handdator

Visa fullständig version : Ont i huvet vid tyngdlyftning...


il_Duce
2006-06-22, 13:40
För ca 4år sedan så började jag träna på gymmet, men fick sluta efter ett par månader för helt plötsligt när jag lyfte lite vikter så började det dunka i mitt huvud, alltså gjorde riktigt ont när jag tog i.... Vilade då ett par veckor för att sen prova igen, men det gjorde fortfarande lika ont när jag styrketränade. (annars har jag aldrig ont i huvet)...

Sen för ett och ett halvt år sedan så började jag styrketräna igen, och har gjort det 3-4ggr i veckan ända sen dess (utan att ha några som helst problem med huvudet).. Sen i tisdags när jag var och körde ett pass så kom denna huvudverk igen när jag tog i.. Dunkade riktigt mkt, Så jag fick avsluta passet... Provade även igår och idag, men slutade på direkten när jag kände att det började göra riktigt ont på direkten...

Vad kan det vara för fel? Är orolig för att jag inte kommer kunna gymma nå mer :(

Olof
2006-06-22, 15:06
Jag tror din huvudvärk beror på att du spänner dig eller håller andan när du lyfter vikter. En annan möjlig förklaring kan vara att du går för snabbt mellan övningarna.

Är du säker på att du dricker ordentligt med vatten?

MasterChief
2006-06-22, 15:27
Jag klistrar in mitt svar jag gav till en kille i en gammal tråd som hade samma problem:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

polaren
2006-06-22, 15:28
Får också huvudvärk, men den försvinner några sekunder efter att jag kört klart ett set. Den kommer oftast i marklyft, men ibland i andra övningar. Går din också över lika fort som för mig, eller sitter den kvar (som en vanlig huvudvärk)?

il_Duce
2006-06-22, 17:25
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Stämmer in exakt!


Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen.
Tänkte faktiskt på att sköta andningen bättre och att inte spänna onödiga muskler nu när jag körde på gymmet senaste 2 dagarna efter att jag fick huvudvärken.. Ska verkligen tänka på det här i framtiden! Ska försöka vila en vecka nu, får se om jag klarar det ;)

Jag är oerhört tacksam MasterChief :thumbup:

Guwwic
2006-06-22, 18:06
Har exakt samma problem! Ska lyda MasterChiefs råd, tack!