handdator

Visa fullständig version : Varför köra hantellyft?


Squatinator
2006-06-21, 01:05
Min fråga är väldigt enkel, jag har inte förstått anledningen till att köra hantellyft när man tränar axlarna. Det som gör att jag undrar är för att så många väljer den övningen i sina program. Man hanterar väldigt lite vikt och det är svårt att öka i vikt på övningen (90% kör förövrigt med för tung vikt). Den är precis som flyes, kickbacks och annat skit. Något man slösar tid på.

Är det någon här som har byggt monstertriceps av kickbacks? Finns det någon här som har byggt monsterquads med benspark, finns det någon som har byggt monsterpecs med flyes, finns det någon som har byggt monsteraxlar med hantellyft?

IMO är hantellyft värdelösa.

Fartman
2006-06-21, 01:07
Varför anser du övningen vara värdelös bara för att det är hyfsat små vikter som används?

BBr
2006-06-21, 01:15
Tror knappast någon har byggt monstertriceps, pecs eller quads av enbart ovannämnda övningar, utan snarare med just dessa kombinerat med andra övningar.. Klart att de inte är värdelösa, varför skulle de vara det för?

BBr
2006-06-21, 01:19
Det är inte alla som vill bli "monster"-stora heller..;)

myggan
2006-06-21, 01:22
du kan inte jämföra kickbacks med hantellyft.

Finns ju inga liknelser alls förutom att man hanterar relativt lite vikt.

tp_88
2006-06-21, 01:31
Suck. Kan inte denna strävan ( eller vad det nu är? ) att få ett rykte om sig att vara hardcore upphöra? Klart som fan att basövningar som pressar av olika slag är viktigare, men att kalla sidolyft för "värdelöst", tja...

trasan
2006-06-21, 01:44
Min fråga är väldigt enkel, jag har inte förstått anledningen till att köra hantellyft när man tränar axlarna. Det som gör att jag undrar är för att så många väljer den övningen i sina program. Man hanterar väldigt lite vikt och det är svårt att öka i vikt på övningen (90% kör förövrigt med för tung vikt). Den är precis som flyes, kickbacks och annat skit. Något man slösar tid på.

Är det någon här som har byggt monstertriceps av kickbacks? Finns det någon här som har byggt monsterquads med benspark, finns det någon som har byggt monsterpecs med flyes, finns det någon som har byggt monsteraxlar med hantellyft?

IMO är hantellyft värdelösa.

*bs*

Att du hanterar liten vikt beror på vilken vinkel du arbetar i, detta fal rak arm. Alla som har läst lite högstadiefysik vet då att hävarmseffekten spelar in. Det spelar ingen roll om du hanterar 10 reps a 90 kilo i en vinkel eller 10 reps a 10 kg i den ena så länge den önskvärda muskeln tar slut ut.
Alltså bygger du inte sämre bröst av flyes än hantelpress. Skit i vikten och tänk på hur hårt den önskvärda muskelgruppen får arbeta.

Och japp jag vet folk som byggt monsterpecs av flyes och monsteraxlar med hantellyft, för att ta en ni alla känner igen -> Jay Cutler !!

Clyde
2006-06-21, 01:59
*bs*



Och japp jag vet folk som byggt monsterpecs av flyes och monsteraxlar med hantellyft, för att ta en ni alla känner igen -> Jay Cutler !!


*cry*

BBr
2006-06-21, 03:06
Och japp jag vet folk som byggt monsterpecs av flyes och monsteraxlar med hantellyft, för att ta en ni alla känner igen -> Jay Cutler !!


Glöm inte allas våran egen HULKEN aka lou ferrigno som man vid minst ett tillfälle, om jag inte missminner mig, fick se utföra hantellyft åt sidan i filmen pumping iron :naughty:

snelhest
2006-06-21, 04:49
gör inte skitövingen som blir sämre ju striktare man gör den

edit: jag tror många kör den för den står på asts hemsida precis som nedåtlutande bänk

Damien Thorne
2006-06-21, 05:50
Suck. Kan inte denna strävan ( eller vad det nu är? ) att få ett rykte om sig att vara hardcore upphöra? Klart som fan att basövningar som pressar av olika slag är viktigare, men att kalla sidolyft för "värdelöst", tja...

Äntligen någon som säger något vettigt :bow:

Det är upp till var och en att själva välja vilka övningar de vill köra.
Man kör de övninga som man tycker "tar på bra".

Tråkigt att folk blir idiotförklarade pga att någon annan "vet" att den övningen är värdelös.

Diggler
2006-06-21, 07:34
Det är en skitbra övning. Kanske inget speciellt viktigt om man är motionär och bara tränar för att bli lite starkare eller större, men skitviktig för att få snyggt utvecklade deltoideus (som annars blir lite knepiga om man bara kör roddar och pressar, en slags grop i mitten av deltoideus (jag har en sån, jag borde kört mer sidolyft).

Dessutom är det väl bra att kunna träna axlar utan att för den skull träna triceps eller biceps? (som man gör vid tex militärpressar resp upright rows)

Börje H
2006-06-21, 07:37
Vad är nu detta?! Racka ner på den optimala deltoideusövningen? Skämmes tammefaan!:D
Skämt å sido, även specifika enledsövningar har även de ett syfte men i ffa detta fall så är den inte riktigt så disco som det verkar. Visserligen så sker naturligtvis huvuddelen av jobbet i humeroscapulära leden men även med kraftigt engagemang av skulderbladets förbindelse mot bröstkorgen den sk scapulothoracala förbindelsen. Eg ingen riktig led med ledkapsel osv men likaväl en mycket viktig förbindelse som är synnerligen viktig för alla rörelser i skulderleden och även bröstrygg och nacke. Ett korrekt utfört hantellyft belastar stora delar av axel/nackpartiet och förtjänar enligt mig sin plats i ett bra träningsprog. Dessutom så är risken för sk impingement av någon av rotatorcuffens muskler mycket liten jmf med ex pressrörelser. Att vikten är så liten beror ju naturligtvis på hävarmens längd kontra det innre vridmoment som måste skapas för att lyfta armen.

ps. min favvoövningar är benspark och hantellyft åt sidan Me=disco:) ds

Timme
2006-06-21, 07:51
Vad är nu detta?! Racka ner på den optimala deltoideusövningen? Skämmes tammefaan!:D
Skämt å sido, även specifika enledsövningar har även de ett syfte men i ffa detta fall så är den inte riktigt så disco som det verkar. Visserligen så sker naturligtvis huvuddelen av jobbet i humeroscapulära leden men även med kraftigt engagemang av skulderbladets förbindelse mot bröstkorgen den sk scapulothoracala förbindelsen. Eg ingen riktig led med ledkapsel osv men likaväl en mycket viktig förbindelse som är synnerligen viktig för alla rörelser i skulderleden och även bröstrygg och nacke. Ett korrekt utfört hantellyft belastar stora delar av axel/nackpartiet och förtjänar enligt mig sin plats i ett bra träningsprog. Dessutom så är risken för sk impingement av någon av rotatorcuffens muskler mycket liten jmf med ex pressrörelser. Att vikten är så liten beror ju naturligtvis på hävarmens längd kontra det innre vridmoment som måste skapas för att lyfta armen.

ps. min favvoövningar är benspark och hantellyft åt sidan Me=disco:) ds

Neeeej! Din favvo övning får inte vara benspark!

Börje H
2006-06-21, 07:57
Neeeej! Din favvo övning får inte vara benspark!
Haha, så är det. Men naturligtvis körs denna efter tunga böjar/pressar.
Remember:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29975

AFanatic
2006-06-21, 08:37
Vad är nu detta?! Racka ner på den optimala deltoideusövningen? Skämmes tammefaan!:D
Skämt å sido, även specifika enledsövningar har även de ett syfte men i ffa detta fall så är den inte riktigt så disco som det verkar. Visserligen så sker naturligtvis huvuddelen av jobbet i humeroscapulära leden men även med kraftigt engagemang av skulderbladets förbindelse mot bröstkorgen den sk scapulothoracala förbindelsen. Eg ingen riktig led med ledkapsel osv men likaväl en mycket viktig förbindelse som är synnerligen viktig för alla rörelser i skulderleden och även bröstrygg och nacke. Ett korrekt utfört hantellyft belastar stora delar av axel/nackpartiet och förtjänar enligt mig sin plats i ett bra träningsprog. Dessutom så är risken för sk impingement av någon av rotatorcuffens muskler mycket liten jmf med ex pressrörelser. Att vikten är så liten beror ju naturligtvis på hävarmens längd kontra det innre vridmoment som måste skapas för att lyfta armen.

ps. min favvoövningar är benspark och hantellyft åt sidan Me=disco:) ds


Nu var det inte lika roligt att säga: Gör ett EMG-test på deltamuskeln under en pressövning jämfört med hantellyft åt sidan, så får man se på skojiga siffror. :D

Hantellyft är min favorit bredvid drag till bröst. :thumbup:

jimcg
2006-06-21, 09:21
*bs*

Att du hanterar liten vikt beror på vilken vinkel du arbetar i, detta fal rak arm. Alla som har läst lite högstadiefysik vet då att hävarmseffekten spelar in. Det spelar ingen roll om du hanterar 10 reps a 90 kilo i en vinkel eller 10 reps a 10 kg i den ena så länge den önskvärda muskeln tar slut ut.

Bra förklarat! Många verkar tro att träna tungt enbart innebär att det ska vara maximalt antal kilo på stången. En övning där man (som i hantellyft) hanterar mindre vikter pga hävstångseffekt blir ju tung för den muskeln som ska göra jobbet trots att man kanske lyfter nätta små hantlar - och det är ju det man är ute efter: att träna tungt för den eller de specifika musklerna som man har för avsikt att belasta.

Att jämföra två skilda övningar för samma muskelgrupp och rata den ena för att man i den andra hanterar fler kilon räcker inte för att avgöra om en övning är bra eller inte.

Sen är ju (som sagts mååånga gånger förr) just axelleden en led att vara lite extra rädd om.

//Jim

Sheogorath
2006-06-21, 09:24
Bra förklarat! Många verkar tro att träna tungt enbart innebär att det ska vara maximalt antal kilo på stången. En övning där man (som i hantellyft) hanterar mindre vikter pga hävstångseffekt blir ju tung för den muskeln som ska göra jobbet trots att man kanske lyfter nätta små hantlar - och det är ju det man är ute efter: att träna tungt för den eller de specifika musklerna som man har för avsikt att belasta.

Att jämföra två skilda övningar för samma muskelgrupp och rata den ena för att man i den andra hanterar fler kilon räcker inte för att avgöra om en övning är bra eller inte.

Sen är ju (som sagts mååånga gånger förr) just axelleden en led att vara lite extra rädd om.

//Jim

Man kan vidare inte tala om vilken som är den "bästa axelövningen" genom att jämföra pressar med sidolyft. Pressar akiverar primärt främre huvudet, medan sidolyft aktiverar yttre. Ingen av varianterna involverar bakre huvudet nämnvärt.

Popeye
2006-06-21, 15:57
Tack Sheo för att du fick sagt det där... hade precis tänkt skriva samma sak.

Timme
2006-06-21, 16:40
Haha, så är det. Men naturligtvis körs denna efter tunga böjar/pressar.
Remember:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29975

ah :thumbup: