handdator

Visa fullständig version : kan socker lagras in i glykogen?


krilleh
2006-06-22, 18:44
Alltså kolhydraterna ifrån sockret. kan det lagras in i glykogenet? Misstänker ett nej :(

nutz
2006-06-22, 18:47
Är inte 100% på detta, men jag har för mig att 60% av en kolhydraten från vanlig sukros ej kan lagras som energi i musklerna. Om det ens heter sukros.. :D

ramagoen
2006-06-22, 18:49
fruktos, vilket är ungefär 50% av sockret, lagras in i levern och inte i musklerna, resten, glukos kan lagras in i musklerna. det är vad jag nyligen lärt mig :)

krilleh
2006-06-22, 18:51
fruktos, vilket är ungefär 50% av sockret, lagras in i levern och inte i musklerna, resten, glukos kan lagras in i musklerna. det är vad jag nyligen lärt mig :)

Mm det har jag också lärt mig nyligen.. Men alltså så socker består av 50 % glukos? Låter lite konstigt

maRRtin
2006-06-22, 19:01
Men alltså så socker består av 50 % glukos?
Det stämmer.

machine gun
2006-06-22, 19:06
Mm det har jag också lärt mig nyligen.. Men alltså så socker består av 50 % glukos? Låter lite konstigt

Sackarosmolekylen består av en fruktosmolekyl och en glukosmolekyl.

krilleh
2006-06-22, 19:07
Då är alltså socker ett bättre alternativ än fruktos.. haha inget mig emot!

Fartman
2006-06-22, 19:12
Då är alltså socker ett bättre alternativ än fruktos.. haha inget mig emot!
Men det suger ju fortfarande i jämförelse med tex stärkelse eller druvsocker.

krilleh
2006-06-22, 19:15
Men det suger ju fortfarande i jämförelse med tex stärkelse eller druvsocker.

och glukos va? Lite nytt detta för mig så försöker lära mig.

King Grub
2006-06-22, 19:15
och glukos va? Lite nytt detta för mig så försöker lära mig.

Druvsocker = glukos.

Sackaros, strösocker, rörsocker, är som sagt en disackarid, som är uppbyggd av lika delar fruktos och glukos. Laktos, mjölksocker, är också en disackarid, i det fallet glukos och galaktos.

krilleh
2006-06-22, 19:26
Druvsocker = glukos.

Sackaros, strösocker, rörsocker, är som sagt en disackarid, som är uppbyggd av lika delar fruktos och glukos. Laktos, mjölksocker, är också en disackarid, i det fallet glukos och galaktos.



Vilket av stärkelse och glukos är det bästa? tänker på för glykogenet osv.. och finns det just detta i pasta, ris o potatis?

machine gun
2006-06-22, 20:29
Vilket av stärkelse och glukos är det bästa? tänker på för glykogenet osv.. och finns det just detta i pasta, ris o potatis?

Stärkelse är långa molekylkedjor av glukosmolekyler som sedan spjälkas till rent glukos i kroppen. Pasta, ris och potatis består till stor del av stärkelse, ja. Direkt efter träning är kanske ren glukos att föredra, medan stärkelse är en bättre kolhydratkälla under övriga dygnet.

Doktorn
2006-06-23, 04:19
fruktos, vilket är ungefär 50% av sockret, lagras in i levern och inte i musklerna, resten, glukos kan lagras in i musklerna. det är vad jag nyligen lärt mig :)

Men glukosen kan också lagras in i fettcellerna och bli till fett, det kan inte fruktos.

TylerDurden84
2006-06-23, 08:22
Laktos, mjölksocker, är också en disackarid, i det fallet glukos och galaktos.

Och en galaktos består av? Hur tas den upp av kroppen?

King Grub
2006-06-23, 08:26
Galaktos är en monosackarid som måste gå genom levern innan den kan användas som energi av kroppen.

Och fruktos, även om inte själva fruktos lagras in som kroppsfett direkt, är en synnerligen lipogen kolhydrat, genom att stimulera de novo lipogenes och triglyceridackumulering, vilket i sin tur bidrar till försämrad insulinkänslighet och hepatisk insulinresistens/glukosintolerans, när den intas i för stora mängder, vilket är svårt att åstadkomma med frukt och grönsaker, men inte speciellt svårtt med sockersötade drycker, flingor och liknande, godis, osv.

virrelan
2006-06-23, 09:40
Laktos, mjölksocker, är också en disackarid, i det fallet glukos och galaktos.

Kan galaktos lagras in som muskelglykogen då? Eller är det lika dåligt som fruktos på den fronten?

hammer95
2006-06-23, 12:34
Läsvärt (http://www.lilly.no/Nitro2/objects/pdf/no_vol18.1_insulinresistens_ny.pdf)

Sverker
2006-06-24, 18:03
Kan galaktos lagras in som muskelglykogen då? Eller är det lika dåligt som fruktos på den fronten?


Galaktosen stannar i levern och ombildas till glukos.

Egentligen bildas glukos-1-fosfat som är en byggsten till leverglykogen och därmed blir galaktos en källa till leverglykogen ifall det ligger en insulinsignal på levern.

Dominerar adrenalin eller glukagon i blodet, som t e x under träning, kommer glukosen ut i blodet istället för att bli till blodsocker. Nu är risken låg att det omedelbart skulle komma en insulinsignal som stimulerar muskelerna att ta upp glukosen och bilda glykogen.

Summa: Chansen är liten att galaktos blir till muskelglykogen.