handdator

Visa fullständig version : Varför inte käka mera fett istället?


Milla
2006-06-22, 10:09
Har en liten fundering som jag hoppas att nån av er kanske kan ha ett svar på!
Säg att jag behöver 2500kcal för att gå runt. Jag vill gärna bygga lite muskler men behöver som sagt då ligga på ett intag på 2500kcal.
Ser då till att äta protein 2g per kg kroppsvikt så jag har tillgänglliga aminosyror i kroppen. Men hur bör man fördela resten utav kolhydrater och fett? Varför lägger dem flesta på mest utav kolhydrater och inte mindre kolhydrater och mera fett ist? Varför jag frågar är för att när jag sänker kolisarna och käkar mera fett så blir jag iaf inte lika pluffsig och trött på ngt sätt, ngn som vet varför? Om man bara ser till att hamna på dem kalorierna man behöver för att gå runt, spelar det då ngn roll i byggnadssynpunkt hur mkt man väljer att äta utav fett och kolhydrater? Förutsatt att man då ser till att få i sig den mängden protein som behövs, vilket jag redan har.

Kurash
2006-06-22, 10:12
Fettinlagringen från kolhydrater är ju kraftigt reducerad efter träningspass samtidigt som det ger musklerna återhämtning. Sen är väl kolhydrater en bättre energikälla än fett? Kolhydrater i samband med protein har ju dessutom en positiv effekt på proteinsyntesen. Samt att fett lättare lagras som kroppsfett?
Men jag vet inte egentligen.

Milla
2006-06-22, 10:18
Jo, efter träning så ska man ju käka kolisar. INnte dra ner på dem helt, men att ersätta en del utav dem resten utav dagen.
När jag äter så så är jag inte allt lika däst och tung i magen och orken har inte påverkats i samband med träning eller så, tvärtom, känner mig liksom lättare. Vet några som äter högfettsdieter som snarare går ner i vikt och får fastare kroppar utav det, än när dem käkade mkt kolisar. Undrar varför bantningsråd och liknande alltid fokuserar på att man ska äta merst kolhydrater, när vad jag anser iaf, mer fett skapar bättre välbehag. Så länge man inte hamnar på kalori+ så att säga.

Kurash
2006-06-22, 10:22
Kolhydratsfattig kost har ju varit på tapeten länge nu. Att man går ner i vikt kan ju bero på att glykogenet binder mycket vatten, drar man ner på kolhydrater minskar både glykogen och vatten alltså. Sen mättar ju fett och protein på ett helt annat sätt än kolhydrater så man äter lite mindre.
Men som KG alltid säger, i slutändan handlar dom om kcal+ vs kcal- .

pragmatist
2006-06-22, 10:52
Om du mår bättre av att äta lite mer fett så gör det. Min personliga erfarenhet är att folk har lite olika ämnesomsättning, somliga mår bra av mer kolhydrater och andra mår bra av mindre. Så länge man får tillräckligt för att orka fungera i träningen o.s.v. ser jag inga problem med att dra ned på kolhydraterna och öka fettintaget istället.

Det där med populära bantningsråd ska man för övrigt ta med en nypa salt. Fram till 70-talet var det kolhydratfattig kost som gällde om man ville gå ned i vikt, sedan blev det fettet som var boven i några årtionden medan kolhydrater (och till och med socker) ansågs "ofarligt", och nu har det svängt tillbaka lite i riktning mot kolhydratfattigt (fast modifierat av en massa GI-hokus-pokus).

Mental
2006-06-22, 11:10
jag skär inte gärna på kolisarna, jag orkar mindre om dieten är kolhydratsfattig, får lättare ont i huvudet, orkar mindre mm.

Milla
2006-06-22, 16:47
Så det finns ingen negativ effekt(om jag mår bra och har lika mkt ork som vanligt, håller vikten osv) att byta ut rent energimässigt lite kolhydrater emot mera fett då alltså? Kolhydraterna gör inget annat för kroppen som fettet inte kan så att säga?

Ett typiskt upplägg om jag går efter gram ggr kg skulle ju sett ut ngt såhär: 2gprot/kg=100gprotein(400kcal), 1gf/kg=50g fett(450kcal)=tilsammans:850kcal, saknas då: 2500-850=1650 som då blir ca 412g kolhydrater och står för ca 65% av energiintaget, låter rätt mkt tycker jag!? Ca 16%protein, 18%fett, 66%kolhydrater

Gör man som jag redan gör så blir det ungefär: 2gp/kg=100gprotein(400kcal), 2,5gf/kg=125g fett(1125kcal)= tillsammans: 1525kcal, kvar är då 2500-1525=975kcal som då blir ca 243g kolhydrater och står för ca 39%av energiintaget. Ca 16%protein, 45%fett, 39%kolhydrater.

Proteinet hamnar ju lite lågt men det är för att jag behöver rätt mkt energi men har ingen megahög vikt(50kg, 1.55 cm), får ju i mig 2g/kg i vilket fall som helst.

Blev lite mkt siffror, hoppas ni hajar vad jag menar!
Har lite tråkigt så då lekte jag med miniräknaren*innocent*

Baha
2006-06-22, 18:26
Föör min egen del så är att skära ned på kolhydraterna det bästa jag gjort i mitt liv, man mår bättre fysiskt, psykist, träningen går bättre, inget negativt alls med det hela som jag ser det