om ursäkt att jag är så dålig på namnen på övningarna :em:

Tacksam för synpunkter!

Wikner
2006-06-23, 22:19
Kör ett liknande schema:
Dag 1
Armar, Mage

Dag2
Ben

Dag3
Bröst

Dag4
Rygg

Sedan val av övningar så är de väl bra att köra bas övningar och övningar där du får flytta så mycket vikt som möjligt.

Squatinator
2006-06-24, 00:16
Lite roligt att du har valt att köra dubbelt så många övningar för biceps gentemot kroppens största sammansatta muskel quadriceps. Fråga dig själv om du verkligen behöver fyra stycken övningar för att träna en såpass liten muskel som biceps.

För baksida lår kan jag rekommendera raka marklyft. Att splitta benen har jag gjort tidigare och det har fungerat rätt bra. Då blev det tre dagar med marklyft ena dagen, knäböj andra och raka mark den tredje. Du behöver ju inte köra groteskt många set. Fyra stycken för framsida/baksida borde räcka om du tränar såpass ofta. Jag skulle dock flytta baksida till dag 4 istället. Raka mark och mark på samma dag är overkill.

adis
2006-06-24, 00:34
För många övningar för biceps enligt mitt tycke.
Man får ju pump (i alla fall jag) i biceps när jag tränar ryggen , sen avslutar jag biceps med 2 extra övningar med det är jag det :)

Humanist
2006-06-24, 19:28
Lite roligt att du har valt att köra dubbelt så många övningar för biceps gentemot kroppens största sammansatta muskel quadriceps. Fråga dig själv om du verkligen behöver fyra stycken övningar för att träna en såpass liten muskel som biceps.

Ja, det har jag faktiskt inte tänkt på. Enda tanken bakom mitt biceps-pass är att köra både hammer-curl och vanlig curl, i och med att jag läst att hammercurl motverkar att biceps "vandrar uppåt".

Kommer nog köra fyra övningar på triceps också. Däremot kunde jag inte namnet på sista övningen (man står lutad mot bänk och lyfter hanteln bakåt mot höften till, horisontellt med ryggen) och att beskriva den skulle ta för mycket plats.

Kommer nog minska med en bicepsövning då, tror jag.


För baksida lår kan jag rekommendera raka marklyft. Att splitta benen har jag gjort tidigare och det har fungerat rätt bra. Då blev det tre dagar med marklyft ena dagen, knäböj andra och raka mark den tredje. Du behöver ju inte köra groteskt många set. Fyra stycken för framsida/baksida borde räcka om du tränar såpass ofta. Jag skulle dock flytta baksida till dag 4 istället. Raka mark och mark på samma dag är overkill.

Raka mark låter mycket intressant. Finns en hemsida med övningarna beskrivna, ibland med små "klipp". Finns denna övning där och kan du isåfall länka?

Fint att det går och splitta benen på två dagar. Byter nog plats på mage och baksida benen, så det blir lite vila där emellan.

Kommer försöka att köra lite cirkelträning. Köra tungt, medel och lätt och cirkulera mellan dessa. Lite som ett prov då jag behöver träna mer dynamiskt, och se ifall det gör någon skillnad (upplever en rejäl platå).

Kanske köra 2 veckor tungt, två veckor medel, två veckor lätt o.s.v. Vad anser ni reps-antalet bör vara under dessa perioder? Hur många reps anser ni är "tungt" resp. "lätt"?

Tack för synpunkterna!

adis
2006-06-25, 11:48
Du behöver nog inte 4:a triceps övningar heller , efter du kört bröst räcker det med att du gör dips eller smalbänkpress!
Du kan iofs köra både och , men 4:a övningar är för mycket enligt mig!