handdator

Visa fullständig version : Muay Thai Tips Tack


kungen416
2006-06-21, 21:45
tjoo är ny här men tänkte bara kolla om det är någon eller några som har erfarenhet av thai boxning och kan ge mig lite tips etc. Själv har jag styrke tränat drygt 2 år och började i Thai för ca 1 år sedan. Jag undrar bara om det är en bra kombination då jag utövar båda så ofta jag kan.
Liksom om man gymmar borde inte det dra ner rörligheten i thaien tex ?
plus man vill ju vara uthållig och inte bara se biff ut i ringen utan man vill ju helst vara ännu starkare än man ser ut att vara. Och som sagt jag vill inte bli näste Bob Sapp eller Bukaw utan snarare nån blandning mellan stor å stark och rörlig flexibel och alla andra thai skills......

Därför undrar jag ifall nån kan svara på dom här basic frågorna snabbt bara lite dilemma här änna

Vikt 80
Längd 182 *uppdate*

krellik
2006-06-21, 21:57
Ingen enkel fråga. Mkt mkt beroende hur du värdesätter olika kvaliteter, vilket du känner dej mest seriös med, etc etc etc... (skulle kunna mala om det här en hel dag...)

Är väldigt trött just nu så nöjer mej med 2 små tips...:

När du tränar konditions träning så passa på att köra för muskeluthåligheten på samma gång, om du inte redan får nog av detta på thaipassen. När du är i gymmet så kör tungt med få reps för att höja din maxstyrka. Fokusera på basövningarna och blanda inte ihop träning för max styrka med "conditioning"...

Läs någon av Ross Enamits böcker "infinite intensity" eller "never gymless"...

Länktips: http://www.sherdog.net/forums/forumdisplay.php?f=13
http://www.rosstraining.com/

Samt sök på "hammer down strength" ... (får inte länka till t-mag här tyvärr..)

Lizard
2006-06-21, 22:02
Principen, om jag förtod dig rätt, att lägga mer muskulär massa till en kropp som regelbundet tränar thai-boxing är det inget fel på. Det hela handlar om tillräcklig energitillgång och helst rätt sorts energi och näring runt din träning. Sök på "proteinsyntes" t ex härinne så klarnar det nog. Den muskulära utvecklingen behöver inte bromsa din boxning även om det motsatta gäller i lika hög grad; dina muskler du får av stång och hantlar gör sannolikt liten nytta innanför repen. Först i slutfasen av en träningskarriär kan några kilo muskler fälla ett avgörande och det mest intressanta är, för dig som boxare, att träna upp dialogen mellan dina nerver och dina muskler. Där kan styrketräning bidra, men den sortens träning skiljer sig avsevärt ifrån den du utför av kosmetiska orsaker. Liten länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=69966) och liten annan länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=72729). De sistnämnda länkarna är mest för att beskriva principerna, för mer precisa beskrivningar av övningarna så prova att sök på "boxning" eller "kampsport" härinne som ytterligare exempel.

Välkommen till Kollo förresten.

Lizard

kungen416
2006-06-21, 22:30
tack för tipsen jätte schysst

grejen är den att jag är nöjd med vad jag får ut av gymmet tränar nu 3 dar i veckan på gym å 2 dar thai, på gymmet kör jag någon princip som kallas max-ot sökte på nått på google så kom det fram funkar riktigt bra man blir stor och så av det, max 6 reps bara tunga basövningar och med nästan max vikt på hela tiden.
Så thaien är ju en stor skillnad rent träningsmässigt med sjukt mycket reps på allt och uthålligheten maxas snarare än max styrkan som kanse mer räknas i ringen när man riktigt ska ta i :D.
Jag tränar liksom jävligt seriöst så ville bara få det bekräftat att jag inte gör några större misstag så att säga.... ni fattar principen.

Så om jag fattar det hela rätt behöver jag inte ändra något med min träning för att både prestera bra i ringen och vara stor å stark ?? tack på förhand

delta_mats
2006-06-22, 09:08
tjoo är ny här men tänkte bara kolla om det är någon eller några som har erfarenhet av thai boxning och kan ge mig lite tips etc. Själv har jag styrke tränat drygt 2 år och började i Thai för ca 1 år sedan. Jag undrar bara om det är en bra kombination då jag utövar båda så ofta jag kan.
Liksom om man gymmar borde inte det dra ner rörligheten i thaien tex ?
plus man vill ju vara uthållig och inte bara se biff ut i ringen utan man vill ju helst vara ännu starkare än man ser ut att vara. Och som sagt jag vill inte bli näste Bob Sapp eller Bukaw utan snarare nån blandning mellan stor å stark och rörlig flexibel och alla andra thai skills......

Därför undrar jag ifall nån kan svara på dom här basic frågorna snabbt bara lite dilemma här änna

Vikt 80
Längd 182 *uppdate*


Ja styrketräning och kampsport är en väldigt bra kombination. Det kluriga kan vara att få ihop ett vettigt schema bara.

Styrketräning drar inte ner din rörlighet så länge du inte bli väldigt muskulös. Då är det dina muskler som är i vägen så att säga. Nackdelen med stora muskler är istället syreförbrukningen.

Du får mycket muskeluthållighet från thaiboxningen så det behöver du inte träna ytterligare. Träna basövningar och explosiva övningar med få reps för att bygga maximal styrka. Det kommer du ha stor nytta av, du blir både starkare och snabbare av sån träning.
Det som avgör om du lägger på dig muskler eller inte är din energiintag, där kan du reglera om du vill gå upp i vikt eller inte.

Olof
2006-06-22, 09:43
Jag kör två HIT halvkroppspass och kick/thaiboxning. Funkar fint jag har inte märkt att jag blivit stel utan snarare tvärtom. Snarare så att muskelstyrkan ger en möjlighet att bättre behärska flera sparkar. Bara man strechar regelbundet så funkar det fint. Speciellt efter träningen. Dessutom är yoga en bra addition.

Problemet är i min mening att inte överträna axlarna och armar. Eftersom speciellt axlarna får så mycket stryk både i gymet och dojon så kan det bli svårt med återhämtningen. Tror det är än mer viktigt att sova MYCKET. Samt träna effektivt snarare än mycket.

delta_mats
2006-06-22, 10:11
Jag kör två HIT halvkroppspass och kick/thaiboxning. Funkar fint jag har inte märkt att jag blivit stel utan snarare tvärtom. Snarare så att muskelstyrkan ger en möjlighet att bättre behärska flera sparkar. Bara man strechar regelbundet så funkar det fint. Speciellt efter träningen. Dessutom är yoga en bra addition.

Problemet är i min mening att inte överträna axlarna och armar. Eftersom speciellt axlarna får så mycket stryk både i gymet och dojon så kan det bli svårt med återhämtningen. Tror det är än mer viktigt att sova MYCKET. Samt träna effektivt snarare än mycket.


Precis det problemet med axlarna hade jag också när jag tränade boxning. Tror på ett fåtal set med explosiva militärpressar i veckan max.

kungen416
2006-06-22, 17:19
okej tack så mkt för tipsen tror jag börjar få lite bättre koll nu . tackar tackar

nutz
2006-06-22, 20:37
Slappna av i axlarna under träningen så blir det bättre. Gjorde själv det felet och det var enormt påfrestande.

delta_mats
2006-06-22, 21:40
Slappna av i axlarna under träningen så blir det bättre. Gjorde själv det felet och det var enormt påfrestande.


Det kommer automatiskt när man blir mer avancerad.

Caixa**
2006-06-22, 22:32
Hej och välkommen!

Kul med fler thaiboxare! Har du som syfte att tävla och träna mer seriöst eller mest för att det är så himla skoj?;)

Gällande alla typer av boxning är kondition nog den viktigaste delen. Vill du bli riktigt grym ska du nog öka konditionsmängden med tex. några löppass i veckan eller liknande. Gymträning är självklart också bra, men det svåra är som sagt att få tid till allt. Det gäller att prioritera för att få ut maximal effekt och inte bli övertränad.

Förslagsvis skulle du kunna byta ut ett av dina styrkepass mot löpning istället, om du känner att du hinner få tillräckligt med vila emellan.

Min arbetskollega har varit femfaldigt nordisk mästare i boxning och han har hjälpt mig en massa i min träning:D Han förklarar att han vunnit många av sina matcher på ren uthållighet. Han styrketränade knappt någonting utan kombinerade istället med orientering, som han för övrigt också blev väldigt duktig i.. men men..det finns många olika sätt att nå sina mål.

delta_mats
2006-06-23, 07:57
Min arbetskollega har varit femfaldigt nordisk mästare i boxning och han har hjälpt mig en massa i min träning:D Han förklarar att han vunnit många av sina matcher på ren uthållighet. Han styrketränade knappt någonting utan kombinerade istället med orientering, som han för övrigt också blev väldigt duktig i.. men men..det finns många olika sätt att nå sina mål.


Ville bara inflika några ord här. Styrketräning inom kampsport och speciellt inom boxning har ju länge varit lite tabu. Myten om att man skulle bli långsam och stel tror många tränare fortfarande ännu idag på.
Konditionsträningen är givetvis en stor del i träningen. Men jag hävdar att man inte måste ha en superkondition för att orka en boxningsmatch som faktiskt inte är speciellt lång, inte som amatör i alla fall.
Är det länge sedan din kollega höll på med boxning? Tillhör han den "gamla" skolan kanske? Om han gör det förstår jag mycket väl att han inte använt sig av styrketräning särskilt mycket. Men han har ju trots det blivit väldigt duktig ändå.

kungen416
2006-06-23, 13:35
okej tack Caixa, jo jag är tävlingsinriktad och har rätt bra möjligheter tror jag men det med löppassen jag vet att det är bättre att springa ute typ en lång sträcka men funkar det inte att springa på bandet också ?? Isåfall kunde man variera mellan skogen och bandet ifall det är lika effektivt vilket jag hört att det INTE är men duger det iallafall ?

nutz
2006-06-23, 13:43
Det kommer automatiskt när man blir mer avancerad.

Exakt.

Ska saxa lite grejjer som jag skrivit i en liknande tråd på body.se

Tränar thaiboxning och lite vanlig boxning vid tillfälle. Under sommaren kommer jag att jobba skift och har således lagt det åt sidan i tre månader och ska försöka lägga på mig några kilon istället.

Mitt program ser ut såhär:

Bänkpress
Dips
Marklyft
Latsdrag med supinerat grepp
Knäböj

Får se om det är bra eller inte.

Han undrar om man borde träna mage också.

Skulle tro att knäböjjarna och all löpning mellan passen tar hand om den saken så jag har skippat den. Kan ju komplettera med sneda crunches om man så vill.

För övrigt så tar jag mig friheten att skriva lite mer skräp, tänkte göra detta igår men jag var allt för trött.

Skippa ALLA isolationsövningar, kampsport skiljer sig en hel del från bodybuilding. Eftersom det är funktionell styrka du är ute efter så ska du såklart träna på det sättet.. bröst, rygg, ben. Fokus på dom tyngsta basövningarna och eventuellt komplettera med någon isolationsövning för nån muskelgrupp som släpar. Biceps, triceps och axlar utvecklas samtidigt som resten av kroppen i den proportion dom behövs, så oroa dig inte om den biten.

Tungt och tungt..

bör vara försiktig med att träna tungt också, man blir grymt slö av det.. inte nödvändigtvis mindre kvick, men man får taskig muskelkondition och uthållighet av det.

Ja, du ska absolut inte ha nått bodybuilder-program.. splittar och isolationsövningar. Vill du bli STARK och duktig eller ha stora biceps?

Basövningar, basövningar, Basövningar, basövningar, Basövningar, basövningar.

Variera med explosiv och tung träning så kommer du behålla smidigheten. Du har väl lärt dig att stretcha ordentligt? :-) Finns många byggare som är mer än väl kapabla till att gå ner i spagat.

Det är mina five cents, hoppas att dom är till någon nytta för dig.

nutz
2006-06-23, 13:48
okej tack Caixa, jo jag är tävlingsinriktad och har rätt bra möjligheter tror jag men det med löppassen jag vet att det är bättre att springa ute typ en lång sträcka men funkar det inte att springa på bandet också ?? Isåfall kunde man variera mellan skogen och bandet ifall det är lika effektivt vilket jag hört att det INTE är men duger det iallafall ?

Största problemet med löpband är väl att det är tråkigt skulle jag tro. Men jag tror inte att det är nån höjdare heller att springa länge på en plan yta så att man inte får någon variation i leder och allt vad det kan heta.. det blir lixom statiskt.

delta_mats
2006-06-23, 21:57
okej tack Caixa, jo jag är tävlingsinriktad och har rätt bra möjligheter tror jag men det med löppassen jag vet att det är bättre att springa ute typ en lång sträcka men funkar det inte att springa på bandet också ?? Isåfall kunde man variera mellan skogen och bandet ifall det är lika effektivt vilket jag hört att det INTE är men duger det iallafall ?


Kör intervallpass. Det är mer likt din övriga träning konditionsmässigt. Dvs när du exploderar då och då med slag och sparkar i träningen eller tävling. Finns många sätt att träna intervall på så sök lite.

Taririi
2006-06-24, 10:12
Jag anser att du ska blanda in några bra magövningar också. Jag kommer ihåg hur jag hade svårt för att ta emot slag på magen när jag var nybörjare. Efter lite magträning var det inte lika illa. Nu är det säkert så att du är MYCKET mer erfaren än jag och har utvecklat bra magstyrka som det är, men lite ytterligare styrka skulle inte skada. Själv kör jag Kabelcrunches, sneda crunches och benlyft med vikt. Det finns säkert exempel på bättre magövningar där ute och det är bara till att leta. Vidare, jag skulle förmodligen lägga in någon övning för obliques, eller köra tunga basövningar, för att stimulera tillväxt i den delen(för att inte nämna att marklyft och knäböj ger bra träning för i princip hela kroppen). Om jag inte kommer ihåg helt fel så drar man mycket av kraften, till sparkarna, från höften och sedan "crunchar" ihop magen, vid obliques, för att få ytterligare kraft. Obliques kanske inte är så användbara vid low-kicks, men jag tror att träning av den här muskelgruppen gynnar vid sparkar mot kropp och huvud. Om man kollar på Pramuk så är hans obliques i princip alltid ihopdragna vid en spark, och denna pojk är ju känd för sina sparkar :P. För att avsluta mitt tråkiga inlägg, skulle jag också rekommendera en hel del vadträning. Jag behöver sannolikt inte predika för dig om vikten av vadträning i thaiboxning, men jag kan inte tänka mig hur ett par svaga vader kan vara till hjälp vid en frontspark.

kungen416
2006-06-24, 18:12
tack för alla svar det börjar klarna upp sig lite på träningsfronten nu ska köra rätt mycket intervall för att kicka igång konditonen och explosiviteten lite till men kom ihåg mitt namn sen när ni ser mig på eurosport :D:D

nutz
2006-06-24, 19:23
tack för alla svar det börjar klarna upp sig lite på träningsfronten nu ska köra rätt mycket intervall för att kicka igång konditonen och explosiviteten lite till men kom ihåg mitt namn sen när ni ser mig på eurosport :D:D

Dom kommer alltså att presentera dig som kungen416? ;)