handdator

Visa fullständig version : Enkla kalorier?


ManuelIT
2006-06-20, 22:47
Jag har ibland svårt att få i mig tillräckligt med kalorier för att ligga på ett energiöverskott, jag har helt enkelt inte alltid aptiten/tiden till att få i mig över 2500 KCAL varje dag. Jag kanske käkar 3 st 500 KCAL portioner, sedan 3st protein mellanmål som tex. tonfisk, cottage cheese eller protein shakes. Men det blir ju inte ens 500 kcal sammanlagt, så jag ligger väl på kanske en 2000 KCAL och då är jag oftast mätt för att dra i mig en stor portion till.

Jag brukade dra i mig 1L mjölk vid de tillfällena, då dessa kalorier går ner väldigt enkelt jämfört med tex. en portion kyckling och pasta. Men jag har av olika anledningar slutat dricka mjölk nu och undrar vad man kan kompensera detta med? Dvs. kalorier som går ner enkelt för en som har dålig aptit...

Zera
2006-06-20, 22:48
Nötter av olika slag. Häll en skvätt olja över din mat.

Tabbe
2006-06-21, 00:13
Förstår aldrig hur folk kan ha svårt att gå upp i vikt..

Jag får utan problem i mig 4000kcal+ per dag..
Måste alltid tänka på att ta mindre portioner =)

Cerberus
2006-06-21, 00:33
Förstår aldrig hur folk kan ha svårt att gå upp i vikt..

Jag får utan problem i mig 4000kcal+ per dag..
Måste alltid tänka på att ta mindre portioner =)

inte jag heller men jag tror det är en aptit-fråga.

keffat_liv
2006-06-21, 00:39
inte jag heller men jag tror det är en aptit-fråga.

eller vad man äter. Potatis och kyckling är ju inte direkt nån höjdare att gå upp i vikt på.

ManuelIT
2006-06-21, 01:08
Nötter av olika slag. Häll en skvätt olja över din mat.

okay tack

keffat_liv vad är bättre då?

Bönne
2006-06-21, 01:36
Ett paket kvarg + smaksättning + 100g Start = enkelt mellanmål, tar 2 minuter, man blir mätt, rätt låg volym (man blir inte mätt så snabbt) och det innehåller en bra del energi.

pragmatist
2006-06-21, 09:37
Häll olivolja på allt, alternativt drick en sked tillsammans med proteindrinken. 1 dl olivolja per dag = 900 kcal.

Sniggel
2006-06-21, 10:41
Om resten av maten du äter är bra så är det nog inte helt fel med choklad. Har för mig att det är ungefär 500 kcal per 100g och att det inte skiljer så mycket mellan mörk och ljus, dock är mörk nyttigare.

Tabbe
2006-06-21, 10:48
Jag skulle frossa i nötter om jag ville gå upp i vikt..
Och käka banta portioner

Sundsarn
2006-06-21, 16:22
Ett paket kvarg + smaksättning + 100g Start = enkelt mellanmål, tar 2 minuter, man blir mätt, rätt låg volym (man blir inte mätt så snabbt) och det innehåller en bra del energi.

Start? Som i Start med typ massa nötter och grejer typ istället för cornflakes? Låter smaskens måste testas :eating:

Vad blir det btw i energiväg ungefär?

Bönne
2006-06-21, 18:42
Start? Som i Start med typ massa nötter och grejer typ istället för cornflakes? Låter smaskens måste testas :eating:

Vad blir det btw i energiväg ungefär?Mmm precis, tycker det passar bra ifall man mixar med frysta hallon. Har inte en susning om energivärdet, men något över 400 tror jag.

MikeAlex
2006-06-21, 18:46
Nötter måste ju vara det bästa.. sjukt energirikt, gott och nyttiga fetter.

Äter själv ca. 2500 kcal om dagen, men trots att jag äter väldigt nyttig och energisnål mat går jag i princip ständigt runt hungrig... känns det iaf som. Så själv skulle jag aldrig käka nötter, men har man problem med aptiten så...
Vore skönt att inte ha så sjuk aptit som jag har. :)

Bönne
2006-06-21, 19:29
Nötter måste ju vara det bästa.. sjukt energirikt, gott och nyttiga fetter.

Äter själv ca. 2500 kcal om dagen, men trots att jag äter väldigt nyttig och energisnål mat går jag i princip ständigt runt hungrig... känns det iaf som. Så själv skulle jag aldrig käka nötter, men har man problem med aptiten så...
Vore skönt att inte ha så sjuk aptit som jag har. :)Skaffa saker att göra hela tiden, då hittar man helt plötsligt inte tid för att käka.

Johan
2006-06-21, 19:54
Ett paket kvarg + smaksättning + 100g Start = enkelt mellanmål, tar 2 minuter, man blir mätt, rätt låg volym (man blir inte mätt så snabbt) och det innehåller en bra del energi.
Start-flingor är väl i princip smulade kakor?
Inget jag skulle käka ofta om jag vill gå upp i vikt, bättre med massa nötter och dyligt.