handdator

Visa fullständig version : Stretching efter träning(tungstyrketräning)?


pattte 90
2006-06-23, 00:00
Efter era träningspass(tunga träningspass), stretchar ni efteråt då?
Jag har nämligen hört att det ska minska effekten...

nordland
2006-06-23, 00:01
jepp.. Stretchar med vikter efter varje tränad muskelgrupp.

Fjod0r
2006-06-23, 00:05
FFS titta lite i forumet, Avhandlar precis en tråd om strecthing. Posta där ev sök ifall information saknas.

o.z.z
2006-06-23, 07:57
stretchar alltid efter varje pass, tänjer även alltid lite lätt före varje pass också...efter att jag värmt upp musklerna.

bear.flowertwig
2006-06-23, 15:15
Stretchar alltid numera efter att ha blivit påmind det hårda sättet hur det kan gå om man slarvar...

Extra noga med putröven, baksida lår och höftböjare.

Timme
2006-06-23, 22:34
Jag är redan vig och tyvärr överrörlig. Jag stretchar aldrig förutom under tiden när jag tränar. Jag stretchar under tiden då övningarna utförs eftersom jag alltid använder full rörelse längd. Idag när jag körde dips tex. Jag körde så djupt att axlarna nästan nuddade räcket. Vilken go stretch man fick i bröstet där! Ah vad skönt!

Fatalist
2006-06-24, 11:00
Inte stretchat på 3 år och har inga problem med någonting.

Osten80
2006-06-24, 11:01
Stretchar aldrig. Det är förbannat tråkigt och slöseri med tid.

Oskis
2006-06-24, 11:03
I stort sätt alltid, speciellt benen.

Erik__
2006-06-24, 11:10
Jag strechar som en galning dygnet runt och får till bättre lyft hela tiden, men jag var alldeles för stel förut - Fick innte till något som liknande tekniks förrän nu.

bulk fiction
2006-06-25, 19:32
stretchar lite för lite, om något så ökar det väl effekten av träningen att stretcha, är det inte så att en muskel inte kan bli större i omkrets än den är lång? eller nått sånt. har kört böj några gånger när jag varit stel och det är obehagligt, käns som att det kan smälla till när som helst.

Longshot
2006-06-26, 10:21
Inte stretchat på 3 år och har inga problem med någonting.

Och hur gammal är du? Vänta bara några år. Stretching är mycket viktigt! :thumbup:

King Grub
2006-06-26, 10:22
Och hur gammal är du? Vänta bara några år. Stretching är mycket viktigt! :thumbup:

Du menar att man skulle få... problem - låter lite diffust - om man inte stretchar, trots att man inte är i behov att förbättra sin rörlighet?

Skadeförebyggande finns det i alla fall inga som helst bevis för att stretching skulle vara. Är man inte tillräckligt rörlig, har för stel muskulatur, för sitt liv och sin träning och sina leder, javisst - stretcha. Men att stretcha bara för sakens skull, om man inte vill eller har behov av det för rörlighetens skull?

Longshot
2006-06-26, 13:48
Skadeförebyggande finns det i alla fall inga som helst bevis för att stretching skulle vara.

Sunt förnuft räcker för mig. Om man är mjuk i kroppen och lever ett aktivt liv så är det skadeförebyggande i min värld i alla fall.

bubbe
2006-06-26, 13:54
Sunt förnuft räcker för mig. Om man är mjuk i kroppen och lever ett aktivt liv så är det skadeförebyggande i min värld i alla fall.

Hur menar du, om man inte stretchar efter ha tränat så efter ett par år kommer man få skador pga detta?

Lillgrabben
2006-06-26, 14:00
Jag fyller snart 31 & de gånger jag under mina 12 träningsår har stretchat efter träningen kan nog räknas på ena handens fingrar. Skadad jag har heller ( i princip) aldrig varit & särskilt inte så skadad att det inte gått träna utan obehag.

Stretcha gör jag om jag känner behov av det pga extrem stelhet eller annat. Tränar man med full rörelsebana en majoritet av sina träningspass torde man knappast att bli tokstel då man får "automatisk stretching" under träningspassets gång.

Longshot
2006-06-26, 14:11
Hur menar du, om man inte stretchar efter ha tränat så efter ett par år kommer man få skador pga detta?

Nej. Men jag tror att det är skadeförebyggande.

Klas "stel-som-ett-kylskåp" Göransson lever ett relativt aktivt liv med mycket lyft och idrottsaktivetet löper större skaderisk än Bengt "vig-och-mjuk-som-en-rysk-OSmedeljör-i-gymnastik" med samma fritidsintressen. (i min värld)

bubbe
2006-06-26, 14:14
Nej. Men jag tror att det är skadeförebyggande.

Klas "stel-som-ett-kylskåp" Göransson lever ett relativt aktivt liv med mycket lyft och idrottsaktivetet löper större skaderisk än Bengt "vig-och-mjuk-som-en-rysk-OSmedeljör-i-gymnastik" med samma fritidsintressen. (i min värld)

jo men då har ju inte stretchningen något med träningen att göra, utan att Klas Göransson har väldigt dålig rörlighet som måste förbättras.

Longshot
2006-06-26, 14:25
jo men då har ju inte stretchningen något med träningen att göra, utan att Klas Göransson har väldigt dålig rörlighet som måste förbättras.

Vad jag vet så kan rörlighet förbättras genom just stretching.

bubbe
2006-06-26, 14:30
Vad jag vet så kan rörlighet förbättras genom just stretching.

vad har det med skador, träning och folk som redan har fullgod rörlighet att göra? du påstår ju att människor som tränar får skador om dom inte stretchar efter träningen.

BigForre
2006-06-26, 14:41
Tränar man med full rörelsebana en majoritet av sina träningspass torde man knappast att bli tokstel då man får "automatisk stretching" under träningspassets gång.

Lägg ner diskussionen, skillnaden är ju bara att om man tränar rätt med full rörelselängd så strechas muskeln under passets gång och kommer att ha rätt längd, gör man det inte medför styrketräningen att muskeln blir kortare --> är det ett besvär måste muskeln strechas utanför träningen. Sedan kan vi orda fram och tillbaka om folk strechar eller inte, själv skulle jag mena att t.ex. Lillgrabben gör det, sedan att han sköter det under passet istället för efter passet är skitsamma, några invändningar?

Longshot
2006-06-26, 15:28
vad har det med skador, träning och folk som redan har fullgod rörlighet att göra? du påstår ju att människor som tränar får skador om dom inte stretchar efter träningen.

Jag påstår att man får god rörlighet genom stretching. Som resulterar med att en person som inte stretchar inte har lika bra rörlighet. Sen kan du nog lägga ihop ett plus ett. Det är vad jag menar. Jag säger inte att man kommer skada sig, jag säger bara att jag tror att man löper större risk. Sen om du är av en annan uppfattning får du vara det.

Trident
2006-06-26, 15:41
Hur lång tog det för er som beställde från Ironmind att få eran gripper? Tror jag gjorde beställningen för ca 4-5 veckor sen. Skeppas från USA visst, men såhär lång tid?;)

polaren
2006-06-26, 15:52
Hur lång tog det för er som beställde från Ironmind att få eran gripper? Tror jag gjorde beställningen för ca 4-5 veckor sen. Skeppas från USA visst, men såhär lång tid?;)

5-6 dagar till 2 veckor för mig de gånger jag har beställt. Har du otur kanske paketet har hamnat hos tullen.

EDIT: Du skriver i fel tråd, btw :)