handdator

Visa fullständig version : Varför är mjölk så dåligt under deff?


keffat_liv
2006-06-22, 21:26
Ofta hör man det iaf. Är det p.g.a det höga insulinsvaret? Spelar det egentligen så stor roll när det ändå är energi in - energi ut?

krilleh
2006-06-22, 21:50
"Är det p.g.a det höga insulinsvaret?" Ja

delta_mats
2006-06-22, 21:52
Vad jag förstått så är mjölk inte dåligt under deff. Problemet med att smälla i sig några liter per dag är ju att det blir en del energi. Sedan kanske det är skillnad på att komma i sommarform och i tävlingsform. Jag går då ner i vikt trots 3 liter mjölk per dag.

pabb
2006-06-22, 22:04
Spelar det egentligen så stor roll när det ändå är energi in - energi ut?
nej

Cerberus
2006-06-22, 22:09
vassle och kasein är mina största proteinkällor och jag går då ner i vikt, så det e verkligen skitsamma imho. Kalcium främjar t.om fettförbränningen.

muffe85
2006-06-24, 15:12
I det stora hela, är det Calori in minus Calori ut som anger viktnedgången. Sen alla kompliment optimerar fettförbränningen och/eller minskar muskelnedbrytningen.
Så jag menar, jag tycker det är viktigare att fokusera på det viktigaste innan man börjar haka upp sig på marginella saker.

Nu är det ju även så att jag vet inte hur mycket du redan optimerar, så denna reply är inte menat direkt till dig som trådskapare utan min åsikt i allmänhet.

Tack

rememberence
2006-06-24, 15:15
jag har hört att magen inte riktigt kan spjälka mjölken och att pga det är det dåligt

King Grub
2006-06-24, 15:22
Ofta hör man det iaf. Är det p.g.a det höga insulinsvaret? Spelar det egentligen så stor roll när det ändå är energi in - energi ut?

Hos tränande individer ökar fettoxidiationen vid en kost som innehåller mycket mjölkprodukter jämfört med lite.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2102-12. Effect of low- and high-calcium dairy-based diets on macronutrient oxidation in humans.

Det är bra med mjölk under deff, inte dåligt.

Fartman
2006-06-24, 20:07
Anledningen till att jag inte har med mjölk i min diet är för att det är en hyfsat energirik dryck. Och den energin lägger jag hellre på annat.
Det är lätt att dricka "för mycket" mjölk om man inte har järnkoll.

Sverker
2006-06-24, 20:09
jag har hört att magen inte riktigt kan spjälka mjölken och att pga det är det dåligt


Var har du hört det ?
Jag har bara hört bra saker om proteinet i mjölk.

Sverker
2006-06-24, 20:11
Visst fungerar mjölk ( minimjölk ) under en viktminskning. 2 - 3 portioner per dag om 2 - 3 dl ger ett jämt insulin/blodsockersvar över dagen.

YTS
2006-06-24, 20:58
Var har du hört det ?
Jag har bara hört bra saker om proteinet i mjölk.

Man kan vara allergisk mot mjölkprotein, men när det gäller att spjälka mjölken, så är det väl främst mjölksockret som kan orsaka problem, då vissa individer inte producerar enzymmet laktas i vuxen ålder. Har själv blivit oehört mycket bättre i magen, sen jag drog ner mjölk intaget från 1 liter till ca 3-4 dl per dag.

YNGVE

YTS
2006-06-24, 21:03
Anledningen till att jag inte har med mjölk i min diet är för att det är en hyfsat energirik dryck. Och den energin lägger jag hellre på annat.
Det är lätt att dricka "för mycket" mjölk om man inte har järnkoll.

Instämmer helt. Jag gick ner snabbare i vikt, när jag drack ett halvt glas mjölk till måltiderna, men man fick verkligen hålla koll så att det bara blev ett halvt glas, drack man ett glas mjölk istället för ett halvt, så gick dieten åt skogen. Jag har nu hållt diet i drygt 3 månader utan mjölk till måltiderna, visserligen går jag inte ner fullt så snabbt, men dieten är bra mycket enklare att hålla.

YNGVE

Genesis
2006-06-25, 00:26
Men man fick verkligen hålla koll så att det bara blev ett halvt glas, drack man ett glas mjölk istället för ett halvt, så gick dieten åt skogen.

Va? Ett halvt glas mjölk borde innehålla cirka 45 kcal. Du kör på tighta marginaler.

Sverker
2006-06-25, 06:26
YTS !

Jag tog inte alls upp allergi. Jag tänkte mer på frågor kring aminosyra-sammansättningen, delar av proteinerna som våra matspjälkningsenzymer inte kan klippa upp, trypsininhibitorer, metaboliter som histamin etc, etc.

Några sådana problem har jag inte hört talas om.

Ryska_raketen
2006-06-25, 06:33
Instämmer helt. Jag gick ner snabbare i vikt, när jag drack ett halvt glas mjölk till måltiderna, men man fick verkligen hålla koll så att det bara blev ett halvt glas, drack man ett glas mjölk istället för ett halvt, så gick dieten åt skogen. Jag har nu hållt diet i drygt 3 månader utan mjölk till måltiderna, visserligen går jag inte ner fullt så snabbt, men dieten är bra mycket enklare att hålla.

YNGVE


Och det tror du beror på just mjölken? lol?

YTS
2006-06-25, 20:14
Och det tror du beror på just mjölken? lol?

Det finns undersökningar som visar att man går ner snabbare med mjölk i dieten än utan. Och jag åt i så fall fler kalorier med mjölk i dieten, men gick ändå ner något snabbare. Att dieten är lättare utan mjölk behöver du inte tvivla på! Om man som jag äter 7 mål per dag under diet och varje gång skall hålla sig till ett halvt glas mjölk, så blir det klart svårare än om man istället helt utesluter mjölken till måltiderna och istället satsar på grönt och rött thé. 7 mål x 90 kcal = 630 kcal resultatet av att dricka ett glas mjölk per måltid. Eftersom jag nu inte dricker denna mjölk och går ner 0,48 kg, så skulle jag inte gå ner alls om jag drack ett glas mjölk till måltiderna.

YNGVE

King Grub
2006-06-25, 20:19
Det finns undersökningar som visar att man går ner snabbare med mjölk i dieten än utan.

Tvärtom.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2102-12.

J Am Coll Nutr. 2005 Dec;24(6 Suppl):537S-46S.

J Nutr. 2005 Dec;135(12):2749-52.

Int J Obes (Lond). 2005 Mar;29(3):292-301.

Am J Clin Nutr. 2004 May;79(5):907S-912S.

Lipids. 2003 Feb;38(2):139-46.

YTS
2006-06-25, 20:34
Tvärtom.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2102-12.

J Am Coll Nutr. 2005 Dec;24(6 Suppl):537S-46S.

J Nutr. 2005 Dec;135(12):2749-52.

Int J Obes (Lond). 2005 Mar;29(3):292-301.

Am J Clin Nutr. 2004 May;79(5):907S-912S.

Lipids. 2003 Feb;38(2):139-46.

Okey.

Bra att nå´n bevisat motsatsen. Jag har aldrig lyckats så bra med en diet, som den jag håller på med nu, med nästan ingen mjölk.
Kan man läsa om dessa undersökningar på nätet?

YNGVE

King Grub
2006-06-25, 20:42
Jomenvisst, absolut - vilka tidskrifter och vilka nummer och sidor det rör sig om står i referenserna ovan.

Den senaste reviewartikeln är här, http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/suppl_6/537S

YTS
2006-06-25, 21:10
Jomenvisst, absolut - vilka tidskrifter och vilka nummer och sidor det rör sig om står i referenserna ovan.

Den senaste reviewartikeln är här, http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/suppl_6/537S

Om jag förstod artikeln rätt, så visar den faktiskt att man går ner snabbare under diet med mjölk än utan. Men att man lägger på sig snabbare om man överäter och dricker mjölk. Men jag är inte så bra på medicinar Engelska, så jag kanske missa något?

YNGVE

King Grub
2006-06-25, 21:19
Men att man lägger på sig snabbare om man överäter och dricker mjölk.

Nej... det står det inte.

Du tänker på "dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain"?

Det betyder att fettökningarna blir mindre vid överätning om överätningen inkluderar mjölkprodukter.

Attenuate = mildra, dvs mildra/minska vikt/fettökningar.

YTS
2006-06-25, 21:27
Det finns undersökningar som visar att man går ner snabbare med mjölk i dieten än utan. Och jag åt i så fall fler kalorier med mjölk i dieten, men gick ändå ner något snabbare.

King Grub, du måste ha läst mitt inlägg för snabbt, dina referenser bevisar ju just vad jag påstod.

YNGVE

King Grub
2006-06-25, 21:30
du måste ha läst mitt inlägg för snabbt

Sant, sorry about that. Jag läste samtidigt "Att dieten är lättare utan mjölk behöver du inte tvivla på" och så bytte din första mening hux flux betydelse i hjärnan. Nåja, då säger vi ju samma sak. :) Förutom "att man lägger på sig snabbare om man överäter och dricker mjölk" - där är det som sagt att fettökning vid överätning mildras om kosten innehåller mjölk.

YTS
2006-06-25, 21:34
Nej... det står det inte.

Du tänker på "dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain"?

Det betyder att fettökningarna blir mindre vid överätning om överätningen inkluderar mjölkprodukter.

Attenuate = mildra, dvs mildra/minska vikt/fettökningar.


Ja du har rätt, jag misstolka attenuate, jag borde ha slagit upp det, då jag inte var säker på vad det betydde.

Dock är dessa undersökningar säkert noga kontrollerade beträffande kaloriintag. I praktiken tycker jag att mjölk ger väldigt lite för mättnadskänslan och att man därför dricker för mycket mjölk, samt att mjölk är så ruskigt gott, så jag har väldigt svårt att hålla mig till ett halvt glas mjölk. Men jag kanske gör ett nytt försök med ett halvt glas per mål, då min metabolism verkat sakta ner de senaste veckorna.

YNGVE

King Grub
2006-06-25, 21:42
Dock är dessa undersökningar säkert noga kontrollerade beträffande kaloriintag.

Ja, energiintaget hos kontrollgrupperna matchas med energiintaget hos studiegrupperna, och hos grupperna som får mer kalcium och/eller mjölkprodukter, på samma energiintag, ökar den postprandiala lipidoxidationen samtidigt som kolhydratoxidationen undertrycks. Man har även (Int J Obes (Lond). 2005 Mar;29(3):292-301) sett en ökad fettmängd i avföringen (350 kJ/dag) hos högkalciumgrupperna.

Och som sagt i den förstnämnda artikeln, vasslefraktionen i just mjölkprodukter verkar ha bioaktiva egenskaper som påverkar och mildar fettökningar vid överätning.

YTS
2006-06-25, 22:00
King Grub. Nu byter jag ämne lite.
Vet du något om hur mjölksockret inverkar på tandstatusen. En liter mjölk innehåller ju dock 50g mjölksocker. Tycker att mina tänder fått ett fräschare utseende under de tre månader jag hållit igen på mjölken.

YNGVE

keffat_liv
2006-06-25, 22:20
Okey.

Bra att nå´n bevisat motsatsen. Jag har aldrig lyckats så bra med en diet, som den jag håller på med nu, med nästan ingen mjölk.
Kan man läsa om dessa undersökningar på nätet?

YNGVE

ursäkta mitt språk, men är du dum i huvudet? Precis förespråkade du som f*n för mjölk och sa att du aldrig gått ner bättre osv med mjölk i dieten. Ett inlägg från Grubb sen är det helt plötsligt dieten utan mjölk som är skitbra för dig?

YTS
2006-06-25, 22:26
YTS !

Jag tog inte alls upp allergi. Jag tänkte mer på frågor kring aminosyra-sammansättningen, delar av proteinerna som våra matspjälkningsenzymer inte kan klippa upp, trypsininhibitorer, metaboliter som histamin etc, etc.

Några sådana problem har jag inte hört talas om.

Jo jag såg det, men jag tog upp allergi eftersom det ofta är proteinrelaterat, men jag sa samtidigt att när det gäller spjälkningen av mjölken, så är det spjälkningen av mjölksockret som kan orsaka problem, jag anser att du fokuserar för mycket på just proteinet när det gäller spjälkningen av mjölken( särskillt som killen inte nämde ett ord om mjölkproteinet).




YNGVE

YTS
2006-06-25, 22:41
ursäkta mitt språk, men är du dum i huvudet? Precis förespråkade du som f*n för mjölk och sa att du aldrig gått ner bättre osv med mjölk i dieten. Ett inlägg från Grubb sen är det helt plötsligt dieten utan mjölk som är skitbra för dig?

Jag e defenetivt inte dum i huvudet, hur är det själv?
Skämt åsido.

Om du läst alla inlägg jag och Grub gjort, så hade du sett vad jag menade.

Jag gick ner snabbare när jag drack ett halvt glas mjölk till måltiderna än under den senaste 3 månaders perioden när jag inte drack mjölk. Problemmet med att dricka mjölk till måltiderna är dock att det är väldigt svårt att hålla sån järnkoll på sig själv att man dricker bara ett halvt glas mjölk. Borde kanske sagt att min mjölkdiet sprack p.g.a. detta. Jag hade då gått ner från 111 till 105 kg. Den senaste dieten utan mjölk till måltiderna har jag visserligen inte gått ner lika snabbt, men eftersom jag inte frestats att dricka för mycket mjölk, så har jag klarat att hålla dieten, så nu väger jag mellan 102 och 103 kg.
Och jag går fortfarande ner, men det går lite saktare nu än i början av dieten, just därför övervägde jag att göra ett försök igen med ett halvt glas mjölk till måltiderna. Hoppas du fått lite högre tankar om min intellektuella status, efter detta inlägg.

YNGVE

keffat_liv
2006-06-25, 22:56
okok, ber om ursäkt. Snarare jag som är dum i huvudet. :)

Clyde
2006-06-25, 23:01
YTS: Du kan ju prova att helt utesluta mjölken och köra på kalciumtillskott för att öka förbränningen. Då slipper du ju dom "onödiga" kalorierna från mjölken och får extra fettförbränning. Och dom kcal du drar ner på från mjölken kompenserar du igenom att höja proteinintaget lite grann ?

YTS
2006-06-25, 23:07
YTS: Du kan ju prova att helt utesluta mjölken och köra på kalciumtillskott för att öka förbränningen. Då slipper du ju dom "onödiga" kalorierna från mjölken och får extra fettförbränning. Och dom kcal du drar ner på från mjölken kompenserar du igenom att höja proteinintaget lite grann ?

Ja det är en bra idé, skall testa lite, jag har både dolomit kalk och kalciumkarbonat hemma.

YNGVE

YTS
2006-06-25, 23:10
okok, ber om ursäkt. Snarare jag som är dum i huvudet. :)

Det var nog lätt att inte hänga med i diskussionen riktigt, då King Grub och jag missuppfatta varandra lite. Inser själv att mitt inlägg inte var 100% lättuppfattat.

pragmatist
2006-06-26, 01:57
Det finns ju för all del andra mejeriprodukter som kanske är mer lämpliga än just mjölk i samband med en diet. Mjölk är ju som bekant kopplat till försämrad insulinkänsklighet. Dessutom mättar mjölk dåligt jämfört med t.ex. yoghurt vilket ju är något att fundera på när man måste hålla nere energiintaget.

Tilläggas kan att många fiskar innehåller rätt mycket kalcium också, sardiner till exempel. Nötter är också en bra källa till kalcium, liksom bönor, tofu och spenat.

jim
2006-06-26, 12:35
Talar vi om mjölk oberoende av fettprocent nu? Om man dricker fet mjölk under deff är risken större att man får för stor del mättat fett i sitt energiintag vilket borde vara negativt för dieten? Rätta mig om jag har fel.

Sverker
2006-06-27, 06:30
OK YTS !:D

Jag tog ordet spjälka och kopplade direkt till just proteinet. Hade inte en tanke på att man kunde spjälka mjölksockret.






Jag spjälkar långa kedjor som just protein eller kanske DNA. Laktosen är just bara två enheter:em:

YTS
2006-06-28, 21:02
Men jag kanske gör ett nytt försök med ett halvt glas per mål, då min metabolism verkat sakta ner de senaste veckorna.

YNGVE


Det var inte metabolismen som avtagit utan snarare, så att jag tack vare träningen kommit i ett anabolt tillstånd. På de senaste 4 veckorna har jag knappt gått ner alls, men ändå minskat midjemåttet 2 cm, vilket motsvarar en viktminskning om 2 kg. Sen 1:a Maj har jag ökat drygt 2 kg i muskelmassa enligt 2 av varandra oberoende metoder, nämligen 1. Mitt midja-vikt diagram. 2. 3 punkts fettmätning.

Här finns Midja-vikt diagram för längder mellan 160 och 200 cm. Dessa är till för män. http://web.telia.com/~u30032762/midja.html

YNGVE