handdator

Visa fullständig version : Nu är det sommar och sol...


RiXX
2006-06-23, 14:57
... och jag tänkte göra om mitt schema lite grann. Börjar bli lite less efter 1 år av 3-2set 4-6reps. Behöver lite variation i min tillvaro sas!

Har funderat i två olika banor, fast grunden i båda förslagen är att jag INTE ska gå till failure, tänkte testa nämligen. Och att bara köra två övningar per muskelgrupp förutom rygg där det blir tre.

Förslag ett är att jag kör halva pyramider tex i bänkpress:
70kg * 12, 72.5 * 10, 75 * 8, 77.5 * 6, 80 * 1-4. Nu är jag ju väldigt osäker på att det blir exakt dom repsen och exakt dom vikterna men ni fattar ju vad jag menar iaf. Stannar 1-3reps från failure.
Sen i andra övningen kör jag 3set i en halvpyramid.. eller en tredjedels or whatever det blir.

Förslag två är att jag kör 5x5 på samma vikt utan att nå failure och höjer då det går. I andra övningen kör jag 3x8, samma vikt rakt igenom och samma här, höjer då det går.

Ska köra tredagar/vecka.

Behöver ni några stats så säg till.

RiXX
2006-06-24, 01:20
Detta kommer nog bli ännu en av dom där trådarna man hittar ibland då man använder sökfunktionen. Glömd i slutet av sida 19 någonstans utan ett enda svar, det är tragiskt egentligen.

Fartman
2006-06-24, 01:31
Vad är det du vill ha svar på? Vilket upplägg som är bäst? Båda metoderna fungerar, det är ungefär allt jag kan säga då det är rätt individuellt vad man ökar bäst på. Mitt tips till dig är att kör det upplägg av de båda som du är mest sugen på, och när du kört det en tid tills du känner att det är dags att byta kan du pröva det andra.

stahlberg
2006-06-24, 17:57
Det jag saknar är - som så ofta - målen med träningen. Vilka är dina målsättningar? Varför nämner du bänkpress som exempel (eller är det en slump)?

sunkan
2006-06-24, 19:05
Det jag saknar är - som så ofta - målen med träningen. Vilka är dina målsättningar? Varför nämner du bänkpress som exempel (eller är det en slump)?

ISO?

stahlberg
2006-06-25, 10:20
ISO...vad är det?

sunkan
2006-06-25, 13:18
ISO...vad är det?

standard mått;)

meathead
2006-06-25, 20:29
Tar för givet att målet är att öka i massa. Du måste variera träningen för fortsatta resultat. Prova 8-10 reps i 4-5 månader med samma antal set som innan, byt sedan tillbaks till 4-6 reps fast kör ca 5 set per övning.

You gotta burn it to earn it! :hbang:

hobbitar
2006-06-25, 21:01
... och jag tänkte göra om mitt schema lite grann. Börjar bli lite less efter 1 år av 3-2set 4-6reps. Behöver lite variation i min tillvaro sas!

Har funderat i två olika banor, fast grunden i båda förslagen är att jag INTE ska gå till failure, tänkte testa nämligen. Och att bara köra två övningar per muskelgrupp förutom rygg där det blir tre.

Förslag ett är att jag kör halva pyramider tex i bänkpress:
70kg * 12, 72.5 * 10, 75 * 8, 77.5 * 6, 80 * 1-4. Nu är jag ju väldigt osäker på att det blir exakt dom repsen och exakt dom vikterna men ni fattar ju vad jag menar iaf. Stannar 1-3reps från failure.
Sen i andra övningen kör jag 3set i en halvpyramid.. eller en tredjedels or whatever det blir.

Förslag två är att jag kör 5x5 på samma vikt utan att nå failure och höjer då det går. I andra övningen kör jag 3x8, samma vikt rakt igenom och samma här, höjer då det går.

Ska köra tredagar/vecka.

Behöver ni några stats så säg till.

Har du några bilder på din kropp?
Jag vill gärna se bilder på folk som har tränat med låga reps i långa perioder efterom jag själv alltid kört över 10 reps men precis nu har jag börjat med lågreps.

TrIff
2006-06-26, 01:27
Har du några bilder på din kropp?
Jag vill gärna se bilder på folk som har tränat med låga reps i långa perioder efterom jag själv alltid kört över 10 reps men precis nu har jag börjat med lågreps.
Skulle jag posta bilder på min överkropp skulle du ABSOLUT inte bli sugen på lågreps så jag låter nog bli. ;)

Edit: Sorry, brorsans användare var visst inloggad. Men det är jag iaf.