handdator

Visa fullständig version : Hantellyft hantlar eller dragmaskin?


Tanman
2002-12-18, 12:53
Jag stod och körde sidelaterals i dragmaskin när en instruktör kom och rättade mig och tyckte att jag skulle köra med hantlar istället, varför brydde jag mig inte om att fråga men har han rätt? Är det alltid bättre att köra med hantlar / lösa vikter?
Vari ligger skillnaden om man kör i dragmaskin kontra hantlar om det nu är skillnad?

Hur kör ni andra här?

AnderssoN
2002-12-18, 13:00
Tycker instruktören borde berättat varför han sa så. Men om man ska göra en kvalificerad gissning så kanske det är lättare att överbelasta?

Men jag hade kört i maskin i över ett år innan jag började med hantlar, och upplevde inget direkt negativt med den varianten.

Peter
2002-12-18, 13:05
En skillnad är att med hanteln blir det tyngst när handen är i höjd med axeln, i dragmaskien blir det tyngst tidigare. Om man vill kan man stå och hålla i sig i dragmaskinen med ena armen och luta hela kroppen åt sidan och på så sätt få det att bli tungt i lite olika lägen (disco).

AnderssoN
2002-12-18, 13:26
Originally posted by Peter
En skillnad är att med hanteln blir det tyngst när handen är i höjd med axeln, i dragmaskien blir det tyngst tidigare. Om man vill kan man stå och hålla i sig i dragmaskinen med ena armen och luta hela kroppen åt sidan och på så sätt få det att bli tungt i lite olika lägen (disco).

Jag kör den varianten med hantel. Lutar kroppen åt sidan och kör enarms hantellyft.

Kjellstroem
2002-12-18, 15:27
Originally posted by Tanman
Är det alltid bättre att köra med hantlar / lösa vikter?


Lösa vikter låter riskabelt, se till att dom sitter fast ordentligt.

I övrigt skulle jag själv rekommendera att köra lateral raise med fria vikter. Har provat att köra i maskin också och tyckte det var sådär.

Tycker även du ska köra tungt. De flesta kör ganska lätt och många reps men det förstår jag inte riktigt varför. För bättre kontakt kanske, om det nu är ngn fördel. Gå förresten inte för högt upp med hantlarna (stanna strax innan parallellt med govlet), man kan tydligen få problem med supraspinatus annars (blev det rätt nu?)

Mvh

AnderssoN
2002-12-18, 15:47
I Pumping Iron går Arnold och de andra grabbarna upp v-ä-l-d-i-g-t högt med hantlarna när de lyfter dem. Det ser lite konstigt ut om man jämför med dagens utförande.

Åse Columbus
2002-12-18, 16:06
Upplever att om man tar för tungt med hantlar...så aktiverar man traps (typ som startmotor) och de ska ju inte riktigt vara med här ...(även om de agerar stabilisatorer)

Min sambo hade en tendens att alltid koppla in trapsen ...när han däremot använde sig av kabel så kunde han kontrollera och förhindra denna vana.

Han har på det sättet kunnat jobba vidare med axlarna och inte aggrevera den whiplashskada han redan har genom att trapsen inte jobbar.

My 2 cents worth.
Åse

jwzrd
2002-12-18, 16:17
Jag ser dom två som relativt olika övningar, med kablar man man flytta på sig i förhållande till nedre trissan för att ändra på belastningskurvan och rörelsebanan. Då kan man kolla på axeln för att se var man vill att det ska ta, så kan man ställa sig annorlunda i förhållande till trissan för att "hamna" där i delta. Med hantlar är det en relativt fast rörelse. Där upplever jag dessutom att toppläget av rörelsen bestämmer hur många reps jag orkar. Det kan finnas mycket kvar att ge i delta, men det går inte att få upp hantlarna längre än till 70-75%.

palme
2002-12-18, 17:25
Hantlar tar helt klart bäst på mig. Kör enhandslyft nu, tar ännu bättre än dubbla.