handdator

Visa fullständig version : Smal eller bred fattning i böjen?


Sheogorath
2006-06-20, 21:13
Jag håller på att möblera om min böjteknik, bl.a. ska jag träna in smal fotställning eftersom jag tror det passar mig bättre.

Nu till fattningen. Vilken typ av fattning passar generellt vilken typ av lyftare? Jag har alltid hållt relativt brett och upplever att jag är för stram i muskulaturen för att hålla riktigt smalt, men om det är bra för mig av någon anledning att hålla smalt kan jag tänka mig att stretcha det hela.

Scratch89
2006-06-20, 21:16
Ju smalare jag håller, desto snedare hamnar stången. Håller jag innanför ringarna kommer högersidan av stången vara framför vänstersidan. Det är väl en sak man måste öva (och stretcha!) bort, men jag ids inte.

Sheogorath
2006-06-20, 21:21
Ju smalare jag håller, desto snedare hamnar stången. Håller jag innanför ringarna kommer högersidan av stången vara framför vänstersidan. Det är väl en sak man måste öva (och stretcha!) bort, men jag ids inte.

Fast syftet med en smal fattning kan inte vara att få den att hamna snett, och jag undrar om jag har anledning att byta fattning ;).

Erik__
2006-06-20, 22:10
Mina anatomikunskaper suger, men borde det inte vara lättare att hålla ihop skulderbladen och vinna lite styrka i övre ryggen om man håller smalt?

Själv måste jag typ hålla smalt, har svårt att få fast stången annars.

Honn
2006-06-20, 22:19
Jag får ihop skulderbladen mer, kan placera stången lägre och får ut mer kraft ur övre delen av ryggen om jag kör med smalt grepp. Det blir en klart märkbar skillnad i styrkan. Tyvärr gör ett smalt grepp och en låg placering av stången att mina armbågar och handleder slits rejält. Försöker hålla med ett brett grepp utom i de allra tyngsta seten pga det. Lyfter hellre lite mindre än går sönder.

pragmatist
2006-06-20, 23:15
Syftet med smalt grepp är att få bra svank i övre ryggen och skjuta fram/upp bröstkorgen (vilket man gör automatiskt om man håller smalt och skjuter fram armbågarna). Det är lättare hänt att man "tappar" ryggen framåt om man håller brett.

Men det är klart, ett smalt grepp är ju tänkt att vara till hjälp. Det är inget självändamål. Tycker du att det är jobbigt att hålla smalt så gör inte det.

rolf
2006-06-21, 01:58
Jag gillar att ha smal fattning, mest på grund av att det helt enkelt känns stabilare då. Jag vet inte om det bara är inbillning eller om jag faktiskt vinglar mer med bred fattning, men så upplever jag det iaf.
Nackdelen är dock att jag ibland, mer eller mindre omedvetet, spänner axlarna när jag lyfter, vilket ibland resulterar i att jag har träningsvärk i axlarna nästa dag (axel- och tricepsdagen) vilket är lite surt.

Sheogorath
2006-06-21, 08:58
Jag har märktbart svårare att inte "tappa bröstryggen" nu när jag testat smalt. Mycket riktigt har jag i början av lyftet mer stabil svank, men sedan tappar jag axlarna framåt (krummar överryggen) när jag går djupare. Antagligen beror på det stram muskulatur i överkroppen. Stretching är kanske svaret.

Erfarenheter?

Nitrometan
2006-06-21, 09:52
Ser du till att armbågarna inte börjar peka uppåt under lyftet? De ska vara parallella med överkroppen eller peka något ner mot golvet under hela rörelsen.

Har du blicken framåt/uppåt eller möjligen rakt fram under hela lyftet? Tappar du blicken neråt så kommer du att följa efter med bröstryggen.

Sheogorath
2006-06-21, 10:04
Ser du till att armbågarna inte börjar peka uppåt under lyftet? De ska vara parallella med överkroppen eller peka något ner mot golvet under hela rörelsen.

Har du blicken framåt/uppåt eller möjligen rakt fram under hela lyftet? Tappar du blicken neråt så kommer du att följa efter med bröstryggen.

Skall testas :thumbup:!