handdator

Visa fullständig version : Max-ot bra eller dåligt ?


kungen416
2006-06-21, 23:13
Har kört efter max-ot för dom som nu vet vad det är i drygt ett halvår, tycker det flyter på riktigt bra undrar bara om någon kanse har mer erfarenhet runt just Max-ot om det är värt att fortsätta med eller ska man hitta något annat kanse ???*uppdate*

747
2006-06-21, 23:45
Jag tycker mig få bättre resultat genom att träna "vanligt" med enkel fyradagarssplit, basövningar, inte gå till fail i alla set-metoden. Fast jag har ju inte tränat mer än 10 år så jag är nog inte pålitligt enligt moderatorerna här :)

Hannes
2006-06-22, 00:52
Jag tycker mig få bättre resultat genom att träna "vanligt" med enkel fyradagarssplit, basövningar, inte gå till fail i alla set-metoden. Fast jag har ju inte tränat mer än 10 år så jag är nog inte pålitligt enligt moderatorerna här :)

Säger samma sak som 747 här. jag har också kört max-ot men tycks bygga mer muskler och tycker det går bättre med 5-splitt pass än max-ot.

Är nog olika för olika människor dock. Testa dig fram, kör det som känns bäst.

Sheogorath
2006-06-22, 04:37
Säger samma sak som 747 här. jag har också kört max-ot men tycks bygga mer muskler och tycker det går bättre med 5-splitt pass än max-ot.

Är nog olika för olika människor dock. Testa dig fram, kör det som känns bäst.

De flesta Max-OT-program är fem-splitter... Alla utom två tror jag, och det finns väl ett 30-tal Max-OT-splitter på deras website, om jag inte missminner mig.

Taririi
2006-06-22, 08:23
Jag har kört Max-OT i snart ett år nu och jag gör bra styrkeökningar. Å andra sidan är Max-OT den enda träningsmetoden som jag kört seriöst, så jag har inget annat att jämföra med. En intressant detalj jag lagt märke till är att jag inte bygger så mycket massa, och därför har jag börjat ifrågasätta ifall Max-OT verkligen är så bra för muskelhypertrofi.

Mats J
2006-06-22, 08:54
747 och Hannes. Varför i helvete svarar ni när ni tydligen inte vet vad Max-OT är för nått.

Max-OT ÄR ju 4-5 dagars split med endast basövningar. Dessutom ska du ju inte köra till fail i varje set, utan endast i undantags fall måsta få hjälp på sista repen.

Givetvis funkar Max-OT bra, det är ju inte direkt något nytt. Utan hedelig tung styrketräning med basövningar.

De flesta har nog kört "Max-OT" redan innan någon satt ett namn på det.

666white
2006-06-22, 09:04
Har kört efter max-ot för dom som nu vet vad det är i drygt ett halvår, tycker det flyter på riktigt bra undrar bara om någon kanse har mer erfarenhet runt just Max-ot om det är värt att fortsätta med eller ska man hitta något annat kanse ???*uppdate*


Tycker du ska göra ett schema för dig själv.
Funkar ett schema för en annan person så betyder det inte att det funkar för dig.

Slartibartfast
2006-06-22, 09:09
Varken bättre eller sämre än nåt annat.

Stab
2006-06-22, 09:16
Smidigt satt for en nyborjare att trana helt ok.. Skapar en bra grund for att sedan kora lite mer pa 'feeling' och kanske kora smatt hogre reps intervall

petersson
2006-06-22, 09:20
Tycker du ska göra ett schema för dig själv.
Funkar ett schema för en annan person så betyder det inte att det funkar för dig.

Kanske inte så lätt att sätta ihop ett schema som man vet funkar om man inte tränat så länge.

747
2006-06-22, 13:49
747 och Hannes. Varför i helvete svarar ni när ni tydligen inte vet vad Max-OT är för nått.

Max-OT ÄR ju 4-5 dagars split med endast basövningar. Dessutom ska du ju inte köra till fail i varje set, utan endast i undantags fall måsta få hjälp på sista repen.

Givetvis funkar Max-OT bra, det är ju inte direkt något nytt. Utan hedelig tung styrketräning med basövningar.

De flesta har nog kört "Max-OT" redan innan någon satt ett namn på det.

Det beror ju på vad man menar med fail. Enligt hemsidan ska man köra tills man absolut inte orkar mer och sedan vila 2-3 imnuter. När jag gör det så orkar jag typ 2 reps setet efter. Det måste väl ändå vara mer effektivt att sluta nåt reps innan och få ut fler reps totalt på samma vikt. Det är i alla fall vad jag tror.

Olof
2006-06-22, 15:02
Fördelar med Max OT
Klart bättre än de flesta träningsprogram i steroidtidningar

Fokus på fria vikter

Fokus på basövnigar



Nackdelar med Max OT
För hög träningsvolym

För låga reps

Ingen periodisering

Ingen tid för att låta kroppen växa

Ingen greppträning

Förespråkar inte ett strikt utförande.

Väldigt selektiva i publiceringen av forskning

WheyProtein
2006-06-22, 16:38
Nackdelar med Max OT
För hög träningsvolym

Ingen tid för att låta kroppen växa


Vad menar man med hög träningsvolym? Du kan ju inte tycka att passen är för långa eller innehåller för mång set?

I Max OT vilar man ju den tränade muskeln i en vecka innan den tränas igen. Är det för kort tid?

Personligen gillar jag Max men jag kör endast efter dess grundprinciper. Dvs jag har inte följt 12-veckorskursen punkt till pricka.

kungen416
2006-06-22, 17:27
okej jag tränar kampsport också och behöver därför rörlighet, explosivitet och uthållighet i musklerna med. Så Max-ot känns som det är gjort mest för att bara bygga men jag behöver använda musklerna på annat håll med liksom så är det smart att fortsätta köra som jag kör nu ????

kostkrig
2006-06-22, 18:34
Jag körde det SERIÖST under typ 6-8 veckor men vart inte så nöjd, ökade väl lite i styrka men la inte på mig någon massa som var målet. Har kört nu med 3 darssplit i 3 veckor och de har redan gett resultat.