handdator

Visa fullständig version : Nedre korsrygg...


emmzan
2002-12-18, 19:24
Vill ha lite tips på bra övningar för nedre delen av korsryggen. Marklyft tar för högt upp och bellybacks likaså tycker jag.

Kör för tillfället bellyback och omvända ryggresningar på swissball (i brist på annat) men vill gärna ha mer bra övningar...

Allan
2002-12-18, 19:40
Har du prövat omvända benlyft? Lägg dig på mage i bellybackställningen, eller nåt liknande. Låt benen hänga rakt ner och lyft dem bakåt/uppåt. Lite svårt att beskriva, men det kanske finns nån som har en liten beskrivande länk..


allan

Åse Columbus
2002-12-18, 20:44
Är du säker på att du utför ryggresningarna rätt ..ligger inte för långt upp....rätt läge för kanten är 2 cm under naveln.....

http://www.exrx.net/Muscles/ErectorSpinae.html

kolla in den här länken lite ...klicka runt lite ....du kanske hittar nåt

Åse (mor)

emmzan
2002-12-18, 20:51
Originally posted by Allan
Har du prövat omvända benlyft? Lägg dig på mage i bellybackställningen, eller nåt liknande. Låt benen hänga rakt ner och lyft dem bakåt/uppåt. Lite svårt att beskriva, men det kanske finns nån som har en liten beskrivande länk..


allan

Jo, jag kör såna på swissball.. finns inget annat ställe jag kan köra dem på något av gymen jag tränar på tyvärr...


Mamma> tror jag kör ryggresningarna rätt men de kommer inte åt riktigt så långt ner som jag vill....

Langster
2002-12-18, 20:55
Jag har känslan av att ryggmusklerna behöver "mogna", det tar tid att bygga en riktigt muskulös rygg liksom... Kanske...

Ryggresningar kör jag inte, men i början fick jag lära mig att man skulle rulla upp med ryggen (vet inte om det är så det ska göras, det var ju nån annan nybörjare som sa det då), kanske är det när man har krökt rygg som det tar längst ner? Äh jag svamlar bara...

Helen@
2002-12-18, 23:16
Antingen så tar det på korsryggen eller inte.........Är ganska så övertygad om att inte någon lyckas isolera så pass mycket så man kan köra "övre" eller "undre" delen av korsryggen......

.....gränsen är väl nog så "hårfin" mellan ryggslut och "övre" del av rumpestussen.....

I vilket fall som helst så har Du ju också "Stiff Legged Deadlifts" (annorlunda än marklyft) http://www.jeanpaul.com/stifflegged.html
... så kallade "åsnesparkar" ifrån nedre trissan i Cable Crossen.........även rodd i maskin tar på korsryggen..........

I all välmening
//Helena :)

emmzan
2002-12-19, 07:45
Det som är skumt med min rygg är att jag bevisligen har stark ländrygg eftersom jag varit väldigt stark i bl.a mark tidigare, men att jag har någon svaghet nånstans som jag inte får bort genom träningen.

Jag kan bl.a inte göra knäböj utan att fälla ryggen etc.

Kan helt enkelt inte hålla bäckenet bakåtvinklat utan faller framåt...

JJ
2002-12-19, 09:09
Gå till en bra naprapat så kan han hjälpa dig hitta din svaga punkt. Fast jag tror nog det har med tekniken att göra, själv blir jag fortfarande bättre och bättre på benböj, det tar lång tid att nöta in om man inte har den från början.

psyko_bob
2002-12-19, 12:16
Testa hantelsvingar och ryggresningar med "hakan mot bröstet".

ekim
2002-12-19, 15:09
Förmindel så var det pågrund av osmidighet som jag var tvungen att fälla ryggen i knäböj. Testa att köra med stången på framsidan i ett par månader och försök att gå djupare och djupare tills du har rumpan i backen. Kanske inte är något bra råd men det hjälpte för mig iallafall...

emmzan
2002-12-20, 16:03
Originally posted by ekim
Förmindel så var det pågrund av osmidighet som jag var tvungen att fälla ryggen i knäböj. Testa att köra med stången på framsidan i ett par månader och försök att gå djupare och djupare tills du har rumpan i backen. Kanske inte är något bra råd men det hjälpte för mig iallafall...


Jag fäller tyvärr även då jag kör frontböjar så det är något som är svagt/kort någonstans.

Ska söka upp bra naprapat, om det nu finns några sådana i Uppsalaområdet.....

Tips emottages tacksamt!