handdator

Visa fullständig version : Öl


LadyG
2006-06-21, 00:31
Ska den vara ljus, medium eller mörk? Ingen alls?

Låt världen veta.

Mago
2006-06-21, 00:39
Svårt att säga. Gillar t.ex. både Guinness och Amstel riktigt mycket. Det finns nog fler ljusa som jag tycker om dock och Amstel drar ändå längsta strået.

Fartman
2006-06-21, 00:56
"Mellanmörk" typ Falcon Bayerskt, det är min favoritöl :thumbup:

ugglan
2006-06-21, 00:58
lagom, vill inte stöta mig med någon av grupperna

andeN.
2006-06-21, 01:10
Ljus är godast tycker jag.

work_hunter
2006-06-21, 01:19
Var så längesen jag drack öl.. kommer inte ihåg om mina favoritsorter var ljus mellan eller mörk.. :D

återkommer med svar till helgen ;)

bluelight
2006-06-21, 01:42
Beror på vad som ska göras, om man ska på fest så blir det ljust, men om man ska sitta hemma eller dyligt är mörkt godast.

http://www.bibacity.co.uk/shop/files/BeersofScotland/youngschocolate.jpg

dynamo
2006-06-21, 04:01
Guinness och diverse ale-sorter är vad jag föredrar, men ljust öl kan vara gott det med.

Ninjasmurf
2006-06-21, 04:19
The beer song!

What is the malted liquor.(beer)
What gets you drunker quicker?
What comes in bottles or in cans?(beer)
Can't get enough of it,(beer)
How we really love it,(beer)
Makes me think I'm a man,(beer)
I can kiss and hug it,(beer)
But I'd rather chug it,(beer)
Fill my belly up to here,(beer)
I could not refuse a,(beer)
I could really use a,(beer)
Beer, beer, beer.

I can't remember how much I have had,
I drank a twelve pack with my dad, BURP!
That's my son the drunken manly stud,
I'm proud to be his bud,
Here have some pretzels,
No!
I'll call it quits,
Those things give me the Schlitz!

Drink with your family,
Drink it with your friends,
Drink till you're fat,
Stomach distends,
Beer is liquid bread it's good for you,
We like to drink till we spew,
EW
Who cares if we get fat,
I'll drink to that,
As we sing once more.

What is the malted liquor,
What gets you drunker quicker,
What comes in bottles or in cans (beer)
Can't get enough of it,(beer)
How we really love it,(beer)
Makes me think I'm a man,(beer)
I can kiss and hug it,(beer)
But I'd rather chug it,(beer)
Fill my belly up to here,(beer)
Golly I adore it,(beer)
Come on dammit pour it,
Do it for me,
Brew it for me,
Feed it to me,
Speed it to me.(beer)

The most wonderful drink in the world.
Hooray.

babbett
2006-06-21, 04:28
Ale

mangemani
2006-06-21, 05:09
så många sorter,så liten skillnad.

Jense
2006-06-21, 05:11
föedrar mörkare. men det beror också på. är jag törstig dricker jag nog hellre en lite ljusare eftersom den slinker ner snabbare.

ska det njutas så ska det va mörk öl

jadu fartman, falcon bayersk är god, den dricker jag oftast

grisbil3n
2006-06-21, 06:29
Pallar inte med mörk öl iaf den saken e klar.

Hades
2006-06-21, 06:30
Mörk. Helst en riktig Guinness från tapp.

Melker
2006-06-21, 06:57
Hemmakväll: Murphy
Till fest: Ljusa sorter.

Nitrometan
2006-06-21, 07:12
Jag gillar ale-typen av öl. Det sitter jag gärna och smuttar på.

Men tjeckisk öl är jättefin (Staropramen bl.a. men det finns många) och de är ju ljusa.

Det finns helt enkelt massor av goda öler av alla typer. Jag vill inte diskriminera nån öl. :cheers:

Fettecke
2006-06-21, 07:16
jag dricker nästan bara uteslutet ljus öl.

Diggler
2006-06-21, 07:54
Mörkt öl för det mesta, men är det sommar och varmt så helst amerikansk ljus öl.

Eva_E
2006-06-21, 08:15
Ljus till mat för det mesta, mörk att smutta på ensamt. Allra helst då en maffig Guinness!

Eva

Daniel_S
2006-06-21, 08:21
Ljus. Öl är en berusningsdryck, så någon mer djupgående analys brukar jag inte bry mig om. För smakens skull dricker jag hellre vin.

userfriendly
2006-06-21, 08:24
ljus öl annars får det va

Papi
2006-06-21, 09:13
Beror på vad som ska göras, om man ska på fest så blir det ljust, men om man ska sitta hemma eller dyligt är mörkt godast.

http://www.bibacity.co.uk/shop/files/BeersofScotland/youngschocolate.jpg
Sweet shit, det där är en alldeles fantastisk öl! :hbang:
Synd att man nästan aldrig hittar den på fat.

daja
2006-06-21, 09:16
Beror ju helt på i vilket sammanhang den intas, grillfest på stranden, dryck till maten, som törstsläckare på dagen eller under en pokerkväll med polarna.
Själv föredrar jag en något mörkare öl till maten och lite ljusare och lättare till fest.

Sheogorath
2006-06-21, 09:20
Miller är bäst.

Big_Vik
2006-06-21, 09:22
Ljus till mat för det mesta, mörk att smutta på ensamt. Allra helst då en maffig Guinness!

Eva

Samma för mig. Mörk är oftast bäst eftersom jag är en ölnjutare :) men en tio Sofiero är ju inte fel heller :D

Beecher
2006-06-21, 09:24
Finns så många goda...
Svårt att välja nån specifik kategori som man har som favorit.
Staropramen, Guiness och Bishops Finger är de öl som jag tycker är godast. :eating:

mela
2006-06-21, 09:26
Jag är inget stort fan av öl, iaf inte i festsammanhang då det suger att dricka mycket av denna vara. Men när man softar i bastun eller drar en sväng med båten kan det vara gött. Dock ingen mörk öl och absolut ingen Spendrups *spy*

Einar
2006-06-21, 09:42
En riktig hit är att ta ett stort ölglas och hälla i en Leffe Blone och en Leffe Brune! Det blir oerhört gott!

Edit: belgisk öl är den bästa! Slår all tjeckisk öl på näsan

Nitrometan
2006-06-21, 09:42
Miller är bäst.
Hahaha! Det får mig att tänka på en fejkad reklambild som en ubåtstekniker från USA hade gjort. Bilden var på en av de amerikanska atomubåtarna i ytläge. Texten var "Mission accomplished, 288 nuclear warheads launched at the enemy. - Miller time!"

Lord_Real
2006-06-21, 09:45
Jag jobbar med att hålla föredrag om öl. Och jag måste på en gång säga att ölets färg har väldigt lite betydelse. Visst så är det lite av en tradition att man gör ljust öl beskare och mörkt öl fylligare. Men det behöver verkligen inte vara så.
Det är därför jag är så glad att så många i tråden sagt att de dricker ale (eftersom ale kan både vara ljus och mörk, men skiljer sig i smak från vanlig lager). Jag skulle själv också säga ale, men röstade "mörk" eftersom jag ville ge det mer poäng.

Nej. generellt är svenskar väldigt fega beträffande färg. När jag får folk att blindtesta öl så är det oftast i färgen lite mörkare öl som är det de gillar mest. Men när de får se färgen så ändrar de ofta sig (nej egentligen så gillade jag ju den där bäst, jag gillar ju nämligen inte mörkt öl)... Men de människor som ändrar sig i vilken öl som är godast efter de sett färgen är exakt samma människor som frågar efter GI-värden på öl (och vägrar gå med på förklaringen att det är främst alkoholen som är dålig ur tränings/viktsynpunkt i öl).

Nej nu skall jag sluta ranta.. Förlåt för att allt gnäll. :)

Kurash
2006-06-21, 09:45
Dricker man för smakens skull ska det vara Belgiskt.
Ska man bli full är det Sofiero som gäller (med betoning på E:et).

hahavaffan
2006-06-21, 10:15
Beror på vad som ska göras, om man ska på fest så blir det ljust, men om man ska sitta hemma eller dyligt är mörkt godast.

http://www.bibacity.co.uk/shop/files/BeersofScotland/youngschocolate.jpgMin mun gillade inte den.

Jag gillar lite ljusare öl.

Pingu
2006-06-21, 10:20
Uthälld *popcorn*

Lord_Real
2006-06-21, 10:26
Min mun gillade inte den.

Jag gillar lite ljusare öl.

Suck... Och bara för att du inte gillade EN sorts mörkt öl så utgår du från att du automagiskt inte tycker om något mörkt öl.
Det är väl ungefär som att du vet att du tycker om vaniljglass... Och en dag så prövar du pekannöt-kola glass och hatar den. Efter det så utgår du från att alla glass som inte är vit är äcklig.

Mycket av den så kallade ljusa lagerölen är en såkallad internationell lager. Namnet kommer av att den smakar i princip likadant oavestt märke (typ traditionell svensk stor stark, all öl under 12 kr burken etc.). Bara för att den av tradition smakar i princip likadant så smakar all annan öl väldigt olika. Internationell lager är vaniljglass. Visst finns det kvalitetsskillnad (carlsberg är bättre än Kung t.ex.) men det gör det bland vaniljglass med (det är skillnad på Lejonet och björnens vanilj och COOPs).
All annan öl är ALLA andra glassmaker. Du kommer definitivt hata vissa. Du kommer troligen att älska andra om du ger dem en chans.

Nej nu rantar jag igen.. Förlåt.. Skall sitta på händerna i framtiden.
Skall andas... Inte klaga på folk...

Nitrometan
2006-06-21, 10:32
Internationell lager är vaniljglass. Visst finns det kvalitetsskillnad (carlsberg är bättre än Kung t.ex.) men det gör det bland vaniljglass med (det är skillnad på Lejonet och björnens vanilj och COOPs).

Men, men, Carlsberg bryggs ju på majs! Inte på korn!

De hädar!

De följer inte "reinheitsgebot"!

:D

jim
2006-06-21, 10:37
Guiness / Murphys Stout:
Nästan alltid fint med 1 el 2, inte fler!

Ljusa citrussmakande öler typ Sol, Corona:
Hur bra som helst på dagen i solen, istället för vatten :D

Medelmörka eller bara smakrika lager Staropramen Dark, Pilsner Urquell, Grolsch:
I större mängd kvällstid, kan bli för mycket om det inte varvas dock.

nordland
2006-06-21, 10:46
generellt ljus lager.. Miller G.D är en höjdare. men Zeunerts börjar även det bli en favorit.

Sämsta ölet jag någosin druckit är LEFFE (belgisk ale). O dra åt helvete så vidrigt det smakade.

AFanatic
2006-06-21, 10:55
Jag jobbar med att hålla föredrag om öl. Och jag måste på en gång säga att ölets färg har väldigt lite betydelse. Visst så är det lite av en tradition att man gör ljust öl beskare och mörkt öl fylligare. Men det behöver verkligen inte vara så.
Det är därför jag är så glad att så många i tråden sagt att de dricker ale (eftersom ale kan både vara ljus och mörk, men skiljer sig i smak från vanlig lager). Jag skulle själv också säga ale, men röstade "mörk" eftersom jag ville ge det mer poäng.

Nej. generellt är svenskar väldigt fega beträffande färg. När jag får folk att blindtesta öl så är det oftast i färgen lite mörkare öl som är det de gillar mest. Men när de får se färgen så ändrar de ofta sig (nej egentligen så gillade jag ju den där bäst, jag gillar ju nämligen inte mörkt öl)... Men de människor som ändrar sig i vilken öl som är godast efter de sett färgen är exakt samma människor som frågar efter GI-värden på öl (och vägrar gå med på förklaringen att det är främst alkoholen som är dålig ur tränings/viktsynpunkt i öl).

Nej nu skall jag sluta ranta.. Förlåt för att allt gnäll. :)

Har du hört: "Jag tycker inte om beska och sträva öl, jag föredrar ljus lager." *rolleyes*

Men "då borde du testa en ale som är lite fylligare och med en lite fruktigare ton, exempelvis New Castle."

"Nej jag gillar inte sån öl."

:D

Föredrar ale alla gånger.

hammer95
2006-06-21, 11:08
Om det ska vara öl, så ska det vara heineken...

Lord_Real
2006-06-21, 11:56
Har du hört: "Jag tycker inte om beska och sträva öl, jag föredrar ljus lager." *rolleyes*



Jo den hör jag nästan varje arbetspass. *screwy*
Folk verkar envist tro att mörk öl oftare är besk än ljus öl. Trots att det nästan alltid är tvärtom (av tradiotion, beskan kommer ju av humlen och den påverkar inte färgen).

Just folket som kommer med den kommentaren brukar just älska lättdrucka mörka öl som new castle och kilkenny om man sätter på dem en ögonbindel så att de inte ser färgen på ölet. Ungefär hälften ändrar sig och säger att ölet var för "mäktigt" efter de får se färgen. Men innan dess älskar de ölet... Folk är envisa på sina fördomar ganska ofta. :confused:

Sonny
2006-06-21, 12:13
Guiness :thumbup:

hultman
2006-06-21, 12:17
Öl är skit. Grogg is the shit.

BeatNec
2006-06-21, 12:44
mmm öl :)

generellt sätt tycker jag bäst om ale.

kan tippsa om double diamond som är en ale, den är riktig god och billig =)

Leffe på fat är riktigt god, den skall avnjutas på en uteservering för att bli fulländad :D


OT: kan någon tippsa om några goda ale kanske?

Nitrometan
2006-06-21, 12:46
Öl är skit. Grogg is the shit.
Och vad är skillnaden på skit och shit?
Bara språket?

Papi
2006-06-21, 13:39
Jag gillar Lord_Real, han verkar kunna sin skit. Jag ser också ner på pöbeln som dricker kolsyrat hästpiss. :)
För mig är det stouts, ales och bitters som är favoriterna.
Ovan nämnda Young's Double Chocolate Stout och naturligtvis Guinness. Min nuvarande favorit är nog Hobgoblin på fat. Leffe funkar också.
En av få bra lagers, är Hell, som serveras på Oliver Twist och Akkurat i Stockholm (deras egentillverkade öl).

Einar
2006-06-21, 14:18
Jag kan rekommendera en öl som heter Orval. Det är en av de trapiste öl som säljs på systemet. Även Duvel är en mycket fin öl som man lätt kan få tag på.

hammer95
2006-06-21, 15:32
:Virro

Lord_Real
2006-06-21, 16:28
Jag gillar Lord_Real, han verkar kunna sin skit. Jag ser också ner på pöbeln som dricker kolsyrat hästpiss. :)


Tackar Papi :em:

För han som önskade tips på bra ale så finns det många bra.
Founders och Slottskällans Pale Ale om du är inne på de lite beskare (gott nu när det är varmt).

Perosnligen dricker jag mer besk öl nu när det är varmt.
De belgiska trappisterna tykcer jag är godast en mörk och kulen höstkväll. Ett bra tips är att äta ädelost och andra lite kraftiga ostar till den sorterns öl. Fungerar helt suveränt. Ta med en flaska t.ex. Chimay blå till nästa ost och vinprovning och testa den mot t.ex. gorgonzola så kommer du märka att den gifter sig med ostsmaken på ett sätt som jag inte upptäckt med vin.
Många vin är bättre än öl på fler ostar. Men när ett öl gifter sig med en särskild ost så blir det finnemang. :eating:

christian
2006-06-21, 16:34
Jag kan rekommendera Runölen Wynja, ett svenskt öl som vunnit mängder av priser.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/02/runol.html

Callister
2006-06-21, 16:34
Mariestads på flaska, antar att den är ljus. :)

Karkiainen
2006-06-21, 17:02
Det är svårt att svar på, det varierar något grymt från gång till gång. Mariestads på flaska är dock aldrig fel.

Fed up
2006-06-21, 17:04
Jag dricker inte öl ju, men en skojig anekdot är aldrig fel ändå:

Min kompis "Åh har ni testat det där nya spanska ölet "Sofiero"?

(hm, den där gör sig bättre, muntligt., ni får alltså betona sofierro på spanska, såffierro typ.):thumbup:

christian
2006-06-21, 17:06
Jag dricker inte öl ju, men en skojig anekdot är aldrig fel ändå:

Min kompis "Åh har ni testat det där nya spanska ölet "Sofiero"?

(hm, den där gör sig bättre, muntligt., ni får alltså betona sofierro på spanska, såffierro typ.):thumbup:

Eller som alkisarna "skojar till det", så-får-vi-ro.

AFanatic
2006-06-21, 18:38
Jo den hör jag nästan varje arbetspass. *screwy*
Folk verkar envist tro att mörk öl oftare är besk än ljus öl. Trots att det nästan alltid är tvärtom (av tradiotion, beskan kommer ju av humlen och den påverkar inte färgen).

Just folket som kommer med den kommentaren brukar just älska lättdrucka mörka öl som new castle och kilkenny om man sätter på dem en ögonbindel så att de inte ser färgen på ölet. Ungefär hälften ändrar sig och säger att ölet var för "mäktigt" efter de får se färgen. Men innan dess älskar de ölet... Folk är envisa på sina fördomar ganska ofta. :confused:

Ja det är inte lätt att försöka på kunderna att testa något nytt. Framför allt inte den ovan nämnda grupp.

Kan för övrigt rekommendera en "ny" ale som kommer komma i julisortimentet: Old State Ale, som har lagrats på flaska. :naughty:

BeatNec
2006-06-21, 19:20
tack för tippsen får ta å prova Slottskällans Pale Ale och den där nya ölen när den kommer =)

Loard_real rekomenderade founders och jag kan inte annat en hålla med, den e grym! i min jakt efter den ultimata ölen så ligger faktist founders på topp.

ska nog springa in på bolaget på rasten i morgon och köpa mig en flaska slottkällans hehe

BeatNec
2006-06-21, 19:23
Loard_real vad är det för kurser du håller?

låter lite märkligt att någon går på öl-provning med sån tråkig inställning?

Sir Anselm
2006-06-21, 19:27
Jag säger tjeckisk öl, och då menar jag Starobrno, Staropramen, Pilsner Urquel och dylika... Spendrups Gold är god också...

Lord_Real
2006-06-22, 01:00
Loard_real vad är det för kurser du håller?

låter lite märkligt att någon går på öl-provning med sån tråkig inställning?

Det är bara ett extrajobb som jag haft samtidigt som jag studerat på universitetet. Är nyligen examinerad så vi får se hur det blir när jag får ett riktigt jobb.

Men det är basicly en kväll på det lokala bryggeriet, där en ölnörd (t.ex. jag) håller ett föredrag och svarar på frågor samtidigt som folket som är där får cateringmat och fri öl i baren í ett förutbestämt antal timmar (beror på hur länge de betalt för).
Entusiasmen för öl är väldigt olika då många företag ofta bjuder sina anställda på detta. Många stora macho-killar brukar bli väldigt rädda för smak och färg. Kvinnor brukar inte vara lika lättskrämda.

Vidare så har jag lärt mig en hel del här som man kan slänga på GI-folket (GI i öl är den vanligaste frågan). Ett bar äkta byggare har hajjat till att jag säger rätta saker i mina utläggningar när frågor börjar ramla in på näringsvärden i öl och så. Tacka kolozeum (Grub) för det. ;)
Kan tilläggas att jag fortfarande är för liten för att det skall synas att jag bygger. :P

grisbil3n
2006-06-22, 01:04
Jag kan rekommendera en öl som heter Orval. Det är en av de trapiste öl som säljs på systemet. Även Duvel är en mycket fin öl som man lätt kan få tag på.

Utsökt avatar har du iaf!