handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter i tullen av att köpa teknikprylar som skickats som gåva


Olsson
2006-06-23, 15:31
Funderar på att köpa en pulsklocka på ebay från andra sidan av det stora blå. Jag fråga om säljaren kunde skicka klockan som en gåva så jag slapp tull. Han svarade med "yes I can but sometimes in Sweden they still give you a hard time". Så vad säger ni, har ni fått problem med tullen trots att paketet skickats som gåva? Att åka på 1000kr tullavgift har jag inte riktigt råd med.

Skona mig från moraliskt krafs :D

Mental
2006-06-23, 15:33
Funderar på att köpa en pulsklocka på ebay från andra sidan av det stora blå. Jag fråga om säljaren kunde skicka klockan som en gåva så jag slapp tull. Han svarade med "yes I can but sometimes in Sweden they still give you a hard time". Så vad säger ni, har ni fått problem med tullen trots att paketet skickats som gåva? Att åka på 1000kr tullavgift har jag inte riktigt råd med.

Skona mig från moraliskt krafs :D

Värderar tullen det till mer än 300 så blir det tull och moms i vanlig ordning.

Officer
2006-06-23, 15:33
Har fått 10-15 teknikprylar värde över 1-3000 kronor skickade markerat med Gift, har inte haft problem iallafall.

Squatinator
2006-06-23, 15:39
Be att han skickar som "Sample wares, no commercial value" och be att han sätter ett värde som inte är noll. Nolltaxerade paket kollas oftare.

Olsson
2006-06-23, 15:47
Okej tackar så mkt :)