handdator

Visa fullständig version : Är bolio rasist? Är JAG rasist?


Sheogorath
2006-06-21, 13:31
Jepp,

Nu ska vi diskutera rasism. Bolio ogillar araber som har arabisk kultur. Med "ogilla" kan vi t.ex. avse att man inte vill umgås med dem, inte vill se sin imaginära eller riktiga syster vara tillsammans med en arab med arabisk kultur etc. Med kultur kan vi för enkelhetens skull mena "värderingar som är rådande norm inom avsedd folkgrupp".

Och jag är likadan. Jag är inte sen att rangordna kulturella värderingar och jag står för att jag tycker att många kulturer suger något katastrofalt. Jag kan mycket väl säga, och stå för, att svensk kultur är bättre än arabisk kultur. Är jag rasist som tycker så här? Det här har ju mig veterligen mycket lite eller inget att göra med ras, utan om värderingar. Och värderingar är väl PK att ogilla? Eller måste jag förhålla mig neutral gentemot kulturer, så som jag förhåller mig neutral gentemot raser, för att vara OK i skallen och en schyst kille?

userfriendly
2006-06-21, 13:32
enligt mig är man rasist om man tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor pga. deras ursprung, ras, religion osv osv .. såå jaaa ni är rasister


vad krävs annars för att man ska vara det?? att man dödar en svart person eller?

Bolio
2006-06-21, 13:34
enligt mig är man rasist om man tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor pga. deras ursprung, ras, religion osv osv .. såå jaaa ni är rasister


vad krävs annars för att man ska vara det?? att man dödar en svart person eller?

Att man värderar människor efter deras ras. Både jag och Sheo är kaukasier, så även araberna. Alltså skulle vi ogilla oss själva om vi ogillade arabernas ras, dvs. om vi var rasister.

Sheogorath
2006-06-21, 13:34
enligt mig är man rasist om man tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor pga. deras ursprung, ras, religion osv osv .. såå jaaa ni är rasister


vad krävs annars för att man ska vara det?? att man dödar en svart person eller?

Nej, men ett förslag kan vara att man först delar upp människan i raser och sedan t.ex., i dina ord, tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor p.g.a. av denna indelning. Ungefär så hade jag definierat en rasist. Och med den definitionen är jag inte rasist.

Bolio
2006-06-21, 13:35
Jag tycker att arabisk kultur är bättre än somalisk kultur. Är jag rasist då också?

reinholdsson
2006-06-21, 13:36
Rasist är fel ord i sammanhanget tycker jag, eftersom det inte handlar om raser utan om kulturer.

userfriendly
2006-06-21, 13:36
Nej, men ett förslag kan vara att man först delar upp människan i raser och sedan t.ex., i dina ord, tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor p.g.a. av denna indelning. Ungefär så hade jag definierat en rasist. Och med den definitionen är jag inte rasist.

Hm, ok, men du skulle hellre anställa en helt svensk som talar svenska än en muslim som bryter?
du skulle bli arg om syrran va ihop med en muslim (nu har jag inte följt diskussionen så noga så jag vet inte)??

jag tror att de flesta värderar sin kultur som högre än andras, men det är när man behandlar människor olika "med flit", anser att de är värda mindre osv osv som man är rasist.. enligt mig, just nu *kokko*

userfriendly
2006-06-21, 13:37
Rasist är fel ord i sammanhanget tycker jag, eftersom det inte handlar om raser utan om kulturer.

men det känns ju som om att den gränsen är rätt utsuddad. Isf är vi mer inne på nazist spåret här eller vad?

reinholdsson
2006-06-21, 13:38
men det känns ju som om att den gränsen är rätt utsuddad. Isf är vi mer inne på nazist spåret här eller vad?

Hur menar du? Nazisterna trodde också på raser som var överlägsna.

Fed up
2006-06-21, 13:39
Jag tycker man är rasist om man utgår från att alla från ett visst land/kultur/ras/whatever är på ett visst sätt. Även om en majoritet må vara på ett enligt oss "dåligt" sätt finns det alltid undantag...

MasterChief
2006-06-21, 13:40
Man måste skilja på rasism och ogillande av en kultur. Rasism har väl enbart med rasen att göra. Kultur går ju att byta men det är svårare att byta hudfärg.

Så nej, ni är inte rasister.

LadyG
2006-06-21, 13:40
Rasist är fel ord i sammanhanget tycker jag, eftersom det inte handlar om raser utan om kulturer.

Om rasist går efter ras, bli man kulturist då om man går efter kultur?

reinholdsson
2006-06-21, 13:41
Om rasist går efter ras, bli man kulturist då om man går efter kultur?

Sökning på wikipedia gav 0 resultat ;)

Trance
2006-06-21, 13:42
enligt mig är man rasist om man tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor pga. deras ursprung, ras, religion osv osv .. såå jaaa ni är rasister


vad krävs annars för att man ska vara det?? att man dödar en svart person eller?

Ogillar du medlemmar i KKK?

userfriendly
2006-06-21, 13:43
Om rasist går efter ras, bli man kulturist då om man går efter kultur?

jag håller med ;)


nämen, jag tycker också att det är rätt komiskt att bolio tex. kan starta en sån tråd som han startat osen sitta o hävda att han INTE är racist.
Med tanke på allt han skrivit såå... det är rätt så äckliga grejer faktiskt i mina ögon.
Då är man kanske lite rädd för sig själv?

kalla er kulturister dårå, om ni är rädda för ordet rasister!?

jag har svårt att se att det bara är någons kultur ni ogillar och inget mer

userfriendly
2006-06-21, 13:43
Ogillar du medlemmar i KKK?

det var inte riktigt det den andra tråden gick ut på

Fed up
2006-06-21, 13:45
Ogillar du medlemmar i KKK?

Tycker det är skillnad på att välja att gå in i en mindre grupp än sin kultur/religionen som dominerar i landet man växer upp i, det kan man inte välja.
Visste om man föds i en KKK-familj är det klart att man blir påverkad av ens föräldrar osv men då har man ändå samhällets bild som motvikt för att skapa sig en egen uppfattning.

userfriendly
2006-06-21, 13:45
Tycker det är skillnad på att välja att gå in i en mindre grupp än sin kultur/religionen som dominerar i landet man växer upp i, det kan man inte välja.
Visste om man föds i en KKK-familj är det klart att man blir påverkad av ens föräldrar osv men då har man ändå samhällets bild som motvikt för att skapa sig en egen uppfattning.

ganska stor skillnad

MasterChief
2006-06-21, 13:45
det var inte riktigt det den andra tråden gick ut på

Vissa kulturer är sämre än andra. Väldigt enkelt. Att däremot hata någon för hudfärgen är fel är ju en helt annan sak.

Langster
2006-06-21, 13:46
det var inte riktigt det den andra tråden gick ut på
KKK är i princip en religion, kan väl räknas som kultur va? Gillar du KKK:s kultur?

userfriendly
2006-06-21, 13:47
KKK är i princip en religion, kan väl räknas som kultur va? Gillar du KKK:s kultur?

nej det är ingen religion, och även om jag inte gilalr KKK så kan jag inte säga att det är personen i sig jag hatar utan hans/hennes åsikter. KKK som en rörelse är jag starkt emot men det är skillnad på KKK som grupp och alla muslimer som grupp...

jwzrd
2006-06-21, 13:47
Hm, ok, men du skulle hellre anställa en helt svensk som talar svenska än en muslim som bryter?
du skulle bli arg om syrran va ihop med en muslim (nu har jag inte följt diskussionen så noga så jag vet inte)??

jag tror att de flesta värderar sin kultur som högre än andras, men det är när man behandlar människor olika "med flit", anser att de är värda mindre osv osv som man är rasist.. enligt mig, just nu *kokko*

Men du som alltid får trosorna i knut över Kvinnofrågan(tm) kan omöjligt gilla arabisk kultur eftersom den innebär ett svårt kvinnoförtryck. Kallar du inte dig själv rasist då med din egen definition?

Timme
2006-06-21, 13:48
Nej, enligt min mening är du (och inte jag heller) rasist.

Rataxes
2006-06-21, 13:49
Jag tycker inte det är fel att ogilla värderingar som skiljer sig från ens egna. Alla gör det, men det är en konflikt som uttrycker sig på olika sätt och i olika idéer. Det potentiellt dåliga i det hela ligger i hur man generaliserar, om man drar dåligt underbyggda kopplingar mellan värderingar och individer som inte baserar sig på någon förstahandsvetskap om individen.

jwzrd
2006-06-21, 13:49
Något som är extra ironiskt är dubbelfelet någon som kallar alla andra för rasist baserat på något imbördes förhållande mellan två olika kulturer. Missar man inte sitt eget nedvärderande då?

Langster
2006-06-21, 13:49
nej det är ingen religion, och även om jag inte gilalr KKK så kan jag inte säga att det är personen i sig jag hatar utan hans/hennes åsikter. KKK som en rörelse är jag starkt emot men det är skillnad på KKK som grupp och alla muslimer som grupp...
De har ju religiösa möten och så, jag är inte insatt, men jag har fått för mig att det är typ en kristen sekt.

userfriendly
2006-06-21, 13:50
Men du som alltid får trosorna i knut över Kvinnofrågan(tm) kan omöjligt gilla arabisk kultur eftersom den innebär ett svårt kvinnoförtryck. Kallar du inte dig själv rasist då med din egen definition?
jag anser att kvinnoförtrycket är hemskt, lika hemskt som det kvinnoförtryck vi har här. Kvinnoförtrycket i sig har inget att göra med personen jag möter från ett muslimskt land. Lika lite som jag hatar en man i sverige, trots att han lever i en kvinnoförtryckande kultur

Trance
2006-06-21, 13:50
Tycker det är skillnad på att välja att gå in i en mindre grupp än sin kultur/religionen som dominerar i landet man växer upp i, det kan man inte välja.
Visste om man föds i en KKK-familj är det klart att man blir påverkad av ens föräldrar osv men då har man ändå samhällets bild som motvikt för att skapa sig en egen uppfattning.

Ja, men det är väl inte relevant. Om det finns en hel kultur som tycker det är ok att döda och äta andra människor så är det väl min rätt att ogilla den kulturen? Spelar väl ingen praktisk roll om människorna är uppväxta med det eller inte, i realiteten så dödar de och äter människor.

Däremot så säger jag inte att jag dömer enskilda individer automatiskt bara för de kommer från ett land med en viss kultur, människor ändrar på sig och det finns ju ingen kultur som är direkt genomond. Dessutom så tar olika människor olika hårt på delar i sin kultur.

Men det betyder ju inte att jag inte kan ogilla vissa delar av t.ex. arabisk kultur och om en person anammar dessa delar fullt ut så kommer jag förmodligen ogillla denna person också.

Fed up
2006-06-21, 13:50
Men du som alltid får trosorna i knut över Kvinnofrågan(tm) kan omöjligt gilla arabisk kultur eftersom den innebär ett svårt kvinnoförtryck. Kallar du inte dig själv rasist då med din egen definition?

Den stora skillnaden är att jag tror att Userfriendly inte utgår från att ALLA araber har dålig kvinnosyn.

Om man dömer någon på förhand utefter dennes hudfärg eller ursprung så tycker jag man är rasist.

Jag vet flera araber med en utmärkt kvinnosyn. Jag vet flera muslimer med en utmärkt kvinnosyn.

Jag tycker inte exakt som sossarna bara för att jag bor i Sverige.

userfriendly
2006-06-21, 13:50
De har ju religiösa möten och så, jag är inte insatt, men jag har fått för mig att det är typ en kristen sekt.

en del av kristendomen kanske isf? jag vet inte riktigt jag heller.
Men om det bara är en LITEN DEL så är det knappast en hel kultur. Vi snackar en liten (beror på hur man ser det) rörelse

Yes
2006-06-21, 13:51
jag håller med ;)


nämen, jag tycker också att det är rätt komiskt att bolio tex. kan starta en sån tråd som han startat osen sitta o hävda att han INTE är racist.
Med tanke på allt han skrivit såå... det är rätt så äckliga grejer faktiskt i mina ögon.
Då är man kanske lite rädd för sig själv?

kalla er kulturister dårå, om ni är rädda för ordet rasister!?

jag har svårt att se att det bara är någons kultur ni ogillar och inget mer
Vad är det för hemskt bolio har gjort? Från det jag sett ogillar han(för att uttrycka det milt) arabisk kultur. Det är ju isåfall jävligt fint av honom, för det finns rätt vidrig kultur i dom länderna. Från det här är det sedan rätt stor skillnad mot att "per default" betrakta araber, eller något annat folk, som onda, underlägsna eller dylikt.

jwzrd
2006-06-21, 13:51
jag anser att kvinnoförtrycket är hemskt, lika hemskt som det kvinnoförtryck vi har här. Kvinnoförtrycket i sig har inget att göra med personen jag möter från ett muslimskt land. Lika lite som jag hatar en man i sverige, trots att han lever i en kvinnoförtryckande kultur

Nej men det har med kulturen och religionen att göra. Sättet du uttryckte dig på i ditt inledande inlägg innebär att du därmed även implicerar dig sjäv.

Bolio
2006-06-21, 13:52
jag anser att kvinnoförtrycket är hemskt, lika hemskt som det kvinnoförtryck vi har här. Kvinnoförtrycket i sig har inget att göra med personen jag möter från ett muslimskt land. Lika lite som jag hatar en man i sverige, trots att han lever i en kvinnoförtryckande kultur

Ärligt talat så ska du vara tyst ibland. Om du ska jämföra "kvinnoförtrycket" i Sverige med det som pågår i de länderna där man stenar kvinnor, bränner upp dem, dödar våldtagna kvinnor och ger dem skulden, inte ger dem rättigheter att arbeta och i princip har dem som slavar, så är du den mest kvinnofientliga människa som finns. Har du ingen respekt för kvinnor i andra länder?

userfriendly
2006-06-21, 13:53
Nej men det har med kulturen och religionen att göra. Sättet du uttryckte dig på i ditt inledande inlägg innebär att du därmed även implicerar dig sjäv.

deras kvinnosyn, som våran kvinnosyn är en del av kulturen, inte hela jävla kulturen och jag har inte sagt att jag fördömer deras kultur.

Timme
2006-06-21, 13:54
De har ju religiösa möten och så, jag är inte insatt, men jag har fått för mig att det är typ en kristen sekt.

Jo, de kallar sig för kristna...

Fed up
2006-06-21, 13:54
Ja, men det är väl inte relevant. Om det finns en hel kultur som tycker det är ok att döda och äta andra människor så är det väl min rätt att ogilla den kulturen? Spelar väl ingen praktisk roll om människorna är uppväxta med det eller inte, i realiteten så dödar de och äter människor.

Däremot så säger jag inte att jag dömer enskilda individer automatiskt bara för de kommer från ett land med en viss kultur, människor ändrar på sig och det finns ju ingen kultur som är direkt genomond. Dessutom så tar olika människor olika hårt på delar i sin kultur.

Men det betyder ju inte att jag inte kan ogilla vissa delar av t.ex. arabisk kultur och om en person anammar dessa delar fullt ut så kommer jag förmodligen ogillla denna person också.


Jag håller med dig all the way. Jag menade bara att det är skillnad mellan sekter och kulturer, men ja det var kanske inte så relevant.

Väl talat ovan.

jwzrd
2006-06-21, 13:54
Den stora skillnaden är att jag tror att Userfriendly inte utgår från att ALLA araber har dålig kvinnosyn.

Om man dömer någon på förhand utefter dennes hudfärg eller ursprung så tycker jag man är rasist.

Jag vet flera araber med en utmärkt kvinnosyn. Jag vet flera muslimer med en utmärkt kvinnosyn.

Jag tycker inte exakt som sossarna bara för att jag bor i Sverige.

Spelar den skillnaden någon roll? Om man säger att det inte är ok att värdera olika religioner olika, alltså att en automatiskt är bättre än en annan, eftersom det vore att vara rasist så innebär det att det vore rasistiskt att se ner på den kvinnoförtryckande kultur/religion som är MYCKET vanlig i saudi arabien.

Jag har givetvis inget problem med att userfriendly kallar mig och henne själv för rasist, hon får kalla mig dumhuvud också. Men frågan är om det inte är så att hon tabbar sig lite.

userfriendly
2006-06-21, 13:54
Ärligt talat så ska du vara tyst ibland. Om du ska jämföra "kvinnoförtrycket" i Sverige med det som pågår i de länderna där man stenar kvinnor, bränner upp dem, dödar våldtagna kvinnor och ger dem skulden, inte ger dem rättigheter att arbeta och i princip har dem som slavar, så är du den mest kvinnofientliga människa som finns. Har du ingen respekt för kvinnor i andra länder?

Så var det här oxå för några hundra år sedan. Jag har inte sagt att det är bra, att jag acccepterar det, men att det är värre där gör inte vårat problem här mindre väsentligt. Jag tänker inte vara tyst.

jwzrd
2006-06-21, 13:56
deras kvinnosyn, som våran kvinnosyn är en del av kulturen, inte hela jävla kulturen och jag har inte sagt att jag fördömer deras kultur.

Det spelar ingen roll. Kulturen innebär ett kvinnoförtryck obereonde av hur stor del själva kvinnoförtrycket utgör, det måste du väl inse? En kultur som innehåller en ack så liten del kvinnoförtryck ÄR ju likafullt kvinnoförtryckande.

Bolio
2006-06-21, 13:56
Så var det här oxå för några hundra år sedan. Jag har inte sagt att det är bra, att jag acccepterar det, men att det är värre där gör inte vårat problem här mindre väsentligt. Jag tänker inte vara tyst.

Var det så illa i Sverige för hundra år sedan? Skojar du?

När du jämför det svenska "kvinnoförtrycket" med det som pågår i muslimska länder på det sättet så gör du ingenting annat än att förringa och likställa dem.

Sheogorath
2006-06-21, 13:56
Ärligt talat så ska du vara tyst ibland. Om du ska jämföra "kvinnoförtrycket" i Sverige med det som pågår i de länderna där man stenar kvinnor, bränner upp dem, dödar våldtagna kvinnor och ger dem skulden, inte ger dem rättigheter att arbeta och i princip har dem som slavar, så är du den mest kvinnofientliga människa som finns. Har du ingen respekt för kvinnor i andra länder?

Det är ett jävla hån mot alla kvinnor i dessa länder, det är vad det är *grr*.

"Nämen, lilla gumman, tror du att du skulle ha det så mycket bättre i Sverige?! Det finns faktiskt kvinnoförtryck här också, serru! :thumbup:"

Osmakligt, är vad det är.

Fed up
2006-06-21, 13:57
Ärligt talat så ska du vara tyst ibland. Om du ska jämföra "kvinnoförtrycket" i Sverige med det som pågår i de länderna där man stenar kvinnor, bränner upp dem, dödar våldtagna kvinnor och ger dem skulden, inte ger dem rättigheter att arbeta och i princip har dem som slavar, så är du den mest kvinnofientliga människa som finns. Har du ingen respekt för kvinnor i andra länder?

Hon jämförde dem inte, hon sa att det finns där och att det finns här.

Jag hatar det där "klaga inte på din situation, tänk på alla andra som har det så mycket värre"-resonemanget. Ska man sitta snällt och vara tyst när man blir trackaserad/diskriminerad/whatever för att det finns andra som har det värre?

Inget blir bättre för kvinnorna i de länderna för att vi skiter i att kämpa vidare mot de orättvisor som finns här, för att istället sitta och tänka på hur bra vi har det och hur illa de har det...

userfriendly
2006-06-21, 13:57
Det spelar ingen roll. Kulturen innebär ett kvinnoförtryck obereonde av hur stor del själva kvinnoförtrycket utgör, det måste du väl inse? En kultur som innehåller en ack så liten del kvinnoförtryck ÄR ju likafullt kvinnoförtryckande.

ja, självklart fattar jag vad du menar

Tolkia
2006-06-21, 13:57
Inte så länge det inte är rasen ni hänger upp er på. Jag ser inte ett så stort problem med att tycka att en viss kultur är "bättre" än en annan; det skiljer sig inte så mycket från att tycka att en viss musikstil är bättre än en annan, eller att välja sina vänner inom en viss grupp för att andra är så korkade/ytliga/oengagerade/whatever. Många kulturer har väldigt många drag som jag själv tycker är högst obehagliga, och i jämförelse med dessa skulle jag nog vilja säga att den svenska kulturen är "bättre"; jag vill hellre leva i den, uppfostra barn i den, överföra vissa av dess värderingar till andra samhällen/kulturer osv. Däremot tycker jag att det är problematiskt när man utgår från att alla personer som är födda i ett visst samhälle är på ett visst sätt, oftast att de har alla de negativa egenskaper man förknippar med kulturen/samhället. När man dessutom placerar folk i olika kulturfack efter hur de ser ut hamnar många i något slags "kulturfientlighet" som ligger väldigt nära rasismen, eftersom man antar att det beteende man ogillar (sämre beteende) automatiskt finns hos människor med ett visst utseende (sämre sorts människor). Det är inte rasism per definition, men kommer i praktiken inte att ligga så långt från den.

Trance
2006-06-21, 13:57
Så var det här oxå för några hundra år sedan. Jag har inte sagt att det är bra, att jag acccepterar det, men att det är värre där gör inte vårat problem här mindre väsentligt. Jag tänker inte vara tyst.

Hur är du mer förtryckt än, låt oss säga mig. I vilken form har du blivit förtryckt som inte jag har?

Langster
2006-06-21, 13:58
en del av kristendomen kanske isf? jag vet inte riktigt jag heller.
Men om det bara är en LITEN DEL så är det knappast en hel kultur. Vi snackar en liten (beror på hur man ser det) rörelse
Men du är ju helt ute och cyklar. Vi snackar ju om kultur, inte om folkgrupper eller raser ju, då spelar det väl ingen roll hur stort det är? Om Danmarks kultur var hemsk och kvinnoförtryckande t.ex - skulle den då inte spela någon roll eftersom det bor fler människor i norden?

jwzrd
2006-06-21, 13:58
ja, självklart fattar jag vad du menar

Men det är fortfarande rasistiskt att uttala sig i termer av att svensk kultur är bättre än den kvinnoförtryckande arabisk/muslimska kulturen?

userfriendly
2006-06-21, 13:58
Det är ett jävla hån mot alla kvinnor i dessa länder, det är vad det är *grr*.

"Nämen, lilla gumman, tror du att du skulle ha det så mycket bättre i Sverige?! Det finns faktiskt kvinnoförtryck här också, serru! :thumbup:"

Osmakligt, är vad det är.


nej det är ALDRIG så jag sagt, ALDRIG på det sättet.

Men vafan vi blir våldtagna o slagna i sverige oxå, av svenska män, inte lika öppet.
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.

Styrkebyggare
2006-06-21, 13:58
Från SAOB ang "ras":

"""""""""

BETYDELSE: större grupp av individer hörande till en viss biologisk art, som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper, varigm den skiljer sig från andra grupper av samma art, o. som bildar en på olika sätt fixerad, ofta tämligen obestämt avgränsad enhet inom arten; grupp av biotyper med vissa gemensamma egenskaper l. med viss genomsnittlig ärftlig konstitution; ofta abstraktare, med tanke på det slag l. den typ av individer l. de egenskaper som en sådan grupp representerar.

""""""""


Eftersom ras är ett ganska luddigt och godtyckligt begrepp så är det omöjligt att använda annat än godtyckligt. Hudfärg är naturligtvis ett exempel på en rasindelning, liksom näsbredd/huvudhöjd, proportionell storlek på picken etc...

Kultur har däremot inget att göra med varken fysiska eller mentala egenskaper hos en ras (även om vissa kulturer är dominerande hos vissa "raser"), varför jag omöjligen kan gå med på att rasism är ett relevant begrepp i fråga om att ogilla vissa kulturer.

Styrkebyggare
2006-06-21, 13:59
[QUOTE=userfriendly
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.[/QUOTE]

Jomenvisst, summan av kardemumman är säkert lika...suck....

Bolio
2006-06-21, 14:00
Det är ett jävla hån mot alla kvinnor i dessa länder, det är vad det är *grr*.

"Nämen, lilla gumman, tror du att du skulle ha det så mycket bättre i Sverige?! Det finns faktiskt kvinnoförtryck här också, serru! :thumbup:"

Osmakligt, är vad det är.

Helt klart! Seriöst, man fäller MURAR över kvinnor och STENAR dem. Ska det jämföras med att män tjänar 7% högre lön i Sverige? Och att männen där borta inte är så himla elaka för att män i Sverige också kan vara elaka.

Nej, män i Sverige är rent ut sagt ÄNGLAR och FEMINISTER varenda en jämfört med män där borta. Hur vet jag det? Jo för att jag har LEVT där under många år och har massor av kvinnliga släktingar och vänner som sysslar med kvinnofrågor där nere. Det userfriendly gör är verkligen vulgärt mot dessa människor.

userfriendly
2006-06-21, 14:00
Men det är fortfarande rasistiskt att uttala sig i termer av att svensk kultur är bättre än den kvinnoförtryckande arabisk/muslimska kulturen?

du försöker lixom lägga dina argument som om att det bara handlar om kvinnorfrågan för att du vet att det triggar känns det som.

Jag har inte direkt sagt att det är rasistiskt att hävda att man tycker att sin egen kultur är bättre än någon annans, jag har sagt att om man dömer och väljer bort människor därefter tycker jag att man är rasist.

meathead
2006-06-21, 14:00
Går för helvete inte att jämföra med förtrycket där nere. Visst, man ser en och annan stackare insvept i lakan och förmodligen förstår dom inte hur förtryckta dom själva är. Jag tycker deras svepningar tex är provocerande, egentligen skulle jag vilja dra av dom med våld och välkomna dom till friheten och det moderna samhället. Dags för en tupplur.

jwzrd
2006-06-21, 14:01
nej det är ALDRIG så jag sagt, ALDRIG på det sättet.

Men vafan vi blir våldtagna o slagna i sverige oxå, av svenska män, inte lika öppet.
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.

Nu blir män iofs spöade av män oftare än kvinnor, men vi kan strunta i faktan om du vill :)

userfriendly
2006-06-21, 14:01
Nu blir män iofs spöade av män oftare än kvinnor, men vi kan strunta i faktan om du vill :)

det är ett annat slags våld men visst vi kan diskutera det med

Langster
2006-06-21, 14:01
nej det är ALDRIG så jag sagt, ALDRIG på det sättet.

Men vafan vi blir våldtagna o slagna i sverige oxå, av svenska män, inte lika öppet.
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.
Du är verkligen inte insatt i vad du sitter och skriver om... Pinsam läsning.

Bolio
2006-06-21, 14:02
nej det är ALDRIG så jag sagt, ALDRIG på det sättet.

Men vafan vi blir våldtagna o slagna i sverige oxå, av svenska män, inte lika öppet.
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.

Det blir svenska killar också. Muslimska män slår svenska killar. Kan man dra slutsatsen att svenska killar är förtryckta i Sverige av muslimska män? Hur tror du unga svenska killar känner sig när de går på stan och träffar på ett gäng invandrare som rånar dem? Är det också förtryck eller utövas förtryck enbart av Vit Moderat Heterosexuell Medelålders Man?

petersson
2006-06-21, 14:02
jag är nog rasist eftersom jag ofta automatiskt undviker att prata eller umgås för mycket med invandrare eftersom jag tror att de har annan kultur jag inte skulle trivas med

userfriendly
2006-06-21, 14:03
Du är verkligen inte insatt i vad du sitter och skriver om... Pinsam läsning.

hur menar du då?

Styrkebyggare
2006-06-21, 14:03
utövas förtryck enbart av Vit Moderat Heterosexuell Medelålders Man?

Det är det enda förtryck som det är politiskt korrekt att uppmärksamma iaf...

Langster
2006-06-21, 14:05
hur menar du då?
Att du jämför random våldtäckt med ett systematiskt förtryck av kvinnor som påhejas av kultur och religion är pinsamt.

jwzrd
2006-06-21, 14:05
du försöker lixom lägga dina argument som om att det bara handlar om kvinnorfrågan för att du vet att det triggar känns det som.

Jag har inte direkt sagt att det är rasistiskt att hävda att man tycker att sin egen kultur är bättre än någon annans, jag har sagt att om man dömer och väljer bort människor därefter tycker jag att man är rasist.

Ordet du söker är diskriminerande och handlingen du söker är att välja bort någon annan baserat på förutfattade meningar. Rasism en viss form av diskriminering. ATT diskriminera är inte något negativt utan bara själva handlingen att välja bort någon/något. Det intressanta ligger i vad som ligger till grund för diskrimineringen och om du tycker att det heter rasism att diskriminera på bas av religiösa eller andra kulturella värderingar så är det snarare än ordbok du behöver.

MEN nu är det inte så förbaskat viktigt i sammanhanget att du kallar det rasism.

Tolkia
2006-06-21, 14:06
Nu blir män iofs spöade av män oftare än kvinnor, men vi kan strunta i faktan om du vill.
Off topic: Jag har för mig att det där är att jämföra äpplen och päron, och att mini eller någon annan begåvad person pekat på detta i någon tidigare tråd. Även m det är kul att provocera kanske det är dags att sluta missförstå med flit och återgå till ämnet?

On topic: En annan sak som blir ett problem med att ogilla kulturer är om man tar sitt ogillande av en viss kultur som intäkt för att anse sig ha rätt att behandla människor som tillhör denna kultur sämre än andra, att de är mindre värda osv. ("zigenare får inte campa här" osv.). Det är inte heller rasism per definition, men det är ett synnerligen obehagligt beteende och skiljer sig i praktiken inte mycket från det.

Yes
2006-06-21, 14:06
nej det är ALDRIG så jag sagt, ALDRIG på det sättet.

Men vafan vi blir våldtagna o slagna i sverige oxå, av svenska män, inte lika öppet.
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.
Ja, och dom stackare som blir våldtagna i sverige slipper stenas. Dessutom försöker man jaga fatt på gärningsmannen och sätta honom bakom galler. För att inte nämna den allmäna inställningen att sådana personer borde kastreras och få sin dagliga dos av fängelsesex.

Ser du skillnaden? I våran kultur är det inte accepterat att misshandla kvinnor.

userfriendly
2006-06-21, 14:06
Att du jämför random våldtäckt med ett systematiskt förtryck av kvinnor som påhejas av kultur och religion är pinsamt.

men vafan, JAG VET hur det är där nere jag är för fan inte blid och döv.
MEN random våldtäkt? det händer mer än så här oxå... men det syns tydligen inte lika mkt...

Sheogorath
2006-06-21, 14:06
nej det är ALDRIG så jag sagt, ALDRIG på det sättet.

Men vafan vi blir våldtagna o slagna i sverige oxå, av svenska män, inte lika öppet.
Vi kanske är friare i att vi får gå ut på kvällen, klä oss som vi vill osv, men samtidigt finns det andra krav här ist.

Okej, du skrev nämligen att du tycker lika illa om det svenska kvinnoförtrycket som det, i till exempel Saudi. Så här skrev du:

jag anser att kvinnoförtrycket är hemskt, lika hemskt som det kvinnoförtryck vi har här..

Observera lika illa. Men det har du tydligen frångått nu. Alla kan göra misstag, det är OK. Frågan är ju bara vad du försvar, nu när du dessutom skriver att "men samtidigt finns det andra krav här". Likställer du kraven på muslimska kvinnor i Saudi med kraven på en svensk kvinna i Sverige? Gör du inte i så fall precis samma misstag som innan? När ska du dra tillbaka DEN åsikten, i så fall?

jwzrd
2006-06-21, 14:07
det är ett annat slags våld men visst vi kan diskutera det med

Tja, det betyder väl att jag som man (du började med guilt by association-argumenten här) är mer förtryckt än du eftersom män i större utsträckning får stryk än kvinnor.

jwzrd
2006-06-21, 14:08
Off topic: Jag har för mig att det där är att jämföra äpplen och päron, och att mini eller någon annan begåvad person pekat på detta i någon tidigare tråd. Även m det är kul att provocera kanske det är dags att sluta missförstå med flit och återgå till ämnet?

On topic: En annan sak som blir ett problem med att ogilla kulturer är om man tar sitt ogillande av en viss kultur som intäkt för att anse sig ha rätt att behandla människor som tillhör denna kultur sämre än andra, att de är mindre värda osv. ("zigenare får inte campa här" osv.). Det är inte heller rasism per definition, men det är ett synnerligen obehagligt beteende och skiljer sig i praktiken inte mycket från det.

Lite som att utesluta nazister från att "informera" på skolgårdar menar du?

Bolio
2006-06-21, 14:09
On topic: En annan sak som blir ett problem med att ogilla kulturer är om man tar sitt ogillande av en viss kultur som intäkt för att anse sig ha rätt att behandla människor som tillhör denna kultur sämre än andra, att de är mindre värda osv. ("zigenare får inte campa här" osv.). Det är inte heller rasism per definition, men det är ett synnerligen obehagligt beteende och skiljer sig i praktiken inte mycket från det.

Det enda det gör är att få muslimerna att tänka om och sluta bete sig som idioter. Vi visar att vi inte tolererar sådant beteende. Vill man spöa sin fru och gör det till en religiös och kulturell sak så blir man naturligtvis straffad av samhället. Det blir svenskar också. Ett gäng svenskar som skapar en religiös sekt som går ut på att förtrycka kvinnor och diverse andra dumheter kommer inte att accepteras av några svenskar ifall det framkommer hur de funkar. Varför skulle invandrare bli det? Är det inte diskriminering att särbehandla invandrare på det sättet Tolkia?

Fed up
2006-06-21, 14:10
Hur ofta blir män regelbundet misshandlade i sina egna hem i jämförelse med kvinnor?
Hur ofta blir män våldtagna?
Ni kan ju inte förneka att det finns vissa mått av kvinnoförtryck kvar i Sverige också ÄVEN om vi har det bättre än de flesta?
Ni killar har det också skitjobbigt visst och jag fattar inte att ni bara accepterar alla machoideal som ligger på er, men det är kanske en annan femma.

men jag upprepar: Jag (och inte heller userfriendly) har nånsin jämfört kvinnoförtrycket här med det i många andra länder, vi har konstaterat att det finns där och det finns här och att det är för jävligt. Sen är det är i olika mängder är självklart, men givetvis kämpar man främst i det land där man själv lever, mot de orättvisor man själv upplever.

Fed up
2006-06-21, 14:12
Men jag antar att det är jävligt mycket lättare att tänka att ni kan göra vafan som helst för de jävla muslimerna och araberna är ändå värre...

Trance
2006-06-21, 14:13
Off topic: Jag har för mig att det där är att jämföra äpplen och päron, och att mini eller någon annan begåvad person pekat på detta i någon tidigare tråd. Även m det är kul att provocera kanske det är dags att sluta missförstå med flit och återgå till ämnet?

On topic: En annan sak som blir ett problem med att ogilla kulturer är om man tar sitt ogillande av en viss kultur som intäkt för att anse sig ha rätt att behandla människor som tillhör denna kultur sämre än andra, att de är mindre värda osv. ("zigenare får inte campa här" osv.). Det är inte heller rasism per definition, men det är ett synnerligen obehagligt beteende och skiljer sig i praktiken inte mycket från det.

Det är inte äpplen och päron, däremot hör inte alltid våld mot män hemma i en tråd där man debatterar våld mot kvinnor. Däremot är det ganska relevant i denna tråd då userfriendly insinuerar att män förtrycker kvinnor med våld och våldtäkter. Detta sker i enstaka fall, men män förtrycker också andra män med våld. Sedan så kan man ta upp psykisk misshandel och se hur de olika könen står sig där, har dock inget att stå på utan nämner det bara.

Du har såklart rätt när det gäller behandlingen av andra kulturer. Problemet är att det är så lätt att ogilla, se bara på de senaste trådarna och hur folk hetsar varandra. Detta ogillandet blir ju dessutom enormt när ens fördomar blir bekräftade av någon individ av denna kultur. T.ex. jag är rätt misstänksam mot zigenare då båda erfarenheterna jag har av dem är negativa. Men jag underlättar ju inte för de hederligare zigenarna genom att behandla dem sämre, men det är inte lätt alltid.

Fed up
2006-06-21, 14:14
Det enda det gör är att få muslimerna att tänka om och sluta bete sig som idioter. Vi visar att vi inte tolererar sådant beteende. Vill man spöa sin fru och gör det till en religiös och kulturell sak så blir man naturligtvis straffad av samhället. Det blir svenskar också. Ett gäng svenskar som skapar en religiös sekt som går ut på att förtrycka kvinnor och diverse andra dumheter kommer inte att accepteras av några svenskar ifall det framkommer hur de funkar. Varför skulle invandrare bli det? Är det inte diskriminering att särbehandla invandrare på det sättet Tolkia?

Så du menar att alla muslimer är idioter och slår sina fruar? Grattis du...

Jag tycker att samhället ska straffa alla som slår sina fruar, oavsett ursprung och alla religösa sekter bör låsas in och elimeneras, oavsett ursprung.

JJ
2006-06-21, 14:14
Men jag antar att det är jävligt mycket lättare att tänka att ni kan göra vafan som helst för de jävla muslimerna och araberna är ändå värre...

Så att så länge någon enstaka jävla idiot våldtar kvinnor i det här landet så är ni förtryckta? Tycker du att samhället accepterar våldtäkter?

sissa
2006-06-21, 14:14
Tycker att det Tolkia skrev var bra.


Nu kanske jag sysslar med meningslösa hårklyverier, men jag tänker ändå såhär; Frågan som ställdes var "Skulle du känt någon motvilja mot att din syster blev tillsammans med en muslimsk arab och hade sex med honom?"

Antagligen så tycker bolio att "muslimsk arab" betyder något mkt specifikt, att är man muslimsk så innebär det just att man har vissa specifika värderingar som man lever efter, men har man verkligen specificerat det då. Men jag vetefan alltså. Om vi tar tex "Skulle du känt någon motvilja mot att din syster blev tillsammans med en kristen finne och hade sex med honom?"


Det är inte lätt detta.

Bolio
2006-06-21, 14:15
Så du menar att alla muslimer är idioter och slår sina fruar? Grattis du...

Jag tycker att samhället ska straffa alla som slår sina fruar, oavsett ursprung och alla religösa sekter bör låsas in och elimeneras, oavsett ursprung.

Alla muslimer är idioter, men enbart de som följer koranen slår sina fruar.

Styrkebyggare
2006-06-21, 14:15
Man kan ju aldrig dra en hel befolkningsgrupp över en kam, lika lite som man kan förneka att vissa drag är vanligare inom vissa grupper än inom andra (även om den politiskt korrekta censuren gör sitt bästa för att lägga locket på).

Folk som jobbat i affär (eller ägare av affärer) och kommit i kontakt med romer brukar i oroväckande hög grad dra vissa slutsatser om denna grupp. Detta kanske kan indikera ett beteende som förekommer i högre grad här än hos andra etniciteter.

userfriendly
2006-06-21, 14:15
Så att så länge någon enstaka jävla idiot våldtar kvinnor i det här landet så är ni förtryckta? Tycker du att samhället accepterar våldtäkter?

HAHAHAHAHAH enstaka???? omg.

jwzrd
2006-06-21, 14:16
Hur ofta blir män regelbundet misshandlade i sina egna hem i jämförelse med kvinnor?
Hur ofta blir män våldtagna?
Ni kan ju inte förneka att det finns vissa mått av kvinnoförtryck kvar i Sverige också ÄVEN om vi har det bättre än de flesta?
Ni killar har det också skitjobbigt visst och jag fattar inte att ni bara accepterar alla machoideal som ligger på er, men det är kanske en annan femma.

men jag upprepar: Jag (och inte heller userfriendly) har nånsin jämfört kvinnoförtrycket här med det i många andra länder, vi har konstaterat att det finns där och det finns här och att det är för jävligt. Sen är det är i olika mängder är självklart, men givetvis kämpar man främst i det land där man själv lever, mot de orättvisor man själv upplever.

Jag tycker att det är en JÄVLIGT stor skillnad på kvinnoförtryck och att kvinnor far illa även här. Kvinnoförtryck finns till viss del när det gäller löner, arbetsförmåner och säkert tusen andra ställen också. Men att kvinnor blir våldtagna UTANFÖR hemme tycker inte jag är kvinnoförtryck. Det är från en individ till en annan. Det som sker i hemmet är möjligtvis ett uttryck för någon gammal del av bland annat svensk kultur som går ut på att det som sker i hemmet är ok typ.

Muslimsk kultur så som den fungerar i större delen av saudi arabien däremot, är förtryckande. Kvinnor har verkligen inte samma rättigheter och alla [män där] verkar tycka att det är helt ok.

Jag tycker att det är viktigt att skilja på förtryck och dumma jävla män även om det finns likheter. Om man alltid använder brösttoner när man pratar så blir man bara förlöjligad och allt annat än lyssnad på.

D Andersson
2006-06-21, 14:16
Helt klart! Seriöst, man fäller MURAR över kvinnor och STENAR dem. Ska det jämföras med att män tjänar 7% högre lön i Sverige? Och att männen där borta inte är så himla elaka för att män i Sverige också kan vara elaka.

Nej, män i Sverige är rent ut sagt ÄNGLAR och FEMINISTER varenda en jämfört med män där borta. Hur vet jag det? Jo för att jag har LEVT där under många år och har massor av kvinnliga släktingar och vänner som sysslar med kvinnofrågor där nere. Det userfriendly gör är verkligen vulgärt mot dessa människor.


7%, om du nu var allvarlig, är en kraftigt överdriven siffra. Det där är en myt som sprids av feminister. Det rör sig om kanske 0,5-1% mellan kvinnor och män med samma erfarenhet i samma position.

En liten inblick i arabvärlden.. En man och en kvinna är gifta. Mannen har ytterligare tre fruar, han låser till tv-rum och liknande när kvinnan ska vara ensam hemma. Kvinnan får i princip inte gå ut på egen hand utan måste ha man eller släkting med sig. Hon har en mobiltelefon men det går enbart att ringa till den, inte ringa med den. Visar du kärlek öppet, håller handen exempelvis så kommer religionspolisen. Samma sak om kvinnans hår råkar blottas.

Om man tycker att det är något i grunden stört med denna kultur så är man självklart inte rasist för det. Människor som förespråkar och upprätthåller denna kultur har exempelvis inte i det här landet att göra.

JJ
2006-06-21, 14:17
HAHAHAHAHAH enstaka???? omg.

Haha, ska du komma med dina påhittade siffror nu igen?

Trance
2006-06-21, 14:17
[QUOTE=Fed up]Hur ofta blir män regelbundet misshandlade i sina egna hem i jämförelse med kvinnor?
Hur ofta blir män våldtagna?
Ni kan ju inte förneka att det finns vissa mått av kvinnoförtryck kvar i Sverige också ÄVEN om vi har det bättre än de flesta?
Ni killar har det också skitjobbigt visst och jag fattar inte att ni bara accepterar alla machoideal som ligger på er, men det är kanske en annan femma.
QUOTE]

Vid parternvåld så är det naturligt att den starkare partern kommer att dominera oftast. Partnervåld kommer alltid finnas i alla samhällen.

Av naturliga själ så blir män inte våldtagna så ofta. Däremot blir vi oftare misshandlare och rånade på öppen gata.

Andra saker som kan tas upp är hur pojkar/flickor klarar sig i skolan, vem som har rätt till barn vid skilsmässa och hur lätt en kvinna kan förvägra pappan att träffa sina egna barn.

Samhället är inte fullt rättvist, men jag skulle inte vilja kalla det något kvinnoförtryckande samhälle direkt.

Langster
2006-06-21, 14:17
Hur ofta blir män regelbundet misshandlade i sina egna hem i jämförelse med kvinnor?
Hur ofta blir män våldtagna?
Ni kan ju inte förneka att det finns vissa mått av kvinnoförtryck kvar i Sverige också ÄVEN om vi har det bättre än de flesta?
Ni killar har det också skitjobbigt visst och jag fattar inte att ni bara accepterar alla machoideal som ligger på er, men det är kanske en annan femma.

men jag upprepar: Jag (och inte heller userfriendly) har nånsin jämfört kvinnoförtrycket här med det i många andra länder, vi har konstaterat att det finns där och det finns här och att det är för jävligt. Sen är det är i olika mängder är självklart, men givetvis kämpar man främst i det land där man själv lever, mot de orättvisor man själv upplever.Men man kan väl ändå tycka illa om kulturer som förespråkar kvinnoförtryck, även om det finns förtryck i ens eget land?

userfriendly
2006-06-21, 14:17
Okej, du skrev nämligen att du tycker lika illa om det svenska kvinnoförtrycket som det, i till exempel Saudi. Så här skrev du:

.

Observera lika illa. Men det har du tydligen frångått nu. Alla kan göra misstag, det är OK. Frågan är ju bara vad du försvar, nu när du dessutom skriver att "men samtidigt finns det andra krav här". Likställer du kraven på muslimska kvinnor i Saudi med kraven på en svensk kvinna i Sverige? Gör du inte i så fall precis samma misstag som innan? När ska du dra tillbaka DEN åsikten, i så fall?


ja det är LIKA hemskt att någon blir våldtagen här som där, slagen här som där

att det ser ut på ett annat sätt där är en annan sak. Det är lika hemskt oavsett om det är en muslim eller en svensk kvinna som råkar illa ut. Det var så jag menade

jwzrd
2006-06-21, 14:18
HAHAHAHAHAH enstaka???? omg.

Av alla våldsbrott, hur många är våldtäkter?

Fed up
2006-06-21, 14:18
Så att så länge någon enstaka jävla idiot våldtar kvinnor i det här landet så är ni förtryckta? Tycker du att samhället accepterar våldtäkter?

Nån enstaka? Det sker flera våldtäkter flera gånger om dagen i Sverige.
hade det varit två om året tycker jag inte man skulle kunna prata om strukturellt våld, men när det är såpass många så tycker jag man kan det.

jag tycker att samhället tar avstånd från våldtäkt, men att kvinnorna ändå skuldbeläggs mycket när de blivit våldtagna då hon får höra att hån fick skylla sig själv som gjort si och så och sett ut si och så tex.

Farzan
2006-06-21, 14:18
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden ännu, då jag har en buss att ta. Men innan jag säger något vettigt vill jag fråga en sak.

Ser du ner på en arab som är "moderniserad" och inte lever efter arabkulturen mer än vad du ser ner på en person från spanien eller norge?

LadyG
2006-06-21, 14:19
Jag undrar om det blivit lika upprört om kulturen i toipicen varit den amerikanska eller kanadensiska (exempelvis) och religionen buddism eller hinduism (exempel)?

De flesta kan säga nedsättande saker om nordamerikaner, fransmän eller vad ni vill och komma undan med det.

Samma sak med religioner. Säg något nedsättande om hinduism och ingen reagerar.

Men så fort samma sak sägs om araber och/eller muslimer blir det ett jävla hallå. Är inte det lite skenheligt?

Jag bara undrar, för det där är en trend som genomsyrar alla sammanhang. Du kan säga "Jävla Amerikan" eller "Fega Fransmän" och folk flinar medhållande. Prova att säga "Jävla arab" eller "Fega Egyptier" så får ni se hur många som ler.

Jag avsyr skenhelighet. Diskriminering är diskriminering.

Bolio
2006-06-21, 14:19
7%, om du nu var allvarlig, är en kraftigt överdriven siffra. Det där är en myt som sprids av feminister. Det rör sig om kanske 0,5-1% mellan kvinnor och män med samma erfarenhet i samma position.

En liten inblick i arabvärlden.. En man och en kvinna är gifta. Mannen har ytterligare tre fruar, han låser till tv-rum och liknande när kvinnan ska vara ensam hemma. Kvinnan får i princip inte gå ut på egen hand utan måste ha man eller släkting med sig. Hon har en mobiltelefon men det går enbart att ringa till den, inte ringa med den. Visar du kärlek öppet, håller handen exempelvis så kommer religionspolisen. Samma sak om kvinnans hår råkar blottas.

Om man tycker att det är något i grunden stört med denna kultur så är man självklart inte rasist för det. Människor som förespråkar och upprätthåller denna kultur har exempelvis inte i det här landet att göra.

Bra inlägg, och 7% var alltså inte för samma jobb utan överlag. Jag menar alltså att något särskilt kvinnoförtryck inte förekommer i Sverige.

Fed up
2006-06-21, 14:19
Men man kan väl ändå tycka illa om kulturer som förespråkar kvinnoförtryck, även om det finns förtryck i ens eget land?

Absolut! Men man kan inte anta att alla som kommer från den kulturen följer den slaviskt och är på ett visst sätt. Folk kan tänka sjölva och tycka olika i fler länder än Sverige.

Bolio
2006-06-21, 14:20
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden ännu, då jag har en buss att ta. Men innan jag säger något vettigt vill jag fråga en sak.

Ser du ner på en arab som är "moderniserad" och inte lever efter arabkulturen mer än vad du ser ner på en person från spanien eller norge?

Nej, en sådan arab är en utmärkt arab.

userfriendly
2006-06-21, 14:20
Andra saker som kan tas upp är hur pojkar/flickor klarar sig i skolan, vem som har rätt till barn vid skilsmässa och hur lätt en kvinna kan förvägra pappan att träffa sina egna barn.
.[/QUOTE]


tar med glädje upp dessa ämnen, könsrollerna diskriminerar även pojkar i skolan, konstigt nog så klarar dem sig på arbetsmarknaden trots att det är tjejerna som gör allt jobb hela tiden?


off topic

Trance
2006-06-21, 14:20
7%, om du nu var allvarlig, är en kraftigt överdriven siffra. Det där är en myt som sprids av feminister. Det rör sig om kanske 0,5-1% mellan kvinnor och män med samma erfarenhet i samma position.

En liten inblick i arabvärlden.. En man och en kvinna är gifta. Mannen har ytterligare tre fruar, han låser till tv-rum och liknande när kvinnan ska vara ensam hemma. Kvinnan får i princip inte gå ut på egen hand utan måste ha man eller släkting med sig. Hon har en mobiltelefon men det går enbart att ringa till den, inte ringa med den. Visar du kärlek öppet, håller handen exempelvis så kommer religionspolisen. Samma sak om kvinnans hår råkar blottas.

Om man tycker att det är något i grunden stört med denna kultur så är man självklart inte rasist för det. Människor som förespråkar och upprätthåller denna kultur har exempelvis inte i det här landet att göra.

7% reell löneskillnad säger den senaste rapporten vad jag läst. Ingen rapport har någonsin sagt en sådan låg siffra som 0.5-1% vad jag läst. Inte ens för enbart offentliga sektorn som är närmast lika lön. Däremot skiljer ju siffrorna rätt rejät hela tiden eftersom man använder olika sätt att kompensera för utbildning, deltid etc.

Men visa gärna siffror så kanske jag ändrar mig.

Fed up
2006-06-21, 14:20
Alla muslimer är idioter, men enbart de som följer koranen slår sina fruar.

va?

Det finns många som inte följer koranen som slår sina fruar. Somliga följer tex en annan spexig bok som kallas bibeln...

jwzrd
2006-06-21, 14:20
Nån enstaka? Det sker flera våldtäkter flera gånger om dagen i Sverige.
hade det varit två om året tycker jag inte man skulle kunna prata om strukturellt våld, men när det är såpass många så tycker jag man kan det.

jag tycker att samhället tar avstånd från våldtäkt, men att kvinnorna ändå skuldbeläggs mycket när de blivit våldtagna då hon får höra att hån fick skylla sig själv som gjort si och så och sett ut si och så tex.

Men inte fan får kvinnor höra det du påstår. Eventuellt av andra kvinnor i så fall, men att kvinnor hatar andra kvinnor är välkänt. Jag skulle vilja se att man undersökte kvinnors förhållande till andra kvinnor. Som JAG personligen ser det så är kvinnor dom allra största förtryckarna av andra kvinnor.

Bolio
2006-06-21, 14:21
Absolut! Men man kan inte anta att alla som kommer från den kulturen följer den slaviskt och är på ett visst sätt. Folk kan tänka sjölva och tycka olika i fler länder än Sverige.

Vad har du för erfarenhet av muslimska länder?

Bolio
2006-06-21, 14:22
va?

Det finns många som inte följer koranen som slår sina fruar. Somliga följer tex en annan spexig bok som kallas bibeln...

Ja, alla muslimer är idioter.

Och ja, det finns fler källor till kvinnovåld än koranen, men koranen är en av dem.

Trance
2006-06-21, 14:22
tar med glädje upp dessa ämnen, könsrollerna diskriminerar även pojkar i skolan, konstigt nog så klarar dem sig på arbetsmarknaden trots att det är tjejerna som gör allt jobb hela tiden?

off topic

Jag förstår inte vad du menar? Förklara. När du förklarar så tänk nu på att detta är ett relativt nytt fenomen med hög utbildning till så många och krävande jobb. Så man kan inte titta på 50-åriga gubbar och gummor direkt.

jwzrd
2006-06-21, 14:22
Andra saker som kan tas upp är hur pojkar/flickor klarar sig i skolan, vem som har rätt till barn vid skilsmässa och hur lätt en kvinna kan förvägra pappan att träffa sina egna barn.
.


tar med glädje upp dessa ämnen, könsrollerna diskriminerar även pojkar i skolan, konstigt nog så klarar dem sig på arbetsmarknaden trots att det är tjejerna som gör allt jobb hela tiden?


off topic[/QUOTE]

Nu får du kamma dig. Visst, kvinnor får bättre betyg i skolan. Konstigt när det premieras att sitta tyst och skriva bra på prov och se fin ut.

Fed up
2006-06-21, 14:23
Eftersom alla verkar missa vad jag säger så säger jag det igen:
Jag tycker det finns sjukt mycket dynga i de flesta kulturer och jag tycker många kulturer är helt wacko, MEN jag tycker inte att man kan döma alla som är uppvuxna i dessa kulturer att de är såna.

Som sagt, det finns människor som kan tänka själva och tycka annorlunda än majoriteten/regimen överallt.

userfriendly
2006-06-21, 14:24
tar med glädje upp dessa ämnen, könsrollerna diskriminerar även pojkar i skolan, konstigt nog så klarar dem sig på arbetsmarknaden trots att det är tjejerna som gör allt jobb hela tiden?


off topic

Nu får du kamma dig. Visst, kvinnor får bättre betyg i skolan. Konstigt när det premieras att sitta tyst och skriva bra på prov och se fin ut.[/QUOTE]

jaa eftersom det bara är kvinnor som har förskolejobben så blir det ju kanske så, eftersom dem oxå är uppfostrade på det sättet.
Och jag har arbetat inom förskolan och sett hur dt ser ut. Jag säger inte att killarna har det bättre eller sämre, det är förjävligt på båda plannen där

Bolio
2006-06-21, 14:24
7% reell löneskillnad säger den senaste rapporten vad jag läst.

Så här står det i rapporten:

Skillnaden i lön beror på en mängd olika faktorer som yrke, ålder, utbildning och inom vilken del av arbetsmarknaden som arbetet utförs. Dessa faktorer kan beaktas genom s.k. standardvägning.

JJ
2006-06-21, 14:25
Nån enstaka? Det sker flera våldtäkter flera gånger om dagen i Sverige.
hade det varit två om året tycker jag inte man skulle kunna prata om strukturellt våld, men när det är såpass många så tycker jag man kan det.

Ja, kvinnor våldtas och det är vidrigt. Strukturellt, nej, det kan jag inte hålla med om.
jag tycker att samhället tar avstånd från våldtäkt, men att kvinnorna ändå skuldbeläggs mycket när de blivit våldtagna då hon får höra att hån fick skylla sig själv som gjort si och så och sett ut si och så tex.

Jag känner allvarligt talat inte en enda människa som ens skulla komma på tanken att anse att en våldtagen kvinna får skylla sig själv. Det finns säkert, men återigen är det svårt att skydda sig mot att det existerar idioter i det här landet.

Trance
2006-06-21, 14:25
Jag undrar om det blivit lika upprört om kulturen i toipicen varit den amerikanska eller kanadensiska (exempelvis) och religionen buddism eller hinduism (exempel)?

Men så fort samma sak sägs om araber och/eller muslimer blir det ett jävla hallå. Är inte det lite skenheligt?

Jag bara undrar, för det där är en trend som genomsyrar alla sammanhang. Du kan säga "Jävla Amerikan" eller "Fega Fransmän" och folk flinar medhållande. Prova att säga "Jävla arab" eller "Fega Egyptier" så får ni se hur många som ler.

Jag avsyr skenhelighet. Diskriminering är diskriminering.

Det finns en skillnad, araber är i "underläge" samt mål för hets då folk ser vad som görs av terrorister. Det finns inget utbrett hat på riktigt mot fransmän, däremot mot araber.

Bolio
2006-06-21, 14:26
Eftersom alla verkar missa vad jag säger så säger jag det igen:
Jag tycker det finns sjukt mycket dynga i de flesta kulturer och jag tycker många kulturer är helt wacko, MEN jag tycker inte att man kan döma alla som är uppvuxna i dessa kulturer att de är såna.

Som sagt, det finns människor som kan tänka själva och tycka annorlunda än majoriteten/regimen överallt.

Vem har sagt det Fed up? Missar du helt att jag själv är uppvuxen i Iran och Irak?

Nitrometan
2006-06-21, 14:26
7% reell löneskillnad säger den senaste rapporten vad jag läst. Ingen rapport har någonsin sagt en sådan låg siffra som 0.5-1% vad jag läst. Inte ens för enbart offentliga sektorn som är närmast lika lön.
7% var siffran de kom fram till i den bästa undersökningen som har gjorts hittills.

7% i snitt.

Däremot var offentlig sektor sämst på lika lön (könsneutral eller vad man vill kalla det). Där finns mest av hierarkiska strukturer. Och kanske en del kvinnoförtryckande kvinnor?

Farzan
2006-06-21, 14:29
Ja, alla muslimer är idioter.

Och ja, det finns fler källor till kvinnovåld än koranen, men koranen är en av dem.

Jag är emot stark religiös tro, men även jag vet att alla muslimer inte är idioter. Jag kommer från Iran, vilket är ett land med muslimer och av egen erfarenhet kan jag säga att alla muslimer inte är idioter och alla muslimer inte ser ner på kvinnor. Tyvärr finns det flera som gör det men dessa människor finns det väl inom alla kulturer. Fast nu har jag bara erfarenheter från Iran. Jag har ingen aning om hur det är i andra länder i mellanöstern, så om någon kan upplysa mig lite kort skulle jag uppskatta det.

Men däremot måste jag erkänna att av alla världsreligioner tycker jag minst om islam, och mest om buddhism.

Folk måste lära sig skilja på muslim och muslim.

Jag är själv en ateist som nyss missade bussen till träningen. :( Ni och era intressanta trådar!!! Aja, jag får ta nästa isåfall.

jwzrd
2006-06-21, 14:30
Nu får du kamma dig. Visst, kvinnor får bättre betyg i skolan. Konstigt när det premieras att sitta tyst och skriva bra på prov och se fin ut.

jaa eftersom det bara är kvinnor som har förskolejobben så blir det ju kanske så, eftersom dem oxå är uppfostrade på det sättet.
Och jag har arbetat inom förskolan och sett hur dt ser ut. Jag säger inte att killarna har det bättre eller sämre, det är förjävligt på båda plannen där[/QUOTE]

Men du får förklara på vad sätt kvinnorna gör allt jobbet.

Bolio
2006-06-21, 14:32
Jag är emot stark religiös tro, men även jag vet att alla muslimer inte är idioter. Jag kommer från Iran, vilket är ett land med muslimer och av egen erfarenhet kan jag säga att alla muslimer inte är idioter och alla muslimer inte ser ner på kvinnor. Tyvärr finns det flera som gör det men dessa människor finns det väl inom alla kulturer. Fast nu har jag bara erfarenheter från Iran. Jag har ingen aning om hur det är i andra länder i mellanöstern, så om någon kan upplysa mig lite kort skulle jag uppskatta det.

Men däremot måste jag erkänna att av alla världsreligioner tycker jag minst om islam, och mest om buddhism.

Folk måste lära sig skilja på muslim och muslim.

Jag är själv en ateist som nyss missade bussen till träningen. :( Ni och era intressanta trådar!!! Aja, jag får ta nästa isåfall.

Jag har levt i Iran jag med. Jag är kurd från just iranska delen av Kurdistan. Men de människorna är ju inga muslimer, lika lite som random svensk person inte är kristen. Med muslim menar jag en som följer det som står i koranen och tror på det. Då är man per definition kvinnoförtryckande, eftersom religionen är det.

userfriendly
2006-06-21, 14:33
jaa eftersom det bara är kvinnor som har förskolejobben så blir det ju kanske så, eftersom dem oxå är uppfostrade på det sättet.
Och jag har arbetat inom förskolan och sett hur dt ser ut. Jag säger inte att killarna har det bättre eller sämre, det är förjävligt på båda plannen där

Men du får förklara på vad sätt kvinnorna gör allt jobbet.[/QUOTE]


tjejerna sitter tyst och väntar på att killarna ska sluta bråka och skrika och leka krig hela tiden, de uppför sig korrekt (och detta beteende är lika sjukt det) och är klara med sina uppgifter i tid medan all energi går åt till att få tyst på pojkarna, inte alla pojkar o flickor självklart men kanske 90%
detta är HEMSKT, skadligt för både pojkarna och flickorna...

Diggler
2006-06-21, 14:34
Man måste väl inte tycka illa om andra kulturer och raser för att vara rasist? Det räcker väl att generellt värdera en ras eller kultur över en annan för att bli kvalificerad.

Så då är nog större delen av mänskligheten rasister i olika grad.

Tricklev
2006-06-21, 14:34
Intressant tråd*popcorn*

Diggler
2006-06-21, 14:34
Dubbelpost: Varför debatteras feminism nu igen? WTF?

Rataxes
2006-06-21, 14:37
Ni kan ju inte förneka att det finns vissa mått av kvinnoförtryck kvar i Sverige också ÄVEN om vi har det bättre än de flesta?
Tror att förtryck är ett något missvisande ord. Det är klart att män och kvinnor i Sverige fortfarande generellt intar olika roller i samhället, vi bygger fortfarande upp skilda associationsmönster för män och kvinnor, och dessa är fortfarande till stor del (kanske tom helt) omotiverade med avseende på våran skilda biologi, varför vi fortfarande har en bit att gå. Men, det är inte något som bara drabbar kvinnor. Finns det fortfarande en speciell plats för kvinnor i samhället, finns det fortfarande en speciell plats för män, och de är lika knutna till den som kvinnor till sin.

Tänker inte säga att männens "plats" inte är bättre, främst för att det är ganska godtyckligt men också för att platserna ofta överlappar numera, men det vore bättre att tala om att vi fortfarande har omotiverade sociala klyftor, än att tala om förtryck, för det är ju inte hela sanningen, och tenderar bara att stöta bort folk från problemet.

sissa
2006-06-21, 14:37
Bara tänkte på en grej med våldtäkt:Jag vet inte om jag som ser det som en kvinnoförtryckgrej. Jag ser det nog inte som något som beror på något i strukturen i samhället eller som beror på synen på kvinnor. Våldtäkt drabbar individer som jag ser det. Våld eller våldtäkt är inget som inte män också drabbas av.

Utanför sverige är det kanske annorlunda. I ett annat land, i en annan kultur kanske man kan se det som en del av något större, kvinnoförtryck.

hajder
2006-06-21, 14:38
Jag har levt i Iran jag med. Jag är kurd från just iranska delen av Kurdistan. Men de människorna är ju inga muslimer, lika lite som random svensk person inte är kristen. Med muslim menar jag en som följer det som står i koranen och tror på det. Då är man per definition kvinnoförtryckande, eftersom religionen är det.

Sen när då? källa tack!

Fadime någon?

Farzan
2006-06-21, 14:38
Jag har levt i Iran jag med. Jag är kurd från just iranska delen av Kurdistan. Men de människorna är ju inga muslimer, lika lite som random svensk person inte är kristen. Med muslim menar jag en som följer det som står i koranen och tror på det. Då är man per definition kvinnoförtryckande, eftersom religionen är det.

Ok, det var bra sagt. Isåfall håller jag med dig till viss del. Personligen tycker jag att jag vet allt för lite om Islam för att ha en riktig åsikt.

Fed up
2006-06-21, 14:38
Vem har sagt det Fed up? Missar du helt att jag själv är uppvuxen i Iran och Irak?

vem har sagt vad?

Jag har liten erfarenhet av muslimska länder, men jag har träffat många som kommer från sådana länder som är mycket trevliga och vettiga, kjag har också träffat många idioter bla från dylika länder.

jwzrd
2006-06-21, 14:38
Men du får förklara på vad sätt kvinnorna gör allt jobbet.


tjejerna sitter tyst och väntar på att killarna ska sluta bråka och skrika och leka krig hela tiden, de uppför sig korrekt (och detta beteende är lika sjukt det) och är klara med sina uppgifter i tid medan all energi går åt till att få tyst på pojkarna, inte alla pojkar o flickor självklart men kanske 90%
detta är HEMSKT, skadligt för både pojkarna och flickorna...[/QUOTE]

Så när gör kvinnorna hela jobbet?

Bolio
2006-06-21, 14:38
Rataxes :thumbup:

Ibland slår du verkligen huvudet på spiken unge man.

Yes
2006-06-21, 14:39
Folk måste lära sig skilja på muslim och muslim.

Framförallt, i den här tråden, behöver det skiljas på kultur och individ.

Kultur handlar om de övergripande idéerna i ett samhälle. I arabvärlden är kvinnoförtryck i alla dess former en stor del av det. Trots det finns det såklart araber som är hyvens. I Sverige accepteras inte kvinnoförstryck på det sättet. Här dominerar snarare idén om lika rättigheter för både män och kvinnor. Trots det finns dock svenskar som är riktiga svin.

Userfriendly och Fed_Up verkar missa det gång på gång.

Farzan
2006-06-21, 14:40
Sen när då? källa tack!

Fadime någon?

Jag vet inte om jag har tolkat detta rätt men det var isåfall ett av de minst genomtänkta inläggen på länge. Jag tror inte att jag behöver förklara varför.

Tricklev
2006-06-21, 14:40
Bara tänkte på en grej med våldtäkt:Jag vet inte om jag som ser det som en kvinnoförtryckgrej. Jag ser det nog inte som något som beror på något i strukturen i samhället eller som beror på synen på kvinnor. Våldtäkt drabbar individer som jag ser det. Våld eller våldtäkt är inget som inte män också drabbas av.

Utanför sverige är det kanske annorlunda. I ett annat land, i en annan kultur kanske man kan se det som en del av något större, kvinnoförtryck.

Vettigaste posten i hela tråden?:thumbup:

Fed up
2006-06-21, 14:40
Om alla muslimer är kvinnoförtryckare för att det står en massa dynga i koranen så är även alla kristna det. Det går icke att komma ifrån. Det står sjukt mycket dynga även i bibeln, de är faktiskt ganska snarlika på många punkter.

Kryss
2006-06-21, 14:40
tjejerna sitter tyst och väntar på att killarna ska sluta bråka och skrika och leka krig hela tiden, de uppför sig korrekt (och detta beteende är lika sjukt det) och är klara med sina uppgifter i tid medan all energi går åt till att få tyst på pojkarna, inte alla pojkar o flickor självklart men kanske 90%
detta är HEMSKT, skadligt för både pojkarna och flickorna...


Märker du själv hur otroligt mycket du generaliserar?

sehnpaa
2006-06-21, 14:40
Dubbelpost: Varför debatteras feminism nu igen? WTF?Ja, märkte du hur naturlig övergången var mellan att kategorisera raser och kategorisera kön?

tuben
2006-06-21, 14:41
Framförallt, i den här tråden, behöver det skiljas på kultur och individ.

Kultur handlar om de övergripande idéerna i ett samhälle. I arabvärlden är kvinnoförtryck i alla dess former en stor del av det. Trots det finns det såklart araber som är hyvens. I Sverige accepteras inte kvinnoförstryck på det sättet. Här dominerar snarare idén om lika rättigheter för både män och kvinnor. Trots det finns dock svenskar som är riktiga svin.

Userfriendly och Fed_Up verkar missa det gång på gång.

Precis som jag tänkte fast uttryckt i bättre form.

userfriendly
2006-06-21, 14:41
Framförallt, i den här tråden, behöver det skiljas på kultur och individ.

Kultur handlar om de övergripande idéerna i ett samhälle. I arabvärlden är kvinnoförtryck i alla dess former en stor del av det. Trots det finns det såklart araber som är hyvens. I Sverige accepteras inte kvinnoförstryck på det sättet. Här dominerar snarare idén om lika rättigheter för både män och kvinnor. Trots det finns dock svenskar som är riktiga svin.

Userfriendly och Fed_Up verkar missa det gång på gång.

dock är det fortfarande många tjejer som lever i rädsla, som aldrig går ut sent, som inte går hem själva, som vill ha en kvinnlig taxichaufför osv osv.

Vi har fortfarande nakna damer överallt, vart är de nakna männen? det finns ett samband. Kvinnan är starkt sexualiserad.

Många svenska svin som lägger en hand på arslet sådär "trevligt" ?

userfriendly
2006-06-21, 14:41
Precis som jag tänkte fast uttryckt i bättre form.


någon ville att jag skulle ta upp kvinnoförtrycket eftersom det blir debatt då, typ.

( I didnt start it)

Herkulez
2006-06-21, 14:42
Om alla muslimer är kvinnoförtryckare för att det står en massa dynga i koranen så är även alla kristna det. Det går icke att komma ifrån. Det står sjukt mycket dynga även i bibeln, de är faktiskt ganska snarlika på många punkter.
exempel tack




(säger inte att du har fel dock, vill bara ha exempel)

Tricklev
2006-06-21, 14:43
dock är det fortfarande många tjejer som lever i rädsla, som aldrig går ut sent, som inte går hem själva, som vill ha en kvinnlig taxichaufför osv osv.

Vi har fortfarande nakna damer överallt, vart är de nakna männen? det finns ett samband. Kvinnan är starkt sexualiserad.

Många svenska svin som lägger en hand på arslet sådär "trevligt" ?

Det finns en hel del killar som inte vill gå ut själva heller på kvällen.

Dom nakna männen är i valfri deodorant/byx reklam.

Killar får också rövarna antastade när dom är ute.

Sluta leta efter mönster där dom inte finns.

Fed up
2006-06-21, 14:43
Bara tänkte på en grej med våldtäkt:Jag vet inte om jag som ser det som en kvinnoförtryckgrej. Jag ser det nog inte som något som beror på något i strukturen i samhället eller som beror på synen på kvinnor. Våldtäkt drabbar individer som jag ser det. Våld eller våldtäkt är inget som inte män också drabbas av.

Utanför sverige är det kanske annorlunda. I ett annat land, i en annan kultur kanske man kan se det som en del av något större, kvinnoförtryck.

Men om vi säger att 20 000 individer våldtas i Sverige och 2 av dem är män och resterande kvinnor, och om 99,9% av dessa våldtäkter utförts av män, kan man då inte se något mönster, en struktur?

Ang. det här med att våldtagna tjejer får höra att de får skylla sig själv så får de ofta frågan om vad de hade på sig osv i rätten (något som reagerats starkt emot på sistone och lagen har stärkts på den punkten=bra) och visst är det ofta tjejer som är taskiga mot varandra, men jag tror de gör det för att trycka ner varandra för att själv ta sig upp.

jwzrd
2006-06-21, 14:44
dock är det fortfarande många tjejer som lever i rädsla, som aldrig går ut sent, som inte går hem själva, som vill ha en kvinnlig taxichaufför osv osv.

Vi har fortfarande nakna damer överallt, vart är de nakna männen? det finns ett samband. Kvinnan är starkt sexualiserad.

Många svenska svin som lägger en hand på arslet sådär "trevligt" ?

Vi förutsätter att det du säger stämmer för ett ögonblick. HUR gör det vår kultur/alla män till kvinnoförtryckande? Det finns MÅNGA män som inte går ut på krogen och dylikt på grund av sociala fobier. Är dom förtryckta av män (eller med din det-är-alltid-det-motsatta-könets-fel-logik: kvinnor)?

MasterChief
2006-06-21, 14:44
Det finns en hel del killar som inte vill gå ut själva heller på kvällen.

Dom nakna männen är i valfri deodorant/byx reklam.

Killar får också rövarna antastade när dom är ute.




Japp, och vi bryr oss inte för fem öre.

Tricklev
2006-06-21, 14:44
Om alla muslimer är kvinnoförtryckare för att det står en massa dynga i koranen så är även alla kristna det. Det går icke att komma ifrån. Det står sjukt mycket dynga även i bibeln, de är faktiskt ganska snarlika på många punkter.

Du ska nog se att kristna inte heller är några stora favoriter hos Bolio.;)

userfriendly
2006-06-21, 14:44
Men om vi säger att 20 000 individer våldtas i Sverige och 2 av dem är män och resterande kvinnor, och om 99,9% av dessa våldtäkter utförts av män, kan man då inte se något mönster, en struktur?

Ang. det här med att våldtagna tjejer får höra att de får skylla sig själv så får de ofta frågan om vad de hade på sig osv i rätten (något som reagerats starkt emot på sistone och lagen har stärkts på den punkten=bra) och visst är det ofta tjejer som är taskiga mot varandra, men jag tror de gör det för att trycka ner varandra för att själv ta sig upp.

faran med vår kultur är väl att vi anser oss vara jämställda medan den muslimska kulturen är rätt öppen med sitt kvinnorförtryck

som vanligt är det MÄN som hävdar att förtrycket inte finns

Farzan
2006-06-21, 14:44
Framförallt, i den här tråden, behöver det skiljas på kultur och individ.

Kultur handlar om de övergripande idéerna i ett samhälle. I arabvärlden är kvinnoförtryck i alla dess former en stor del av det. Trots det finns det såklart araber som är hyvens. I Sverige accepteras inte kvinnoförstryck på det sättet. Här dominerar snarare idén om lika rättigheter för både män och kvinnor. Trots det finns dock svenskar som är riktiga svin.

Userfriendly och Fed_Up verkar missa det gång på gång.

Well said!

Isåfall tycker jag att vi myntar ett nytt ord som nämndes tidigare.

Kulturist! Jag skiljer på kulturister och rasister. En rasist nedvärderar alla araber oavsett personlighet medans en kulturist accepterar araben sålänge araben har bra värderingar. Men, vem säger vad som klassas som bra värderingar?

Vissa är väl uppenbara. Empati, ingen kvinnoförtryck, ingen idioti!

Bolio
2006-06-21, 14:45
Sen när då? källa tack!

Fadime någon?

Fadime vadå?

Islam är en kvinnoförtryckande religion.

Era hustrur är för er [som] en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar - men sörj [först] för era själar. (Surah 2:223)

Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen. (Surah 2:282)

Hustrun har, som sig bör, rättigheter [mot mannen] motsvarande [dem han har] mot henne; hans [rätt] ligger dock ett steg framför hennes. (Surah 2:228)

O, kvinnor! Jag har inte sett några mer efterblivna i intellekt och religion än ni. (Hadith 2.541)

Angående sex: Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) slå dem. (Surah 4:43)

Det finns mycket mer.

tuben
2006-06-21, 14:45
dock är det fortfarande många tjejer som lever i rädsla, som aldrig går ut sent, som inte går hem själva, som vill ha en kvinnlig taxichaufför osv osv.

Vi har fortfarande nakna damer överallt, vart är de nakna männen? det finns ett samband. Kvinnan är starkt sexualiserad.

Många svenska svin som lägger en hand på arslet sådär "trevligt" ?

Ja vi har helt klart kvinnofötryck i Sverige men vi strävar hela tiden för att få bort det.
Så att jämnföra kvinnofötrycket bland muslimer och här ibland oss som att det skulle vara lika illa tycker jag är rätt fel.

hajder
2006-06-21, 14:45
Jag vet inte om jag har tolkat detta rätt men det var isåfall ett av de minst genomtänkta inläggen på länge. Jag tror inte att jag behöver förklara varför.

Oj snabba svar här på kolo. Anledningen till jag vill ha källa är att jag vet att det inte finns någon, så det var väl lite av en kuggfråga :)

Du skriver själv att du ogillar islam mest och lite senare att du vet minst om den. "jag vet inte om jag tolkat det rätt" ;).

Hmm..tja du vi försöker alla skriva intelligenta inlägg men det är visst inte alltid det går bra.

peace.

jwzrd
2006-06-21, 14:45
Men om vi säger att 20 000 individer våldtas i Sverige och 2 av dem är män och resterande kvinnor, och om 99,9% av dessa våldtäkter utförts av män, kan man då inte se något mönster, en struktur?

Ang. det här med att våldtagna tjejer får höra att de får skylla sig själv så får de ofta frågan om vad de hade på sig osv i rätten (något som reagerats starkt emot på sistone och lagen har stärkts på den punkten=bra) och visst är det ofta tjejer som är taskiga mot varandra, men jag tror de gör det för att trycka ner varandra för att själv ta sig upp.

Jo, man kan se att kvinnor våldtas av män. MEN:

Om vi säger att 200 000 individer misshandlats i sverige och 2 av dem utförs av kvinnor. Kan man då inte se något mönster, en struktur?

muskelbyggarn
2006-06-21, 14:45
Rasist är någon som delar in olika människor i raser och anser att den egna rasen har ett högre "egenvärde" jämfört med de andra.


Tyvärr har detta ord HELT tappat sin betydelse idag. ALLA använder det ordet när det diskuteras och talas om invandrare. Så fort något minsta negativt kommer på tal så är man automatiskt rasist.
Titta bara på spektaklet i den politiska makten, ingen törs tala om invandringen än om "dålig" integration.

För mig som ifrågasätter om vi har råd med invandringen som den ser ut idag så är jag automatiskt rasist, att jag sedan ifrågasätter andra utgiftsposter i samhället spelar ingen roll. Man får bara inte ifrågasätta invandringspolitiken, så är det bara.
Så i den bemärkelsen är jag alltså rasist...

Att man sedan har åsikter som:
- dagens invandringspolitik är helt klart kränkande mot den som kommer hit och söker asyl med pinsamt långa väntetider där födda här i sverige hinner börja i skola, dagis, skaffa vänner och ett hem osv...
- dagens invandringspolitik saknar helt incitament att integrera och sätta krav på den som invandrar, spelar ingen roll om det är en kurd, asiat eller amerikan.

Alltså åsikter som är på invandringens sida, spelar ingen roll. Har man en gång ifrågasatt...



En debatt måste komma till. Vi debattera åldringar, offentlig sektor, levande agn, biltullar och ja fan vet allt men inte invandring. Tyvärr så tror jag denna pinsamma tystnad från de etablerade partierna får uppstickare som SD och andra partier utan partiprogram att lyftas fram.

Om nu de etablerade partiernas åsikt om invandring på de grunder som sker i dag är bra, ja då skall också dessa åsikter kunna vinna en debatt med dem som säger anorlunda. Argumenten måste alltså vara så pass starka att det skall hålla i en debatt (i en demokrati), att ha en tystnad som idag är bara pinsamt.


Vänl,,,
Tobbe

Trance
2006-06-21, 14:46
7% var siffran de kom fram till i den bästa undersökningen som har gjorts hittills.

7% i snitt.

Däremot var offentlig sektor sämst på lika lön (könsneutral eller vad man vill kalla det). Där finns mest av hierarkiska strukturer. Och kanske en del kvinnoförtryckande kvinnor?

Ok, har inte läst den nya rapporten direkt. Bara tittat lite, den gamla sade ju tvärt om när det gällde offentlig sektor.

userfriendly
2006-06-21, 14:47
Jo, man kan se att kvinnor våldtas av män. MEN:

Om vi säger att 200 000 individer misshandlats i sverige och 2 av dem utförs av kvinnor. Kan man då inte se något mönster, en struktur?

Jo men det är skillnad på våldet, det enda våldet är sexualiserat och det andra inte.
Jag säger inte att något är bättre än det andra, men det har olika sammanhang, enligt mig.

Yes
2006-06-21, 14:47
dock är det fortfarande många tjejer som lever i rädsla, som aldrig går ut sent, som inte går hem själva, som vill ha en kvinnlig taxichaufför osv osv.
Ja, men vad har det med den svenska kulturen att göra? Jämlikhet, jantelag och sill och nubbe är svensk kultur. Kvinnomisshandel är det inte.

Vi har fortfarande nakna damer överallt, vart är de nakna männen? det finns ett samband. Kvinnan är starkt sexualiserad.
Absolut. Sex är en stor grej i vårat samhälle - inte minst för att det säljer. I den muslimska kulturen har du raka motsatsen. Där får du inte ha någon sexualitet över huvud taget.

Många svenska svin som lägger en hand på arslet sådär "trevligt" ?
Tillhör det den svenska kulturen att taffsa på kvinnor?

LadyG
2006-06-21, 14:48
Det finns en skillnad, araber är i "underläge" samt mål för hets då folk ser vad som görs av terrorister. Det finns inget utbrett hat på riktigt mot fransmän, däremot mot araber.

Den enes terrorist är den andres frihetskämpe och historien skrivs av segrarna. "Folk" ser så mycket, och vet... "Folk vet" att alla fransmän avskyr att prata engelska och vägrar service åt dem som inte kan franska, alla äter sniglar i Frankrike, alla kör som idioter i Frankrike och alla fransmän är rasister. Visst finns det ett utbrett hat och mängder av fördomar mot Fransmän, om man tittar lite.

För att inte tala om hatet mot Amerikaner.... *suck* Orkar inte ens börja rabbla alla idiotier man hör om dem. Som om ALLA amerikaner är skyldiga till att Bush är en sopprot.

Nejdu, att påstå att araber är i underläge är att förringa hela mellanöstern. Alla araber är inte muslimer. Alla muslimer är inte terrorister. Inte alla terrorister är muslimer eller araber heller för den delen (Una-bomaren någon? Vit kristen fanatiker).

Rasism är rasism, och diskriminering är diskriminering. Vem det än drabbar.

Fed up
2006-06-21, 14:48
exempel tack




(säger inte att du har fel dock, vill bara ha exempel)

Bibeln är en mycket tjock bok med mycket liten text och jag kan den tyvärr itne utantill, men jag ska försöka skrapa fram något bra exempel åt dig, men hafv tålamod min gosse.

Bolio
2006-06-21, 14:49
Om alla muslimer är kvinnoförtryckare för att det står en massa dynga i koranen så är även alla kristna det. Det går icke att komma ifrån. Det står sjukt mycket dynga även i bibeln, de är faktiskt ganska snarlika på många punkter.

Skillnaden är att bibeln är skriven av flera olika författare och ingen tvingas till att vara bokstavstroende. Däremot förbjuder koranen strikt att man inte tror på precis allt som står i den exakt såsom det står skrivet, och dessutom på arabiska, varför man enbart får läsa den på det språket.

jwzrd
2006-06-21, 14:50
Jo men det är skillnad på våldet, det enda våldet är sexualiserat och det andra inte.
Jag säger inte att något är bättre än det andra, men det har olika sammanhang, enligt mig.

Men, du säger ju faktiskt att det ena är bättre än det andra. Du säger att det ena våldet är sexualiserat [och därmed sämre].

Det verkar som om du inte förstår vad det är jag säger här så jag får förtydliga mig:

Män misshandlar/låter sig gå ut över andra. Punkt. MEN börjar du riva i vilka som drabbas så är det OFTARE män så du kan aldrig vinna Vem Har Det Värst med statistik på det viset. Sluta med det.

Fed up
2006-06-21, 14:53
Skillnaden är att bibeln är skriven av flera olika författare och ingen tvingas till att vara bokstavstroende. Däremot förbjuder koranen strikt att man inte tror på precis allt som står i den exakt såsom det står skrivet, och dessutom på arabiska, varför man enbart får läsa den på det språket.

Äh, klart bibeln säger att man ska tro på vad som står där. Det finns massor direkt uttalade regler och det står "Jag är Herren, er Gud./.../Efter mina stadgar skall ni hålla och skall vandra efter dem. " .

Sen finns det ju både muslimer och kristna som väljer att tolka sin bok efter eget huvud.

Mago
2006-06-21, 14:54
userfriendly, du måste väl se en ENORM skillnad i att det förekommer kvinnomisshandel i ett land och att det accepteras/uppmuntras i ett annat?

Om nu så är fallet. Är inte särskilt påläst i ämnet.

Bolio
2006-06-21, 14:55
Äh, klart bibeln säger att man ska tro på vad som står där. Det finns massor direkt uttalade regler och det står "Jag är Herren, er Gud./.../Efter mina stadgar skall ni hålla och skall vandra efter dem. " .

Sen finns det ju både muslimer och kristna som väljer att tolka sin bok efter eget huvud.

Eh, nej? Bibeln säger inte att man måste tro på allt som står i den eftersom det är olika personer som har skrivit den. Bibeln har inte en entydig författare. Det har koranen enligt den själv. En muslim som tolkar koranen annorlunda än så som det står i den gör helt enkelt fel. Den följer inte koranen längre. En folkpartist som tror på kommunism är inte folkpartist även fast han kanske "tolkar" saker väldigt annorlunda.

Bolio
2006-06-21, 14:55
userfriendly, du måste väl se en ENORM skillnad i att det förekommer kvinnomisshandel i ett land och att det accepteras/uppmuntras i ett annat?

Om nu så är fallet. Är inte särskilt påläst i ämnet.

Precis så är det.

Farzan
2006-06-21, 14:56
Oj snabba svar här på kolo. Anledningen till jag vill ha källa är att jag vet att det inte finns någon, så det var väl lite av en kuggfråga :)

Du skriver själv att du ogillar islam mest och lite senare att du vet minst om den. "jag vet inte om jag tolkat det rätt" ;).

Hmm..tja du vi försöker alla skriva intelligenta inlägg men det är visst inte alltid det går bra.

peace.


Jag gillar smarta motkommentarer och denna applåderar jag för. Det är bra, backa inte ner! :thumbup:

Sen sa jag inte att jag vet minst om islam, jag sa att jag inte vet tillräckligt om det, jag vet förmodligen mer än medel men jag har höga standards. Av alla religioner vet jag faktiskt mest om islam men jag är ändå lite av en perfektionist. Om jag ska ha en riktigt stark åsikt vill jag ha all information till hands. Jag vill veta alla sidor för att kunna ha en åsikt som jag då har rätt att ha.

Det jag inte gillade med ditt inlägg var att du gav exempel på en individ för att nedvärdera en hel kultur. Som jämförelse skulle det vara som om jag skulle säga att jag inte gillar svensk kultur på grund av Hagamannen. Vad är det för människor vi uppfostrar här egentligen?!
(Detta är INTE min åsikt, det är bara ett exempel så inga PMs tack)

Om mitt inlägg kändes som ett påhopp ber jag om ursäkt.

Fed up
2006-06-21, 14:56
Eh, nej? Bibeln säger inte att man måste tro på allt som står i den eftersom det är olika personer som har skrivit den. Bibeln har inte en entydig författare. Det har koranen enligt den själv. En muslim som tolkar koranen annorlunda än såsom den står gör helt enkelt fel. Den följer inte koranen längre. En folkpartist som tror på kommunism är inte folkpartist även fast han kanske "tolkar" saker väldigt annorlunda.

Jovisst, det finns böcker i bibeln, men det finns även saker som hävdas vara Guds egna ord och bland dessa finns en farlig massa regler.

Bolio
2006-06-21, 14:57
Jovisst, det finns böcker i bibeln, men det finns även saker som hävdas vara Guds egna ord och bland dessa finns en farlig massa regler.

Nämn några. Vem hävdar att de är guds ord?

D Andersson
2006-06-21, 14:57
7% reell löneskillnad säger den senaste rapporten vad jag läst. Ingen rapport har någonsin sagt en sådan låg siffra som 0.5-1% vad jag läst. Inte ens för enbart offentliga sektorn som är närmast lika lön. Däremot skiljer ju siffrorna rätt rejät hela tiden eftersom man använder olika sätt att kompensera för utbildning, deltid etc.

Men visa gärna siffror så kanske jag ändrar mig.

Saken är den att när man kompenserat för allt som ska kompenseras för, (utbildning, arbetstid, hur produktiv man faktiskt är) så är det en obetydlig skillnad kvar. Först ser vi skillnaden mellan att jämföra män och kvinnor i samma bransch med att jämföra män och kvinnor med samma yrke

I den officiella statistiken inom landstinget anges löneskillnaden mellan kvinnor och män till 29 procent. Men jämförs sjukvårdsbiträden med sjukvårdsbiträden och läkare med läkare krymper skillnaden till 6 procent på landstingsområdet.

Sedan måste man börja tänka själv. En feminist ser ju bara den högre siffran och skriker lönediskriminering utan att tänka mer på det.

Alltså, bara för att löneskillnaderna inte låter sig förklaras med tillgänglig statistik behöver inte förklaringen vara lönediskriminering.

Inom den kvinnodominerade kommunsektorn, med mycket liten lönespridning, blir skillnaden mellan mäns och kvinnors löner minimal, eller 1 procent, när man rensar statistiken från faktorer som inte beror på arbetstagarens kön.

Kommunen själv är i regel den största arbetsgivaren i varje kommun... Skillnaden mellan mäns och kvinnors löner hos landets största arbetsgivare är alltså ca 1%

Detta står i samma rapport, från Medlingsinstitutet, som upplyser om 7%löneskillnad mellan män och kvinnor.

Sedan har du alla icke mätbara faktorer eller faktorer som är mätbara men inte finns någon statistik på, där du måste tänka lite själv helt enkelt. Exempelvis föräldraledighet, prioritering av jobb kontra fritid och familj, faktiskt arbetad tid, mängden obetald övertid och liknande som kan ge upphov till en högre lön. Så någon lönediskriminering existerar i praktiken inte.

Trance
2006-06-21, 15:00
Men om vi säger att 20 000 individer våldtas i Sverige och 2 av dem är män och resterande kvinnor, och om 99,9% av dessa våldtäkter utförts av män, kan man då inte se något mönster, en struktur?


Jo att det är kvinnor som våldtas av män till största del. Vad mer kan man se? Av naturliga själ så är det jäkligt svårt att som kvinna lurpassa i en buske och hoppa fram och våldta en man med våld. Däremot sexuellt utnyttja en man existerar och är nog vanligare än folk tror. Har en kompis som blev utnyttjad även om han inte direkt ville, dock var han 19 år och då vill ju killen alltid ha sex så den äldre tjejen brydde sig inte så mycket. Vi i kompisgänget var rätt oförstående också när han kom gnällandes.

Skulle bara nämna det. Det är ju inte i närheten av så stort problem som våldtäkt på kvinnor men varför säga att det inte existerar.


Ang. det här med att våldtagna tjejer får höra att de får skylla sig själv så får de ofta frågan om vad de hade på sig osv i rätten (något som reagerats starkt emot på sistone och lagen har stärkts på den punkten=bra)


Aftonbladet är en bra tidning? Klart det kan vara relevant hur en kvinna beter sig innan och hur hon är klädd till viss del, även om det verkar vara överdrivet.


och visst är det ofta tjejer som är taskiga mot varandra, men jag tror de gör det för att trycka ner varandra för att själv ta sig upp.

Förklara närmare, när är man inte taskig mot andra för att höja upp sig själv?

Trance
2006-06-21, 15:05
faran med vår kultur är väl att vi anser oss vara jämställda medan den muslimska kulturen är rätt öppen med sitt kvinnorförtryck

som vanligt är det MÄN som hävdar att förtrycket inte finns

Du svarade aldrig på hur du är mer förtryckt än jag? Vilka möjligheter har jag som inte du har?

Sheogorath
2006-06-21, 15:10
Ojoj, det var attans vad tråden växt medan man satt och åt tårta på mammas kalas. Jag vet inte riktigt var jag ska hoppa in nu när bolio, jwzrd, Trance m.fl. vapendragare stått upp för vad som är rätt och riktigt, men vi ska se om jag inte kan tillföra något...

Kuriosa: Till mammas födelsedag, as we speak, kom en väninna till henne, svensk, som tillsammans med en marockan skaffat en dotter, även hon här på kalaset, faktiskt. För ungefär ett-och-ett-halvt år sedan kidnappade pappan dottern och stack ner till marocko, och hon fick kämpa i ett halvår, utan att få träffa henne, för att få tillbaka henne. Varför? Sverige har inget avtal med Marocko, och i Marocko är det mannen som bestämmer över barnet. Hon fick i princip kidnappa tillbaka sin dotter, vilket hon gjorde tillsammans med en gemensam väninna, även hon här på kalaset. Mamma och barn lever nu under konstant hot och skräck om att hon ska bli kidnappad av pappan själv eller släktingar. DÄR, mina vänner, kan vi tala om strukturellt förtryck. Och starka kvinnor som tar sig rätt där det inte finns någon. De enda rättigheter som finns i vår värld, mina vänner. Den starkes rätt.

Farzan
2006-06-21, 15:13
Ouch, det där var en läskig historia. Jag hoppas att det går bra för henne och att mannen får vad han förtjänar.

Men, av ren nyfikenhet. Vet du vad orsaken till detta var? Varför kidnappade han barnet?

reinholdsson
2006-06-21, 15:13
Allt som snackas om förtryck inom utbildning osv. Vad kan man kalla värnplikten för? Det är ju dessutom lagstadgat.

Sheogorath
2006-06-21, 15:14
...och till den springande punkten: varför kidnappade pappan sin dotter? För att hon inte skulle få växa upp i vår svenska kultur av sexualisering och materialism och ogudaktighet. Han kidnappade alltså dottern av kulturell/religiösa skäl.

Fed up
2006-06-21, 15:15
Nämn några. Vem hävdar att de är guds ord?

ex: 3'e moseboken kap 18:

"Ingen band er skall röra vid någon kvinna som är hans nära blodsförvant och blotta hennes blygd. Jag är herren. Du skall inte blotta din faders blygd genom att blotta din moders blygd. " osvosv

Detta är alltså¨inte direkt kvinnoförtryckande regler, utan bara exempel på regler som utges för att vara Guds egna ord.

Sheogorath
2006-06-21, 15:16
Allt som snackas om förtryck inom utbildning osv. Vad kan man kalla värnplikten för? Det är ju dessutom lagstadgat.

Och därmed strukturellt förtryck. En annan typ strukturellt förtryck är att alla mammor automatiskt vet att de är mammor till sina barn, medan män automatiskt inte vet att de är pappor till sina barn, och trots detta är vi skyldiga att per automatik ha försörjningsplikt som pappor.

Sheogorath
2006-06-21, 15:18
(ja, jag är naturligtvis för obligatoriskt föräldraskapstest vid alla födslar f.o.m. lagens instiftande)

MasterChief
2006-06-21, 15:19
ex: 3'e moseboken kap 18:

"Ingen band er skall röra vid någon kvinna som är hans nära blodsförvant och blotta hennes blygd. Jag är herren. Du skall inte blotta din faders blygd genom att blotta din moders blygd. " osvosv

Detta är alltså¨inte direkt kvinnoförtryckande regler, utan bara exempel på regler som utges för att vara Guds egna ord.

Jesus fullbordar GT och den gamla lagen och kommer med en ny lag. Allt som står i GT måste stödjas i NT för att gälla. Så har jag förstått det. Kanske Bärs kan förtydliga.

Fed up
2006-06-21, 15:21
Du svarade aldrig på hur du är mer förtryckt än jag? Vilka möjligheter har jag som inte du har?

Det handlar inte om möjligheter.

Jag fattar verkligen att det är svårt för killar att fatta hur utsatt man ofta känner sig som tjej. Innan jag själv gått runt på stan hållandes en annan tjej i handen tyclkte jag att svenska homos var gnälliga och att de faktiskt hade samma rättigheter osv som vi andra och att det var överdrivet att de var utsatta och förtryckta. Men när han själv fått höra massor glåpord, känna blickarna, valt att iten hålla min flickvän i handen för att det är jobbigt/farligt, se folk bli utslängda från krogen pga. att de pussat fel person, sett min "svägerska" få strypgrepp runt halsen för att hon kysst sin flickvän osv så insåg jag hur jävla jobbigt det är att vara öppet gay.

Jag tror det är omöjligt att som kille fatta hur det är att vara tjej. Ni säger "vadå vi blir också tafsade på" och "du ska vara glad att nån kolla på dig", men jag känner mig ofta så jävla utsatt och kränkt. Man blir tafsad på, man är ett jävla villebråd. Jag har kompisar som utsatts för våldtäckt och våldtäcktsförsök. Jag har kompisar som blivit regelbundet slagna och har själv varit i ett extremt manipulativt förhållande där jag fick mycket psykiskt stryk om jag så pratade med en killkompis etc.

Fed up
2006-06-21, 15:22
Jesus fullbordar GT och den gamla lagen och kommer med en ny lag. Allt som står i GT måste stödjas i NT för att gälla. Så har jag förstått det. Kanske Bärs kan förtydliga.

Varför har man då med GT överhuvudtaget?

userfriendly
2006-06-21, 15:23
Det handlar inte om möjligheter.


Jag tror det är omöjligt att som kille fatta hur det är att vara tjej. Ni säger "vadå vi blir också tafsade på" och "du ska vara glad att nån kolla på dig", men jag känner mig ofta så jävla utsatt och kränkt. Man blir tafsad på, man är ett jävla villebråd. Jag har kompisar som utsatts för våldtäckt och våldtäcktsförsök. Jag har kompisar som blivit regelbundet slagna och har själv varit i ett extremt manipulativt förhållande där jag fick mycket psykiskt stryk om jag så pratade med en killkompis etc.

+1

Nina L
2006-06-21, 15:23
Det handlar inte om möjligheter.

Jag fattar verkligen att det är svårt för killar att fatta hur utsatt man ofta känner sig som tjej. Innan jag själv gått runt på stan hållandes en annan tjej i handen tyclkte jag att svenska homos var gnälliga och att de faktiskt hade samma rättigheter osv som vi andra och att det var överdrivet att de var utsatta och förtryckta. Men när han själv fått höra massor glåpord, känna blickarna, valt att iten hålla min flickvän i handen för att det är jobbigt/farligt, se folk bli utslängda från krogen pga. att de pussat fel person, sett min "svägerska" få strypgrepp runt halsen för att hon kysst sin flickvän osv så insåg jag hur jävla jobbigt det är att vara öppet gay.

Jag tror det är omöjligt att som kille fatta hur det är att vara tjej. Ni säger "vadå vi blir också tafsade på" och "du ska vara glad att nån kolla på dig", men jag känner mig ofta så jävla utsatt och kränkt. Man blir tafsad på, man är ett jävla villebråd. Jag har kompisar som utsatts för våldtäckt och våldtäcktsförsök. Jag har kompisar som blivit regelbundet slagna och har själv varit i ett extremt manipulativt förhållande där jag fick mycket psykiskt stryk om jag så pratade med en killkompis etc.Intressant diskussion, skulle ha varit ett eget ämne tycker jag.

MasterChief
2006-06-21, 15:25
Varför har man då med GT överhuvudtaget?

För att den berättar om alltings uppkomst och judarnas historia.

Trance
2006-06-21, 15:26
Det handlar inte om möjligheter.

Jag fattar verkligen att det är svårt för killar att fatta hur utsatt man ofta känner sig som tjej. Innan jag själv gått runt på stan hållandes en annan tjej i handen tyclkte jag att svenska homos var gnälliga och att de faktiskt hade samma rättigheter osv som vi andra och att det var överdrivet att de var utsatta och förtryckta. Men när han själv fått höra massor glåpord, känna blickarna, valt att iten hålla min flickvän i handen för att det är jobbigt/farligt, se folk bli utslängda från krogen pga. att de pussat fel person, sett min "svägerska" få strypgrepp runt halsen för att hon kysst sin flickvän osv så insåg jag hur jävla jobbigt det är att vara öppet gay.

Jag tror det är omöjligt att som kille fatta hur det är att vara tjej. Ni säger "vadå vi blir också tafsade på" och "du ska vara glad att nån kolla på dig", men jag känner mig ofta så jävla utsatt och kränkt. Man blir tafsad på, man är ett jävla villebråd. Jag har kompisar som utsatts för våldtäckt och våldtäcktsförsök. Jag har kompisar som blivit regelbundet slagna och har själv varit i ett extremt manipulativt förhållande där jag fick mycket psykiskt stryk om jag så pratade med en killkompis etc.

Förringar inte svårigheterna med att vara tjej, i vissa lägen så verkar det vara jobbigt helt klart.

Däremot ser du inget fel med resonemanget:

"Jag är kvinna därför ser jag hur vi blir förtryckta och ni män kan aldrig se det eftersom ni inte är kvinnor"?

Vad händer om vi...byter plats på man och kvinna i den meningen?

hajder
2006-06-21, 15:26
Fadime vadå?

Islam är en kvinnoförtryckande religion.



Det finns mycket mer.

För det första måste du förstå att man inte kan ta några verser ur Koranen och vinkla den som man vill. Har du missat dessa verser där det står om just såna felaktigheter?

Man måste se till helheten och sura 2 summerar i princip alla de väsentliga principer som finns i Koranen. Nämligen att Gud är en. Koranen kan läsas på olika sätt, beroende på vilket syfte man har. Koranens stil utmärks av ofta förekommande, nästan ordspråksmässigt korthuggna formuleringar som utelämnar ord, ibland hela satser. För det arabiska språkörat känns dessa inte nödvändiga för förståelsen av det sagda. Men om den översatta texten skall bli begriplig måste ofta något sättas i stället för de utelämnade orden – eller också måste sammanhanget förklaras i en längre fotnot.

Källa: Koranens Budskap översatt av Mohammed Knut Bernström.

Jag antar att du inte har tillgång till denna översättning så jag klistrar mer än gärna in fotnoterna till dessa verser.

Ang 2:223
Med andra ord: Koranen förutsätter att det i förhållandet mellan man och kvinna existerar en andlig dimension som den oundgängliga basen för det sexuella samlivet. I sin kommentar till denna vers hänvisar Sayyid Qutb till 2:187 och 30:21, verser som med värme och innerlighet talar om de mest intima aspekterna av det äktenskapliga samlivet; här ovan beskrivs det med den enkla och lättfattliga bilden av en bonde som sår i sin åker

*Sayyid Qutb är en av flera kända kommentatorer.

Ang 2:282 behandlar denna (långa) vers, regler som gäller vid lån och nedtecknande av avtal vid lån. Detta måste nog vara den längsta versen i denna sura och du klistrar in två rader. Jag ska komplettera dig lite grann.
"...Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen - om någon av dem begår ett misstag kan då den andra påpeka det för henne*..."

*Föreskriften att två kvinnor kan inträda som vittnen i en mans ställe kastar ingen skugga över kvinnans moraliska eller intellektuella kapacitet; den bygger uppenbarligen på att kvinnor ses som mindre förtrogna med affärspraxis än män och därför lättare kan begå misstag i sådana sammanhang (se 'Abduh i Manara III 124f)


Jag hinner tyvärr inte skriva in fotnoterna till dina andra verser eftersom fotboll väntar.
Var kommer hadithen ifrån? I skrivande stund är tråden 10 sidor lång...kul och se var den ligger på när jag trycker Submit :).

frid

Sheogorath
2006-06-21, 15:27
Det handlar inte om möjligheter.

Jag fattar verkligen att det är svårt för killar att fatta hur utsatt man ofta känner sig som tjej. Innan jag själv gått runt på stan hållandes en annan tjej i handen tyclkte jag att svenska homos var gnälliga och att de faktiskt hade samma rättigheter osv som vi andra och att det var överdrivet att de var utsatta och förtryckta. Men när han själv fått höra massor glåpord, känna blickarna, valt att iten hålla min flickvän i handen för att det är jobbigt/farligt, se folk bli utslängda från krogen pga. att de pussat fel person, sett min "svägerska" få strypgrepp runt halsen för att hon kysst sin flickvän osv så insåg jag hur jävla jobbigt det är att vara öppet gay.

Jag tror det är omöjligt att som kille fatta hur det är att vara tjej. Ni säger "vadå vi blir också tafsade på" och "du ska vara glad att nån kolla på dig", men jag känner mig ofta så jävla utsatt och kränkt. Man blir tafsad på, man är ett jävla villebråd. Jag har kompisar som utsatts för våldtäckt och våldtäcktsförsök. Jag har kompisar som blivit regelbundet slagna och har själv varit i ett extremt manipulativt förhållande där jag fick mycket psykiskt stryk om jag så pratade med en killkompis etc.

Det hade varit lättare om du varit bög menar du? Mindre slag och glåpord och så kanske?

Ollart
2006-06-21, 15:28
Nämn några. Vem hävdar att de är guds ord?

Paulus om Gamla testamentet:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv." (2 Tim 3:16)

Sedan kan man ju strunta i Paulus och ändå ha en massa bibeltexter kvar att gotta sig åt (nåja), medan ett förkastande av Muhammed knappast är förenligt med ett fortsatt liv som muslim.

Fed up
2006-06-21, 15:31
Det hade varit lättare om du varit bög menar du? Mindre slag och glåpord och så kanske?

Hur kan du få ihop det till att jag skulle mena det när jag beskriver hur skitjobbigt jag upplever det att vara öppen gay?

För flator brukar man dock tala om ett dubbelt förtryck, då de både förtrycks som kvinnor och gay.

Om man tex kollar på gaysverige så är det ju inte flatorna som sätter dagordningen direkt...

jwzrd
2006-06-21, 15:31
Det handlar inte om möjligheter.

Jag fattar verkligen att det är svårt för killar att fatta hur utsatt man ofta känner sig som tjej. Innan jag själv gått runt på stan hållandes en annan tjej i handen tyclkte jag att svenska homos var gnälliga och att de faktiskt hade samma rättigheter osv som vi andra och att det var överdrivet att de var utsatta och förtryckta. Men när han själv fått höra massor glåpord, känna blickarna, valt att iten hålla min flickvän i handen för att det är jobbigt/farligt, se folk bli utslängda från krogen pga. att de pussat fel person, sett min "svägerska" få strypgrepp runt halsen för att hon kysst sin flickvän osv så insåg jag hur jävla jobbigt det är att vara öppet gay.

Jag tror det är omöjligt att som kille fatta hur det är att vara tjej. Ni säger "vadå vi blir också tafsade på" och "du ska vara glad att nån kolla på dig", men jag känner mig ofta så jävla utsatt och kränkt. Man blir tafsad på, man är ett jävla villebråd. Jag har kompisar som utsatts för våldtäckt och våldtäcktsförsök. Jag har kompisar som blivit regelbundet slagna och har själv varit i ett extremt manipulativt förhållande där jag fick mycket psykiskt stryk om jag så pratade med en killkompis etc.

Du gör det så lätt för dig. Du glömmer två saker:
1) vet du hur det är att vara man?
2) tänk om jag har en tillräckligt bra bild av hur det är att vara kvinna, men helt enkelt inte delar din syn?

Rock'nRoll
2006-06-21, 15:32
Folk som jobbat i affär (eller ägare av affärer) och kommit i kontakt med romer brukar i oroväckande hög grad dra vissa slutsatser om denna grupp. Detta kanske kan indikera ett beteende som förekommer i högre grad här än hos andra etniciteter.

Det kan man lungt säga..

Sheogorath
2006-06-21, 15:33
Hur kan du få ihop det till att jag skulle mena det när jag beskriver hur skitjobbigt jag upplever det att vara öppen gay?

För flator brukar man dock tala om ett dubbelt förtryck, då de både förtrycks som kvinnor och gay.

Om man tex kollar på gaysverige så är det ju inte flatorna som sätter dagordningen direkt...

Det var en konstig tolkning, menar du? Alltså, jag tänker, med tanke på att du INLEDDE med att skriva "Jag fattar verkligen att det är svårt för killar att fatta hur utsatt man ofta känner sig som tjej" och följde upp med hur det är för dig att gå på stan med din flickvän?

Fed up
2006-06-21, 15:33
Förringar inte svårigheterna med att vara tjej, i vissa lägen så verkar det vara jobbigt helt klart.

Däremot ser du inget fel med resonemanget:

"Jag är kvinna därför ser jag hur vi blir förtryckta och ni män kan aldrig se det eftersom ni inte är kvinnor"?

Vad händer om vi...byter plats på man och kvinna i den meningen?

Jag förstår hur du menar och det må vara så att vi kvinnor förtrycker er män som fan utan att vi märker det själva.

Min egna teori är iallafall att även vår kultur hyllar mannen och ser mannen som starkare och "bättre" osv och detta leder till att mannen förtrycker kvinnan, men den här normen trycker ju även in mannen i en machoroll (väldigt förenklat). Dock tycker kanske jag att det är er sak att protestera mot denna, inte min, då det är väldigt svårt för mig.

Ninjasmurf
2006-06-21, 15:35
Du gör det så lätt för dig. Du glömmer två saker:
1) vet du hur det är att vara man?
2) tänk om jag har en tillräckligt bra bild av hur det är att vara kvinna, men helt enkelt inte delar din syn?

1. Det kan hon inte veta eftersom hon inte är en.

2. Det kan du inte då inte är/har varit kvinna.

Fed up
2006-06-21, 15:38
Du gör det så lätt för dig. Du glömmer två saker:
1) vet du hur det är att vara man?
2) tänk om jag har en tillräckligt bra bild av hur det är att vara kvinna, men helt enkelt inte delar din syn?

1)Nej det vet jag inte.
2)Det tror jag kanppast du kan ha, men hade du varit kvinna hade du såklart kunna tycka annorlunda än mig i mångt och mycket, men jag tycker det finns mycket som jag kan enas med även överklasspensionärstanter om (alltså ang., hur vi tjejer har det), även om vi tycker olika på allt annat.

Det jag menade var att jag som tjej ofta känner att jag blir missförstådd som av killar när jag berättar om något jag tycker är jobbigt eller orättvist. Och när jag insåg hur annorlunda det var att bli betraktad som gay än att betrakta gays så tänkte jag att såhär måste det vara för killar när vi tjejer gnäller.

Sen har ni säkert en massa jobbigt som jag inte förstår osv, men jag tycker överlag att tjejer är mer medvetna om att ni killar kanske upplever saker annorlunda medan killar generellt bara lägger vad vi säger på sin egen mall av verkligheten.

Sheogorath
2006-06-21, 15:41
Nej, nu ska jag till jobbet. Arbetar som ni kanske vet med telemarketing. Så här gör jag i kontakt med personer som bryter minsta lilla och/eller har utlänskt namn:

"Hej, oj... Jag sökte Karin Borgström men har nog kommit fel."

*klick*

Varför? För att 1:a generationens invandrare knappt köper per telefon över huvud taget. Jag tjänar mer pengar på att skita i invandrare och prata med svenskar istället.

Är jag rasist som låter invandrare slippa en telefonförsäljare? Sug på den karamellen, ni...

Bolio
2006-06-21, 15:44
ex: 3'e moseboken kap 18:

"Ingen band er skall röra vid någon kvinna som är hans nära blodsförvant och blotta hennes blygd. Jag är herren. Du skall inte blotta din faders blygd genom att blotta din moders blygd. " osvosv

Detta är alltså¨inte direkt kvinnoförtryckande regler, utan bara exempel på regler som utges för att vara Guds egna ord.

Det är relevant hur?

Fed up
2006-06-21, 15:47
Det är relevant hur?

Du frågade ju efter något som utgavs för att vara guds eget ord.

Ok, om det nu är så att GT itne gäller om det inte även bekräftas i NT kände jag inte till, och det må så vara, men det är ändå många som använder GT som argument, tex i homodiskussioner, det är ju där detta med att det är en styggelse för en man att ligga med en annan man står. Alltså: många kristna lever efter GT också, jag tror inte alla kristna är medvetna om det där med att det inte gäller om inte NT bekräftar det...

Diggler
2006-06-21, 15:48
betänk även att svenska kyrkan mest använder sig av NT och strävar efter att anpassa sig efter samhällets normer, istället för tvärtom innan ni kastar allt för mycket skit.

muskelbyggarn
2006-06-21, 15:49
Nej, nu ska jag till jobbet. Arbetar som ni kanske vet med telemarketing. Så här gör jag i kontakt med personer som bryter minsta lilla och/eller har utlänskt namn:

"Hej, oj... Jag sökte Karin Borgström men har nog kommit fel."

*klick*

Varför? För att 1:a generationens invandrare knappt köper per telefon över huvud taget. Jag tjänar mer pengar på att skita i invandrare och prata med svenskar istället.

Är jag rasist som låter invandrare slippa en telefonförsäljare? Sug på den karamellen, ni...

Som jag skrev, Rasist har med en tro på raser och att den egna rasen är högre i rang än den andra. Detta du frågar om har med att SÄLJA och göra, dra in pengar. Du har lärt dig var du kan sälja mest.

Jag går inte till pensionärsboendet och säljer proteinpulver, där är kundkretsen ganska smal. Hatar jag pensionärer då? :D


Vänl,,,
Tobbe

jwzrd
2006-06-21, 15:53
1. Det kan hon inte veta eftersom hon inte är en.

2. Det kan du inte då inte är/har varit kvinna.

Då gör du det ännu lättare för dig själv. Om du utgår ifrån att ingen människa kan förstå någon annan, för det blir det ju i förlängningen, så förstår jag inte varför den här diskussionen finns öht.

Grunden för all diskussion om diskriminering är ju att en individ förstår att ett visst sätt att behandla en annan individ helt enkelt inte känns ok för denne. Om det inte fanns något som helst sätt för mig att förstå dig så skulle ju ingen hindra, principiellt då, att jag spöade dig när/för att jag kände för det och sen inte tänka mer på det.

Farzan
2006-06-21, 15:53
Nej, nu ska jag till jobbet. Arbetar som ni kanske vet med telemarketing. Så här gör jag i kontakt med personer som bryter minsta lilla och/eller har utlänskt namn:

"Hej, oj... Jag sökte Karin Borgström men har nog kommit fel."

*klick*

Varför? För att 1:a generationens invandrare knappt köper per telefon över huvud taget. Jag tjänar mer pengar på att skita i invandrare och prata med svenskar istället.

Är jag rasist som låter invandrare slippa en telefonförsäljare? Sug på den karamellen, ni...

Hahahaha, nej. Det där gör dig inte till en rasist. Det gör dig bara till en smart försäljare. :) Av egen erfarenhet vet du att oddsen är bättre om du försöker sälja till en svensk istället för en invandrare.

Pepparkakssmurfen
2006-06-21, 15:54
Nej, nu ska jag till jobbet. Arbetar som ni kanske vet med telemarketing. Så här gör jag i kontakt med personer som bryter minsta lilla och/eller har utlänskt namn:

"Hej, oj... Jag sökte Karin Borgström men har nog kommit fel."

*klick*

Varför? För att 1:a generationens invandrare knappt köper per telefon över huvud taget. Jag tjänar mer pengar på att skita i invandrare och prata med svenskar istället.

Är jag rasist som låter invandrare slippa en telefonförsäljare? Sug på den karamellen, ni...

Nej,du är en bra telefonförsäljare! Ju fler som slipper telefonförsäljare desto bättre!! :hbang:
En telefonförsäljare som inte ringer någon är en bra telefonförsäljare.

Fed up
2006-06-21, 15:54
betänk även att svenska kyrkan mest använder sig av NT och strävar efter att anpassa sig efter samhällets normer, istället för tvärtom innan ni kastar allt för mycket skit.

Svenska kyrkan är kanske inte de enda kristna här i världen (och även de är ju ofta uttalade homofober)...

Fed up
2006-06-21, 15:56
Då gör du det ännu lättare för dig själv. Om du utgår ifrån att ingen människa kan förstå någon annan, för det blir det ju i förlängningen, så förstår jag inte varför den här diskussionen finns öht.

Grunden för all diskussion om diskriminering är ju att en individ förstår att ett visst sätt att behandla en annan individ helt enkelt inte känns ok för denne. Om det inte fanns något som helst sätt för mig att förstå dig så skulle ju ingen hindra, principiellt då, att jag spöade dig när/för att jag kände för det och sen inte tänka mer på det.

Man kan ju förstå mer eller mindre.

Man kan ju antingen inte förstå alls eller förstå rätt hyffsat eller typ 5000 andra varianter.

jwzrd
2006-06-21, 15:57
1)Nej det vet jag inte.
2)Det tror jag kanppast du kan ha, men hade du varit kvinna hade du såklart kunna tycka annorlunda än mig i mångt och mycket, men jag tycker det finns mycket som jag kan enas med även överklasspensionärstanter om (alltså ang., hur vi tjejer har det), även om vi tycker olika på allt annat.

Det jag menade var att jag som tjej ofta känner att jag blir missförstådd som av killar när jag berättar om något jag tycker är jobbigt eller orättvist. Och när jag insåg hur annorlunda det var att bli betraktad som gay än att betrakta gays så tänkte jag att såhär måste det vara för killar när vi tjejer gnäller.

Sen har ni säkert en massa jobbigt som jag inte förstår osv, men jag tycker överlag att tjejer är mer medvetna om att ni killar kanske upplever saker annorlunda medan killar generellt bara lägger vad vi säger på sin egen mall av verkligheten.

Nu är du väldigt inskränkt, men å andra sidan. Nu har du lagt ribban och jag kommer att rätta mig efter den så jag säger: Eftersom du inte är programmerare så kan du helt enkelt inte förstå något av det jag skriver, dvs: du missuppfattar allt jag säger. Om du hade förstått så hade du insett att du själv alltid har fel stjärnstopp111

Du ser att det är en dålig ide, ja?

Om du tänker ha patent på allt kvinnligt bara för att du är en, så tänker jag äga alla rättigheter till allt icke-kvinnligt och vi har inte någon gemensam beröringspunkt.

Ollart
2006-06-21, 15:59
Bolio, här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1627770&postcount=176

jwzrd
2006-06-21, 16:02
Man kan ju förstå mer eller mindre.

Man kan ju antingen inte förstå alls eller förstå rätt hyffsat eller typ 5000 andra varianter.

Tricket är att antingen tycker man att skillnaderna individer emellan är större än generaliseringen av mannen mot kvinnan, eller tvärtom. (Tja, om man inte skiter i vilket då, det funkar också). Gemensamt för båda borde ändå vara att individer ändå är människor med känslor och att man därmed kan förstå andra individer rätt bra från början.

Förutom det så tycker jag att en för stor del av feminismrörelsen OCH gayrörelserna är för aggro för att öht verka vara något annat än just aggrorörelser vars enda syfte verkar vara att belysa skillnader och skapa debatt för själva detbattens skull, inte för att det skulle finnas någon som helst vilja att förbättra/förstå.

Du pratar om 5000 varianter och det skriver jag under på. Men jag själv är inte den typ av variant som inte förstår något öht om dom andra 4999, kanske vill du vara en sådan? Det ser ut så på det du skriver.

Fed up
2006-06-21, 16:02
Nu är du väldigt inskränkt, men å andra sidan. Nu har du lagt ribban och jag kommer att rätta mig efter den så jag säger: Eftersom du inte är programmerare så kan du helt enkelt inte förstå något av det jag skriver, dvs: du missuppfattar allt jag säger. Om du hade förstått så hade du insett att du själv alltid har fel stjärnstopp111

Du ser att det är en dålig ide, ja?

Om du tänker ha patent på allt kvinnligt bara för att du är en, så tänker jag äga alla rättigheter till allt icke-kvinnligt och vi har inte någon gemensam beröringspunkt.

Ja-a du, om du väljer att tolka det så, så gör det. det var inte så jag menade iallafall. Som jag sa ovan finns det ju olika grader av förståelse.

Dock kan jag informera om att jag inte fattar ett skit om programering, så på den punkten har du rätt.

Jag menade bara att killar kan ha svårt att förstå hur det är att vara kvinna, jag tror inte att ni har svårare att förstå om jag förklarar hur en dammsugare fungerar än om en kille gjorde det (om han inte är urusel pedagog eller otäck invandrare som bryter förstås).

Yes
2006-06-21, 16:03
Nej, nu ska jag till jobbet. Arbetar som ni kanske vet med telemarketing. Så här gör jag i kontakt med personer som bryter minsta lilla och/eller har utlänskt namn:

"Hej, oj... Jag sökte Karin Borgström men har nog kommit fel."

*klick*

Varför? För att 1:a generationens invandrare knappt köper per telefon över huvud taget. Jag tjänar mer pengar på att skita i invandrare och prata med svenskar istället.

Är jag rasist som låter invandrare slippa en telefonförsäljare? Sug på den karamellen, ni...
Jag tycker inte du är rasist. Däremot begår du ett stort misstag. Jag sålde klart mest till invandrare när jag höll på. Ofta tyckte jag dom hade en mycket positivare syn på telefonförsäljning än vad svenskar har. Kanske inte så konstigt när man i en del länder inte kan köpa något utan att pruta och köpslå. Även när jag inte lyckades sälja fick jag ofta ett varmt tack för att jag ringde. Sånt är alltid kul.
Det svåraste med en del invandrare är att dom kan svenska så dåligt att det dels blir svårt att förklara allting och jobbigt för dom att sätta sig in i det och förstå. Ställer höga krav på att man är tydlig, utan att "tala ner" till dom som om det är mindre förstående varelser. Kan du göra det vågar jag lova att du kommer öka din försäljning(och gillar du inte extra pengar skall du byta jobb :D ).

Fed up
2006-06-21, 16:08
Tricket är att antingen tycker man att skillnaderna individer emellan är större än generaliseringen av mannen mot kvinnan, eller tvärtom. (Tja, om man inte skiter i vilket då, det funkar också). Gemensamt för båda borde ändå vara att individer ändå är människor med känslor och att man därmed kan förstå andra individer rätt bra från början.

Förutom det så tycker jag att en för stor del av feminismrörelsen OCH gayrörelserna är för aggro för att öht verka vara något annat än just aggrorörelser vars enda syfte verkar vara att belysa skillnader och skapa debatt för själva detbattens skull, inte för att det skulle finnas någon som helst vilja att förbättra/förstå.

Du pratar om 5000 varianter och det skriver jag under på. Men jag själv är inte den typ av variant som inte förstår något öht om dom andra 4999, kanske vill du vara en sådan? Det ser ut så på det du skriver.


Nej, poängen med min lilla anektot var att jag upplever att många killar aldrig ens reflekterat över huruvida man kan uppleva saker annorlunda om man är tjej, jag ville främst belysa att saker ibland är annorlunda än man upplever det och att man upplever saker annorlunda ur olika perspektiv och att man kanske får kämpa en smula för att förstå hur andra har det.

Nu tycker jag faktiskt du är lite taskig. Jag går faktiskt in för att försöka förstå hur tom. de som jag upplever som mest puckade tänker. Givetvis lyckas jag sällan med detta, men jag försökeriallafall tänka in varför folk resonerar som de gör, se om de missförstått mig och jag är även öppen för att ändra mig. Jag sitter givetvis och svär för mig själv och jag tycker såklart att jag tycker rättast på jorden, men jag försöker iallafall att nyansera mig en smula (antagligen för att jag skulle bli för bitter annars...).

Kurash
2006-06-21, 16:08
(och gillar du inte extra pengar skall du byta jobb :D ).

Då ska man nog inte jobba alls. :confused:

Trance
2006-06-21, 16:10
Sen har ni säkert en massa jobbigt som jag inte förstår osv, men jag tycker överlag att tjejer är mer medvetna om att ni killar kanske upplever saker annorlunda medan killar generellt bara lägger vad vi säger på sin egen mall av verkligheten.

Att män blir defensiva handlar om att de ofta har blivit anklagade för så mycket så man fäller automatiskt taggarna utåt. Feministrörelsen i Sverige har ju med sina idiotiska generaliseringar och ignorerandet av fakta gjort folk rätt förbannade, nu tänker jag inte ens på djur-kommentaren.

Jag tycker inte ni är mer toleranta, ni bara ignorerar argumenten.
- "Kvinnor är förtryckta för att vissa män våldtar"
- "Men, män blir t.ex. ofta misshandlare av andra män. Hur resonerar du angående det?"
- "Ja, det är fel och är en del i maktstrukturen så ni förtrycker er själva också"
etc.

Du säger att vi inte vet hur det är att vara rädd, orolig etc. Du vet det stora gänget som ropar efter dig en kväll. Om jag skulle säga: "Men, men jag är också rädd :( " som kille. Skulle jag göra fel då, känner jag inte den riktiga kvinnorädslan utan bara en lättare mansrädsla.

Nejv
2006-06-21, 16:11
Vad är meningen med den här tråden? Att tvätta bort rassestämpeln från er eller? Stå för era åsikter för fan.

Yes
2006-06-21, 16:14
Då ska man nog inte jobba alls. :confused:
Man kan jobba ideellt.

Trance
2006-06-21, 16:15
Vad är meningen med den här tråden? Att tvätta bort rassestämpeln från er eller? Stå för era åsikter för fan.

Det är ju det folk gör och vill ha en definition av det. Vilka anser du är rasister i tråden?

Tricklev
2006-06-21, 16:15
Vad är meningen med den här tråden? Att tvätta bort rassestämpeln från er eller? Stå för era åsikter för fan.

Vad är meningen med det inlägget? Att visa att du är bättre utan att argumentera för det?

tuben
2006-06-21, 16:15
Vad är meningen med den här tråden? Att tvätta bort rassestämpeln från er eller? Stå för era åsikter för fan.

Vad är rasistisk med att tycka illa om en människa när dom står för en kultur man tycker är helt fel?

Yes
2006-06-21, 16:16
Vad är meningen med den här tråden? Att tvätta bort rassestämpeln från er eller? Stå för era åsikter för fan.
Nej, att skilja på fördömandet av vissa kulturer från rasism. Helt enkelt eftersom det inte är samma sak.

Nejv
2006-06-21, 16:17
Vad är rasistisk med att tycka illa om en människa när dom står för en kultur man tycker är helt fel?

Du inser att rassestämpeln i Sverige är så sjukt mycket bredare än vad en rasist bokstavligt talat är va? I "verkligheten" finns ju inte raser. Och nej, visst, jag tycker inte att det är fel att tycka illa om andra kulturer, det gör alla, även jag.

Vidare tycker jag dock att det är fullkomligt idiotiskt, skrämmande och riktigt jävla dumt att generalisera beroende på härkomst och utseende. Detta baserat på "Arabisk muslim blablabla" i den andra tråden. (Det jag och många andra definierar som rasist) Är vi på samma plan nu? :P

Fed up
2006-06-21, 16:18
Att män blir defensiva handlar om att de ofta har blivit anklagade för så mycket så man fäller automatiskt taggarna utåt. Feministrörelsen i Sverige har ju med sina idiotiska generaliseringar och ignorerandet av fakta gjort folk rätt förbannade, nu tänker jag inte ens på djur-kommentaren.

Jag tycker inte ni är mer toleranta, ni bara ignorerar argumenten.
- "Kvinnor är förtryckta för att vissa män våldtar"
- "Men, män blir t.ex. ofta misshandlare av andra män. Hur resonerar du angående det?"
- "Ja, det är fel och är en del i maktstrukturen så ni förtrycker er själva också"
etc.

Du säger att vi inte vet hur det är att vara rädd, orolig etc. Du vet det stora gänget som ropar efter dig en kväll. Om jag skulle säga: "Men, men jag är också rädd :( " som kille. Skulle jag göra fel då, känner jag inte den riktiga kvinnorädslan utan bara en lättare mansrädsla.


Jag fattar inte riktigt vad du vill att jag ska svara eller vad du frågar heller för den delen.
Hursomhelst tror jag säkert du är rädd skitofta och din rädsla är såklart lika mycket värd som min. Dock tror jag att jag utsätts för situationer som du inte gör och att det beror på att jag är tjej.

tex. på ett annan forum berättade jag en gång en historia om hur min bästa kompis blivit stoppad av en man i bil, hur han frågat hur mycket hon tog och när hon sagt att hon inte sålde nåt och gått vidare försökte slita in henne i bilen, drog sönder hennes klänning osv. Några dagar senare körde han förbi oss och tutade och glodde som fan och min andra kompis räckte finger åt honom. Då tvärnitade han och hotade henne med det ena och det andra och fick sen syn på min första kompis och började fråga om hon kände igenom honom och att hon inte skulle komma undan honom osv.
Iallafall, när jag berättade detta på det andra forumet så svarade typ alla killarna att vi fick skylla oss själva för att vi räckt finger och att vi ska vara tacksamma att nån kille kollar på oss för det gör de bara för att de uppskattar oss och så vidare. Det kändes ganska mycket som att de inte hade ett hum om hur vi kände det i den där situationen.

Sen utsätts kanske du för situationer som jag inte kan förstå, men berätta dem då för mig så ska jag försöka, jag lovar. Det finns inget självändamål för mig i att tjejer och killar ska ha svårt att förstå varandra.

Tricklev
2006-06-21, 16:21
Jag fattar inte riktigt vad du vill att jag ska svara eller vad du frågar heller för den delen.
Hursomhelst tror jag säkert du är rädd skitofta och din rädsla är såklart lika mycket värd som min. Dock tror jag att jag utsätts för situationer som du inte gör och att det beror på att jag är tjej.


Och jag utsätts för situationer som du inte gör för att jag är en kille.. Vad är du ute efter?

Att tjejer är diskrimerade, eller att män är diskriminerade?

tuben
2006-06-21, 16:21
Du inser att rassestämpeln i Sverige är så sjukt mycket bredare än vad en rasist bokstavligt talat är va? I "verkligheten" finns ju inte raser. Och nej, visst, jag tycker inte att det är fel att tycka illa om andra kulturer, det gör alla, även jag.

Vidare tycker jag dock att det är fullkomligt idiotiskt, skrämmande och riktigt jävla dumt att generalisera beroende på härkomst och utseende. Detta baserat på "Arabisk muslim blablabla" i den andra tråden. (Det jag och många andra definierar som rasist) Är vi på samma plan nu? :P

Jag pratade inte om härkomst och utseende. Man får se ut hur fan man vill för min del. Det är vad man står för som gör mig äcklad av vissa människor.

Fed up
2006-06-21, 16:22
Och jag utsätts för situationer som du inte gör för att jag är en kille.. Vad är du ute efter?

Att tjejer är diskrimerade, eller att män är diskriminerade?

Om du läser slutet på mitt inlägg ovan så har jag redan svarat på det.

Trance
2006-06-21, 16:28
Jag fattar inte riktigt vad du vill att jag ska svara eller vad du frågar heller för den delen.
Hursomhelst tror jag säkert du är rädd skitofta och din rädsla är såklart lika mycket värd som min. Dock tror jag att jag utsätts för situationer som du inte gör och att det beror på att jag är tjej.

tex. på ett annan forum berättade jag en gång en historia om hur min bästa kompis blivit stoppad av en man i bil, hur han frågat hur mycket hon tog och när hon sagt att hon inte sålde nåt och gått vidare försökte slita in henne i bilen, drog sönder hennes klänning osv. Några dagar senare körde han förbi oss och tutade och glodde som fan och min andra kompis räckte finger åt honom. Då tvärnitade han och hotade henne med det ena och det andra och fick sen syn på min första kompis och började fråga om hon kände igenom honom och att hon inte skulle komma undan honom osv.
Iallafall, när jag berättade detta på det andra forumet så svarade typ alla killarna att vi fick skylla oss själva för att vi räckt finger och att vi ska vara tacksamma att nån kille kollar på oss för det gör de bara för att de uppskattar oss och så vidare. Det kändes ganska mycket som att de inte hade ett hum om hur vi kände det i den där situationen.

Sen utsätts kanske du för situationer som jag inte kan förstå, men berätta dem då för mig så ska jag försöka, jag lovar. Det finns inget självändamål för mig i att tjejer och killar ska ha svårt att förstå varandra.

Om jag nu skulle berätta hur jag eller en kompis blev misshandlade eller något sådant och jag mådde jättedåligt, skulle det då visa att det inte finns ett förtryck? Har aldrig blivit misshandlad men har ju hänt många killar. Eller nämna när jag blev väckt klock 3-4 varje dag i en vecka mitt ute i skogen för att gå ut och vakta en väg i 5 grader och ösregn för 50kr om dagen.

Angående empati så tror jag killar är mer raka och då på Internet ofta elakare. Kanske inte lika nära till "tyck synd om mig" som tjejer? Allting är inte ett uttryck för förtryck, hela världen är inte emot dig. Att se sig som offer ger inte mycket och även om ni säger att mansrollen är jobbig för män(ja det kan det vara)så vill ni bara ändra den till mer kvinnliga värderingar, fast ni gör det genom att spela offer. Illa.

Ulf A Big
2006-06-21, 16:29
Vi har alla fördomar! En del har fler andra har färre men grövre . En del är riktiga rasister och då menar jag inte bara i Sverige utan globalt. Värst är det när diskrimineringen bygger på rena fördomar. Vissa länder har ren diskriminering inbyggt i rättssystemet ibland är de att jämföra med rena apartheidsystem.

gribby
2006-06-21, 16:30
Är det bara jag som kan se bolios trådar som hets mot folkgrupp. Detta är en olaglig handling och visar en okunnighet från bolios sida. Han har valt att låta några människors beslut i form av terrordåd bestämma över hans tankesätt gällande en hel "ras"..visst har han rätt till sin åsikt men att framföra den på det sätt han har gjort är dock inte tillåtet. Det som förvånar mig är att många inte har äns höjt på ögonbrynen gällande bolios okunniget..tragiskt!

Allan
2006-06-21, 16:34
Rätt många medlemmar känner sig kränkta av yttranden i tråden. Vi ska ta och diskutera det i Generalstaben. Till dess är den låst.

allan