handdator

Visa fullständig version : Ett orört ämne?


Tulork
2006-06-21, 18:25
Är det bara jag som inte ser några ämnen/topics om att behålla vikt. När man väl nått sin målvikt och inte vill gå ner mer kan det vara Oerhört svårt att bibehålla den, det är utav min egna erfarenhet jag talar nu. Mer än jag som känner så? Och kan någon säga varför det är så? jag menar, att ge ner i vikt är en sak.. man mpåste hålla sig på rätt antar -kalorier osv... men en sån som jag som aldrig varit smal innan har svårt att balancera det (låter kanske konstigt, men så är det).

Någon med visdom som kan snacka lite om detta och hur du gjorde osv..

Slimfit
2006-06-21, 18:38
Kan inte annat än hålla med. Jag har märkt att jag oftast sakta går upp igen efter en viktnedgång. Det går bra de första veckorna men sen slutar man sakta men säkert att tänkta på hur många kalorier man stoppar i sig, tänker att man har lite marginal eftersom man nyss gått ner i vikt osv. Iofs brukar det stanna av efter nått kilo i plusvikt för mig.
Tror att du ska försöka tänkta på vad du äter även när du nått din målvikt, fortsätta räkna kalorier tills du känner att du har läget under kontroll och vet ungefär hur mycket du kan äta för att ligga still i vikt - skitsvårt jag vet.
Så fort du tänker tanken att du kan unna dig det ena och det andra pga att du inte längre ligger på diet så ska du direkt stålsätta dig och tacka nej eller avstå för innerst inne vet du med dig att det är fel.

Mental
2006-06-21, 18:50
Är det bara jag som inte ser några ämnen/topics om att behålla vikt. När man väl nått sin målvikt och inte vill gå ner mer kan det vara Oerhört svårt att bibehålla den, det är utav min egna erfarenhet jag talar nu. Mer än jag som känner så? Och kan någon säga varför det är så? jag menar, att ge ner i vikt är en sak.. man mpåste hålla sig på rätt antar -kalorier osv... men en sån som jag som aldrig varit smal innan har svårt att balancera det (låter kanske konstigt, men så är det).

Någon med visdom som kan snacka lite om detta och hur du gjorde osv..

Jag bantar till ca 3kg under min målvikt, sen håller jag den utan att tänka speciellt på det.

Det är ju derför man ser till att skaffa sig nya sunda vanor och inte bara jobbar bort vikten, jag tänker aldrig börja äta som jag gjorde när jag var tjockis igen. urk

Fed up
2006-06-21, 18:55
Jag tänkte att jag skulle gå upp massor efter diet och tänkte att typ 1 kg vore ju ok, men inte mer, men det har gått skitbra. Gått flera månader nu och jag ligger stadigt på samma vikt +-1 ungefär.

Jag äter ungefär som under deff, men utan att väga. Alltså nyttig mat, mycket protein, många mål om dagen. Sen äter jag faktiskt rätt ofta skit, men inte så jättemycket, typ en glass en dag, några kolor en dag, en kanelbulle en dag, inget en dag och sen sjukt mycket glass en dag osv. Ibland tänker jag att om jag bara strök allt detta borde jag ju för sjutton gå ner i vikt (?), men ja, just nu så äter jag det iallafall, ska försöka minska lite på det framöver främst för att det är onödigt bara...

jag rör på min nästan lika mycket som under deff= styrka ca 4-5 dagar i veckan, kondition kanske 1 dag i v och ca 1 h promenad om dagen (väldigt ungefär alltihopa).

Det funkar rätt bra iallafall...:thumbup:

jewzie
2006-06-28, 14:11
Jag bantar till ca 3kg under min målvikt, sen håller jag den utan att tänka speciellt på det.

Det är ju derför man ser till att skaffa sig nya sunda vanor och inte bara jobbar bort vikten, jag tänker aldrig börja äta som jag gjorde när jag var tjockis igen. urk
kul om ens målvikt blir till 8% bf sen så ska man gå ner 3kg till då är det fan illa :D

nutz
2006-06-28, 18:17
Äter man vettig mat i normala mängder så överäter man väldigt sällan.